handdator

Visa fullständig version : Finmotorik och starkt grepp


filmjölk
2015-02-26, 20:11
Själv har jag varken styrka eller finmotorik men jag undrar en sak. Grepptränande/strongmens/grovarbetande/armbrytande/gorillor herrars händer brukar ju se ut som en gjutjärnspanna med lunchkorvar till fingrar, och underarmen är alldeles stinn av muskler. Det ser starkt men väldigt klumpigt ut.

Hur fungerar enormt starka händer och 45cms omkrets underarmar ihop med finmotoriskt arbete som att trä en tråd på en synål, knappra fort på ett tangentbord mm mm?

jag ser liksom framför mig hur Martin Arildsson inte kan öppna ett mjölkpaket utan att riva av paketet på mitten och ha mjölk över hela köket eller hur Arne inte vågar skaka hand med folk han träffar av rädsla för att skada dem. Väldigt överdrivet, men jag undrar om själva principen.

Extrem greppstyrka i kombination med storlek på fingrar/händer/handleder/underarmsmuskler, försvårar detta finmotoriskt arbete?

tlk
2015-02-26, 20:21
Jag har inte någon extrem greppstyrka men definitivt över genomsnittet och tränar det rätt intensivt periodvis (och då rör det sig inte bara om "jag klämmer grippers"), andra perioder tränar jag det lite mindre. Har absolut inga problem med finmotorik. Knapprar blixtsnabbt på tangentbordet och spenderar en hel del tid med att finmotorika mig med skärande instrument i folks munnar. Klarar mig fint också både på gitarr och tvärflöjt, och rätt så haj på att göra vaxskulpturer vilket är mer finmotorik än man kan tro. Har inte märkt att det har försvårat något öht.

filmjölk
2015-02-26, 21:25
Jag har inte någon extrem greppstyrka men definitivt över genomsnittet och tränar det rätt intensivt periodvis (och då rör det sig inte bara om "jag klämmer grippers"), andra perioder tränar jag det lite mindre. Har absolut inga problem med finmotorik. Knapprar blixtsnabbt på tangentbordet och spenderar en hel del tid med att finmotorika mig med skärande instrument i folks munnar. Klarar mig fint också både på gitarr och tvärflöjt, och rätt så haj på att göra vaxskulpturer vilket är mer finmotorik än man kan tro. Har inte märkt att det har försvårat något öht.

Oavsett skicklighetsgrad, så hade iaf jag definitivt sagt nej om läkaren som skulle gräva i min mun var utrustad med dasslockshänder, korvfingrar, handled som en knäled och underarmar tjocka som lår.

Ännu större nej om det skulle vara en prostataundersökning.

Arne Persson
2015-02-26, 21:41
Inga problem att kombinera styrka och precision i såväl extrinsic- och intrinsicmusklerna.

David_wigren
2015-02-26, 21:47
Jag är inte så jättegreppstark. Men jag var en hejjare på en annan nisch som stressar händerna bra mycket mer än greppträning. För några år sedan när jag böjde mycket stål och hästskor så var huden på händer och fingrar för hårda för att funka på de gamla touch screen skärmarna. Kunde hamra spik med händerna men finmotoriken var trots det ändå ganska ok. Nu när jag ägnat mig mer åt grepp istället för stålböjning så är händerna mer normala och mjuka igen, har ingen problem med touch screen skärmar eller finmotorik.

Lipservice
2015-02-26, 22:41
Haha David du är för skön! Lack man skulle bli om skärmen inte gjorde som man sa till den...

filmjölk
2015-02-27, 00:05
Inga problem att kombinera styrka och precision i såväl extrinsic- och intrinsicmusklerna.

Det tror jag det är, du som gillar människoapor och allt, de har sämre finmotorik än normala exemplar av homo sapiens och är starkare i greppet än normala exemplar av homo sapiens.

Säg att greppstyrkan blir tredubbelt så stark som den borde vara, kan du då med samma precision använda dig av anpassad styrka till finmotoriska uppgifter? Det tror inte jag.

Skakar man hand med någon som är jättestark i händerna så gör det antingen ont eller blir alldeles för löst, det ser jag som en stark (ha!) indikator på att min hypotes stämmer.

Skulle du som redan är stark i greppet fyrdubbla din handstyrka så tror jag att du skulle ha svårt med saker som att borsta tänderna, tända en tändsticka och få svårigheter att använda verktyg mer avancerade än en tung sten eller träklubba. :D

Ett Orm
2015-02-27, 00:17
Fast det är väl skillnad på finmotorik och rörlighet också och just i händerna är ju inte rörlighet så där jätteviktigt och man kan ju ha bra finmotorik även om man har krokar till händer.

Arne Persson
2015-02-27, 00:37
Det tror jag det är, du som gillar människoapor och allt, de har sämre finmotorik än normala exemplar av homo sapiens och är starkare i greppet än normala exemplar av homo sapiens.

