handdator

Visa fullständig version : Vad sker i en muskel vid träning, som inte växer?


Magical
2015-03-03, 14:15
Ja, vad är det som händer i exempelvis bicepsmuskeln, om den inte växer, trots hård, normal styrketräning?

Stimuleras inte proteinsyntesen? Vad är det som måste ske för att proteinsyntesen skall uppregleras och ge en ökning av volym i muskeln?



Luddig fråga, men hoppas ni förstår.

AeternusRex
2015-03-03, 14:18
Bred fråga. Antingen har du inte tränat på ett lämpligt sätt tillräckligt länge för att tillväxt skall kunna ske eller så äter du för dåligt så inte tillväxt kan ske eller alternativt bränner du fett på armen i samma takt som massan ökar. Typ.

Konradsson
2015-03-03, 16:43
Styrketräning kan också framkalla en neurologisk anpassning. Med andra ord, du tränar din hjärna att aktivera fler motoriska enheter. Du kommer därmed bli starkare, men muskeln växer inte nödvändigtvis.

King Grub
2015-03-03, 17:00
Proteinnedbrytningen är lika stor som proteinsyntesen. Du kan kanske lägga på dig 2-3 gram muskelprotein per dygn, hela kroppen.

BobaFett
2015-03-03, 17:07
Proteinnedbrytningen är lika stor som proteinsyntesen. Du kan kanske lägga på dig 2-3 gram muskelprotein per dygn, hela kroppen.

Låter jävligt lågt. Hur mycket är det här i fettfri massa? En muskel består av rätt mycket vatten.

King Grub
2015-03-03, 17:09
Det är jättemycket. Det är bästa-fall-siffror.

King Grub
2015-03-03, 17:13
Säg att en icke tränande person nybildar 250 gram muskelprotein per dygn och bryter ned lika mycket. Styrketräning kanske ökar siffrorna till 302 resp 300 gram. Det är 700 gram muskelprotein per år. Och bara 20% av muskelmassa är protein.

BobaFett
2015-03-03, 17:25
Säg att en icke tränande person nybildar 250 gram muskelprotein per dygn och bryter ned lika mycket. Styrketräning kanske ökar siffrorna till 302 resp 300 gram. Det är 700 gram muskelprotein per år. Och bara 20% av muskelmassa är protein.

Det var det jag undrade, bara 20% alltså. 3,5 kilo på ett år är ändå väldigt lite för en nybörjare.

Det där är struntprat. Det är uppenbart att det finns folk som har lätt att lägga på sig muskler och folk som det är omöjligt för.

Det är som att säga att ett snöre är alltid 2m långt.

King Grub
2015-03-03, 17:47
Jag vet vem som pratar struntet.

BobaFett
2015-03-03, 17:57
Jag vet vem som pratar struntet.

Vad baserar du det här på?

Edit: Alltså inte att jag pratar strunt utan att man bara kan bygga 2-3 gram muskelprotein per dag?

svenbanan
2015-03-03, 18:21
Det var det jag undrade, bara 20% alltså. 3,5 kilo på ett år är ändå väldigt lite för en nybörjare.

Det där är struntprat. Det är uppenbart att det finns folk som har lätt att lägga på sig muskler och folk som det är omöjligt för.

Det är som att säga att ett snöre är alltid 2m långt.

Han skrev ju 2-3g som bäst. 3g protein skulle innabära 15g muskelmassa. Det blir 5,5kg på ett år.

svenbanan
2015-03-03, 18:28
En liten bifråga:

Vad händer med allt det protein man tuggar i sig under dagen som inte används till proteinsyntes?

Om man sätter i sig 1g protein per kg kroppsvikt så lär ju inte allt detta kunna användas. Många som styrketränar med förhoppning om att bygga massa sätter ju i sig betydligt mer än så. Med tanke på att det väl finns diverse studier som pekar på att man i princip kan överäta massor av protein utan att det syns på vågen så går överskottsproteinet bara rätt igenom eller? Men varför får man isåfall bättre effekt av att käka 2g protein per kg kroppsvikt än ifall man äter 0,7g, vilket ju bör räcka för att täcka in proteinsyntesen?

