handdator

Visa fullständig version : Återhämtning/Vila


waz
2015-03-03, 01:02
Hej, har precis kommit igång med gymmandet efter närmre 20års uppehåll men bara kört ett par månader. Körde initialt helkroppspass var annan dag för att därefter köra uppdelat enligt följande:

Dag1: Överkropp
Dag2: Underkropp
Dag3: Vila
Dag4: Rygg
Dag5: Ben&Mage
Dag6: Bröst&Arm
Dag7: Vila

Har hittills haft extremt bra utveckling på vikter och kan lägga på mer och mer hela tiden. Visst ännu är det ju relativt lätta vikter jag kör på (exempelvis 3set om 5reps på 160kg marklyft) men det känns som kroppen återhämtar sig snabbt och jag funderar därför på om det är eller inte är en god ide att skippa vilodagarna alternativt trycka ihop flera muskelgrupper på en och samma dag (två pass). Eller är det att be om skadebekymmer/minskad utveckling?

myling
2015-03-03, 08:12
Drar du 160 i mark så har du inte varit sängliggande i 20 år iaf, men det kan nog vara klokt att ta det lite lugnt ändå. Även om musklerna svarar snabbt tar det längre tid för senor etc att "bygga upp sig".

Får man väl en skada i mogen ålder kan det ta lång tid att läka.

waz
2015-03-03, 11:31
Drar du 160 i mark så har du inte varit sängliggande i 20 år iaf, men det kan nog vara klokt att ta det lite lugnt ändå. Även om musklerna svarar snabbt tar det längre tid för senor etc att "bygga upp sig".

Får man väl en skada i mogen ålder kan det ta lång tid att läka.

Nej skador vill jag verkligen undvika det är ett som är säkert. Visst sängliggande har jag inte varit men definitivt inte tillräckligt aktiv utan har nog ett BMI närmre 35, därav träningsivern (Läs 40-årskris!).

Starke75an
2015-03-03, 12:23
Din kropp kommer be dig att vila.