handdator

Visa fullständig version : Ingen pasta/nudlar, och nu inget ris!


grytlappen
2015-02-28, 20:07
Har testat att köra glutenfritt som experiment ett tag och magen känns bättre. Har hållt mig till enbart ris, men funderar på om det verkligen är smart efter ha läst tråden om arsenik i ris.

Då återstår potatis. Så jävla segt att skala skiten bara. Är inte så sugen på glutenfri pasta osv.

Hur är det med frysta pommes? De innehåller lite palmolja men inte mycket andra tillsatser. Vad tror ni om att leva på dessa? Det hade varit grymt smidigt iaf :P

Någon som har några bra förslag? Jag testade nyss sjögräsnudlar. Ingen höjdare kan jag säga!

Alexton
2015-02-28, 20:10
Varför gör du inte bara egna pommes och friterar själv ? Det är varken svårt eller dyrt att fritera och oljan kan du använda 5-6 ggr innan du behöver kasta den.
Du kan ofta fritera med rätt lite olja när du fått in snitsen.

Arseniken in ris varierar rätt stort beroende på vart det odlats och vilken typ av ris det är (vitt, mörkt osv).

StarkaUlf
2015-02-28, 20:16
Klyftpotatis, hasselbackspotatis, ugnsbakad potatis, pommes, terriner (ICAs är goda). :)

Sötpotatis är ännu godare. Går perfekt att ugnsbaka hela i ugnen med skal på, riktigt gott att äta så faktiskt.

Aliaas
2015-02-28, 20:17
Ät skinnpotatis eller dela dem o kör i ugn så slipper du skala ;)

tlk
2015-02-28, 20:24
Skala potatis? But why...

cero
2015-02-28, 22:35
Va? Arsenik i ris? Vad har jag missat...?

Andyah
2015-02-28, 23:42
dela potatisen o koka med skalet på, sen är det inte svårt att få bort skalet när potatisen ligger på tallriken..

grytlappen
2015-02-28, 23:53
Men då måste jag tvätta av potatisen, vilket typ är lika jobbigt haha.

MuskelMasen
2015-03-01, 00:13
Om det är så himla jobbigt så får du väl helt enkelt ge fan i potatisen då! Jävla latmask...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BobaFett
2015-03-01, 00:23
Har du Celiaki?

Om inte, läs detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-studie-kolhydrater-ar-boven-inte-gluten_4355793.svd

Kort sagt: det är inte gluten som är problemet för de flesta utan fermenterade kolhydrater så kallade "fodmap".

Här finns det en lista på vad man får och inte får äta fast fodmap behöver man tydligen inte ta bort helt utan endast minska.

http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

Diomedea exulans
2015-03-01, 00:29
Va? Arsenik i ris? Vad har jag missat...?

Gå efter min tumregel: Om inte King Grub har varnat för det så är det inget att oroa sig för. cofffee

cero
2015-03-01, 00:31
Men då måste jag tvätta av potatisen, vilket typ är lika jobbigt haha.

Äsch, den blir "tvättad" i kokvattnet.

cero
2015-03-01, 00:33
Har du Celiaki?

Om inte, läs detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-studie-kolhydrater-ar-boven-inte-gluten_4355793.svd

Kort sagt: det är inte gluten som är problemet för de flesta utan fermenterade kolhydrater så kallade "fodmap".

Här finns det en lista på vad man får och inte får äta fast fodmap behöver man tydligen inte ta bort helt utan endast minska.

http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

tl;dr - Sluta ät mat.

:D

Sverker
2015-03-01, 08:29
Va? Arsenik i ris? Vad har jag missat...?


http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter

Där står också vilka produkter som SVT testat.

drkrupp
2015-03-01, 10:08
Jag tärnar oskalad potatis och kör en halvtimme i ugnen, utan kryddor eller olja, blir inte mycket smidigare än så. Några laxbitar samma tid i ugnen så fattas bara såsen (pastasås) och broccolli.

