handdator

Visa fullständig version : Börja spela instrument


Diomedea exulans
2015-03-01, 21:53
Eftersom jag behöver en ny hobby och eftersom jag misstänker att jag har musikalisk talang så funderar jag på att börja spela något instrument. Är det någon som har några bra tips på hur man börjar?

Jag var först naiv nog att tro att det fanns någon allmän musikskola som alla bara kunde skriva in sig i och betala några hundralappar per termin för att sedan bara tuta och köra med två lärarledda lektioner i veckan. Lite googlande visade att det inte var så enkelt. Snarare verkar utbudet bestå av en salig blandning gratis onlinetutorials, distanskurser för en rimlig slant och privalektioner för hundra miljarder i timmen. Vad rekommenderar ni?

Angående vilket instrument jag vill spela så är jag inte helt säker. Trummor verkar nog roligast, men de är dyra och tar upp stor plats. Fiol är ett mer intressant val. Annars kan jag även tänka mig blockflöjt eller gitarr eftersom jag redan har sådana drällande hemma i pojkrummet, men ärligt talat känns de lite för vanliga för en som vill vara en unik snöflinga som jag.

awesomooo
2015-03-01, 21:59
Vill också, spelade lite trummor förr men tror inte grannarna skulle uppskatta mitt trummande. Drömmen är att bli trummis i något hårt band, först drar man en lina och sen går man helt bananas på trummorna.

Diomedea exulans
2015-03-01, 22:02
Vill också, spelade lite trummor förr men tror inte grannarna skulle uppskatta mitt trummande. Drömmen är att bli trummis i något hårt band, först drar man en lina och sen går man helt bananas på trummorna.

Jag är mer på jakt efter något jag kan göra på egen hand, typ på mitt rum efter jobbet. Kan även tänka mig att vara med i ett band, nu när du säger det, men det är ju lite bökigare.

Apdjur
2015-03-01, 22:07
Har du kollat Medborgarskolan och Folkuniversitetet?

Diomedea exulans
2015-03-01, 22:08
Har du kollat Medborgarskolan och Folkuniversitetet?

Nej. :) Tack! Ska utforskas.

Vakten
2015-03-01, 22:50
Angående vilket instrument jag vill spela så är jag inte helt säker. Trummor verkar nog roligast, men de är dyra och tar upp stor plats. Fiol är ett mer intressant val. Annars kan jag även tänka mig blockflöjt eller gitarr eftersom jag redan har sådana drällande hemma i pojkrummet, men ärligt talat känns de lite för vanliga för en som vill vara en unik snöflinga som jag.

Vilken typ av musik tänker du spela? Både trummor och fiol finns i en symfoniorkester men det är ganska ovanligt med fiol i ett rockband. Sen kan det vara bra att fundera över om du har takt och rytm känsla, om du kan höra vilka harmonier(ackord) en låt är uppbyggd av, om du kan tänka dig att vara solist mm. Svaren ger en fingervisning om vilket instrument du kan välja.

s7b
2015-03-01, 22:53
trujHRaRsnY

Munharpa är ett unikt instrument som låter coolt.

KfEzZHkybb8

Munspel är sjukt coolt och passar oftast i moderna låtar.

timoat
2015-03-01, 23:08
Jag skulle vilja lära mig spela piano, då kan man köpa sig n keyboard och spela utan att störa grannarna. Otroligt vackert!

panzerpig
2015-03-01, 23:38
Finns ju även eltrummor så du kan träna med lurar. Inte riktigt samma känsla som i vanliga trummor men helt ok iaf!

Diomedea exulans
2015-03-02, 06:44
Vilken typ av musik tänker du spela? Både trummor och fiol finns i en symfoniorkester men det är ganska ovanligt med fiol i ett rockband. Sen kan det vara bra att fundera över om du har takt och rytm känsla, om du kan höra vilka harmonier(ackord) en låt är uppbyggd av, om du kan tänka dig att vara solist mm. Svaren ger en fingervisning om vilket instrument du kan välja.

Jag är sugen på att spela klassisk musik. Dra iväg lite Vivaldi på en fiol vore najs.

