handdator

Visa fullständig version : Få reda på om du har bra hållning här!


MrXpert
2015-02-26, 21:28
Nu vet jag inte om detta stämmer men jag tror faktiskt det. Sen vet jag ju inte heller om detta är känt för 90% av er på kolo sedan tidigare men jag tar chansen eftersom jag själv lärde mig något nytt och tyckte det var en nyttig läxa.

Stå rakt upp och kolla dig i spegeln. Var avslappnad och stå som om du väntar i en kö eller något. Pekar dina tummar mot varandra eller mot spegeln framför dig? Pekar dem framåt så grattis! Du har en bra hållning (om man tror på experimentet). Om inte så är förmodligen din främre del av axeln mer tränad än din bakre del. I och med att du tränar mycket av din framsida axel genom många andra pressövningar så är detta inget konstigt (även om det finns många övningar som aktiverar bakre axel också).

Men vilka övningar tränar då bakre delen av axeln? Det är här ni andra ska komma in och ge exempel.

Jag är absolut inget expert men "bakvända flyes", "när du ligger med huvudet ner i en incline bänk och drar vikterna uppåt", "cabel i axelhöjd där du korsar armen över bröstet och sedan drar armen (i rakt läge) tvärs över kroppen" är de övningar jag kör. Kan tillägga att jag t.o.m att köra de övningar som främst aktiverar främre delen..

Inget hat mot lilla mig nu. Är som sagt ganska oruttig :)

s7b
2015-02-26, 21:33
Mina pekar diagonalt framåt, upplever dock att jag har en bra hållning. Jag brukar köra facepulls för mina baksida axlar, tycker dem frunkar kanon.

Dezen
2015-02-26, 21:42
Fast det enda man märker av det testet är ju om man har framåtroterade axlar eller inte. Hållningen har ju betydligt fler punkter att tänka på, t.ex nacken.

MrXpert
2015-02-26, 21:46
Hållningen har ju betydligt fler punkter att tänka på, t.ex nacken.

Jo det är ju sant. Men så länge man inte sitter framför datorn hela dagarna så borde man väl klara sig undan det hoppas jag

AntonHA
2015-02-26, 23:27
Så tummarna skall altså peka rakt fram för att man ska ha bra hållning? När jag gör så så känns det ungefär som när man gräver ned ryggen innan man börjar bänkpressa, utan sammanpressningen av skulderbladen.

MrXpert
2015-02-26, 23:57
Är som sagt lite av en nybörjare så har kollat runt väääldigt mycket på diverse hemsidor och youtubekanaler. AthleanX är en av kanalerna jag kollat runder på (inget jättefan av honom eftersom jag tycker han är lite "extrem") men hittade iaf det här klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=l2VQ_WZ8Bto

Detta är "grunden" till inlägget så checka gärna in klippet för att gå in mer på djupet om ämnet :)

Dezen
2015-02-26, 23:59
Jo det är ju sant. Men så länge man inte sitter framför datorn hela dagarna så borde man väl klara sig undan det hoppas jag

Mjo, men det samma gäller troligtvis för framåtroterade axlar också. Tror det är betydligt fler som har det för att de arbetar med armarna framför kroppen, t.ex vid ett skrivbord hela dagarna, än vad det är som har fått det av för mycket bänkpressande :)

Menar inte att testet är dåligt, men ibland kan det vara viktigt att tänka på att det finns mer än en sak som påverkar hållningen. Önskar iaf att jag hade gjort det betydligt tidigare, jag gjorde nämligen den testen du pratar om och missade helt att min nacke och höft behövde jobbas med också :D

AeternusRex
2015-02-27, 07:25
Fast det enda man märker av det testet är ju om man har framåtroterade axlar eller inte. Hållningen har ju betydligt fler punkter att tänka på, t.ex nacken.

Exakt. Sen går det vara naturligt framåtroterad och det kan ingen träning i världen fixa, förbättra men aldrig helt fixa.

Fredrik A
2015-02-27, 08:41
Nja, tummarnas riktning kan ju bero på lite olika saker... Adducerade/abducerade skulderblad, inåt/utåtroterade axelleder och säkert mer saker. Stramhet och stiffness i t.ex. biceps eller någon pronationsmuskel kanske också kan påverka i vilken grad underarmen är pronerad/supinerad och därmed tummens position.

Tycker man kommer långt på att "tänka på hållningen", försöka bli så lång som möjligt.