handdator

Visa fullständig version : Reaktion på om någon: "Snackat skit bakom din rygg"


filmjölk
2015-02-26, 16:40
Om du får reda på att en bekant (allt från ytlig men uppskattad bekantskap till nära vän till äkta make) "Snackat skit bakom din rygg" (Lägg vad du vill i begreppet). Hur reagerar du troligtvis då?

(Lång trött poll var god dröj)

XXXL
2015-02-26, 16:41
Jävlar vad spänd jag är på pollen!

NÄR FAN KOMMER DEN?!

4623
2015-02-26, 16:42
Beror på vad du menar med snacka skit. Sprida lögner eller säga saker som faktiskt är sant?

Konfronterar i båda fall, men på olika sätt.

Fordon
2015-02-26, 16:56
Hur jag reagerar beror helt och hållet på relationen till personen.

hahavaffan
2015-02-26, 16:57
Beror väldigt mycket på vem det är, ytlig bekant eller min sambo.

filmjölk
2015-02-26, 16:59
Hur jag reagerar beror helt och hållet på relationen till personen.

Behöver du specifikt? Dela då upp i a) Ytlig men uppskattad bekant b) Nära vän c) din flickvän. Skillnad på din reaktion?

421
2015-02-26, 17:05
I am just gonna shake, shake, shake, shake, shake... shake it off!

Yes
2015-02-26, 17:06
Beror på situation också. Normalt är jag lagd åt att konfrontera, om personen och skitsnacket är av tillräckligt stor vikt. Nyligen var det dock en nära vän som visade sig vara en råtta som hugger folk, däribland mig, i ryggen. Jag fick reda på det genom ett; "du har aldrig hört det här från mig, jag säger därför att jag är din vän och vet hur nära du och XXX är...". Då håller i varje fall jag käft om det...

eternallord
2015-02-26, 17:10
Beror på vem det är och hur allvarligt det är/om det är rena osanningar. Generellt hade jag nog bara accepterat att jag själv säkert snackar lika mycket skit och gått vidare.

KlopFer
2015-02-26, 17:11
Fan vad jag blev sugen på blåbärspaj!

Förövrigt så rösta jag på alternativ positiv kritik, självutvecklande.

Olegh
2015-02-26, 17:15
Jag snappar upp vad bekanta verkar tycka och tänka om mig på fyllan, tror inte det finns några större överraskningar utöver det.

Tricklew
2015-02-26, 17:28
Ingen snackar skit om mig.

Jag är för älskvärd.

HVR
2015-02-26, 17:28
Hur jag reagerar beror nog mest på vad som sagts. Uppenbara lögner och rent förtal hade jag blivit rejält lack över och konfronterat personen. Handlar det om något som jag faktiskt gjort eller sagt får man ju fundera över om "skitsnacket" är befogat. Om något bakom min rygg har sagt att jag betedde mig illa vid något tillfälle eller att dom inte gillar mig för något jag gör så beror min reaktion på det nog på relationen till personen. Är det en relation jag värderar så får jag ju överväga om det är något i mitt egna beteende som faktiskt förtjänade skit.

jenni
2015-02-26, 17:31
If you have a problem with me, call me. If you don't have my number than that means you don't know me well enough to have a problem.

StarkaUlf
2015-02-26, 17:33
If you have a problem with me, call me. If you don't have my number than that means you don't know me well enough to have a problem.

Hitta.se.

jenni
2015-02-26, 17:37
Hitta.se.

Står inget nummer :)

StarkaUlf
2015-02-26, 17:49
Står inget nummer :)

Försökte bara vara lite kulig :D

Allt beror på vad för skit. Lite småskit bryr jag mig inte om, det hör till. Bättre för hjärtat att få ge och ta lite ibland ;)

jenni
2015-02-26, 17:51
Försökte bara vara lite kulig :D

Allt beror på vad för skit. Lite småskit bryr jag mig inte om, det hör till. Bättre för hjärtat att få ge och ta lite ibland ;)

Jo, jag förstod det.
Men det är lite därför det citatet passar mig :)

4623
2015-02-26, 18:10
If you have a problem with me, call me. If you don't have my number than that means you don't know me well enough to have a problem.

Jag känner inte dig, men jag kan ändå ha problem med dig här ibland. ;) Men kanske inte går att applicera lika bra på nätet?

