handdator

Visa fullständig version : Gravid - när börjar man överträna?


fiakatrin
2015-03-03, 15:29
Hej alla!

Är gravid i vecka 20 med första barnet. Ingen mage ännu. Är van sedan tidigare att träna styrketräning 5 dagar i veckan (tungt!), rida lika många dagar.
Nu är det så att jag inte vill gå upp i vikt men har börjat binda lite vätska.
Alla kommentarer om Bantning när man är gravid undanbedes - BANTAR INTE!

Däremot så undrar jag hur ni gravida lagt upp det?
Jag kommer hädanefter köra styrka så tungt jag orkar 5 dagar i veckan och kombinera med ridning 1-2 dagar i veckan samt dagliga promenader.

Äter idag nyttigt. Gröt morgon, ägg och kvarg mellanmål, lunch protein + sallad + lite ris. Sen kvarg och ägg, sedan middag med kycklig/nötfärs och ris samt lite frukt på kvällen.
Kan bli lite nötter emellan för att dämpa illamåendet (max 0,5 dl).
Jag är inte hungrid och inte spc trött. Frimål på helgerna. :hbang:

Aliaas
2015-03-03, 16:20
Håller du dig viktstabil på din nuvarande kost? Isånnafall lär du behöva öka den markant kommande tid vare sig du är hungrig eller inte, för barnets skull.

Jag får rysningar när jag tänker på hur en gravid kvinna har ett fastlagt kostschema och 1 "ätardag". Havande kvinnor skall äta mycket för att ge barnet nog med näring det är prio 1. Tankar om fettinlagring ska vara längst ner av allt, även fast det svider:/

Xtreme-G
2015-03-03, 17:00
Nu har ju människan klarat sig under värre omständigheter än den moderna fria tillgången på mat, men din inställning känns inte helt sund. Kika på vad livsmedelsverket rekommenderar. Man behöver ju absolut inte överdriva åt något håll, vilket de heller inte rekommenderar.

www.slv.se/gravida_rad

Richter
2015-03-03, 17:13
(Jag kommer att strunta helt i din önskan, precis som du har rätt att strunta i mitt svar.)

Varför vill du inte gå upp i vikt under din graviditet? Det är normalt att öka mellan 10-15 kg i vikt under en graviditet.

Det är inte som att du kommer lägga på dig 15 kg fett, utan det är barnets vikt, moderkaka, fostervatten, en större blodvolym, och ökad vatteninlagring som utgör en stor del av viktuppgången, för att nämna några variabler.

Det är hälsosamt att gå upp i vikt under graviditeten, och jag rekommenderar dig att låta det ske. Prioritera barnet nu, och fixa till formen efter förlossningen. Du har all tid i världen.

Joel le Monge
2015-03-03, 17:22
Håller helt med Richter. Sedan är det nog ingen bra idé att rida när man är gravid men även där gör du ju som du vill. Fråga din gyn vad hen tycker om ridningen. :)

Diomedea exulans
2015-03-03, 17:27
När man är gravid tycker jag att man ska fokusera 0 % på träningsresultat (bli snyggare/mer fettfri/starkare/snabbare osv) och 100 % på hälsa (hålla sig så frisk, pigg och glad man kan).

Missförstå mig inte, jag anklagar dig inte för att strunta i ditt eller barnets hälsa, men jag får lite vibbar av att ditt fokus ligger lite mer på träningsresultat än vad jag personligen är bekväm med.

Majsan86
2015-03-03, 17:46
Precis som alla andra säger så släpp på maten.
Angående träningen så känner man nog själv hur mycket man klarat av. Jag själv tränade tills det var 3 månader kvar, för jag fick sådana hemska foglossningar, så jag kunde knappt göra nåt på gymmet ändå det sista.
Men annars hade jag nog fortsatt.
Men du behöver nog inte oroa dig för formen.
Du kommer komma i form efter. Att man är vältränad innan har man nog stora fördelar av.
Och passa på och ät nu.
Den sista tiden kunde jag knappt äta, det va för lite plats,och hade såna hemska uppstötningar. Levde typ på gaviscon blää.

fiakatrin
2015-03-04, 07:07
Jag äter, mycket dessutom så det behöver ni inte oroa er för :)
Bm har kollat senast förra veckan så att barnet växer som det ska.

Att jag äter enformigt är för att det får mig att må bra psykiskt. Det är vad jag är van vid. Vitaminer och mineraler får jag i mig och fett, protein och kolhydratkällor har jag.

Som det står innan så BANTAR jag inte! Kommer givetvis gå upp barnets vikt och det men inte mkt mer, som många andra. Det behövs inte. Min bm sa 6 kg.

Johan_P
2015-03-04, 08:10
Jag äter, mycket dessutom så det behöver ni inte oroa er för :)
Bm har kollat senast förra veckan så att barnet växer som det ska.

Att jag äter enformigt är för att det får mig att må bra psykiskt. Det är vad jag är van vid. Vitaminer och mineraler får jag i mig och fett, protein och kolhydratkällor har jag.

