handdator

Visa fullständig version : Dips


Somoti
2015-03-01, 17:40
Hej,

Jag vet att i lägre position i bröst dips så lutar man framåt och i tricep dips så är man lodrät mot marken. I övre position är man i tricep dips lodrät mot marken men hur är man i bröst dip i övre position? Lutar man då framåt eller är man lodrät mot marken?

Tack,
Somoti.

svenbanan
2015-03-01, 18:36
Du får nog förklara exakt vad du menar med bröstdip då...

Men om du är i en supportposition (toppen av någon slags dip) med höftleden uträtad och knäna raka så kommer du i princip vara helt rak med axlarna rakt ovanför händerna, och höfter, knän och fötter rakt under. Ifall du böjer 90 grader i knäna som kommer du tippa bakåt ifall du inte förskjuter tyngdpunkten framåt på nåt sätt.

Somoti
2015-03-01, 18:48
Du får nog förklara exakt vad du menar med bröstdip då...

Men om du är i en supportposition (toppen av någon slags dip) med höftleden uträtad och knäna raka så kommer du i princip vara helt rak med axlarna rakt ovanför händerna, och höfter, knän och fötter rakt under. Ifall du böjer 90 grader i knäna som kommer du tippa bakåt ifall du inte förskjuter tyngdpunkten framåt på nåt sätt.

Jag tänker det är omöjligt att vara lutande i dips topp position för bröst på grund av gravitationen. Stämmer det?

svenbanan
2015-03-01, 19:02
Jag tänker det är omöjligt att vara lutande i dips topp position för bröst på grund av gravitationen. Stämmer det?

Ja, du såg väl vad jag skrev i förra inlägget.

I övrigt förklara vad du menar med det fetstilta. Vad är det för övning du kallar bröstdips?

Jansson_84
2015-03-01, 19:09
Du kan ju läsa svaren som finns skrivna i din tidigare startade tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219258
Varför gör du en ny tråd med samma fråga som redan är besvarad?

Krutpaket
2015-03-01, 19:18
Dina triceps tränas alltid i dips. Bröst aktiveras mer vid en aning framåtlutning. Men är du främst ute efter att träna bröst så välj en annan övning.

Sheogorath
2015-03-01, 19:24
Jag säger tvärt om. Dips, vare sig du lutar dig framåt eller håller smalt eller vad man nu vill är primärt en bröstövning. Precis som i andra pressar får man triceps mediala och laterala på köpet, men vill du primärt träna triceps, d.v.s. hela tricepsmuskeln, välj en annan övning.

svenbanan
2015-03-01, 20:31
Jag tycker man primärt tränar bröst, triceps och axlar i dips. ;)

Jag blir nog mest trött i axlarna tror jag. Iofs gör jag nästan bara dips i ringar. Där får ju axlarna ägna sig åt en jäkla massa stabiliserande oxå.

EDIT: Dessutom tycker jag det vettigaste är att köra på det sättet som gör att man blir starkast vare sig det är lite framåtlutat i botten eller hur det nu ser ut.

Somoti
2015-03-01, 21:36
Dina triceps tränas alltid i dips. Bröst aktiveras mer vid en aning framåtlutning. Men är du främst ute efter att träna bröst så välj en annan övning.

En expert bodybuilder sa dips är en väldigt bra bröst byggare.said dips are an excellent chest builder.

Jag säger tvärt om. Dips, vare sig du lutar dig framåt eller håller smalt eller vad man nu vill är primärt en bröstövning. Precis som i andra pressar får man triceps mediala och laterala på köpet, men vill du primärt träna triceps, d.v.s. hela tricepsmuskeln, välj en annan övning.

An expert bodybuilder I knew said triceps' dip tränar alla tre huvud väldigt bra.

Jag tycker man primärt tränar bröst, triceps och axlar i dips. ;)


Det var ju bra om du menar bröst dips.

Tack Somoti

Jorgen
2015-03-01, 21:39
Du kan ju läsa svaren som finns skrivna i din tidigare startade tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219258
Varför gör du en ny tråd med samma fråga som redan är besvarad?

This