Latissimus Dorsi
2015-03-03, 18:48
Du lägger till lika många bitar i pusslet som du tar bort.

BobaFett
2015-03-03, 19:28
Han skrev ju 2-3g som bäst. 3g protein skulle innabära 15g muskelmassa. Det blir 5,5kg på ett år.

Jo 5,5 låter bättre men tror ändå inte på att man kan sätta en sån gräns. Det kanske är ett medeltal men det lär ju finnas folk som kan bygga mycket mer än så.

Någon som tränat ett tag har tur med ett halvt kilo per år. Det är liksom svårt att säga hur mycket man "kan" bygga. Det beror helt på vem det är.

Jag har hört Jacob Wilson säga att man oftast bygger mycket muskler under några veckors tid sen platåar man resten av året. Dessutom har en del fått sjukt bra resultat i hans labb. Vissa kanske säger att han hittar på resultaten men det tror jag inte.

Latissimus Dorsi
2015-03-03, 19:35
Jo 5,5 låter bättre men tror ändå inte på att man kan sätta en sån gräns. Det kanske är ett medeltal men det lär ju finnas folk som kan bygga mycket mer än så.

Någon som tränat ett tag har tur med ett halvt kilo per år. Det är liksom svårt att säga hur mycket man "kan" bygga. Det beror helt på vem det är.

Jag har hört Jacob Wilson säga att man oftast bygger mycket muskler under några veckors tid sen platåar man resten av året. Dessutom har en del fått sjukt bra resultat i hans labb. Vissa kanske säger att han hittar på resultaten men det tror jag inte.

Wilson lever på att marknadsföra sig själv.

PureWhey
2015-03-03, 19:36
Rullar Wilsontåget igen?

agazza
2015-03-03, 19:56
Vad baserar du det här på?

Edit: Alltså inte att jag pratar strunt utan att man bara kan bygga 2-3 gram muskelprotein per dag?


Man lägger väl på sig lite annat också som kan bygga volym, men jag tycker siffrorna låter som väldigt rimliga snittsiffror

svenbanan
2015-03-03, 20:05
Jo 5,5 låter bättre men tror ändå inte på att man kan sätta en sån gräns. Det kanske är ett medeltal men det lär ju finnas folk som kan bygga mycket mer än så.

Någon som tränat ett tag har tur med ett halvt kilo per år. Det är liksom svårt att säga hur mycket man "kan" bygga. Det beror helt på vem det är.

Jag har hört Jacob Wilson säga att man oftast bygger mycket muskler under några veckors tid sen platåar man resten av året. Dessutom har en del fått sjukt bra resultat i hans labb. Vissa kanske säger att han hittar på resultaten men det tror jag inte.

Om vi utgår från att KG vet vad han talar om, så kan man kanske se det som en normalfördelningskurva. Dvs ju längre ut på x-axeln ju fler gram muskelprotein kan man lägga på sig per dag under optimla förutsättningar (mat, träning, etc). I så fall finns det statistiskt sett någon individ som kanske kan lägga på sig mer än 3g per dag. Men på varje sådan individ går det jättemånga som kan lägga på sig mycket mindre per dag. Dvs någonstans får man dra en gräns och säga att 99,99% (eller nåt) kan som bäst lägga på sig 3g per dag. Sedan kvittar det om det finns en snubbe i ryssland och en korean som lyckats lägga på sig 4g under ett par dagar...

Kalle40
2015-03-03, 20:11
Antag att du försöker skaffa dig en solbränna.

1.Du solar för länge el. i för starkt solsken el. för ofta så att du inte återhämtar dig.
resultat- du flagnar. inflammatoriska (katabola) processer tar överhanden och gjorde att vävnad bröts ner.
2. Du solade i för svagt solsken el. för kort tid.
Hudens pigment behövde inte bli mörkare.
Den var van vid denna dos. normaldos

3. Du solade tillräckligt men huden saknade mer pigment att framkalla pga dina gener brist på tillskott som kunde öka ditt pigment över din naturliga max , du blev bara fräknig.