Fatty
2015-03-01, 10:14
Gluten är fina grejer, själv köper jag det rent i säckar från Tyskland :) riktigt billigt protein. Antingen är jag immun mot alla besvär man kan få av gluten eller så är det helt BS. Ris däremot fattar jag inte varför någon skulle vilja äta, stor miljöpåverkan per kolhydrat och nästan inga mikro-näringsämnen. Inte riktigt som att lägga Ahlgrens bilar på tallriken men inte så långt ifrån heller.

Don H
2015-03-01, 10:28
Men då måste jag tvätta av potatisen, vilket typ är lika jobbigt haha.

Ja, jämfört med ett gympass så är det riktigt tungt.

Gpajpen
2015-03-01, 11:06
Har du Celiaki?

Om inte, läs detta: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-studie-kolhydrater-ar-boven-inte-gluten_4355793.svd

Kort sagt: det är inte gluten som är problemet för de flesta utan fermenterade kolhydrater så kallade "fodmap".

Här finns det en lista på vad man får och inte får äta fast fodmap behöver man tydligen inte ta bort helt utan endast minska.

http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

Kanske kan vara nått men behöver inte alls stämma då jag själv inte har celiaki men blir dålig av upprepade glutenintag en längre tid. Ligger på 300-400g kolhydrat/dygn. Vräker i mig "fodmap" utan problem.

Fatty
2015-03-01, 12:06
Kanske kan vara nått men behöver inte alls stämma då jag själv inte har celiaki men blir dålig av upprepade glutenintag en längre tid. Ligger på 300-400g kolhydrat/dygn. Vräker i mig "fodmap" utan problem.

eller så har du celiaki, har du kollat?

BobaFett
2015-03-01, 13:17
Kanske kan vara nått men behöver inte alls stämma då jag själv inte har celiaki men blir dålig av upprepade glutenintag en längre tid. Ligger på 300-400g kolhydrat/dygn. Vräker i mig "fodmap" utan problem.

Hur vet du att det inte är fodmap som du fått i dig när du får i dig mat med mycket gluten?

Den där listan jag visade ska man nog ta med en nypa salt då en del saker såsom frukt står med och det finns säkert fodmap i frukt men tvivlar på att det är några mängder att tala om.

cero
2015-03-01, 14:39
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter

Där står också vilka produkter som SVT testat.

Hur ska man ställa sig till detta? *grr*

Ozziking
2015-03-01, 16:02
Om det är så himla jobbigt så får du väl helt enkelt ge fan i potatisen då! Jävla latmask...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

:laugh: +1

Ät potatisen med skalet på. Det är nyttigt! Om det blir jobbigt att koka också kan du käka den rå.

King Grub
2015-03-01, 16:08
Gå efter min tumregel: Om inte King Grub har varnat för det så är det inget att oroa sig för. cofffee

Det har jag. ;) Jag har redan hunnit skrämma många på Facebook.

BobaFett
2015-03-01, 16:15
Angående arsenik i ris, var är den toxiska gränsen? Det stod att man fick i sig 7 mikrogram per portion. Låter jäkligt lite.

Det finns en jäkla massa kineser som äter mer ris än oss. Tror inte att man bör oroa sig.

Det luktar som en sån där studie som tidningarna gillar att blåsa upp där forskaren säger att: "A kan leda till B vid förhållande C".

Kvällstidningar och nyheter tolkar detta som: "*gah!* A kan döda dig"!

King Grub
2015-03-01, 16:18
Det finns inga säkra lägsta nivåer. Arsenik är skadligt i mycket små doser under lång tid. Det här är ett välkänt och stort problem i Asien också. Det är en konstaterad signifikant cancerrisk för den japanska befolkningen t ex.

cero
2015-03-01, 16:35
Vilken pungspark. Äter ris varje dag nästan och har gjort det i 2 år nu. :D

#YOLO (?)

King Grub
2015-03-01, 16:39
Jag vet inte varför det här presenteras som en nyhet. Det har varit känt länge.

cero
2015-03-01, 18:05
Jag vet inte varför det här presenteras som en nyhet. Det har varit känt länge.

