handdator

Visa fullständig version : Bulka och deffa samma vecka?


Car0line
2015-03-02, 17:10
Är det möjligt att öka muskelmassa och (långsamt) förlora fett genom att 4 dagar i veckan styrketräna tungt och ligga på kalori-överskott, och de andra tre konditionsträna och ligga på kalori-underskott? Eller förvirrar det här bara kroppen?
Alltså, de fyra första dagarna blir som helt vanliga "bulk-dagar", och de tre andra som vanliga "deff-dagar" (med konditionsträning).

Min andra fråga är om man kan ligga på kaloriöverskott dagen som man tränar HIIT och ändå gå ner i fettvikt? Eller ska man ligga på underskott/behållning?

Tack för svar!

DieErste
2015-03-02, 17:39
låter lite som en variant av leangains och det verkar ju vara en del fölk som får bra resultat av det :)

hittade denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197487)tråden angående andra frågan :)

In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.

henrikl
2015-03-02, 20:02
Teoretisk sett så bör det vara mer fördelaktigt att köra underskott då du tränar styrketräning, då proteinsyntesen i samband med träning ej är kaloriberoende. Och lägga överskottet på "vilodagarna" för att där höja proteinsyntesen genom ett kaloriöverskott.

slempi
2015-03-02, 20:32
1. Låter onödigt krångligt. Ligger du på ett litet kaloriundrrskott och tränar bör du kunna bränna fett och bygga muskler.

2. Det är underskott som gör att man tappar vikt. Ligger du vissa dagar på överskott, oavsett hur mycket du tränar, kommer du behöva äta mindre andra dagar eller ligga på underskott under en längre period för att gå ned i vikt

Cytoxid
2015-03-02, 21:42
Med reservation för att jag inte förstått det här med kost och byggning/deffning.

I stort sett kör du 50/50 bulk/deff, dvs över en vecka plus/minus noll. En vecka är ganska kort tid i både viktöknings- och viktminsknings-perspektiv. Om du vill ligga på balans känns det som att det finns roligare sätt än att vara hungrig respektive mätt varannan dag.

Det är vanor över längre tid som bygger muskler eller bränner fett skulle jag vilja påstå. Bara mina tankar, det finns säkert någon med en mycket bättre förklaring.

ARMSTARK
2015-03-03, 08:33
Teoretisk sett så bör det vara mer fördelaktigt att köra underskott då du tränar styrketräning, då proteinsyntesen i samband med träning ej är kaloriberoende. Och lägga överskottet på "vilodagarna" för att där höja proteinsyntesen genom ett kaloriöverskott.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

DonFlex
2015-03-03, 09:02
Så tränar alltid jag för att gå ner i fettvikt. Jag ligger på överskott på helgerna (fredag-söndag) och ligger på underskott i veckorna måndag till torsdag, men totalt minus under veckan. Det är enklare för mig att ligga på underskott på vardagarna och ligga på överskott på helgen = win win situation :-)

DonFlex
2015-03-03, 10:54
Så tränar alltid jag för att gå ner i fettvikt. Jag ligger på överskott på helgerna (fredag-söndag) och ligger på underskott i veckorna måndag till torsdag, men totalt minus under veckan. Det är enklare för mig att ligga på underskott på vardagarna och ligga på överskott på helgen = win win situation :-)

Glömde tillägga att Jag även ökar i muskelmassa på detta sätt ..

PureWhey
2015-03-03, 12:02
jaha

King Grub
2015-03-03, 12:03
Teoretisk sett så bör det vara mer fördelaktigt att köra underskott då du tränar styrketräning, då proteinsyntesen i samband med träning ej är kaloriberoende. Och lägga överskottet på "vilodagarna" för att där höja proteinsyntesen genom ett kaloriöverskott.

Korrekt.

PureWhey
2015-03-03, 12:05
Korrekt.

Antar att TS får i sig "tillräckligt" med protein alla dagar i veckan, varför inte lägga överskottet (antagligen kolhydrater + fett främst?) på styrketräningsdagar?

xanton
2015-03-03, 12:08
Teoretisk sett så bör det vara mer fördelaktigt att köra underskott då du tränar styrketräning, då proteinsyntesen i samband med träning ej är kaloriberoende. Och lägga överskottet på "vilodagarna" för att där höja proteinsyntesen genom ett kaloriöverskott.

Sen är de flesta jag vet (inklusive mig), hungrigare på vilodagarna. Har det att göra med musklernas återhämtning som kräver näring?

King Grub
2015-03-03, 12:08
Tycker henrikl beskriver det ordagrant och bra. Styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är aminosyreberoende, inte kaloriberoende. Proteinsyntesen i vila är minst lika kaloriberoende som aminsyreberoende. Och det är på vilodagar man skall återhämta sig från föregående dagars årda träning och ladda för kommande hårda träningsdagar, så varför underäta då?

PureWhey
2015-03-03, 12:14
Proteinsyntesen i vila är minst lika kaloriberoende som aminsyreberoende.

Indaresting, litteratur?

King Grub
2015-03-03, 12:20
Tipton och Wolfe skriver om det i Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79.

PureWhey
2015-03-03, 12:34
Tack.

DieErste
2015-03-03, 13:07
Så om man då kör 6 dagar i veckan kan en ätardag motiveras av just detta?

Alltidxx
2015-03-03, 20:17
Tack.

http://www.worldclassbodybuilding.com/forums/showpost.php?p=425055&postcount=1