handdator

Visa fullständig version : Kan ett träningspass påverka muskelutvecklingen negativt?


Slippy
2015-03-01, 16:14
Hej,

Är det möjligt att ett gympass kan påverka muskelutvecklingen negativt?
Undantaget att man inte skadar sig eller något annat som hindrar framtida pass dvs.

Alltså - Om jag tränar på tom mage, tränar för lätt, väntar för länge med att äta eller vad som helst. Finns det något tillfälle där det hade varit bättre att INTE träna?

Bortse från eventuella psykiska fördelar med att vila.

BobaFett
2015-03-01, 16:21
Hej,

Är det möjligt att ett gympass kan påverka muskelutvecklingen negativt?
Undantaget att man inte skadar sig eller något annat som hindrar framtida pass dvs.

Alltså - Om jag tränar på tom mage, tränar för lätt, väntar för länge med att äta eller vad som helst. Finns det något tillfälle där det hade varit bättre att INTE träna?

Bortse från eventuella psykiska fördelar med att vila.

Svaret är ja! Ett pass eller en träningsperiod kan påverka muskelutvecklingen negativt även om du sköter ALLT optimalt. Tyvärr så finns det människor som svarar väldigt dåligt på träning.

Däremot så är det sällan man blir sämre på alla parametrar. Jacob Gudiol förklarar i sin artikel (som jag inte orkar googla fram) att de individer som fick negativa resultat i studier på t.ex. muskeltillväxt oftast fick positiva resultat i någon annan parameter som t.ex. ökad styrka.

Det var en studie på äldre visserligen så det krävs mer forskning men överlag så finns det alltid människor i träningsstudier som får mindre muskler.

King Grub
2015-03-01, 16:24
Fastande styrketräning förbättrar proteinbalansen jämfört med fasta + vila.