handdator

Visa fullständig version : Sittande eller ligande hamstring curls?


anemon
2015-03-04, 10:04
Som sagt vilken av dessa är den bästa och mest ergonomisk för kroppen. Jag tänker mest vad som är mest optimalt för hur kroppen är bygg och vilken som ger mest för kroppen i vardagen?
Känns som liggande är bättre och tar på ett sätt som man får *större* användning för i vardagen?
Finns det några skillnader och nackdelar mellan dessa?

pezrulezhaakon
2015-03-04, 10:16
Som sagt vilken av dessa är den bästa och mest ergonomisk för kroppen. Jag tänker mest vad som är mest optimalt för hur kroppen är bygg och vilken som ger mest för kroppen i vardagen?
Känns som liggande är bättre och tar på ett sätt som man får *större* användning för i vardagen?
Finns det några skillnader och nackdelar mellan dessa?

Båda kompletterar varann. Ingen är i sig självt optimal. Det beror vad du vill ha ut av övningarna.

Det är ganska stor skillnad mellan dem, så det är svårt att bara välja en.
Sålänge du använder maskinerna som det är tänkt, och det är en bra maskinkonstruktion, så har de inga direkta risker.

F Ultra
2015-03-04, 10:53
Av någon anledning så får jag känsel i ett av muskelfästena som sitter precis i knävecket på vänstra sidan när jag kör sittande men får ingen känning öht när jag kör liggande. Så nån skillnad är där :-)

Diomedea exulans
2015-03-04, 11:16
En stor skillnad är ju hur mycket höften är böjd. I sittande är den böjd 90° medan den i liggande är helt utsträckt. Torde påverka hur utsträckt lårbiceps är.

pezrulezhaakon
2015-03-04, 11:47
Av någon anledning så får jag känsel i ett av muskelfästena som sitter precis i knävecket på vänstra sidan när jag kör sittande men får ingen känning öht när jag kör liggande. Så nån skillnad är där :-)

Det är säkert så att du lyfter rumpan i den liggande. På så sätt förenklar du hamstringsarbetet och förändrar belastningskurvan.

Arne Persson
2015-03-04, 12:45
Av någon anledning så får jag känsel i ett av muskelfästena som sitter precis i knävecket på vänstra sidan när jag kör sittande men får ingen känning öht när jag kör liggande. Så nån skillnad är där :-)

Det kan vara en extra oåverkan av M. popliteus eller Lig. popliteum obliquum. Det sistnämnda ligamentet bildas ur M. semimembranosusfästsena som fäster proximalt högt uppe på tibias insida. Ligamentet löper uppåt lateralt i knävecket och fäster på den laterala femurkondylen. Har du knäleden översträckt i startläget i sittande lårcurlen?