handdator

Visa fullständig version : Smärta i knä efter löpning


Brickhead
2015-03-01, 23:44
Hej!

Det är så att jag har sprungit rätt mycket i mina dagar, fast det var några år sen. Då sprang jag flera gånger i veckan på lite mjukare underlag, ingen asfalterad väg, och hade aldrig någon smärta i knäna.

För cirka 2 veckor sen var jag ute och sprang och ungefär hälften av sträckan var asfalterad väg. Dagen efter så hade jag riktigt ont i knät, kändes som det var innanför knäskålen och det höll i sig i flera dagar, och gjorde bara ont när jag böjde på det eller gick i trappor.

Nu var jag ute och sprang igen och fått bekräftat att det var det som orsakade smärtan, för jag har fått riktigt ont igen.

Jag går promenad ca 40 minuter varje dag också.

Jag tror det är i menisken som smärtan kommer ifrån. Vad ska göra åt det här? Ska sluta springa på hårt underlag, men kan det här bli värre med tiden?

Tacksam för svar :)

Brickhead
2015-03-05, 11:53
Bump! Någon som vet vad det är för fel på mitt knä? Borde kanske kolla upp det?

Morty
2015-03-05, 16:48
Ja, om smärtan inte försvinner av vila och återkommer av aktiviteten bör du kolla upp det.

Aerium
2015-03-05, 17:41
Jag har precis samma problem. Har gått till läkare och sjukgymnaster. Hamna till och med på akuten en gång för jag fick sjukligt ont i båda knäna samtidigt och kunde inte böja eller sträcka på dom. Men ingen hittar någonting vad det kan vara för något. Vet inte om jag bara hamnat hos inkompetenta?!

Jag kan i alla fall inte springa längre. Eller jag kan, men då gör det skitont i dagar efteråt. Och kan inte stå på knäna på hårt golv.

Brickhead
2015-03-05, 22:50
Jag har precis samma problem. Har gått till läkare och sjukgymnaster. Hamna till och med på akuten en gång för jag fick sjukligt ont i båda knäna samtidigt och kunde inte böja eller sträcka på dom. Men ingen hittar någonting vad det kan vara för något. Vet inte om jag bara hamnat hos inkompetenta?!

Jag kan i alla fall inte springa längre. Eller jag kan, men då gör det skitont i dagar efteråt. Och kan inte stå på knäna på hårt golv.

Det låter riktigt trist, frustrerande att de inte hittar vad det är för något! Kom det successivt för dig eller plötsligt? Min värk kom helt plötsligt, aldrig känt så här förut.

Aerium
2015-03-06, 15:26
Det låter riktigt trist, frustrerande att de inte hittar vad det är för något! Kom det successivt för dig eller plötsligt? Min värk kom helt plötsligt, aldrig känt så här förut.

Mina knän känns bra så länge jag inte överanstränger dom det minsta lilla. Min värk kommer successivt. Och blir bättre när jag låter bilen vila.

När jag åkte in till akuten var benen helt normala eller så kanske jag hade lite värk. Minns inte riktigt. Men när jag fick sjukligt ont i benen så kom det ganska plötsligt. Eller i alla fall snabbt. Mina ben blev stelare och stela för varje kvart som gick och till slut var dom båda nästan helt låsta och jag kunde inte böja eller sträcka på dom. Sen blev det bättre nästa dag.

Arnesson
2015-03-06, 16:48
Knän är lite för komplexa för att internetlaga men googla på löparknä och se om du känner igen dig.

Brickhead
2015-03-07, 13:07
Ok, tack för feedbacken. Tror inte det är löparknä, symptomen stämmer inte riktigt in med mina.