Säg att greppstyrkan blir tredubbelt så stark som den borde vara, kan du då med samma precision använda dig av anpassad styrka till finmotoriska uppgifter? Det tror inte jag.

Skakar man hand med någon som är jättestark i händerna så gör det antingen ont eller blir alldeles för löst, det ser jag som en stark (ha!) indikator på att min hypotes stämmer.

Skulle du som redan är stark i greppet fyrdubbla din handstyrka så tror jag att du skulle ha svårt med saker som att borsta tänderna, tända en tändsticka och få svårigheter att använda verktyg mer avancerade än en tung sten eller träklubba. :D

Du kan aldrig jämföra en primat med en människa när det gäller precisionsgreppet bl.a pga av deras mycket korta tumfalanger (de två yttersta benen i tummen) jmf med våra.

Hoppas detta nattfoto illustrerar detta. F.v. gorilla, orangutang, schimpans, människa samt min lilla tumme som jmf...:d

Matsa
2015-02-27, 02:22
Det känns logiskt att gigantiska händer inte är kapabla till samma finmotorik som smala händer men man verkar ju inte behöva stora händer för att vara stark i dem heller. Jag skyllde alltid mitt klena grepp på att jag har små händer men efter att jag insåg att min far och jag hade identiska händer och handleder (både ring och klocka som han har haft passar mig perfekt) fick jag skrota den ursäkten. Han hade nämligen ett sjuhelsikes grepp även jämfört med diverse kraftsportare jag har mött. Jobbigt när ens ursäkter förstörs på det där viset och man tvingas medge att man helt enkelt bara är klen. :(

Sen är ju givetvis stora händer en fördel om man ska greppa t.ex en skivstång, framförallt långa fingrar är en stor fördel där. Jag misstänker också att grova händer är mer stryktåliga, finlemmade personer tycks mer skadebenägna överlag.

Gnistan
2015-02-27, 12:28
Själv har jag varken styrka eller finmotorik men jag undrar en sak. Grepptränande/strongmens/grovarbetande/armbrytande/gorillor herrars händer brukar ju se ut som en gjutjärnspanna med lunchkorvar till fingrar, och underarmen är alldeles stinn av muskler. Det ser starkt men väldigt klumpigt ut.

Hur fungerar enormt starka händer och 45cms omkrets underarmar ihop med finmotoriskt arbete som att trä en tråd på en synål, knappra fort på ett tangentbord mm mm?

jag ser liksom framför mig hur Martin Arildsson inte kan öppna ett mjölkpaket utan att riva av paketet på mitten och ha mjölk över hela köket eller hur Arne inte vågar skaka hand med folk han träffar av rädsla för att skada dem. Väldigt överdrivet, men jag undrar om själva principen.

Extrem greppstyrka i kombination med storlek på fingrar/händer/handleder/underarmsmuskler, försvårar detta finmotoriskt arbete?

Jag har rätt starka händer, något jag har från min far kanske samt även träningen. Var även mekaniker, tunga fordon som ung innan benen blev sämmre och jag hamnade på handikappsidan då jag tävlade. Höll på med modellbygge som ung och pillade med småsaker utan större problem.

Chenoa
2015-03-01, 12:57
Själv har jag varken styrka eller finmotorik men jag undrar en sak. Grepptränande/strongmens/grovarbetande/armbrytande/gorillor herrars händer brukar ju se ut som en gjutjärnspanna med lunchkorvar till fingrar, och underarmen är alldeles stinn av muskler. Det ser starkt men väldigt klumpigt ut.

Hur fungerar enormt starka händer och 45cms omkrets underarmar ihop med finmotoriskt arbete som att trä en tråd på en synål, knappra fort på ett tangentbord mm mm?

jag ser liksom framför mig hur Martin Arildsson inte kan öppna ett mjölkpaket utan att riva av paketet på mitten och ha mjölk över hela köket eller hur Arne inte vågar skaka hand med folk han träffar av rädsla för att skada dem. Väldigt överdrivet, men jag undrar om själva principen.

Extrem greppstyrka i kombination med storlek på fingrar/händer/handleder/underarmsmuskler, försvårar detta finmotoriskt arbete?

Min greppstyrka klassas nog som väldigt hög och jag har inga som helst problem att få in en sytråd i nålsögat.
Vad gäller Martin Arildsson så har jag haft äran att träffa honom och skakat hand med honom och den handstyrkan han besitter visar han genom ett alldeles utomordentligt handslag som är perfekt, varken för hårt eller för löst.
Precis som Arne Persson med sina stora och enormt starka händer.

Kan säga att min son och min sambo tyckte detsamma när de skakade hand med Arne, inte för hårt och inte för löst.

Så, enormt starka händer kan nog vara väldigt bra på att läsa av/känna av hur mycket tryck som är lagom för att det ska kännas bra vid hälsning.

Höll på att glömma Kalle Lane och Nicolai Hansen som också har det perfekta handslaget trots (eller pga av) sina enorma greppstyrkor. :)