handdator

Visa fullständig version : Allergi...


Sparrisen
2004-04-03, 19:24
Goddag på er.

I julas skulle jag koka lite sojabönor (storkok). Jag har aldig ätit sojabönor förrut men tyckte att det vore en god idé. Efter första bönan fick jag dock ganska omedelbart ont i halsen, så jag frös in resten... med misstanke om att allt inte stod helt rätt till.

Jag gick till doktorn i januari där de tog lite blodprover ang allergi. För ett par dagar sedan fick jag reda på att jag var "tok-allergisk" mot sojabönor (har alltid varit allergisk mot nötter, och sojabönan är släkt med dem).

Doktorn skrev ut recept på adrenalinsprutor som jag ska "hugga" i kroppen om jag får ett allvarligt anfall.

Är någon av er allergisk mot sojabönor?

King Grub
2004-04-03, 19:40
Inte jag; det enda i matväg jag är allergisk mot är jordnötter, tack och lov. (Jag är allergisk mot annat så det både räcker och blir över).

Det räcker med en handfull nötter så börjar min hals klia någon helt makalöst och stora nässelutslag blossar upp. :(

Prankie
2004-04-03, 19:56
Är man uppvuxen i ett halvsmutsigt land och sedan flytta till rena sverige så är man immun mot allt. :D

stridis
2004-04-03, 20:28
Jag har inga matallergier. Men en sorts allergi som jag har är mot myggbett. Jepp varje stick blir som bölder och kliar mongomycket.
Så när vi besöker vår sommarstuga så blir det antihistamin?-tabletter.
Sedan verkar myggsatskapen gilla en också, med tanke på antalet bett!

Så norrland tänker väl jag inte besöka under högsäsong direkt.(vad man där ska att göra?).

Tolkia
2004-04-03, 21:27
... varje stick blir som bölder och kliar mongomycket. (...) Sedan verkar myggsatskapen gilla en också, med tanke på antalet bett! Så norrland tänker väl jag inte besöka under högsäsong direkt.(vad man där ska att göra?).

Tja, ponera att ens farmor valt att bosätta sig vid fjällets fot; i den susande skogen omgiven av dimomflutna myrar och trolska tjärnar ... läs: i en veritabel myggodling, där man får handen full om man knyter den i luften (Och nu överdriver jag inte mycket. Det är nästan så att jag tror att man skulle kunna få tillstånd att spruta DDT där). Alla vill vi väl bli älskade, men vissas kärlek medför mer plåga än andras - så mycket att jag nog gärna skulle vara en stackars oälskad istället ... Jag vet att mygg och broms är nödvändig stapelföda i den ekologiska näringskedjan, men på somrarna har jag har ändå svårt att låta bli att önska varenda litet flygfä åt fanders. Konstigt att den här "myggkänsligheten "inte har evolverat bort i Norrland ... :furious:

Hermes
2004-04-03, 22:46
Bara allergisk mot pollen, inga maträtter eller något annat, som jag känner till i.v.f.