Jag ska tydligen vara hyfsat bra på att höra på två närliggande toner vilken som är högst och lägst (sagt av en gitarrist som lärde mig lite grunder i gitarrspelande en gång) samt att hitta fyrtakten i en låt (sagt av en trummis som lärde mig lite grunder i trumning en gång). Att hålla takten på egen hand tror jag jag är lite sämre på.

tlk
2015-03-02, 07:13
elektråniska trummor!

Rahf
2015-03-02, 07:20
Taktkänsla kommer med övning (mycket övning!). Det som gäller är många timmars gediget övande. Det ska vara motiverat, resultatinriktat, och disciplinerat. Detta gäller oavsett instrument.

Diomedea exulans
2015-03-02, 07:31
Taktkänsla kommer med övning (mycket övning!). Det som gäller är många timmars gediget övande. Det ska vara motiverat, resultatinriktat, och disciplinerat. Detta gäller oavsett instrument.

Javisst, men samtidigt är det viktigt för mig att övandet är lustfyllt.

Rahf
2015-03-02, 07:34
Klart, men det är viktigt att man har i åtanke att övande inte alltid är lustfyllt. Det kan vara bra att ha specifika mål som man siktar in sig på. Kanske en viss låt som övas in, eller rent av att man lär sig läsa musik bättre. Oavsett så har det alltid frustrerande moment som kommer dyka upp ibland. Disciplin regerar!

AeternusRex
2015-03-02, 07:36
Kör på gura det är kul och det finns nog mest hjälp för det online. Jag är helt självlärd vad gäller detta instrument och jag kan varmt rekommendera det.

Grotesk
2015-03-02, 08:42
Hör med Kulturcentrum. Förr var det iaf den fina skolan.

Sniggel
2015-03-02, 09:00
Började spela cello i januari och går och betalar privatlärare för det. Tycker det är helt klart värt pengarna. Kombinerar det med gratis material online (youtube) för att få olika förklaringar på olika moment från olika lärare.

Tycker du ska lära dig violin så kan vi köra nån duett med nåt klassiskt. Spela in på varsitt håll och sätta ihop digitalt ^^

Minimjölk
2015-03-02, 09:09
Jag skulle köra på Gitarr eller piano och detta av ett antal anledningar:

De är hyfsat enkla att lära sig men svåra att bemästra, dvs, du kommer få ha en rejäl utmaning som sträcker sig över tid men det behöver inte ta så många veckor månader i början innan du faktiskt kan spela lite olika låtar vilket såklart gör det mer motiverande att fortsätta.

Det finns snarast oändligheten med olika instrument (ffa) gitarrer att välja mellan om du är lite av en pryl/samlingsnörd.

Instrumenten kan finnas lite varstans vilket innebär at tdi inte alltid behöver ha med ditt eget om du vill spela på distans.

Du kan koppla in hörlurar och därigenom knappt störa omgivningen även om du upplever musiken i normala nivåer.

Du kan sjunga och spela samtidigt. Du kan med andra ord bli ett eget litet miniband och komponera egen musik.

Det finns tonvis av hjälp att få på nätet till dessa instrument, tabulaturer, ackord till egentligen alla kända låtar finns att få tag i.

Jag valde gitarr främst för jag gillar soundet och att jag gillar gitarrbaserad musik. Känner ibland ett litet sug även för piano så jag kommer nog köra på båda inom kort även om gitarr är det jag alltid suktat efter att kunna spela. Att börja spela är ett av de bästa besluten jag tagit. En väldigt rolig hobby som ger mig allt jag behöver.

Minimjölk
2015-03-02, 09:11
Började spela cello i januari och går och betalar privatlärare för det. Tycker det är helt klart värt pengarna. Kombinerar det med gratis material online (youtube) för att få olika förklaringar på olika moment från olika lärare.

Tycker du ska lära dig violin så kan vi köra nån duett med nåt klassiskt. Spela in på varsitt håll och sätta ihop digitalt ^^

Cello är fina grejor:
uT3SBzmDxGk
eVH1Y15omgE

LoveMachine
2015-03-02, 09:12
Gitarr och piano har flera fördelar. De är förhållandevis enkla att få att producera rätt ton, till skillnad från en fjol som saknar band. De har stort tonomfång vilket gör att de kan spela det mesta. De kan ta ackord vilket tvingar en att tidigt lära sig tänka i de banorna, som blåsmusiker så kan jag säga att det inte är en självklarhet. Dessutom finns det väldigt stora resurser tillgängliga på nätet för att lära sig själv.

