handdator

Visa fullständig version : Deffa utan styrketräning


Brap
2015-03-03, 11:29
Vad kan man förvänta sig när det kommer till förlust i volym och styrka om man deffar utan att styrketräna (Praktiskt taget banta), dock håller sig till en diet med högt proteininehåll med ~600kcal i underskott/dag. Träning kommer istället att bestå av ~5km löpning 4/5 gånger i veckan.

Bakgrund om mig: Känner att jag har blivit för stor för min 170cm längd och vill bli mer slimmad istället för bulkig. Bryr mig inte speciellt mycket om styrka och vill helt enkelt bli mer slimmad/definerad. 74kg för tillfället, vill gå ner till 68kg.

Mvh

thure
2015-03-03, 18:54
Det är ju för att minska muskelförlust du kör tung styrketräning inte för att få mer muskler vid deff. :smash:

Leangains är en myt ;)

tWistish
2015-03-07, 09:44
Styrketräna för att behålla de musklerna du har skulle jag rekommendera, om du skall ligga på underskott utan att styrketräna och dessutom löpa 5 km varje dag så kommer du förlora massa muskelmassa

Pretorian
2015-03-07, 09:47
Vill du bli "definierad" så ska du nog försöka behålla så mycket muskler som möjligt. Annars finns risk att du går ner i vikt, blir smalare men fortfarande inte så definierad. Är det det du vill va, äär då så är de så? :)

Brap
2015-03-14, 14:39
Planen var att träna bröst, axlar, mage och ländrygg. Det är armar och rygg som måste bli minska en aning. finns det någon anledning att oroa sig över skador eller liknande om man endast tränar dessa muskelgrupper?

MaastavetoIsBack
2015-03-14, 18:06
Vad kan man förvänta sig när det kommer till förlust i volym och styrka om man deffar utan att styrketräna (Praktiskt taget banta), dock håller sig till en diet med högt proteininehåll med ~600kcal i underskott/dag. Träning kommer istället att bestå av ~5km löpning 4/5 gånger i veckan.

Bakgrund om mig: Känner att jag har blivit för stor för min 170cm längd och vill bli mer slimmad istället för bulkig. Bryr mig inte speciellt mycket om styrka och vill helt enkelt bli mer slimmad/definerad. 74kg för tillfället, vill gå ner till 68kg.

Mvh

Du kommer tappa muskler oavsett vid ett kaloriunderskott, men det är fördelaktigt att styrketräna och ha ett högt proteinintag för att bevara musklerna.

Som sagt upp till dig men jag hade själv fokuserat på styrketräningen och dagliga promenader för att bevara så mycket som möjligt av min muskelmassa vid en viktnedgång.


Gällande ditt förslag på vilka muskelgrupper som ska tränas avråder jag till detta, kroppen behöver en balans och att någon muskelgrupp blir starkare än övriga är inte att rekomendera, kör samtliga muskelgrupper som rygg,biceps,triceps,bröst,ben,mage och ländrygg. Detta kan du enklast säkerställa genom att utföra basövningar som marklyft,knäböj,bänkpress och militärpress och skivstångsrodd.

King Grub
2015-03-14, 18:15
Du kommer tappa muskler... vid ett kaloriunderskott.

Då har man gjort något fel.

Toberi
2015-03-17, 14:20
Du kan väl träna helkroppspass eller styrkepass med kroppen som motstånd efter ett löppass? Tabatainspirerat med armhävningar, situps, burpees, benböj etc. Du kommer nog att se smal och "tom" ut om du bara bantar ner dig och inte tränar styrka.

Dreas
2015-03-17, 14:34
Planen var att träna bröst, axlar, mage och ländrygg. Det är armar och rygg som måste bli minska en aning. finns det någon anledning att oroa sig över skador eller liknande om man endast tränar dessa muskelgrupper?Ben ska du inte glömma att träna.

MuskelMasen
2015-03-17, 14:34
Då har man gjort något fel.


How to do it right then?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2015-03-17, 15:04
How to do it right then?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inte för stort kaloriunderskott
Proteinrik kost
Styrketräning

Beemel
2015-03-17, 15:05
Planen var att träna bröst, axlar, mage och ländrygg. Det är armar och rygg som måste bli minska en aning. finns det någon anledning att oroa sig över skador eller liknande om man endast tränar dessa muskelgrupper?

Framåtroterade axlar?!