Hackenschmidt
2015-02-26, 18:16
Beror på, mestadels likgiltig.
Om någon tycker att jag är <valfri negativ personlighetsegenskap> så är det skit samma. Däremot mer åt antingen konfrontativ eller sårad ifall någon påstår jag har sagt eller gjort saker som inte stämmer.

Fordon
2015-02-26, 18:21
Behöver du specifikt? Dela då upp i a) Ytlig men uppskattad bekant b) Nära vän c) din flickvän. Skillnad på din reaktion?

Om min flickvän hade sagt något så hade jag oavsett vad tagit upp det och gått igenom vad hon har sagt och vad hon menade. Troligtvis samma sak med en nära vän, fast lite mindre genomgående. Om en ytlig bekant som jag gillar skulle ha sagt något så är det kanske 50/50 på om jag hade tagit upp det, eller börjat ta avstånd från denne i tysthet.

Sniggel
2015-02-26, 18:31
Beror ju på hur seriöst det är. Jag förväntar mig att i princip alla mina bekanta har sagt något förlöjligande om mig bakom min rygg. Men även en hel del positivt.
Om det negativa är pga skillnader i personligheter är det ett klassiskt "lol han är olik mig, varför gör han så? Fan va korkat! - reaktion" så bryr jag mig inte ett dugg. Det är random skitsnack jag förväntar mig. Om det nu inte är så att personen vet om att jag vet om att hen har sagt det. Då kommer jag nog på en skämtsam comeback som löser upp spänningen så att hen slipper känna sig ängslig i min närvaro :D

Men om det är av en allvarligare grad så skadar det ju relationen i viss mån. Antingen så kanske man avsäger sig bekantskapen, men om det är någon som står en närmre så vill man förstås konfrontera eftersom man tycker det är värt att reda ut om där är några missar i kommunikation som behöver redas ut. Jag har nämligen svårt att se att någon som står mig nära skulle säga något allvarligt negativt om mig. Om personen gör det antar jag att det beror på brist i kommunikation och att det är en konflikt som går att lösa. Är personen inte tillräckligt nära mig kan det också vara brist i kommunikation fast inte värt att ödsla tid på.

jenni
2015-02-26, 22:11
Jag känner inte dig, men jag kan ändå ha problem med dig här ibland. ;) Men kanske inte går att applicera lika bra på nätet?

Precis, på nätet är det en annan femma, & with that in mind:
http://i.imgur.com/NMwfyGK.jpg (http://imgur.com/NMwfyGK)

ceejay
2015-02-26, 22:27
Påstår någon att jag slår kvinnor och tävlar i att slåss med hundar så lär jag göra något åt detta.

Säger någon att jag är en idiot bryr jag mig inte.

421
2015-02-26, 22:33
Precis, på nätet är det en annan femma, & with that in mind:


The haters gona hate, hate, hate, hate!

jenni
2015-02-26, 22:35
The haters gona hate, hate, hate, hate!

Låt dem! Det tar på deras energi att hata :d

Latissimus Dorsi
2015-02-26, 22:47
lol människor som säger ''haters gonna hate'' är så miserabla, palla ens bry sig om att bry sig

Yes
2015-02-26, 22:49
Påstår någon att jag slår kvinnor och tävlar i att slåss med hundar så lär jag göra något åt detta.

Jag hade kontrat med att hon varit en stygg flicka och att jag faktiskt jobbar mig upp till att brottas med björnar. ;)

jenni
2015-02-26, 22:53
lol människor som säger ''haters gonna hate'' är så miserabla, palla ens bry sig om att bry sig

Haha, och du "pallade" att kommentera detta i tredje led t.o.m :laugh:

Latissimus Dorsi
2015-02-26, 23:12
Haha, och du "pallade" att kommentera detta i tredje led t.o.m :laugh:

och du kommenterade att jag kommenterade kommentaren där du kommenterade *slap*:d

421
2015-02-26, 23:13
och du kommenterade att jag kommenterade kommentaren där du kommenterade *slap*:d

nanOevuxpdM

filmjölk
2015-02-26, 23:49
Låt dem! Det tar på deras energi att hata :d

Det är bara om man är nybörjarhatare, med tiden blir det faktiskt tvärtom, man får energi av att hata och mår dåligt om man inte har något att reta sig på.

