handdator

Visa fullständig version : Ont i häl vid promenad


Mickee
2015-03-04, 20:37
Tjena,

Har sedan nyår kör promenader varje morgon och det har inte varit några problem fram tills förra veckan. Då börja jag få ont på "baksidan" av hälen.
Egentligen inget jätteproblem men irriterade och gör rätt ont.

Det konstiga är att jag enbart han ont när jag har på mig skor. Då känns det som man har ett stort blåmärke efter att blivit slagen av en hammer eller nått, men när man kollar på hälen ser man inget, och när man klämmer och känner på den känns inget heller. Det gör med andra ord enbart ont med skor.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kanske kan vara?

gustav957
2015-03-04, 21:39
Kan vara just dina skor? Har du otur kan det vara hälsporre som orsakas av en skada eller irritation av plantarfascians fäste mot hälbenet. Kom det bara så plötsligt?

Mickee
2015-03-04, 22:27
Kan vara just dina skor? Har du otur kan det vara hälsporre som orsakas av en skada eller irritation av plantarfascians fäste mot hälbenet. Kom det bara så plötsligt?

Gör ont i alla slags skor, fast mest i joggingskorna och kängorna, knappt något med inomhusskorna.

Japp kom över en natt i princip...

Nu har jag ingen koll alls på vad allt heter i foten men googlade upp "plantarfascians" och det ser ut att sitta under hälen? Detta gör ont bakom hälen som sagt, men det kanske hänger ihop på något sätt?

Typ där känns det:
http://board.crossfit.com/attachment.php?attachmentid=5079&d=1252529133

Gpajpen
2015-03-04, 22:27
All rörelse sliter på kroppen i för stora mängder. Ta en vilovecka från promenaderna alt hitta på en annan motsvarande aktivitet där du skonar hälen (simma? cykla?).
Du kan även se över ditt steg. Har man en gångstil där du stampar ner hälen först i en nötande vinkel ideligen så kan man börja få ont.

Jag personligen skulle enbart tränat in ett nytt steg en period eller om inte det löser problemet så andra skor.

Mickee
2015-03-05, 08:01
All rörelse sliter på kroppen i för stora mängder. Ta en vilovecka från promenaderna alt hitta på en annan motsvarande aktivitet där du skonar hälen (simma? cykla?).
Du kan även se över ditt steg. Har man en gångstil där du stampar ner hälen först i en nötande vinkel ideligen så kan man börja få ont.

Jag personligen skulle enbart tränat in ett nytt steg en period eller om inte det löser problemet så andra skor.

Visst är det så, simma hade varit najs men finns inte möjlighet till det kl 5 på morgonen :( Får prova om rodd eller något annat funka.

Det är helt klart ett dåligt steg som orsakar detta. Har dåliga knän och fötter (plattfotad, använder specialinlägg) så skorna slits lite dumt.
Gick promenader under en längre period än nu i somras utan problem, men antar att skona har slitits så mycket nu så det är dags att köpa nya :)

Så orsakerna till problemet är rätt klara, undrade mest vad det är för fel då man inte ser eller känner av någonting utan skor.
(Kanske irrelevant då man vet hur man ska lösa problemet men kan vara intressant och veta vad det är)