HästN
2015-03-03, 22:34
Nu när ni är inne på det här med hur mycket muskelmassa man lägger på sig på ett år så kan jag tillföra med min erfarenhet i gymmet under mitt första år. Jag har i nuläget tränat i 1 år och 3 månader. Har sett till vikten gått upp från 67kg till 73kg på en längd på 179cm. Jag var ''smal'' innan då jag spelat fotboll under hela min barndom och ungdom.(jag är 18år.)

Jag har alltså gått upp 6kg och bara genom att kolla mig själv i spegeln vet jag att jag inte gått upp i någon fett procent alls då rutorna är mer tydliga nu än då. Mina siffror verkar således stämma in på medelvärdet +5,5kg/år. Hoppas detta hjälper i diskussionen!

King Grub
2015-03-03, 22:38
Efter några år sjunker sedan mängden muskelmassa man kan lägga på sig ordentligt. 50 kilo fettfri massa på 10 år är t ex inte direkt vanligt... Och har man tränat tillräckligt länge börjar man förlora muskelmassa i stället för att öka. Inte pga träningen, utan pga ålder. Är man 65 och just börjar träna eller har tränat för länge sedan ökar man bra, men har man tränat kontinuerligt sedan man var 15 kommer man att vara på tillbakagång. Träningen gör då att man i stället bibehåller betydligt mer muskelmassa än en icke tränande.

Linjedomarn
2015-03-03, 23:25
En liten bifråga:

Vad händer med allt det protein man tuggar i sig under dagen som inte används till proteinsyntes?

Om man sätter i sig 1g protein per kg kroppsvikt så lär ju inte allt detta kunna användas. Många som styrketränar med förhoppning om att bygga massa sätter ju i sig betydligt mer än så. Med tanke på att det väl finns diverse studier som pekar på att man i princip kan överäta massor av protein utan att det syns på vågen så går överskottsproteinet bara rätt igenom eller? Men varför får man isåfall bättre effekt av att käka 2g protein per kg kroppsvikt än ifall man äter 0,7g, vilket ju bör räcka för att täcka in proteinsyntesen?

Förenklat kan man säga att de protein som inte används för syntes används för energi i cellerna. Ju mer protein man äter ju mer går till syntes trots att protein används som energi. Den företeelsen verkar dock upphöra kring 1,8-2,0g/kg men kanske lite högre om man t.ex ligger på energiunderskott eller ligger lågt på kolhydrater då mer protein måste användas som energi.

När det kommer till de studier där man överätit på väldigt högt intag av protein så är jag osäker men det är ju ett flertal faktorer så som termogen effekt och verkningsgrad hos protein vilket gör att ett överskott i protein kanske inte resulterar i ett överskott av energi.

Magical
2015-03-04, 07:31
Alltså kan en anledning till att muskler inte växer vara att protein nedbrytningen är för hög? Vet man hur man undviker hög nedbrytning? Kan hur man tränar spela roll? Exempelvis för hög volym, för nära till fall, för hög frekvens osv?

Kan det finnas ett "magiskt" sätt att träna på som i princip mest stimulerar mps och inte nedbrytningen?

AeternusRex
2015-03-04, 09:29
Jag läste om nån figur som höftade så här 7-5-3-1. synnerligen brett och avrundat men kontentan är ungefär att gör du allt rätt utan roids kan du lägga på dig 5-7 kg muskler första året 3-5 andra 1-3 tredje och sedan ca 1kg per år i x antal år. Avvikelser lär finnas åt båda hållen men jag tycks mig kunna se en hyfsat nära verkligheten funktion i detta breda överslag.

Linjedomarn
2015-03-04, 19:45
Kan det finnas ett "magiskt" sätt att träna på som i princip mest stimulerar mps och inte nedbrytningen?

Om någon visste det så skulle vi inte ha mycket att diskutera om längre.

man tränar och äter för att uppreglera proteinsyntesen och äter för att hämma proteinnedbrytningen. Sen så behöver du bryta ner protein i din kropp i olika vävnader för att den ska fungera, det pågår ständigt anabolism/katabolism i din kropp än vad du gör och så bör det vara.

Ät bara nog med mat och styrketräna så kommer musklerna.