Evankhell
2015-02-26, 23:57
Kommer alltid att finnas haters och det är bara onödigt att ens bry sig.

TheOne1994
2015-02-27, 07:20
är detta typiskt svenskt ? jag upplever inte något skitsnack i vårt granland Danmark direkt. Där är arbetsklimatet mer rakt på, alla vet vad dom ska göra och hjälps åt på ett sätt som jag inte sett innan.

Jag bara spånar nu, är det svenska avundsjukan som kan spela in ? Vissa måste bara snacka skit för att få må bra själv typ.

filmjölk
2015-02-27, 07:28
är detta typiskt svenskt ? jag upplever inte något skitsnack i vårt granland Danmark direkt. Där är arbetsklimatet mer rakt på, alla vet vad dom ska göra och hjälps åt på ett sätt som jag inte sett innan.

Jag bara spånar nu, är det svenska avundsjukan som kan spela in ? Vissa måste bara snacka skit för att få må bra själv typ.

I Danmark röker man, dricker starköl till lunch och äter fet mat. Dessutom är gubbsjuka och ölmage något man inte behöver dölja. Danskar är därför lyckligare än svenskar och har ett mindre behov av att snacka skit, men jag tror det händer där med.

muddler
2015-02-27, 15:24
I Danmark röker man, dricker starköl till lunch och äter fet mat. Dessutom är gubbsjuka och ölmage något man inte behöver dölja. Danskar är därför lyckligare än svenskar och har ett mindre behov av att snacka skit, men jag tror det händer där med.

3wgD8humFUk

Olegh
2015-02-27, 15:54
Om vi har den svenska avundsjukan så har danskarna den danska avundsjukan.

caro
2015-02-27, 16:04
Om det är nära vänner/nära släkt blir jag nog makalöst förvånad. Så gör vi helt enkelt inte. Då skulle jag nog fråga vad de menar, om något sådant dök upp.

Att mina barn tycker att jag är dryg ibland, det säger de ju till mig, och det är förväntat och inget att uppröras för. De säger ju att jag är bästa mamman världen också.

Om ytligt bekanta, eller random människor, hittar på saker. Kunde inte bry mig mindre. Det är väl snarast smickrande, att göra intryck som får andra att engagera sig känslomässigt på olika sätt.

Yes
2015-02-28, 04:04
Beror på situation också. Normalt är jag lagd åt att konfrontera, om personen och skitsnacket är av tillräckligt stor vikt. Nyligen var det dock en nära vän som visade sig vara en råtta som hugger folk, däribland mig, i ryggen. Jag fick reda på det genom ett; "du har aldrig hört det här från mig, jag säger därför att jag är din vän och vet hur nära du och XXX är...". Då håller i varje fall jag käft om det...
Att ****** på en brud på vederbörandes skrivbord måste jag faktiskt erkänna kändes rätt bra.

Diomedea exulans
2015-02-28, 10:13
Antar att alla gör det, så jag bryr mig inte så mycket.
JAG hade fan snackat skit om mig om jag vore någon annan.

Damien Thorne
2015-03-20, 14:40
Haha. Det har jag varit med om. På morgonen på jobbet före jag ätit frukost gick jag ut från fikarummet för att köpa en macka och en dricka. När jag kom tillbaka sa nån sch nu kommer han. Jag satt mig ner och alla var alldeles tyst. Jag frågade han som pratat när jag kom in om han snackar skit om mig. Han sa att han bara berättat vad han hört. Jag sa att han skulle ge faan i att snacka skit om mig. Jag stirrade på han och hyperventilerade. Tillslit exploderade jag av ilska. Ställde mig upp och kastade drickan i golvet. Sparkade på en soptunna halkade på den utspillda drickan. Ställde mig upp igen och kastade iväg soptunnan. Halkade igen. Ställde mig upp och försökte slita loss en mugghållare av trä (ser ut som en klädhänhare med en massa pinnar som sticker ut). Bröt av den. Skar mig rejält i handen. Fick fara på akuten. Hade skurit av en pulsåder i handen. Läkaren frågade vad jag hade gjort. Jag sa att jag gått bärsärkargång på jobbet :D