Första gången jag sett det nämnas på kolo iaf.

Shqypnia
2015-03-01, 18:49
Betyder detta att vi inte ska äta ris?

Diomedea exulans
2015-03-01, 18:53
Är det arsenik i allt ris eller finns det sorter utan? Jag kan tänka mig att sluta äta ris helt, SÅ gott är det inte.

King Grub
2015-03-01, 19:00
Det finns en tråd om det här redan. Återgå till trådstartarens ämne, tack.

Sverker
2015-03-01, 20:13
Jag vet inte varför det här presenteras som en nyhet. Det har varit känt länge.

Det är en avsiktlig inriktning att tillsynsmyndigheter och tillverkare av livsmedel ska uppmärksamma kontaminanter. http://www.slv.se/sv/Internationellt/codex_alimentarius/Kontaminanter/

Arsenik är bara en sak. Bisfenol A, aflatoxin, akrylamid, kadmium är andra kontaminanter som uppmärksammats de senaste åren.

Diomedea exulans
2015-03-01, 20:24
Det finns en tråd om det här redan. Återgå till trådstartarens ämne, tack.

Förlåt, men jag sökte på arsenik och hittade inte tråden.

King Grub
2015-03-01, 20:29
Det är ju första eller andra träffen :P

Blue Nine
2015-03-01, 20:32
Alternativ kan vara mathavre, bovete, quinoa, div baljväxter (linser, bönor, ärtor). Finns säkert fler alternativ, kolla i "rishyllan" och hälsokosthyllan i butiken

OneManArmy
2015-03-02, 07:12
Men då måste jag tvätta av potatisen, vilket typ är lika jobbigt haha.

köp tvättad potatis?

exevision
2015-03-02, 08:01
Man kan ju undra hur träningen ser ut om man inte ens orkar skala potatisen...

cero
2015-03-03, 00:19
Har du testat Barillas glutenfria pasta gjord på ris- och majsmjöl? Smakar som vanlig pasta typ.

Sniggel
2015-03-03, 08:21
Skoj!
Här har man matproblem och har inte så mycket att välja på. Ris är en av kolhydratskällorna man äter. Riskakor konsumeras flitigt. Påminner om min "leverpastejperiod" då man fick lära sig om E250. Får väl se till att hålla riskonsumtionen lite lägre tills vidare. Bulka ska jag nog aldrig göra igen :P

Gpajpen
2015-03-03, 09:19
eller så har du celiaki, har du kollat?

Celiaki = allergi mot glutenprotein. Jag kan äta en hamburgare (brödet) nu utan problem, och en semla till det, om jag däremot äter det varje dag i 2-3veckor är det nått helt annat som händer. Och det kallar inte jag allergi utan snarare känslighet mot.

Gpajpen
2015-03-03, 09:23
Jag vet inte varför det här presenteras som en nyhet. Det har varit känt länge.

Hur menar du?
Ris serveras väl fortfarande dagligen i våran barnomsorg landet runt? Skolor?
Rice krispies reklamen går fortfarande på tv? Och inte ser jag det nedplockat i min butik heller. Så länge kan det inte ha varit kännt.

grytlappen
2015-03-03, 09:37
Många bra tips :)

Meeeeeen vad säger ni om mina frysta pommes? *flex*

Inehåller potatis och palmolja står det. Ica:s egna märke. Frågan är om de lägger till annat skit i dem som inte står?

Johan_P
2015-03-03, 09:54
Många bra tips :)

Meeeeeen vad säger ni om mina frysta pommes? *flex*

Inehåller potatis och palmolja står det. Ica:s egna märke. Frågan är om de lägger till annat skit i dem som inte står?

Olja av sämre kvalitet, dålig tillverkningsmetod (fritering/stekning), mycket fett överlag, inte särskilt gott :)

Livsmedel som säljs i Sverige måste ha deklarering på vilka ingredienser som ingår. Litar du inte på tillverkaren, köp inte produkten.

