handdator

Visa fullständig version : Gym för fotbollsspelare


Lark
2015-03-03, 16:10
Hallå!

Nu är det som så att gärna skulle vilja ha lite tips på övningar som nybörjare på gymmet. Är ju fotbollsspelare så skulle gärna vilja ha bra övningar som gynnar mig på plan. Kan ju tillägga att jag är ca 190cm, 15 år och inte så värst stark överhuvud taget.

En annan sak jag grunnat på är just hur många gånger i veckan jag borde gymma, för tillfället ser en vecka ut såhär.

Mån: Ev. Gym
Tis: Fotboll
Ons: Gym
Tors:Vila/ Ev gym
Fre:Fotboll
Lör: Fotboll / Vila
Sön: Fotboll

Försöker alltså minst gymma 2 dagar i veckan. Är det för lite/för mycket?

Tack på förhand!

crizzan
2015-03-03, 16:27
Får ni ingen fysträning på gym med laget?

MrXpert
2015-03-03, 16:27
Har varit i ungefär samma sits som dig. Är också väldigt lång och tränar fotboll ca 8ggr i veckan (är skadad nu så nu blir det inget alls..)

Försök gymma måndagar samt onsdagar och kör helkroppspass. Vill du så lägg lite extra krut på benen. Frivändingar rekommenderar jag starkt men försöka få någon att lära dig hur man utför dem på rätt sätt. Var noga med att känna efter hur dina ben känns när du väl tränar fotboll!

Så länge du inte har som mål att endast "biffa" till dig så tycker jag du bör testa 5x5 stronglifts eller något i den stilen. Är egentligen inte den som ska ge råd eftersom jag är en nybörjare men tänkte att det kunde vara nyttigt att höra från någon annan som befunnit sig i samma sits som en själv :)

Förslag på övningar du kan göra här:
Squats (benböj)
Benspark
Bencurl
Frivändningar
Marklyft
Bänkpress
Chins (latsdrag)
Militärpress
T-bar med smalt grepp

Vill du så kan du även slänga in lite bicepscurls och triceps pushdowns för att få lite styrka i armarna

Lark
2015-03-03, 16:35
Nej tyvärr!

Lark
2015-03-03, 16:36
Har varit i ungefär samma sits som dig. Är också väldigt lång och tränar fotboll ca 8ggr i veckan (är skadad nu så nu blir det inget alls..)

Försök gymma måndagar samt onsdagar och kör helkroppspass. Vill du så lägg lite extra krut på benen. Frivändingar rekommenderar jag starkt men försöka få någon att lära dig hur man utför dem på rätt sätt. Var noga med att känna efter hur dina ben känns när du väl tränar fotboll!

Så länge du inte har som mål att endast "biffa" till dig så tycker jag du bör testa 5x5 stronglifts eller något i den stilen. Är egentligen inte den som ska ge råd eftersom jag är en nybörjare men tänkte att det kunde vara nyttigt att höra från någon annan som befunnit sig i samma sits som en själv :)

Förslag på övningar du kan göra här:
Squats (benböj)
Benspark
Bencurl
Frivändningar
Marklyft
Bänkpress
Chins (latsdrag)
Militärpress
T-bar med smalt grepp

Vill du så kan du även slänga in lite bicepscurls och triceps pushdowns för att få lite styrka i armarna

Tack så mycket! :)

cero
2015-03-03, 16:58
2 dagar per vecka är bra. Egentligen är styrketräning långt ned på listan över viktiga saker för en amatörspelare i fotboll, men givetvis kan det hjälpa till. Att öva på kondition, koordination, snabbhet samt teknik är en miljon gånger viktigare för dig. Är du 190 lär du inte ha några problem med att bli tacklad till höger och vänster på plan heller.

Jag hade fokuserat på att öka styrkan i basövningarna (militärpress, rodd, bänkpress, chins, marklyft & knäböj) samt försökt att inte öka för mycket i vikt. För att öka din snabbhet krävs det att du blir starkare relativt din kroppsvikt. Starting Strength kanske kan vara något (googla programmet).

crizzan
2015-03-03, 18:40
2 dagar per vecka är bra. Egentligen är styrketräning långt ned på listan över viktiga saker för en amatörspelare i fotboll, men givetvis kan det hjälpa till. Att öva på kondition, koordination, snabbhet samt teknik är en miljon gånger viktigare för dig. Är du 190 lär du inte ha några problem med att bli tacklad till höger och vänster på plan heller.

Jag hade fokuserat på att öka styrkan i basövningarna (militärpress, rodd, bänkpress, chins, marklyft & knäböj) samt försökt att inte öka för mycket i vikt. För att öka din snabbhet krävs det att du blir starkare relativt din kroppsvikt. Starting Strength kanske kan vara något (googla programmet).

Styrketräning är extremt viktigt för en ung fotbollsspelare. Allt för många unga skadar sig.

Bulten20
2015-03-03, 20:38
Vilken position spelar du på?
Satsar du hårt och vill bara gymma så det gynnar fotbollen?

