handdator

Visa fullständig version : Såga mitt kostschema!


Action Fighter
2015-02-26, 16:11
Mål 1(14.00) 200g torsk/kyckling, 100g(okokt) ris, 50g brocolli, 1 msk mivitotal, 40g vassleprotein, 1 avocado
Mål 2(16.00) 200g torsk/kyckling, 100g(okokt) ris, 50g brocolli, 1 avocado
Mål 3(17.00) 200g tonfisk
Mål 4(18.00) 200g tonfisk, 40g vassleprotein
Mål 5(20.00) 200g torsk/kyckling, 100g(okokt) ris, 1 msk mivitotal
2858 kcal

7 styrkepass i veckan(60-90m)(kl 12.00-14.00), 5 cardiopass(30-40m)(kl 18.00-19.00).

Bör ligga på ett underskott på 500-600 kcal per dag om jag räknat rätt. Något mindre på bendagarna då ingen cardio sker då. Behöver inte så mycket kritik på beräkningarna, har använt baksidan av förpackningarna så är inga fel där. Vill framförallt ha kritik på vad jag stoppar i mig. Varierar så att jag alltid får i mig både torsk och kyckling varje dag. Som sagt, vill inte ha en diskussion om träningsmängd eller periodiska fastan här. Framförallt vad jag stoppar i mig och om något kanske saknas som kan optimera kosten, sitter och stirrar mig blind här och kan inte hitta något fel själv.

Troppa
2015-02-26, 16:46
Varför inget kött som fläsk eller nöt?
Samt varför ta vassle med maten? Jag hade kört på EAA och fått ner kalorierna så jag hade kunnat äta mer.
Ha med mer grönt som spenat osv som ger mättnad, beror ju mest på hur du är som person om du gillar äta stora mängder eller kan hålla dig mätt på mindre.
Mvh

Action Fighter
2015-02-26, 17:08
Varför inget kött som fläsk eller nöt?
Samt varför ta vassle med maten? Jag hade kört på EAA och fått ner kalorierna så jag hade kunnat äta mer.
Ha med mer grönt som spenat osv som ger mättnad, beror ju mest på hur du är som person om du gillar äta stora mängder eller kan hålla dig mätt på mindre.
Mvh

Tycker det blir lättare att räkna på fettsnålt kött framförallt. Har aldrig direkt ätit fläsk men nöt brukar jag ofta köra under bulk, dock har jag väl överdrivit en del med det haha. Man blir fan aldrig trött på köttfärs, det är lite jobbigare att räkna med dock eftersom jag helst inte äter det varje dag. Tar faktiskt mest vassle med tonfisken för att det är gott bara och det drygar ut mitt proteinintag. Vasslen i samband med första målet är efter träning, använder BCAA innan träning och under konditionspassen. Ligger väl dock en poäng i att kanske ta bort vassleshaken under tonfiskmålet och byta ut den mot aminosyror, sedan lägga till mer tonfisk förslagsvis.

Har inga problem med mättnad faktiskt, ger spenat etc någon annan positiv effekt från näringsinnehållet?

Lipservice
2015-02-26, 21:33
Spenat är fantastiskt gott och går att röra ner mycket i den för att göra den extra god.
T.ex en tub mjukost, låg på fett och massor med protein. Smaskens!

Troppa
2015-02-27, 10:07
Tycker det blir lättare att räkna på fettsnålt kött framförallt. Har aldrig direkt ätit fläsk men nöt brukar jag ofta köra under bulk, dock har jag väl överdrivit en del med det haha. Man blir fan aldrig trött på köttfärs, det är lite jobbigare att räkna med dock eftersom jag helst inte äter det varje dag. Tar faktiskt mest vassle med tonfisken för att det är gott bara och det drygar ut mitt proteinintag. Vasslen i samband med första målet är efter träning, använder BCAA innan träning och under konditionspassen. Ligger väl dock en poäng i att kanske ta bort vassleshaken under tonfiskmålet och byta ut den mot aminosyror, sedan lägga till mer tonfisk förslagsvis.

Har inga problem med mättnad faktiskt, ger spenat etc någon annan positiv effekt från näringsinnehållet?

Inte så svårt och räkna med nöt, finns ju fettsnåla varianter såsom innanlår, lövbiff och 5% nötfärs t.ex. jag själv äter fettsnålt varesig det är bulk eller deff.

Bcaa är det inte många här på brädan som är för eftersom det inte verkar ge någon effekt på muskeluppbyggnad ensamt men vissa har sagt att dom känner en kick i träningen när dom intar det. Jag hade skippat det och kört på EAA helt. Vassle + 200g tonfisk är mer än 60g protein, tror inte det behövs så mycket, jag hade lagt mer kolhydrater där för det är gott :)

gustav957
2015-03-01, 20:33
Jag hade personligen avlidit om jag ätit så mycket torsk!

Stor Hård Ådrig
2015-03-01, 20:39
Ser rätt torrt ut på fiberfronten. Vanliga rekommendationer är 10-15g fiber per 1000 kcal. Sen förstår jag inte varför du ska äta varje timme men det gör du ju som du vill. Nu vet jag inte vad det är för macros på det där upplägget, men känns spontant som du har överdrivet med protein och för lite fett.

Action Fighter
2015-03-01, 22:08
Ser rätt torrt ut på fiberfronten. Vanliga rekommendationer är 10-15g fiber per 1000 kcal. Sen förstår jag inte varför du ska äta varje timme men det gör du ju som du vill. Nu vet jag inte vad det är för macros på det där upplägget, men känns spontant som du har överdrivet med protein och för lite fett.