Köp potatis, dela i fina klyftor, skicka på lite fin olivolja och kryddor, på med delar av lök och morötter, in i ugnen. Färdigt när dem fått lite färg.

hampfuz
2015-03-03, 10:19
Hur menar du?
Ris serveras väl fortfarande dagligen i våran barnomsorg landet runt? Skolor?
Rice krispies reklamen går fortfarande på tv? Och inte ser jag det nedplockat i min butik heller. Så länge kan det inte ha varit kännt.
Minst i fem år.

Att det finns små mängder arsenik i ris betyder inte "man ska aldrig äta ris någonsin".

Livsmedelsverket rekommenderar som vanligt att man ska äta varierat och inte äta samma sak varje dag, så man minimerar riskerna för att få i sig för mycket skadliga ämnen från ett visst livsmedel.

Johan_P
2015-03-03, 10:43
Minst i fem år.

Att det finns små mängder arsenik i ris betyder inte "man ska aldrig äta ris någonsin".

Livsmedelsverket rekommenderar som vanligt att man ska äta varierat och inte äta samma sak varje dag, så man minimerar riskerna för att få i sig för mycket skadliga ämnen från ett visst livsmedel.

Precis så.

Tyvärr tenderar folk att tolka sådana här "icke-nyheter" som "jag ska aldrig mer äta ris" eller "jag ska aldrig mer äta potatischips". Man gör det hela svart eller vitt och kan inte nyansera risker i mat (off-topic: detta ser man också ofta i trender så som GI, LCHF, glutenfritt o.s.v. - där man gärna hittar en bov i dramat som man ska utesluta och då blir allt bättre).

Samma sak gäller ju t.ex. skaldjul och tonfisk. Bör man sluta äta det för det finns tungmetaller i våra hav? Nej. Det anses fortfarande som bra för oss i rimliga mängder.

cero
2015-03-03, 15:03
Hur menar du?
Ris serveras väl fortfarande dagligen i våran barnomsorg landet runt? Skolor?
Rice krispies reklamen går fortfarande på tv? Och inte ser jag det nedplockat i min butik heller. Så länge kan det inte ha varit kännt.

Chark och rött kött säljs fortfarande. ;)

Gpajpen
2015-03-03, 16:08
Chark och rött kött säljs fortfarande. ;)

Och folk äter det. Dagligen. Och inte dör dom heller.

cero
2015-03-03, 16:27
Och folk äter det. Dagligen. Och inte dör dom heller.

Jo, folk dör av tjocktarmscancer när de är gamla. Finns de som har rökt i 50 år utan bieffekter, betyder det att det är ofarligt?

Spettet
2015-03-03, 16:58
Hur är det med potatis och solanin? Äter själv närmare ett kilo potatis varje dag.

Gpajpen
2015-03-03, 17:28
Vad skyddar mot arsenikförgiftning är nu det intressanta.

1 skölja riset?

2 koka i mer vatten? På vilket sätt minskar det arsenikhalten?

Johan_P
2015-03-04, 07:41
Vad skyddar mot arsenikförgiftning är nu det intressanta.

1 skölja riset?

2 koka i mer vatten? På vilket sätt minskar det arsenikhalten?

1. Detta står väl i princip på alla risförpackningar (och har så gjort ett bra tag), och jag antar det är för att skölja av rester av t.ex. arsenik och andra föroreningar.

2. Utspädning? Lär väl spela liten roll om man sköljer riset ordentligt.

hampfuz
2015-03-04, 11:57
Vad skyddar mot arsenikförgiftning är nu det intressanta.

1 skölja riset?

2 koka i mer vatten? På vilket sätt minskar det arsenikhalten?

Ja och ja. Alternativ två mer effektivt än alternativ ett.
http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/em/2009/b816906c#!divAbstract

hampfuz
2015-03-04, 12:00
Hur är det med potatis och solanin? Äter själv närmare ett kilo potatis varje dag.

Så länge potatisen inte är grön eller har börjat gro så. Men det är fortfarande inte rekommenderat att man äter samma sak varje dag, ju mer man gör det desto mer ökar risken för att får i sig för mycket av något.

Sen ger väl för mycket solanin akuta förgiftningssymptom.