Men själv så har jag brutit mot alla mina rekommendationer och börjat spela säckpipa. Den är svår att stämma, har litet omfång, är låst i tonart, spelar förvisso ackord och erbjuder väldigt få onlineresurser. Men då får jag ju å andra sidan spela säckpipa vilket uppväger bristerna.

De olika studieförbunden har ofta kurser i musik, de brukar vara billiga och bra för en nybörjare.

Sniggel
2015-03-02, 09:44
Jag skulle köra på Gitarr eller piano och detta av ett antal anledningar:

De är hyfsat enkla att lära sig men svåra att bemästra, dvs, du kommer få ha en rejäl utmaning som sträcker sig över tid men det behöver inte ta så många veckor månader i början innan du faktiskt kan spela lite olika låtar vilket såklart gör det mer motiverande att fortsätta.

Det finns snarast oändligheten med olika instrument (ffa) gitarrer att välja mellan om du är lite av en pryl/samlingsnörd.

Instrumenten kan finnas lite varstans vilket innebär at tdi inte alltid behöver ha med ditt eget om du vill spela på distans.

Du kan koppla in hörlurar och därigenom knappt störa omgivningen även om du upplever musiken i normala nivåer.

Du kan sjunga och spela samtidigt. Du kan med andra ord bli ett eget litet miniband och komponera egen musik.

Det finns tonvis av hjälp att få på nätet till dessa instrument, tabulaturer, ackord till egentligen alla kända låtar finns att få tag i.

Jag valde gitarr främst för jag gillar soundet och att jag gillar gitarrbaserad musik. Känner ibland ett litet sug även för piano så jag kommer nog köra på båda inom kort även om gitarr är det jag alltid suktat efter att kunna spela. Att börja spela är ett av de bästa besluten jag tagit. En väldigt rolig hobby som ger mig allt jag behöver.

Det här kan jag ju intyga. Ca 8 veckors träning där de första veckorna mest handlade om ergonomi/sitt-teknik följt av armpåläggning och hur man ska hålla bågen. Lägga grunden motoriskt för att få lov att öva på att ta ton.

Gitarr och piano har flera fördelar. De är förhållandevis enkla att få att producera rätt ton, till skillnad från en fjol som saknar band. De har stort tonomfång vilket gör att de kan spela det mesta. De kan ta ackord vilket tvingar en att tidigt lära sig tänka i de banorna, som blåsmusiker så kan jag säga att det inte är en självklarhet. Dessutom finns det väldigt stora resurser tillgängliga på nätet för att lära sig själv.

Men själv så har jag brutit mot alla mina rekommendationer och börjat spela säckpipa. Den är svår att stämma, har litet omfång, är låst i tonart, spelar förvisso ackord och erbjuder väldigt få onlineresurser. Men då får jag ju å andra sidan spela säckpipa vilket uppväger bristerna.

De olika studieförbunden har ofta kurser i musik, de brukar vara billiga och bra för en nybörjare.

Och så är det ju med cello också. Jag har ju dock märkt att man lär sig hitta känslan för var tonerna sitter relativt snabbt. Och öronen blir även snabbt bättre på att uppfatta var man är. Från att vara frustrerad ena veckan när man tar en ton och hör hur falskt det är, men man har ingen aning om det är för lågt eller för högt, till att nästa vecka få en hint om i vilken riktning man ska gå, för att nästa vecka även uppfatta hur off man är så att man justerar till (nästan) exakt rätt ton. Fast sånt beror ju också på hur mycket talang man har och min lärare tycker att jag lär mig fruktansvärt snabbt. Men så är de flesta av hans elever små barn och det är klart att de oftast inte har lika mycket fokus eller är lika självkritiska eller kanske ens är drivna.

