handdator

Visa fullständig version : Bäst variant för greppet?


delizh
2015-02-26, 20:51
Om jag vill öka min greppstyrka genom enbart marklyft,
vilket alternativ är bäst då, placera dom gärna i ordning med den som ni tycker/vet har bäst effekt

•Överhandsgrepp
•Hookgrip
•Mixat grepp
•Överhandsgrepp med remmar

Och om vi säger att man kör överhandsgrepp tills man inte orkar mer på tex 150kg, vad är bäst då för greppet om man vill fortsätta, överhandsgrepp med remmar eller mixat?

Eller hook grip vs mixat på den övre frågan?

s7b
2015-02-26, 21:00
Jag skulle säga i den ordningen som du redan skrivit det

BengtBurk
2015-02-26, 21:01
Vad ska du ha greppstyrkan till? Det grepp du tänkt använda är det jag skulle träna med. Att använda remmar känns dock inte som någon bra idé om du vill få ett starkare grepp.

delizh
2015-02-26, 21:03
Vad ska du ha greppstyrkan till?

Ja de är ju inte fel o ha bra greppstyrka i gymmet och det vardagliga livet.

pazzion
2015-02-26, 21:09
Vad ska du ha greppstyrkan till? Det grepp du tänkt använda är det jag skulle träna med. Att använda remmar känns dock inte som någon bra idé om du vill få ett starkare grepp.
Krossa småsten och hänga från saker jättelänge. Vad använder du din greppstyrka till?

s7b
2015-02-26, 21:29
Vad ska du ha greppstyrkan till? Det grepp du tänkt använda är det jag skulle träna med. Att använda remmar känns dock inte som någon bra idé om du vill få ett starkare grepp.

När man träffar någon gammal farbror på ett bröllop skall man kunna kräma skiten ur gubbjävelns hand. :)

delizh
2015-02-26, 21:37
När man träffar någon gammal farbror på ett bröllop skall man kunna kräma skiten ur gubbjävelns hand. :)

Precis! :D

Arne Persson
2015-02-26, 21:37
När man träffar någon gammal farbror på ett bröllop skall man kunna kräma skiten ur gubbjävelns hand. :)

Då lär du troligen bara misslyckas! :d

crizzan
2015-02-26, 21:40
Överhand
Mixat/hook
Remmar

David_wigren
2015-02-26, 21:50
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att klämma andras händer. Om man vill vara otrevlig så är det ju bättre att slå gubben på käften istället för att klämma hans hand.

s7b
2015-02-26, 22:03
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att klämma andras händer. Om man vill vara otrevlig så är det ju bättre att slå gubben på käften istället för att klämma hans hand.

Det är för att visa vem som bestämmer på ett diskret sätt, ingen märker det förutom du och gubben. Ni vet var ni har varandra. Detta är en viktig del i rangordning bland hanarna.

MaxHBG
2015-02-26, 22:10
överhand
hookgrip

delizh
2015-02-26, 22:13
Då lär du troligen bara misslyckas! :d

Arne vad säger du själv då? :)

arthax
2015-02-26, 22:36
Arne vad säger du själv då? :)

Arne säger liggande triceps extension med full ROM och Platecurl! Det funkar till allt! :D

BengtBurk
2015-02-26, 22:51
Ja de är ju inte fel o ha bra greppstyrka i gymmet och det vardagliga livet.

Då skulle jag använda det grepp som du använder mest på gymmet och i det vardagliga livet. Alltså förmodligen överhandsgrepp. Tyvärr lär det begränsa ditt marklyftande, vid dessa vikter skulle jag säga mixat grepp.

Krossa småsten och hänga från saker jättelänge. Vad använder du din greppstyrka till?

För att kunna svara på TS fråga måste man veta i vilket syfte greppstyrkan är önskvärd. Tråkigt att du väljer att spela allan istället för att bidra till tråden på ett vettigt sätt.

Matsa
2015-02-27, 02:24
När man träffar någon gammal farbror på ett bröllop skall man kunna kräma skiten ur gubbjävelns hand. :)

Greppstyrka verkar vara något som hänger med rätt långt upp i ålder så gamla farbröder kanske kan överraska där...

pazzion
2015-02-27, 06:40
För att kunna svara på TS fråga måste man veta i vilket syfte greppstyrkan är önskvärd. Tråkigt att du väljer att spela allan istället för att bidra till tråden på ett vettigt sätt.

Din fråga var vettig och mitt mellanspel var roligt. Tråkigt att du inte uppskattar det roliga. Sedan kändes det, åtminstone för mig, också ganska uppenbart att syftet med greppstyrkan var att marklyfta maximal vikt, varför jag uppfattade din fråga som dryg istället för genuin. My bad. :)

Arne Persson
2015-02-27, 07:04
Arne säger liggande triceps extension med full ROM och Platecurl! Det funkar till allt! :D

Samt en och annan tyngre variant av hantelcurl med integrerad handledsflexion (full ROM)... :d

arthax
2015-02-27, 07:22
Samt en och annan tyngre variant av hantelcurl med integrerad handledsflexion (full ROM)... :d

Underbart! :d

hugok
2015-02-27, 10:48
Det med att krossa händer är svårt om den andre spänner handen det minsta. Ibland när någon kompis hör att jag har starkt grepp ber han mig klämma så hårt jag kan i ett handslagsgrepp och han gör tillbaka likadant. Det tar säkert någon minut innan han börjar få ont och säger ifrån för då är uthålligheten slut. Att gå i närkamp med någon gammal gubbe på detta vis kan även slå back rätt ordentligt. Många gamla gubbar har jobbat som bönder, smeder och liknande och då är vilken gym-bro som helst som kört lite överhandsmark helt chanslös. Vill du sätta dej över honom i rangen så dra in hans dotter eller barnbarn beroende på ålder i städskrubben istället.

