handdator

Visa fullständig version : Problem med program, får inte ihop det..


SirreASDF
2015-03-04, 11:33
Hej allihopa,

Observera: Jag söker idéer och förslag, inte nödvändigtvis ett helt program färdigbyggt.

Ska försöka fatta mig kort.. Jag har länge kört med inriktning på styrka. Historiskt sätt har min träning alltså varit i stil med Stronglifts 5x5 och JW's 5/3/1. kan tillägga att jag tränat i bra precis 2 år.

Nu tänkte jag testa en period med träning fokuserad på lite mer hypertrofi, dels för omväxling, dels för att försöka balansera ut ojämnheter i min fysik.

Jag får dock inte ihop något program jag tycker känns stabilt utifrån mina mål och krav. Har testat lite olika kombinationer av PPL, helkropp, halvkropp etc. Long story short, jag har kört fast och behöver förslag och tips.

Lite kort om mina krav:

Träna alla muskler 2ggr per vecka
Max (och helst) 4 pass per vecka
Gymträning ska ske på veckodagar, ej helger i den mån det går
Knäböj minst en, helst två ggr per vecka
Bänkpress minst en, helst två ggr per vecka
Marklyft en gång per vecka
Fokus på framförallt Biceps
Även lite mer fokus på Triceps gärna (av anledning att jag gillar det, de växer egentligen rätt bra som det är)
Chins och Dips ska vara inkluderat på något sätt
Framsida axlar kan nedprioriteras då dessa är lite överdimensionerade och tycks få mer än nog av bänk och dips
Gillar att köra helt slut på mig med dropsets eller liknande i slutet på passet.
Vill även kunna få in lite cardio på torsdagar och en dag till i veckan


Det jag själv spånar på är PPL med en extra dag för helkropp, men har lite problem att få in fokus på biceps för detta. Och nej, jag vill inte ha ett 'disco'-program, men mina biceps har varit nedprioriterade för länge, vilket syns i min fysik i dagsläget. Förslag på andra sorters program är givetvis välkommet så länge de fyller ovan kriterier.

Har i de flesta fall kört Biceps med rygg och mina Biceps är mer eller mindre slut efter ryggövningarna, vilket kanske är fine, jag har ju bevisligen tröttat ut dem. Däremot så verkar inte de ge rätt signaler för min kropp, då det inte just händer något med dem, varken styrka eller storlek. (Övriga kroppsdelar växer bra dock, så det tyder ju på att kosten inte är problemet, även om den kan skötas bättre.)

Så, har ni några förslag på hur jag kan lägga upp programmet, färdiga vedertagna program får gärna rekommenderas om de uppfyller mina krav.

vale_tudo
2015-03-04, 11:38
Kör ett PPL schema med justera det efter dina krav?

Lägg in några extra biceps övningar också.

Du kommer nog få köra ben på antingen på ett rygg pass eller bröst pass. Så det blev Push / pull bara.

Måndag: Pull , + knäböj
Tisdag: Push + biceps + mark
Ons: vila
tors: pull+ knäböj
fre: push + biceps + mark

något sådant? Lite halvt snabbt men sen får du lägga in övningar dom du anser ger dig bästa förutsättningar för tillväxt eller styrka.

Richter
2015-03-04, 11:39
Det här kanske kan vara lite inspiration?

Byt militärpress mot bänk på pass 2, och gör i övrigt lite andra justeringar om det är något som inte passar.

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

SirreASDF
2015-03-04, 13:38
Tack för svaren, det stod verkligen still i huvudet. Ett över/under program känns ju rätt givet så här i efterhand. Utgick lite slappt från ditt program Richter, men i slutändan blev det rätt mycket förändring.. Måste prova på volymen lite och se var jag känner att jag behöver öka eller minska. Tack!

Om någon är intresserad är resultatet, om än inte riktigt färdigt ännu, så är det i nuläget något i stil med detta:


Mån Under1:
Knäböj 6x10
Utfall 4x8
Box Jumps 3 set så många som möjligt
Hängande Benlyft 5 set till strax innan fail
Plankan 2 set 1 min, Ökar eftersom givetvis
Vader 3x20

Tis Över1:
Bänkpress 10x10
Chins 10 set till strax innan fail
Dips 4x10
maskinflies Myo-Reps 25 reps totalt
Hantelrodd 1 set 'all out'
Sittande Kabelrodd 3x15
Ez-bar curl 3x8

Ons Under2:
Frontböj 4x8
Marklyft 1x3 (jobbar mig upp till ett max set dvs)
Benpress 3x15
Hängande Benlyft 5 set till strax innan fail
Plankan 2 set 1 min, Ökar eftersom givetvis
Vader 3x20



Fre Över2:
Stångcurls 5x10
Dips 10x10
Bänkpress 5x10
Concentration Curl Myo-Reps 25
Triceps Pushdown 5x20
T-bar Row 3x8
Sidolyft 3x12


Sedan slänger jag in lite intervaller på torsdagar (Kommer inte bli kul efter onsdagspasset antagligen) med kollegorna, samt lite distanslöpning på lördagar.

Nu blir det att testa och känna efter och som sagt pilla lite med volymen efter hur det känns. Skulle tro att den behöver sänkas för vissa muskelgrupper.

Tack för all hjälp, och åsikter välkomnas alltid!

r1kkie
2015-03-04, 15:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

2 dagarsprogrammet. Vill du ha mer fokus på nått slänger du in en till övning eller bara fler set.