handdator

Visa fullständig version : Nyponpulver – vad funkar bäst?


dbeat
2015-03-02, 14:53
Efter många års hård träning och ett 40-streck som närmar sig har jag blivit rätt ledbruten.

Nyponpulver nämns ofta som ett naturligt kosttillskott mot stela leder, som dessutom innehåller gott om vitaminer och antioxidanter (se tex. https://www.youtube.com/watch?v=nyoSIEpQ5Jo).

Priser och rekommendationer varierar dock kraftigt. Är det någon som har koll på följande?

* Är det någon skillnad på nyponpulver för människor och djur (tex. LitoVet Häst), förutom ett lägre kilopris för pulver till djur?

* Rekommenderad dos varierar från 1 tsk/dag till 3 msk/dag. Vilket är optimalt?

* Innehåller alla nyponpulver galaktolipiden GOPO (förutsatt att man använder hela nyponet) eller ska man satsa på ett märke som uttryckligen marknadsför att de innehåller GOPO?

cero
2015-03-02, 17:31
Inget svar på frågorna, men testa även rejält med omega-3. Och en bra och välbalanserad kost i övrigt såklart.

Wain
2015-03-02, 18:54
Kör själv på helnyponpulver, dvs inte bara skalet. Ingen aning vad som är bäst eller om det hjälper med något men känns bra att slänga i morgonsmoothien. :D

I år gör jag nog eget pulver eller fryser hela nypon.

dbeat
2015-03-03, 13:57
Kör själv på helnyponpulver, dvs inte bara skalet. Ingen aning vad som är bäst eller om det hjälper med något men känns bra att slänga i morgonsmoothien. :D

I år gör jag nog eget pulver eller fryser hela nypon.

Spännande, dela gärna med dig av hur det gick med det egna nyponpulvret sen.

Hur mycket nyponpulver har du i morgonsmoothien ungefär?

Wain
2015-03-03, 14:26
Brukar bli en rågad matsked till två personer (~1 msk/person skulle jag gissa).