Johan_P
2015-03-04, 12:25
Ja och ja. Alternativ två mer effektivt än alternativ ett.
http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/em/2009/b816906c#!divAbstract

Ah, spännande. Trodde inte det skulle spela så stor roll med mycket vatten. Då bör man med andra ord skita i vattenrekommendationen på förpackningen och ösa på rejält med vatten.

Fatty
2015-03-04, 13:01
Någon som har några bra förslag?

Quinoa!

role
2015-03-04, 14:38
Mitt råd är så enkelt som att gå till vårdcentralen om du har problem med magen. Jag gjorde det, hade problem till och från i ett år. Gick till vårdcentralen och de gjorde en himla massa tester. Och de kunde inte konstatera något fel. Problemet gick över när jag slutade äta ICA basic rågbröd varje dag. Fick antagligen för mycket fibrer. Men problemet är när man håller på att självmedicinera sig att man antar att det är något, och så kan det vara något helt annat som är problemet. Och ännu värre kanske missa något allvarligt. Ett besök kostar 150 kr, väl värt pengarna.

Gpajpen
2015-03-04, 15:40
1. Detta står väl i princip på alla risförpackningar (och har så gjort ett bra tag), och jag antar det är för att skölja av rester av t.ex. arsenik och andra föroreningar.

2. Utspädning? Lär väl spela liten roll om man sköljer riset ordentligt.

1 Jag har alltid sköljt mitt ris.

2 Utspädning? Hur späs arseniken ut om jag kokar in mer vatten i riset? Blir ju enbart enorma riskorn och enorm koktid(även risk för sönderkokning innan vattnet försvunnit)

Wain
2015-03-04, 15:43
2 Utspädning? Hur späs arseniken ut om jag kokar in mer vatten i riset? Blir ju enbart enorma riskorn och enorm koktid(även risk för sönderkokning innan vattnet försvunnit)

Kokar vanlig tid och häller bort vattnet.*screwy*

Gpajpen
2015-03-04, 16:01
Kokar vanlig tid och häller bort vattnet.*screwy*
Aha, brukar alltid tänka att när vattnet kokat bort är riset klart, effektivast sätt att få perfekt ris (om man följer doseringarna på förpackningar).

Johan_P
2015-03-05, 12:41
Aha, brukar alltid tänka att när vattnet kokat bort är riset klart, effektivast sätt att få perfekt ris (om man följer doseringarna på förpackningar).

I studien ovan jämförde man low volume (2.5 : 1 water : rice) och high volume (6 : 1 water : rice) .

Low volume water cooking did not remove arsenic. High volume water : rice cooking did effectively remove both total and inorganic arsenic for the long-grain and basmati rice (parboiled was not investigated in high volume cooking water experiment), by 35% and 45% for total and inorganic arsenic content, respectively, compared to uncooked (raw) rice. To reduce arsenic content of cooked rice, specifically the inorganic component, rinse washing and high volume of cooking water are effective.

M.a.o. skit i vad det står för vattenmängd på förpackningarna.

grytlappen
2015-03-05, 17:39
Mitt råd är så enkelt som att gå till vårdcentralen om du har problem med magen. Jag gjorde det, hade problem till och från i ett år. Gick till vårdcentralen och de gjorde en himla massa tester. Och de kunde inte konstatera något fel. Problemet gick över när jag slutade äta ICA basic rågbröd varje dag. Fick antagligen för mycket fibrer. Men problemet är när man håller på att självmedicinera sig att man antar att det är något, och så kan det vara något helt annat som är problemet. Och ännu värre kanske missa något allvarligt. Ett besök kostar 150 kr, väl värt pengarna.

Tackar för tipset men min vårdcentral är rätt kass, plus att jag är bra i magen nu ju :)

grytlappen
2015-03-05, 17:41
Hur är det förresten med smuts på potatisskalen? Är det dåligt att äta? Finns ju vissa sorters potatis som man inte behöver skrubba. Den sorten är ju rätt smidig om det bara är att koka/ugna och äta :)