Satsa isåfall på bålträning och prehab.
Prehab är rörlighetsträning och övningar för att stärka fotled/knäled samt träna balans.

Utöver det håller jag med om vad övriga skrivit om 5x5.
Kör mkt chins, frivändningar och knäböj.
Armar och bröst är inget att fokusera på.

Fotbollen går snabbare och snabbare så satsa på explosivitet när du gymmar.

Lark
2015-03-03, 20:47
Vilken position spelar du på?
Satsar du hårt och vill bara gymma så det gynnar fotbollen?

Satsa isåfall på bålträning och prehab.
Prehab är rörlighetsträning och övningar för att stärka fotled/knäled samt träna balans.

Utöver det håller jag med om vad övriga skrivit om 5x5.
Kör mkt chins, frivändningar och knäböj.
Armar och bröst är inget att fokusera på.

Fotbollen går snabbare och snabbare så satsa på explosivitet när du gymmar.

Jag spelar mittback, och ja jag satsar hårt, ska bland annat gå fotbollsgymnasium till hösten osv.
Okej, ska ta till mig det! :)

Lark
2015-03-03, 21:26
2 dagar per vecka är bra. Egentligen är styrketräning långt ned på listan över viktiga saker för en amatörspelare i fotboll, men givetvis kan det hjälpa till. Att öva på kondition, koordination, snabbhet samt teknik är en miljon gånger viktigare för dig. Är du 190 lär du inte ha några problem med att bli tacklad till höger och vänster på plan heller.

Jag hade fokuserat på att öka styrkan i basövningarna (militärpress, rodd, bänkpress, chins, marklyft & knäböj) samt försökt att inte öka för mycket i vikt. För att öka din snabbhet krävs det att du blir starkare relativt din kroppsvikt. Starting Strength kanske kan vara något (googla programmet).

Vikt tror jag i och för sig att jag behöver öka i, är väldigt tunn! :p

Diomedea exulans
2015-03-03, 21:58
2 dagar per vecka är bra. Egentligen är styrketräning långt ned på listan över viktiga saker för en amatörspelare i fotboll, men givetvis kan det hjälpa till. Att öva på kondition, koordination, snabbhet samt teknik är en miljon gånger viktigare för dig. Är du 190 lär du inte ha några problem med att bli tacklad till höger och vänster på plan heller.

Jag hade fokuserat på att öka styrkan i basövningarna (militärpress, rodd, bänkpress, chins, marklyft & knäböj) samt försökt att inte öka för mycket i vikt. För att öka din snabbhet krävs det att du blir starkare relativt din kroppsvikt. Starting Strength kanske kan vara något (googla programmet).

Jag håller med dig överlag, men jag tror inte att han aktivt behöver tänka på att inte öka i kroppsvikt. Några kilo ren muskelmassa extra tror jag inte är en nackdel för de flesta fotbollsspelare.

cero
2015-03-03, 22:25
Jag håller med dig överlag, men jag tror inte att han aktivt behöver tänka på att inte öka i kroppsvikt. Några kilo ren muskelmassa extra tror jag inte är en nackdel för de flesta fotbollsspelare.

Givetvis måste man öka i vikt för att bli betydligt starkare och mer explosiv, men det jag menar är att han inte ska gå upp i vikt för fort och därmed lagra massa fett så att konditionen går åt helvete.

Diomedea exulans
2015-03-03, 22:27
Givetvis måste man öka i vikt för att bli betydligt starkare och mer explosiv, men det jag menar är att han inte ska gå upp i vikt för fort och därmed lagra massa fett så att konditionen går åt helvete.

Okej. :) Nej, gå upp in fett är ingen bra idé, det håller jag med om. Fast samtidigt gissar jag att risken för det inte heller är så stor eftersom hans fyra fotbollspass i veckan borde bränna rätt mycket kalorier.

Lark
2015-03-03, 22:52
Om vi säger att jag gymmar 2 gånger i veckan, hur ska jag lägga upp passen? En dag några utav benövningarna och den andra typ marklyft, bänkpress, militärpress och latsdrag (kanske även frivändningar när jag fått in tekniken)? Ser det bra/dåligt ut?

cero
2015-03-03, 23:11
Om vi säger att jag gymmar 2 gånger i veckan, hur ska jag lägga upp passen? En dag några utav benövningarna och den andra typ marklyft, bänkpress, militärpress och latsdrag (kanske även frivändningar när jag fått in tekniken)? Ser det bra/dåligt ut?

Googla på programmet Starting Strength som jag tipsade om. Där får du ett bra upplägg på hur man kan göra. Finns givetvis andra sätt att strukturera det på.

Men ja, du kan köra ena dagen press och andra pull. Glöm inte rodd och knäböj.

Lark
2015-03-04, 07:08
Googla på programmet Starting Strength som jag tipsade om. Där får du ett bra upplägg på hur man kan göra. Finns givetvis andra sätt att strukturera det på.

Men ja, du kan köra ena dagen press och andra pull. Glöm inte rodd och knäböj.

Okej, tack! :)