Som ni båda säger så är gitarr och piano enklare att producera rätt toner. Men där finns andra utmaningar och andra möjligheter med de instrumenten jämfört med ett klassiskt stråkinstrument. Men precis som du säger LM så är det inte <insert hipster-argument här>.
Jag köpte också en gitarr för nåt decennium sedan och det blev inte mycket tränat då inte. Antar att jag har en del smyghipstertendenser då jag har fått en enorm motivation av att välja ett mer udda instrument som jag även gillar soundet av och få "känna sig lite speciell". Dio verkar ju ha ungefär samma inställning.

AeternusRex
2015-03-02, 09:51
Sen finns ju förstås frågan om underliggande motiv. Vad gäller gura finns två vägar.

Att bli den där dryge jäveln som sitter på beachen och vältrar ur sig trams ackord för att fånga in fåniga brudar.

Eller stå i källaren och shredda loss i mach 40 för att kunna skrämma skiten ur farmor och frambringa ljud som påminner om 3:e världskriget. Detta lockar iofs också brudar dock oftast något fulare och med allsköns charmiga mentala bekymmer.

Minimjölk
2015-03-02, 10:00
Sen finns ju förstås frågan om underliggande motiv. Vad gäller gura finns två vägar.

Att bli den där dryge jäveln som sitter på beachen och vältrar ur sig trams ackord för att fånga in fåniga brudar.

Eller stå i källaren och shredda loss i mach 40 för att kunna skrämma skiten ur farmor och frambringa ljud som påminner om 3:e världskriget. Detta lockar iofs också brudar dock oftast något fulare och med allsköns charmiga mentala bekymmer.

Finns det verkligen inte fler än dessa två vägar, i så fall har jag nog valt fel instrument? :)

Jag spelar för min egen del och vill varken imponera eller skrämma någon annan. Spelar dock ibland ihop med andra musicerande kompisar och det är ju roligt/inspirerande när de imponeras över hur duktig jag blivit så jag tillhör nog mest den första kategorin då. :em:

Rahf
2015-03-02, 10:01
Tredje alternativet är ju lite skön guitar tap :D

go9c7SaxUH4

AeternusRex
2015-03-02, 10:37
Finns det verkligen inte fler än dessa två vägar, i så fall har jag nog valt fel instrument? :)

Jag spelar för min egen del och vill varken imponera eller skrämma någon annan. Spelar dock ibland ihop med andra musicerande kompisar och det är ju roligt/inspirerande när de imponeras över hur duktig jag blivit så jag tillhör nog mest den första kategorin då. :em:

Det finns ju tredje kategorin den som du nu är i och jag med nu förtiden. Dvs finlir,personlig utveckling och all annan "Vanlig" musik osv.

BlötSnö
2015-03-02, 10:52
Nyckelharpa!
Tröttnar du har du ett fint väggornament.
Spelandet i sig är inte det svåra. Du har ju fasta toner i nycklarna (knapparna).
Stråkföringen är knepig. Du bör ej bo i lägenhet.
Jag håller på för tillfället och i väntan på att annat boende införskaffas så har jag skrotat stråken och spelar med plektrum för att öva in melodier.

LoveMachine
2015-03-02, 11:04
Nyckelharpa!
Tröttnar du har du ett fint väggornament.
Spelandet i sig är inte det svåra. Du har ju fasta toner i nycklarna (knapparna).
Stråkföringen är knepig. Du bör ej bo i lägenhet.
Jag håller på för tillfället och i väntan på att annat boende införskaffas så har jag skrotat stråken och spelar med plektrum för att öva in melodier.

Då är du ju nästan kollega med mig. Både nyckelharpa och säckpipa har det där mustigt ostämda ljudet som ger folkmusiken sin karaktär. Mustigheten ökar exponentiellt med antalet instrument.

BlötSnö
2015-03-02, 11:18
Då är du ju nästan kollega med mig. Både nyckelharpa och säckpipa har det där mustigt ostämda ljudet som ger folkmusiken sin karaktär. Mustigheten ökar exponentiellt med antalet instrument.

In med en vevlira också :hbang::
rj8Gl1Z30yU

Det är något jag är på jakt efter. Lite kärv marknad bara. Och dyr.

Där har du ett unikt instrument, Diomedea!