OT: höll på att få gröt över hela datorn när jag läste Davids inlägg. Såg framför mig en obstinat tonåring som blivit tvingad till ett bröllop och när han ska hälsa på brudens far smäller han gubben på käften, sliter av skjortan och kavajen han blivit tvingad av sin mor att ha, ställer sej på ett bord och skriker "Come at me bro! Fuaarrk alpha!!" för att visa sin dominans.

z_bumbi
2015-02-27, 11:22
Man får skilja på att bli starkare i greppet och att lyfta mer. För greppet så är det antagligen överhandsgrepp som gäller och om man inte orkar med seten så dela upp dem i flera mindre, greppet brukar inte vara så uthålligt och man halkar på stången mellan repsen. För ren greppträning så håll statiskt i toppen som avslutning på vissa set.
För att lyfta mer är det frågan om i vilka sammanhang, för SL så kör majoriteten med mixat grepp och då måste man också öva med det men kanske inte varje pass/set.
Jag förstår dock inte varför du inte kan träna greppet på några andra sätt än att bara köra mark?

Chenoa
2015-02-27, 11:50
Om jag vill öka min greppstyrka genom enbart marklyft,
vilket alternativ är bäst då, placera dom gärna i ordning med den som ni tycker/vet har bäst effekt

•Överhandsgrepp
•Hookgrip
•Mixat grepp
•Överhandsgrepp med remmar

Och om vi säger att man kör överhandsgrepp tills man inte orkar mer på tex 150kg, vad är bäst då för greppet om man vill fortsätta, överhandsgrepp med remmar eller mixat?

Eller hook grip vs mixat på den övre frågan?


Jag skulle nog hellre vilja rekommendera enarms mark som bästa alternativ.
Tungt som satan för handen/händerna (måste ju köra bägge sidorna) plus att du får sänka vikterna rejält vilket i sin tur skonar lederna.
Sedan tycker jag personligen att ryggen jobbar riktigt bra i just enarms och pga en bredare fotställning känner jag lite mer i benen.

Som nummer två säger jag överhandsgrepp men skit i remmarna, det är ju styrkan i händerna du vill träna.

Gnistan
2015-02-27, 12:21
När man träffar någon gammal farbror på ett bröllop skall man kunna kräma skiten ur gubbjävelns hand. :)

Ha,Ha.
Ja de kan vara farliga att ta i hand.
Här har du en farbror. Men jag har dock rätt bra kontroll. Men slöa handtag är jag lite alergisk mot.
Jag har rätt starka händer. (knycklat stekpannor haft sönder några tennisbollar och några handstärkare), något jag har från min far tror jag och inte bara från lyftningen och rullstolsåkande som jag gjorde en tid trots att jag är gående handikappad (hade ont i ben). Men den gången jag tog Kareiln i hand kändes det som man hade barnhänder.

Agitator
2015-02-27, 12:23
Det med att krossa händer är svårt om den andre spänner handen det minsta. Ibland när någon kompis hör att jag har starkt grepp ber han mig klämma så hårt jag kan i ett handslagsgrepp och han gör tillbaka likadant. Det tar säkert någon minut innan han börjar få ont och säger ifrån för då är uthålligheten slut. Att gå i närkamp med någon gammal gubbe på detta vis kan även slå back rätt ordentligt. Många gamla gubbar har jobbat som bönder, smeder och liknande och då är vilken gym-bro som helst som kört lite överhandsmark helt chanslös. Vill du sätta dej över honom i rangen så dra in hans dotter eller barnbarn beroende på ålder i städskrubben istället.

OT: höll på att få gröt över hela datorn när jag läste Davids inlägg. Såg framför mig en obstinat tonåring som blivit tvingad till ett bröllop och när han ska hälsa på brudens far smäller han gubben på käften, sliter av skjortan och kavajen han blivit tvingad av sin mor att ha, ställer sej på ett bord och skriker "Come at me bro! Fuaarrk alpha!!" för att visa sin dominans.

http://i.imgur.com/HOEVLu2.jpg

Agitator
2015-02-27, 12:27
Överhandsgrepp, sedan mixat. Hook grip har jag aldrig förstått mig på. Då kan du lika bra ta remmar. Hook grip är ju en fråga om friktionslås med sin tumme, inte så mycket styrka. Mer plåga sig själv.

ÖH och mixat sedan remmar.

Gnistan
2015-02-27, 12:39
Ha,Ha.
Ja de kan vara farliga att ta i hand.
Här har du en farbror. Men jag har dock rätt bra kontroll. Men slöa handtag är jag lite alergisk mot.
Jag har rätt starka händer. (knycklat stekpannor haft sönder några tennisbollar och några handstärkare), något jag har från min far tror jag och inte bara från lyftningen och rullstolsåkande som jag gjorde en tid trots att jag är gående handikappad (hade ont i ben). Men den gången jag tog Kareiln i hand kändes det som man hade barnhänder.

Är gammal nog att ha hällsat på de flesta typer av människor. Fiskat ute i skärgården där min mor bodde en tid. De gubbarna har rejäla nävar. En vän till mig berättade om en gammal rörmokare som han nästan var rädd att ta i hand. Men den grymmaste handen jag tryckt var helt klart Karelins.
Klubben där jag tränade firade 70 år och vi var där på handikappsidan att köra uppvisning i bänk och Karelin var inbjuden. En mycket trevlig man dock om man slipper brottas med honom.