handdator

Visa fullständig version : Hur stark ska man vara för att räknas som "incredibly strong"?


Diomedea exulans
2015-02-28, 11:59
Jag läste en anekdot om en död författare, och däri stod om författaren att "he lifted weights and were incredibly strong". Då slog det mig; jag vill också bli beskriven som "incredibly strong" av mina efterlevande. Men hur stark ska man vara för att räknas som det? Det står fritt fram att skriva svaren hur ni vill, användande alla övningar/set/reps ni känner för. Ingen poll.

Akerhage
2015-02-28, 12:02
Jag tänkte på dig när jag bajsa förut. Att du borde skriva serier.
Om Pelle chanslös och pippi långsynt! Det vore väl något?

Btw. Jag tror inte du blir så stark!

spoon
2015-02-28, 12:03
En incredibly strong författare behöver inte vara så stark. Annars krävs det sjuka vikter för att få det epitetet. Som en tokdopad strongman skulle jag säga.

hjSjiy-UGvA

rooz
2015-02-28, 12:07
Haha, Hall i en nedkavlad dräkt(?) och den andre i full WPC mundering:d

När du vinner WSM och kan strypa en älg med vänster hand.

Diomedea exulans
2015-02-28, 12:09
Jag tänkte på dig när jag bajsa förut. Att du borde skriva serier.
Om Pelle chanslös och pippi långsynt! Det vore väl något?

Btw. Jag tror inte du blir så stark!

Jag fattar inte riktigt, anar att du försöker förolämpa mig men är inte säker? Kan du vara lite mer tydlig?

Latissimus Dorsi
2015-02-28, 12:09
230 i bänkpress, 350 i mark och 300 i böj

Akerhage
2015-02-28, 12:17
Jag fattar inte riktigt, anar att du försöker förolämpa mig men är inte säker? Kan du vara lite mer tydlig?

Nej. Det var sant. Jag satt o läste pyton förut och såg en serie om Pelle chanslös. Tänkte att det hade du kunnat rita. Var lite din humor. Var i all välmening.

Sen tror jag inte du skulle bli så stark utan ev tillskott av olaglig karaktär.

Diomedea exulans
2015-02-28, 12:19
Nej. Det var sant. Jag satt o läste pyton förut och såg en serie om Pelle chanslös. Tänkte att det hade du kunnat rita. Var lite din humor. Var i all välmening.

Sen tror jag inte du skulle bli så stark utan ev tillskott av olaglig karaktär.

Jaha! Tack. :)

Jag älskade faktiskt Pyton när jag var liten. :D

billmaier
2015-02-28, 12:41
Beror såklart på vem man frågar. En gammal arbetskompis tyckte att backhoppare var otroligt starka och muskulösa...

Själv tycker jag att Bennis och Halls 460+ i mark börjar vara incredibly strong

Exdiaq
2015-02-28, 12:45
För att generalisera: topp 5 i världseliten i kraftsporter och andra idrottsutövare som kan göra samma resultat (tänker amerikansk fotboll, vissa friidrottare, brottare o.s.v.)

Diomedea exulans
2015-02-28, 12:59
Författaren i fråga var förresten Charles Bukowski. Misstänker att han inte skulle kallas för "incredibly strong" av någon på Kolo, med tanke på hur lite han åt och hur mycket han söp och hur hans fysik såg ut (och jag misstänker att den styrketräning han tydligen ägnade sig åt inte var speciellt konsekvent).

Men vem vet. Han hade en ganska "bultig" kroppstyp och kanske hade bra gener för styrka. Ibland beskriver han sig själv göra saker som tyder på en viss kraft, som när han som ung man golvar sin sadistiske far. Och han ägnade ju många år åt fysiskt krävande jobb. Så han kanske var "somewhat strong" iallafall.

Loke
2015-02-28, 13:02
Incredible betyder ju egentligen något i stil med "svårt att tro på". Så det kan faktiskt räcka med att vara mycket starkare än man ser ut att vara.

Nanderöd
2015-02-28, 16:54
I sammanhang utanför kraftsport/idrottsvärlden kan det räcka med att ha ett riktigt bra grepp för att folk ska tycka att man är otroligt stark. Och det är ju ganska genetiskt betingat. Har författaren dessutom arbetat som grovarbetare och tränat har han nog bättre grepp än kollegan. Att klara t ex 150 i mark kan kanske tyckas vara otroligt för en helt otränad individ.

filmjölk
2015-02-28, 23:48
175/175/225 och 120 i militärpress samt 10 pullups.

Diomedea exulans
2015-02-28, 23:52
175/175/225 och 120 i militärpress samt 10 pullups.

