handdator

Visa fullständig version : Om 14 pass/ vecka. 50/50 styrka/kondition


apa_ola
2015-03-03, 10:57
Inte helt hypotetiskt, utan kör detta upplägg i en månad (pga träningsgynnsamt uppehåll i mina normala dagliga aktiviteter).

Ska jag då köra, om prio trots allt är byggning men också att fortfarande förbättra konditionen:
1) morgonkardio och kvällsstyrka?
2) morgonstyrka och kvällsvcardio?
3) dela in det i "block", dvs två styrkepass vissa dagar och två kondispass andra dagar?

I realiteten så kommer jag inte tumma på styrkepassen men då och då hoppa över ett kondispass.
Styrkan är en rullande 4-split och konditionen variera mellan 1h-långa lågintensiva pass till korta intervaller.

apa_ola
2015-03-03, 11:03
Blockindelning skulle ju även kunna vara mer må-torsd =styrka och fre-sön =kondition.

Just nu lutar jag åt morgoncardio och kvällsstyrka, men kan byta om det finns goda idéer för att göra så

Goldman Sachs
2015-03-03, 11:25
Så många pass lär knappast gynna styrketräningen, men det vet du nog redan.

Hade kört det du prioriterar först hur som helst. Är det styrka du är efter så är det ett styrkepass på morgonen du förmodligen vill köra.

Dubbelpass lär inte vara så optimalt i längden eller rent prestationsmässigt. Skulle själv tröttna på det snabbt ;>

apa_ola
2015-03-03, 11:33
Så många pass lär knappast gynna styrketräningen, men det vet du nog redan.

Hade kört det du prioriterar först hur som helst. Är det styrka du är efter så är det ett styrkepass på morgonen du förmodligen vill köra.

Dubbelpass lär inte vara så optimalt i längden eller rent prestationsmässigt. Skulle själv tröttna på det snabbt ;>

Är medveten om detta. Tränar inte för att vara opti, men när jag gör det inom en ram vill jag åtminstone optimera inom min egen uppsatta ram.

Tror också jag tröttnar på detta efter ett tag, men gäller bara 4 veckor :) och just nu är jag sjukt taggad på det.

Sniggel
2015-03-03, 11:38
Så många pass lär knappast gynna styrketräningen

Det finns studier som hintar om att det skulle kunna göra det. Givet rätt omständigheter förstås. Cardiomängden kan förstås påverka dock.

Goldman Sachs
2015-03-03, 11:45
Är medveten om detta. Tränar inte för att vara opti, men när jag gör det inom en ram vill jag åtminstone optimera inom min egen uppsatta ram.

Tror också jag tröttnar på detta efter ett tag, men gäller bara 4 veckor :) och just nu är jag sjukt taggad på det.

Oki! Kan tänka mig att det bästa är att i sådana fall helt separera kondition och styrka och köra på "blockträningen".

Jag hade dock kört morgonstyrka och kvällskondition. Förvisso är det ganska behagligt att springa ute nu då solen kikar fram ibland, så då hade jag eventuellt kört morgonkondition bara därför ;) Det lär dessutom vara "D-vitamin"-opti :Virro

Man and Machine
2015-03-03, 11:46
Jag kör så (12 pass/v). Morgon/förmiddagsstyrka och kvällscardio. Funkar bra, kör mest lågintensiv cardio (45 min). Intervaller sliter imo för mycket om man kör det ofta. Största problemet är att träningen tar så mycket tid med dusch, mat och ombyte.

Goldman Sachs
2015-03-03, 11:56
Det finns studier som hintar om att det skulle kunna göra det. Givet rätt omständigheter förstås. Cardiomängden kan förstås påverka dock.

Många pass (8+) med blandning av styrketräning och kondition? Antar det är lite nyheter för mig i sådana fall, men det skulle inte heller förvåna mig

Sniggel
2015-03-03, 12:10
Många pass (8+) med blandning av styrketräning och kondition? Antar det är lite nyheter för mig i sådana fall, men det skulle inte heller förvåna mig

Trodde du syftade på styrketräningen enbart. Blandningen syftade jag inte på. Utan enbart en hög frekvens styrketräning (6+ pass i veckan).

Beemel
2015-03-03, 13:20
Så många pass lär knappast gynna styrketräningen, men det vet du nog redan.

Hade kört det du prioriterar först hur som helst. Är det styrka du är efter så är det ett styrkepass på morgonen du förmodligen vill köra.

Dubbelpass lär inte vara så optimalt i längden eller rent prestationsmässigt. Skulle själv tröttna på det snabbt ;>

Fast vad är "först"?
Först på dagen?
Exempel, Kör man ett pass 6 på morgonen och ett 20:00 på kvällen så skulle man ju ganska enkelt kunna hävda att kvällspasset är "först" eftersom den längsta vilan är efter morgonpasset.

dmoller
2015-03-03, 16:17
Gillar alt. 1 bäst. Resten av dagen blir så härlig med ett konditionspass på morgonen :)

z_bumbi
2015-03-03, 19:02
Hur mycket kondition kör du idag och vilken nivå ligger du på där?

apa_ola
2015-03-03, 19:34
Hur mycket kondition kör du idag och vilken nivå ligger du på där?

3-4-pass i veckan ungefär och har relativt god kondition.
Tidigare i livet har jag legat högre här också.

Kommer inte addera mer intervallpass (de jag har sedan tidigare ligger dock kvar), utan det är mer lågintensiva pass med lite mer längd. Nyinlagda pass kommer dessutom ske i annat format än gängse löpning, utan det blir rodd, skidåkningsmaskinen, cykel etc för att inte slita lika mycket belastningsmässigt utan "endast" på den centrala kapaciteten.

svenbanan
2015-03-03, 19:55
Jag tror på morgonjogg och kvällsstyrka.