handdator

Visa fullständig version : Casein eller whey protein för att bryta ''fastan''


anemon
2015-03-02, 09:10
Har sökt runt här på kolo men inte hittat ett rakt svar. nojar lite angående casein/whey, men som jag förstår det spelar det inte speciellt stor roll om jag intar casein eller whey till ex gröten som frukost/första måltid? Utan det är mer avgörande hur hela intaget ser ut över tid ?
Jag brukar nämligen köra 1 skoppa casein i gröten eller gör pudding och slänga uppe på men nojar lite då det är ett *långsamt* upptagande protein och whey snabbt och mer mukelstimulerande än casein?
(brukar bli ägg eller mjölk eller dylik till också).

Brukar använda whey efter träning om det dröjer mer än 60-80 minuter med mat.
Men som jag förståt är det mer den totala mängden protein som spelar in? Men skulle det vara bättre med whey eller skulle det vara fördelar att använda whey istället för casein?. (Brukar träna efter denna måltid)

Aliaas
2015-03-02, 09:13
Vilken skillnad tror du själv det kan göra i det stora hela?

Kör det du har, whey är något bättre jar jag för mig men vet inte säkert.

Kischen
2015-03-02, 09:37
Träningen bygger muskler inte vassle eller kasein.

King Grub
2015-03-02, 09:56
Totalt irrelevant. Du behöver inte använda pulver alls.

Shqypnia
2015-03-02, 10:30
Ta Whey på morgonen om du ändå dricker mjölk (långsam protein) och äter ägg. Om du nu ändå är orolig för det lär nog inte spela så stor roll.

cero
2015-03-03, 00:17
Om du dricker mjölk och äter ägg till frukost behöver du definitivt inget pulver. Kanske direkt efter träning men inte ens det är säkert.

arogen
2015-03-03, 08:10
Jag har nästan helt slutat med pulver och tänker inte så mycket. Frukosten innehåller alltid havregrynsgröt/risgröt(fil+musli, ägg/ost och då får jag tillräckligt med protein. Efter passen tar jag Banan/riskakor/russin och kanske kvarg/yoghurt om jag inte ska äta på ett tag efter träningen. Sen käkar jag ju en proteinbar varje kväll med yoghurt eller dylikt, men det är ju en annan femma. Endast för smaken! :D