Tror jag kan fixa det i min livstid faktiskt. :)

Pherall
2015-02-28, 23:54
Jag med! Tjohooo =)

mangemani
2015-03-01, 00:05
stark i vilkas ögon?
alla har ju olika syn och erfarenheter på vad stark är, jag menar, jag var tex en utav sveriges starkaste enligt ett gäng pensionärer då jag lyckades lyfta en dekorations kista från ett ställe till ett annat då de själva knappt kunde rubba den.
visa tycker att 100kg i bänken är helt otroliga vikter och den som kan lyfta det är hur stark som helst.
vissa tycker att 400kg är jäkligt starkt.
vissa tycker att.....osv osv.

men jag antar att det är strongman stark som denna tråden utgår ifrån och då är ju fredik svenssons bänkpress lyft enormt starkt i mina ögon.

Diomedea exulans
2015-03-01, 00:07
Mangemani: Bra fråga! Jag menade nog helt enkelt så stark så att en och annan "medelsvensson" tycker att man är otroligt stark.

J.V
2015-03-01, 00:11
Eftersom att 300 i mark inte är speciellt och man inte ens är en seriös marklyftare förrän 390+ skulle jag säga att du behöver dra en mark på runt 1700kg innan du är incredibly strong.
300 är inte speciellt återkom med en seriös markare på 390+.

Diomedea exulans
2015-03-01, 00:18
Eftersom att 300 i mark inte är speciellt och man inte ens är en seriös marklyftare förrän 390+ skulle jag säga att du behöver dra en mark på runt 1700kg innan du är incredibly strong.

Hehe! Härmed diskvalificerar jag herrn du citerade från att komma med en åsikt i frågan!

tjabon
2015-03-01, 00:37
Så här stark ... :d

E38IMXjOlpY

Diomedea exulans
2015-03-01, 00:41
Ja, jisses, det gamla klippet, ja! Hoppas mytomanen blivit botad från mytomanin vid det här laget.

Lepras
2015-03-01, 05:14
175/175/225 och 120 i militärpress samt 10 pullups.

Yeyy,jag vann*flex*

AeternusRex
2015-03-02, 07:47
jag köpte 12 faktaböcker på bokrean i helgen snubben bakom disken var inkapabel att lyfta samtliga på en gång och skojade om att han hade ett tungt jobb. I hans ögon är nog begreppet ganska brett.

VikG
2015-03-02, 08:51
När man orkar hålla över 400kilo i armvecken

VvmXwJk9-RQ

hurril
2015-03-02, 08:53
Det måste finnas ett WTF-element tycker jag. Antingen en synbart tunn person som lyfter betydligt mycket mer än ens en inbiten styrkefan skulle kunna dra till med. Eller vikter som helt enkelt är helt CP. Överraskningsmomentet är ändå rätt rafflande måste jag säga.

AeternusRex
2015-03-02, 09:02
Det måste finnas ett WTF-element tycker jag. Antingen en synbart tunn person som lyfter betydligt mycket mer än ens en inbiten styrkefan skulle kunna dra till med. Eller vikter som helt enkelt är helt CP. Överraskningsmomentet är ändå rätt rafflande måste jag säga.

Det håller jag med om. Tror detta är fel ställe att fråga detta. En stor grupp 2% där välta bilar och bänka flygplan är vanligt. När det börjar bli 3 siffror på vikterna lämnar man snabbt större delen av mänskligheten bakom sig och som tidigare trådar visat är det rätt höga krav för att ögonlocken här skall lyftas. Om världens samtliga människor ställdes på rad och fick rösta skulle jag misstänka att alla här skulle falla in i kategorin. Sen att det säkerligen finns individer här som enbart klassar en handfull människor på hela planeten som increadibly strong.

Minimjölk
2015-03-02, 09:46
Om man tittar på de vanligaste översatt synonymerna till ordet Incredible:
Otrolig, orimlig, häpnadsväckande, ofattbar, galen, enorm, överväldigande.

Så tycker jag de flesta av dessa är kopplade mer till prestationen än resultatet. Om vi pratar styrka är det därför mer troligt att dessa ord används om en 80-år gammal dam som väger 40kg men med hårda nypor och som lyfter en soffa när hon städar än om en 140kgs Strongman som jonglerar med traktordäck.

Även om prestationen i båda fallen är anmärkningsvärd så är nog överaskningsmomentet som några redan varit inne på det som gör att någon anses incredibly strong och inte den absoluta tyngden i sig.

Jag är långt ifrån Incredibly strong men om de vikter jag lyft lyfts av en liten tunn fjortis eller damen ovan så tycker jag epitetet för dem varit lämpligt.

Onigiri
2015-03-02, 11:06
När man orkar hålla över 400kilo i armvecken

VvmXwJk9-RQDet där eller något i stil med:

http://www.bxtxkv.com/wp-content/uploads/2014/12/500full.jpg

tefached
2015-03-02, 11:26
Om man utgår från vad aftonbladet och medelsvensson kallar för superkropp så är väl 100kg bänk ruskigt starkt