handdator

Visa fullständig version : Tips för att bli pigg och orka träna på kvällen utan att sabba sömnen


DenverBroncos
2015-03-04, 15:08
Kommer troligen att behöva träna på kvällen hemma nu ett bra tag framöver.
Mina dagar kommer att se ut:

06.00 Upp
08.00-16.30 Jobb
17.00-20.00 Matlagning, hushållssysslor, umgås med barn, nattning osv
22.00 sänggång

Jag brukar vara helt sänkt från 19.00.

Jag förstår att det kanske beror på att jag helt enkelt är trött men någon som har tips på hur man kan orka hålla igång piggheten lite längre så att man bara stupar i säng sedan. SKulle vara perfekt för mig om jag hade orkat träna 40 min på kvällen några dagar i veckan. Har testat detta i perioder men är alltid för trött. Har bra motivation i övrigt.

Kaffe, pwo osv är givetvis uteslutet då jag inte somnar bra då.

Diomedea exulans
2015-03-04, 15:27
Ta något uppiggande. Sen tränar du så hårt att du blir trött. ;)

perl
2015-03-04, 15:28
Vi har samma arbetstider, likadant efter jobbet med familj och barn med skillnaden att jag nog lägger mig runt 23:30 beroende på ork just för dagen.
Är det träning i hemmet du menar med hemma eller har du dedikerat gym i förening/huset?
Jag tränar nästan alltid mellan 20:00-21:00 på föreningens gym(maxtid för mina pass är en timme av många skäl) och jag tycker detta fungerar väldigt bra, gymmandet gör mig lite piggare så kanske är därför jag orkar någon timme längre på kvällen innan jag stupar.
Rent generellt är det svårare nu de mörka månaderna speciellt efter influensan då man är trött mest hela tiden men det är mest bara att bestämma sig för att gå ner till gymmet så löser det sig alltid av sig självt efter ett set eller två.
du kan inte peta i dig lite kaffe runt 18 tiden? jag brukar ta en omgång efter middag och känner inte alls av de effekterna senare på kvällen :)

DenverBroncos
2015-03-04, 15:38
Vi har samma arbetstider, likadant efter jobbet med familj och barn med skillnaden att jag nog lägger mig runt 23:30 beroende på ork just för dagen.
Är det träning i hemmet du menar med hemma eller har du dedikerat gym i förening/huset?
Jag tränar nästan alltid mellan 20:00-21:00 på föreningens gym(maxtid för mina pass är en timme av många skäl) och jag tycker detta fungerar väldigt bra, gymmandet gör mig lite piggare så kanske är därför jag orkar någon timme längre på kvällen innan jag stupar.
Rent generellt är det svårare nu de mörka månaderna speciellt efter influensan då man är trött mest hela tiden men det är mest bara att bestämma sig för att gå ner till gymmet så löser det sig alltid av sig självt efter ett set eller två.
du kan inte peta i dig lite kaffe runt 18 tiden? jag brukar ta en omgång efter middag och känner inte alls av de effekterna senare på kvällen :)

Mmm hemmaträning. Är jag väl på gymmet så skulle jag bli pigg det vet jag. Gym i huset låter ju megalyx.

Funderar på om man skulle försöka lägga om måltiderna så att jag käkar mål 1 vid 14-15 och mål 2 vid 21:30 typ - efter träningen. Då kanske jag inte råkar ut för den där efter maten segheten på vanliga kvällsmatstiden.

slempi
2015-03-04, 15:42
Är ett kortare 30-45 min pass efter jobbet otänkbart 2-3 ggr i veckan? Jag hade inte under några omständigheter pallat att köra på kvällen om jag hade lika mycket i vardagen som du har.

caro
2015-03-04, 15:47
06.00 Upp
08.00-16.30 Jobb
17.00-20.00 Matlagning, hushållssysslor, umgås med barn, nattning osv
22.00 sänggång

Jag brukar vara helt sänkt från 19.00.



Mina dagar ser ut ungefär sådär också, fast jag går upp 6:30 och kommer oftast inte i säng förrän vid midnatt. De sena kvällarna beror oftast på att jag tonåringarna "nattas" då ;).

Jag tränar nästan varje kväll 20-21 ungefär, antingen på gymmet, eller springer.

Receptet för att bli trött mitt på kvällen är ju att sätta sig ner och slappa till. Så receptet för att orka träna är att hålla igång tills det är dags att dra iväg. Dvs inte sätta sig ner och vila. Efter träningen är det perfekt att slappa till lite och av styrketräning blir jag skönt trött. När jag springer blir jag tvärtom pigg och har svårt att komma isäng.

perl
2015-03-04, 15:55
Ja att inte ta måltiden senare också vara värt att prova, blir extra slö efter jag ätit och speciellt om jag ätit relativt mycket.
Det eller ta en kopp hyffsat starkt kaffe direkt på maten tycker jag fungerar bra, då får man dessutom nöjet att äta tillsammans med familjen istället för att stå och vara hungrig!
Som med allt är det en vanesak, första veckan är jobbigare än den andra och sen ingår det plötsligt i rutinen att man ska träna så till sist känns det faktiskt som man är tröttare de dagar som man inte tränar.

Starke75an
2015-03-04, 15:56
Hemmagym. Kan träna o laga mat samtidigt.

Ajemän
2015-03-04, 16:08
Får återigen tjata om att greja bättre kondis. Fan vad man orkar leva (och träna) när man har bra kondition :)

DenverBroncos
2015-03-04, 16:16
Mina dagar ser ut ungefär sådär också, fast jag går upp 6:30 och kommer oftast inte i säng förrän vid midnatt. De sena kvällarna beror oftast på att jag tonåringarna "nattas" då ;).

Jag tränar nästan varje kväll 20-21 ungefär, antingen på gymmet, eller springer.

Receptet för att bli trött mitt på kvällen är ju att sätta sig ner och slappa till. Så receptet för att orka träna är att hålla igång tills det är dags att dra iväg. Dvs inte sätta sig ner och vila. Efter träningen är det perfekt att slappa till lite och av styrketräning blir jag skönt trött. När jag springer blir jag tvärtom pigg och har svårt att komma isäng.

Fy vad underbart det vore att träna 20-21 varje kväll. Får göra det när jag blir pensionär :)

Men tack för tipsen hittils!