handdator

Visa fullständig version : Utmattning,när vågar man börja träna igen?


micke81
2015-02-28, 13:12
Gjorde det igen ;/ ökade träningen/motionen för fort med resultatet feber,noll ork och en mage som krashade ganska likt att åka på en valfri vintermagsjuka men gick över mycket snabbare(cirka ett dygn utslagen)

När vågar man börja träna och motionera igen?*gah!*

Ja jag har en tendens att gå på alldelles för hårt emelanåt.:smash:

Loke
2015-02-28, 13:35
Är du säker på att det hade nåt med träning att göra? Du kanske bara var lite sjuk?

micke81
2015-02-28, 14:09
Är du säker på att det hade nåt med träning att göra? Du kanske bara var lite sjuk?

Har upplevt liknande ökning i motion förut med likvärdigt resultat.

i detta fall ökade jag från:
motionsimmning två gånger i veckan ca 1 timme per tillfälle.
och en hel del promenader och löpning cirka 800 meter om dagen(vardagsmotion)

till samma plus ett pass hård konditionsträning och två styrketräningspass under en vecka.


Misstänker starkt att detta med löpningen 800 meter om dagen, 2 timmar simmning i veckan 2 timmar styrketräning och 1 timme hårt slit med kondition helt enkelt nockade mitt immunförsvar fullständigt med tanke på den låga nivån av motion jag haft innan.

Kan tilläggas att jag även har ett relativt tungt jobb,som även gett mig en del andra fysiska bekymmer med muskelinflammationer och allmän överspändhet(läkare och sjukgymnast rekomenderade träning/motion utöver min vardagsmotion och byte av arbete mot jobbproblemen men det är en annan historia)

Vinylsvarv
2015-02-28, 14:58
Vad har du för mål med träningen?

ceejay
2015-02-28, 15:11
ta en lugn veckas träning.

micke81
2015-02-28, 15:21
Vad har du för mål med träningen?

Kondition och styrka i en bra blandning och en förbättring av det allmänna välbefinnandet helt enkelt. en stark kropp håller längre helt enkelt och som en bonus mindre ful än en svag kropp. konditionstränandet är ju självklart för att få lite bättre ork,är länge sedan jag blev anklagad för att ha god kondition.

Simning är något jag började med för att det är det enda som tycks mildra och till viss del åtgärda dom arbetsrelaterade problemen (sjukgymnasten står inte högt i körs,några av dennes rekomendationer förvärrade vissa problem rejält)
Inget rakettempo heller vid denna form av motion,det är något jag pysslar med enbart för att jag mår bra av det och för att ordnar till jobbproblemen till en nivå där jag klarar att arbeta.

Mina korta löppass är en kombination av lathet och vilja att få lite extra motion,det innebär dessutom att jag hinner med en buss som avsevärt förkortar min restid hem från arbetet.

Las
2015-02-28, 15:31
Förändrar du kosten något i samband med att du förändrar din träning? Med tanke på att din mage kraschar.

micke81
2015-02-28, 15:44
ta en lugn veckas träning.
Lugnare tempo vid träning eller färre pass eller både och? Jag är en korkskalle som har milt sagt svårt att hålla igen,Mer disciplin att pressa mig själv än förstånd kanske är rätt utryck.

Förändrar du kosten något i samband med att du förändrar din träning? Med tanke på att din mage kraschar.

Ingen förändring av kosten,detta är avsiktligt då jag önskar att börja med att göra mig av med en del överskottsflott på kroppen för att spara på leder och så vidare dessutom lättare att hålla reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar om man undviker att vända upp och ner på allt på en och samma gång.

90 kilo på cirkus 180 kilo som referens

spoon
2015-02-28, 15:51
Ta det lugnt en vecka och sen kan du börja lite lätt med träningen igen. Simma och styrketräna ska du kunna orka med. Istället för att springa 800 m så kan du ju gå. Skiljer inte många minuter på det. Försök sköta kost och sömn så gott som möjligt och dra inte på för hårt på träningen. Sätt ett mål till sommaren på hur fort eller hur mycket du vill simma. Sen sätter du realistiska delmål som du försöker uppnå. På det sättet kanske du klarar att undvika att gå all-out