Det skitsnacket gällde var att chefen stängde av internet på jobbet för att dom trott att jag misskött arbetet. Killen var upprörd för att det blev kolektiv bestraffning.

agazza
2015-03-20, 14:57
"Jag blir djupt sårad, för jag har ett sjukligt behov av att alltid vara älskad av alla"

Agitator
2015-03-20, 15:08
Haha. Det har jag varit med om. På morgonen på jobbet före jag ätit frukost gick jag ut från fikarummet för att köpa en macka och en dricka. När jag kom tillbaka sa nån sch nu kommer han. Jag satt mig ner och alla var alldeles tyst. Jag frågade han som pratat när jag kom in om han snackar skit om mig. Han sa att han bara berättat vad han hört. Jag sa att han skulle ge faan i att snacka skit om mig. Jag stirrade på han och hyperventilerade. Tillslit exploderade jag av ilska. Ställde mig upp och kastade drickan i golvet. Sparkade på en soptunna halkade på den utspillda drickan. Ställde mig upp igen och kastade iväg soptunnan. Halkade igen. Ställde mig upp och försökte slita loss en mugghållare av trä (ser ut som en klädhänhare med en massa pinnar som sticker ut). Bröt av den. Skar mig rejält i handen. Fick fara på akuten. Hade skurit av en pulsåder i handen. Läkaren frågade vad jag hade gjort. Jag sa att jag gått bärsärkargång på jobbet :D

Det skitsnacket gällde var att chefen stängde av internet på jobbet för att dom trott att jag misskött arbetet. Killen var upprörd för att det blev kolektiv bestraffning.

Men alltså, det är inte ok att missköta sitt jobb så att alla kolektiv bestraffas med avstängt internet!

http://fcdn.mtbr.com/attachments/california-norcal/796418d1367792987-open-letter-tamarancho-flow-trail-pass-nazis-internet_serious_business_bush.jpg

Rätt rolig historia i efterhand antar jag (om den är sann), men vilken "rage" de måste fått till uppvisning när du gick loss :)

Tråkigt med handen :(

Damien Thorne
2015-03-20, 15:25
Rätt rolig historia i efterhand antar jag (om den är sann), men vilken "rage" de måste fått till uppvisning när du gick loss :)

Tråkigt med handen :(

Sann historia. Hände för 10år sen, men jag minns det som det hände nyligen

Synd att ingen filmade. Det hade varit skoj att se. Kan tänka mig att den uppvisningen gav ett minne för livet för dom :D

Fick inga men i handen efteråt. Kändes bra att för första gången sett den där tuffa hårda killen på jobbet se rädd ut.

XXXL
2015-03-20, 15:41
Ingen rök utan eld, givetvis tar man till sig och utvärderar.

filmjölk
2015-03-20, 16:19
Det skall erkännas att den här tråden inspirerades av ett videoklipp min brorson skickade till mig:

oKFGf5Kf2lk

4623
2015-03-20, 16:25
Sann historia. Hände för 10år sen, men jag minns det som det hände nyligen

Synd att ingen filmade. Det hade varit skoj att se. Kan tänka mig att den uppvisningen gav ett minne för livet för dom :D

Fick inga men i handen efteråt. Kändes bra att för första gången sett den där tuffa hårda killen på jobbet se rädd ut.

Fick du behålla jobbet?

R0B
2015-03-20, 16:41
Dagen efter julfesten senast, någon hade blivit lite sur på mig under festen av en anledning som ingen har någon aning om. Ena kollegan var på väg ner för att hugga mig under natten vilket inte gick som han planerade dock.

Hörde av andra på jobbet dagen efter att samma gubbe och en annan snackade om att mitt liv skulle bli ett helvete och att jag skulle sparkas ner från ställningen. Efter den upplysningen gick jag direkt fram till dom och frågade om vi hade något problem mellan oss. Bägge två gick bara iväg utan att svara i princip.

Efter ett par timmar kom dom en och en och bad om ursäkt för sitt uppförande och skyllde på alkohol. Får erkänna att jag var lätt nervös och lite adrenalin pumpad när jag konfronterade dom men dom var inte intresserade av en direkt konfrontation som tur var.

Så för att svara på pollen så är jag nog oftast den som konfronterar och försöker reda ut vad problemet är.