handdator

Visa fullständig version : Kvarg smakar surt?


Physiques
2015-03-04, 14:40
Tja!

Frös in några kvargburkar 0,2% fett för ett par dagar sen samma dag som dom skulle gå ut, tinade en över natten nu och den smakade surt precis som om det pressats ner lite citron i den och konsistensen var otroligt fast. Why is this?

dluddeckens
2015-03-04, 15:09
Nice, tack för tipset!

Physiques
2015-03-04, 15:17
Nice, tack för tipset!

Jag slängde burken om man säger så, smakade inge vidare what so ever!

Sverker
2015-03-04, 17:45
Tja!

Frös in några kvargburkar 0,2% fett för ett par dagar sen samma dag som dom skulle gå ut, tinade en över natten nu och den smakade surt precis som om det pressats ner lite citron i den och konsistensen var otroligt fast. Why is this?

Denaturering av proteinet så det släpper ytterligare vätska.

Vätskan är survassle. Det är inte konstigt att den syrliga vätskan som tidigare låg insprängd i proteinet nu lättare kommer fram i munnen.

Physiques
2015-03-04, 17:49
Denaturering av proteinet så det släpper ytterligare vätska.

Vätskan är survassle. Det är inte konstigt att den syrliga vätskan som tidigare låg insprängd i proteinet nu lättare kommer fram i munnen.

Det var ingen vätska i utan den var fast som fan, ätbart eller?

Fatty
2015-03-05, 18:56
jag tinade och åt infryst för gammal kvarg för ett par dagar sedan, den var ju inte god men det märket är aldrig gott, jag köpte det för att det var snorbilligt.

Även jag upplevde att det var lite fastare, surare vete fan, jag mixade det med mjölk och tranbär så den extra surheten om den fanns dränktes nog av tranbärens surhet.

Hur som haver så har jag ätit 250g tinad kvarg per kväll 4 kvällar nu och har inte känt av något knasigt.

Dock kan det vara så att jag tål mer än gemene man för jag har stoppat i mig bra mycket tvivelaktigt genom åren.

Lepras
2015-03-05, 19:59
Varför fryser ni in varor som klarar sig finfint i kylskåp?

Physiques
2015-03-05, 22:17
Varför fryser ni in varor som klarar sig finfint i kylskåp?

Köpte 4kg Arla kvarg för 8kr burken som gick ut samma dag! :)

Lepras
2015-03-06, 04:39
Köpte 4kg Arla kvarg för 8kr burken som gick ut samma dag! :)

Just kvarg och keso håller i evigheter i kylskåp,,jäkligt svårt att få dem dåliga,,testa om du inte tror mig :)

Fatty
2015-03-06, 07:25
Jo visst, jag har käkat uppåt månaden för gammal kvarg som bara stått i kyl men dels köpte jag precis som Physiques kundvagnen full med kortdatumkvarg och dels var min kyl ganska full med annat.

styraxgum
2015-03-25, 00:52
Tröck i mig en två månader gammal kvarg på jobbet härom veckan. Bott oöppnad i kylen, inga som helst problem.