Som det står innan så BANTAR jag inte! Kommer givetvis gå upp barnets vikt och det men inte mkt mer, som många andra. Det behövs inte. Min bm sa 6 kg.

Fråga din barnmorska samma sak - finns risk för överträning? Personligen tycker jag väl inte ens man ska behöva fundera på en sådan sak. Din hälsa är A och O, träningen/formen/whatever får komma i andra hand, helt enkelt.

Misstänker man att man tränar (för) hårt under en period, så gör man antagligen det. Det vet du nog bäst själv, om du har erfarenhet av tidigare träning. Men det är ju enkelt åtgärdat - träna lite mindre.

Diomedea exulans
2015-03-04, 08:41
Även om man sköter kosten perfekt kan man ju träna för mycket/för hårt.

Angående det här med att du inte vill gå upp mer än de där sex kilona som är barn, fostervatten och så vidare: Vad händer om du råkar gå upp för lite? Är det inte bättre att försöka ha några kilos marginal?

Majsan86
2015-03-04, 08:56
Jaja du gör som du vill, men du äter ju bara bantar mat, ris,ägg, kyckling, nötfärs, sallad, kvarg, blää
Att ens tänka som du gör tycker jag är lite sjukligt.
Jag Själv gick bara upp 8 kg, och det var inte för att jag bantade, åt till.ex smör rakt ut paketet flera gånger om dagen, hehe.
Min teori är att jag inte gick upp mer kilon är att jag nog tappade en hel del muskelmassa som jag hade innan.
Man får nog offra formen litegrann för att va gravid, men är man vältränad innan så kommer man snabbt tillbaks.

Fatty
2015-03-04, 09:12
Du bör gå upp lite mer än barnets vikt med tanke på fostervatten och så, men det ryms nog absolut inom de 6 kilona. Jag är inte ett dugg orolig för barnets skull det kommer få vad det behöver, din kropp kommer prioritera barnet över dig i varje givet läge. Min fru vägde lite mindre ( 2kg ) efter förlossningen än hon gjorde innan hon blev gravid och efter förlossningen som för övrigt kan vara ganska maraton lik promenerade vi hem. tränande mammor får starka barn det är jag säker på men du ska vara medveten om att du kommer behöva längre återhämtningsperioder för att få bra resultat av din träning. Din kropp har nämligen ett annat projekt den bygger på och du själv kommer i andra hand.

I övrigt kan jag sympatisera har man ett schema man är van vid ändrar man det inte gärna eller i alla fall inte jag men jag har å andra sidan blivit kallad Autistisk.

Om du kaloriberäknar så lägg på 150Kcal per dag för det är ungefär vad barnet gör av med.

I övrigt kör på, att gravida kvinnor måste skyddas så värst mycket mer än någon annan är mest ett uttryck för att män känner sig jävligt hjälplösa/maktlösa när det kommer till barnafödande mm.

Fatty
2015-03-04, 09:17
Även om man sköter kosten perfekt kan man ju träna för mycket/för hårt.

Angående det här med att du inte vill gå upp mer än de där sex kilona som är barn, fostervatten och så vidare: Vad händer om du råkar gå upp för lite? Är det inte bättre att försöka ha några kilos marginal?

Det som händer är att hon förstör sin form precis som alla andra som ligger på större underskott än kroppen klarar av, barnet är av naturen prio 1 oavsett vad kvinnan i fråga väljer det har naturen sett till. det som är riktigt farligt för barnet är sprit, tobak och annan skit som kroppen inte är "naturligt" och kroppen därför inte lyckas skydda barnet mot. Svält däremot hanterar kroppen bra ur barnets synvinkel för det är något mycket naturligt för oss.

Diomedea exulans
2015-03-04, 09:37
I övrigt kör på, att gravida kvinnor måste skyddas så värst mycket mer än någon annan är mest ett uttryck för att män känner sig jävligt hjälplösa/maktlösa när det kommer till barnafödande mm.

Inte i mitt fall, jag var bara orolig för barnet.

Det du skriver verkar vettigt. Jag har ändrat uppfattning.

caro
2015-03-04, 09:42
I övrigt kör på, att gravida kvinnor måste skyddas så värst mycket mer än någon annan är mest ett uttryck för att män känner sig jävligt hjälplösa/maktlösa när det kommer till barnafödande mm.

Håller med om detta.

Normalt sett behöver man inte noja över att vara gravid, det funkar precis som vanligt, förutom att man känner sig aningens otymplig pga omfördelad tyngdpunkt mot slutet. Sen kan man iofs få vissa graviditetsinducerade krämpor, men kroppen är så fiffig och säger till om så'na saker. Känns det bra, är det bra. Oftast. Sen kan man ju vara medveten om att man kanske har för vana att köra över kroppen i vissa lägen, och det kan man ju jobba lite med under graviditeten. Att lära sig ordentligt att lyssna på kroppen.