Tack. Har rätt mycket problem att hitta vettiga fibrer faktiskt. Jag äter varken laktos eller gluten p.g.a känslighet så en del produkter som annars skulle funka faller bort. Nåt tips på fibrer som är väldigt lättpreparerade samt inte innehåller gluten? Har bara en ätruta på 6 timmar(8h acceptabelt under vissa omständigheter) så sprider helst ut intaget under den tiden. Jag ligger på 100g fett faktiskt så bör inte vara några problem då det är mer än 1g per kilo kroppsvikt. 253g protein vilket innebär 2.9g per kroppskilo, fullt acceptabelt imo.

vicarious
2015-03-01, 22:14
Hur kan det där bli 100g fett?

Onödigt mycket protein. Att sitta och trycka i sig 1kg fisk/fågel på 6h känns väldigt overkill. Hade sänkt till 2-2.5g per kg/kroppsvikt och ökat på kolhydraterna.
För lite grönsaker. 100g om dagen är lite.

s7b
2015-03-01, 22:49
http://i.imgur.com/PYhauHt.png

Skämt åsido, hur fa-an kan du äta så mycket torsk och inte spy?

Action Fighter
2015-03-02, 15:21
Hur kan det där bli 100g fett?

Onödigt mycket protein. Att sitta och trycka i sig 1kg fisk/fågel på 6h känns väldigt overkill. Hade sänkt till 2-2.5g per kg/kroppsvikt och ökat på kolhydraterna.
För lite grönsaker. 100g om dagen är lite.

Tack. Varför tycker du att det är overkill just i tidsrutan? Kan definitivt hålla med om proteinet generellt men om det är på 6h eller 12h har ingen direkt betydelse. Att skära ned till 800g kan vara en tanke dock.

Nu har jag iaf cuttat riset till 83g per måltid och planerar att lägga in 40g fiberhavre som jag helt enkelt slänger ned i första shaken efter träning för att få upp det. Skulle eventuellt kunna cutta riset ännu mer, ta bort en burk tonfisk och slänga in olivolja för att fylla upp det borttagna med mer fett? Vad sägs om det upplägget? Blir betydligt billigare jämf. med att slänga in en extra avocado också.

Maverick
2015-03-02, 17:30
http://www.risenta.se/produkter/mjol-flingor-socker/psylliumhusk

Där har du fibrer du kan peta i dig...

Action Fighter
2015-03-02, 17:40
http://www.risenta.se/produkter/mjol-flingor-socker/psylliumhusk

Där har du fibrer du kan peta i dig...

Perfekt, precis vad jag letar efter. :)

vicarious
2015-03-02, 19:19
Tack. Varför tycker du att det är overkill just i tidsrutan? Kan definitivt hålla med om proteinet generellt men om det är på 6h eller 12h har ingen direkt betydelse. Att skära ned till 800g kan vara en tanke dock.

Nu har jag iaf cuttat riset till 83g per måltid och planerar att lägga in 40g fiberhavre som jag helt enkelt slänger ned i första shaken efter träning för att få upp det. Skulle eventuellt kunna cutta riset ännu mer, ta bort en burk tonfisk och slänga in olivolja för att fylla upp det borttagna med mer fett? Vad sägs om det upplägget? Blir betydligt billigare jämf. med att slänga in en extra avocado också.

Mer grönsaker skulle innebära mer fibrer så jag håller fast vid att det skulle vara en förbättring. Högt proteinintag är muskelbesparande och det mättar bra men jag är inte övertygad om att om så höga siffror som du är uppe i verkligen är nödvändigt. Men kör på om du vill ha det så.

Annars ser ditt upplägg OK ut, bortsett från att det förstås är fruktansvärt enformigt och tråkigt.

Action Fighter
2015-03-02, 20:12
Mer grönsaker skulle innebära mer fibrer så jag håller fast vid att det skulle vara en förbättring. Högt proteinintag är muskelbesparande och det mättar bra men jag är inte övertygad om att om så höga siffror som du är uppe i verkligen är nödvändigt. Men kör på om du vill ha det så.

Annars ser ditt upplägg OK ut, bortsett från att det förstås är fruktansvärt enformigt och tråkigt.

Håller med om grönsakerna, vad skulle du säga om 200g brocolli om dagen istället?

Ja, det är riktigt tråkigt haha men jag har haft enformiga upplägg väldigt länge nu så är rätt van. Jag ät exempelvis bara köttfärs i två år. :)

Plzki
2015-03-03, 09:42
Bara en nyfiken fråga! Blir det inte Jävligt dyrt dedär?

Jag äter 400g kött, fisk , kyckling om dagen + ris, en smörgås och gröt.
Och tycker jag får handla ganska ofta, förutom att jag har tur att morsans gubbe är slaktare så oxfile och entrecote finns det gott om i frysen!

Action Fighter
2015-03-04, 14:10
Bara en nyfiken fråga! Blir det inte Jävligt dyrt dedär?

Jag äter 400g kött, fisk , kyckling om dagen + ris, en smörgås och gröt.
Och tycker jag får handla ganska ofta, förutom att jag har tur att morsans gubbe är slaktare så oxfile och entrecote finns det gott om i frysen!

Jo, det blir väl rätt dyrt. Iaf 3k per månad skulle jag gissa på. Jag får handla rätt ofta men "bulk" köper väl så handlar hyffsat mycket per gång helt enkelt.

Nu har jag lagt in Psylliumhusk också för att få upp fibrerna.