handdator

Visa fullständig version : Bör man oroa sig för emulgeringsmedel?


Konradsson
2015-02-26, 15:49
En mycket vanlig tillsats i livsmedel kan orsaka kroniska inflammationer i tarmen och metabolt syndrom, med fetma och förhöjda blodsockernivåer som följd. Forskarna tror nu att fyndet kan förklara varför vi äter för mycket.

Från artikel i DN: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tillsatsen-som-gor-oss-sjuka-och-feta/.
Studien som artikeln hänvisar till: http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature14232.html

Är dessa resultat applicerbara på människor? Det lär bli svårt att strukturera en kost helt utan emulgeringsmedel.

hampfuz
2015-02-26, 15:58
För tidigt att säga. Intressant forskning, men det går inte dra slutsatser än.

DN har blivit mycket "bättre" på att blåsa upp vetenskap..

LadyG
2015-02-26, 18:14
But when immunologist Andrew Gewirtz at Georgia State University in Atlanta and his colleagues fed common emulsifiers carboxymethylcellulose and polysorbate-80 to mice, they found evidence that the chemicals affected the animals' health.

Räcker det inte att undvika E466 och E433 om man vill vara försiktig, det ju var de två de testade. Måste man undvika alla för det?

Sverker
2015-02-26, 18:35
Jag skulle kalla dem förtjockningsmedel som tillsätts för att göra vätskan mellan fettdropparna tjockare och stabilisera emulsionen.
Det bör inte vara så svårt att undvika just de ämnena som nämns i undersökningen.

Emulgeringsmedel / förtjockningsmedel / kostfibrer är helt olika och jag skulle inte dra alla över en kam. De ska bedömas var och en för sig.

Konradsson
2015-02-26, 18:40
Jag skulle kalla dem förtjockningsmedel som tillsätts för att göra vätskan mellan fettdropparna tjockare och stabilisera emulsionen.
Det bör inte vara så svårt att undvika just de ämnena som nämns i undersökningen.

Emulgeringsmedel / förtjockningsmedel / kostfibrer är helt olika och jag skulle inte dra alla över en kam. De ska bedömas var och en för sig.

Bra poäng. Jag läste endast artikeln i DN, varför jag fick intrycket att emulgeringsmedel = döden. Men tydligen finns lite sensationsjournalistik bakom alltihop.

Bossebäver
2015-02-26, 18:43
So everyone is currently losing their minds ove this recent emulsifier thing and gut microbiota. Here's what the study says it did:

"Here we report that, in mice, relatively low concentrations of two commonly used emulsifiers, namely carboxymethylcellulose and polysorbate-80, induced low-grade inflammation and obesity/metabolic syndrome in wild-type hosts and promoted robust colitis in mice predisposed to this disorder. Emulsifier-induced metabolic syndrome was associated with microbiota encroachment, altered species composition and increased pro-inflammatory potential. Use of germ-free mice and faecal transplants indicated that such changes in microbiota were necessary and sufficient for both low-grade inflammation and metabolic syndrome.""

Colitis prone mice and fecal implants which means zero relevance to anything. I think the take home is don't pump emulsifiers up your butt and did we really need to be told that?


Lyle Mcdonalds åsikt.

3bz
2015-02-26, 19:36
So everyone is currently losing their minds ove this recent emulsifier thing and gut microbiota. Here's what the study says it did:

"Here we report that, in mice, relatively low concentrations of two commonly used emulsifiers, namely carboxymethylcellulose and polysorbate-80, induced low-grade inflammation and obesity/metabolic syndrome in wild-type hosts and promoted robust colitis in mice predisposed to this disorder. Emulsifier-induced metabolic syndrome was associated with microbiota encroachment, altered species composition and increased pro-inflammatory potential. Use of germ-free mice and faecal transplants indicated that such changes in microbiota were necessary and sufficient for both low-grade inflammation and metabolic syndrome.""

Colitis prone mice and fecal implants which means zero relevance to anything. I think the take home is don't pump emulsifiers up your butt and did we really need to be told that?


Lyle Mcdonalds åsikt.

Låter som han bara läst abstract, sen verkar det inte som han förstått protokollet ens. Lite pinsamt, men det kanske räcker att skrika högt för att folk ska lyssna.

Fecal transplant i det här fallet gör de för att isolera effekten av bakterierna. De matade alltså en grupp möss med emulsifiers för att sedan transplantera deras fekalier till en annan grupp möss uppfödda i en bakteriefri miljö. Den gruppen som fick transplantationen fick tydligen metabolt syndrom, iaf om man ska tro på resultaten från studien.

Relevant i sammanhanget är den här (http://dmm.biologists.org/content/8/1/1.full), som med all forskning som involverar djurmodeller så kan det vara bra att veta begränsningarna.

Armed Dingo
2015-02-26, 21:10
Genom att söka på följande

E466 OR E433 "ingredienser"

går det att få några svenska resultat på livsmedel som innehåller de nämnda E-tillsatserna. Bildsökning är nästan lättare.

De första resultaten skvallar om att det ofta rör sig om halv och helfabrikat som också innehåller mjöl. Exempelvis kaffebröd, korvbröd, chokladkaka (Marabou inkluderat), färdiga semlor, färdig proteinshake "Muscle Protein Drink 500 ml". Subway-bröd.

Det kan vara lite allt möjligt med andra ord, men det är en fingervisning. Noterbart är att flera tillverkare kallar det för "stabiliseringsmedel" och inte emugleringsmedel.

Sojalechitin har E322 och är alltså inte en av dem testade.

Armed Dingo
2015-02-26, 21:20
Sorry, stryk det om chokladkaka (Marabou). Det rörde sig om ett chokladmjölkspulver (från Marabou), inte chokladkaka.

Kokosmjölken jag precis tryckte i mig hade den faktiskt tydligen, "förtjockningsmedel E466". ICAs märke, såg Santa Maria i sökresultaten också.

Armed Dingo
2015-02-26, 21:22
Då det faktiskt står förtjockningsmedel så kanske det är jag som borde skylla mig själv att jag äter det.

Rawrx
2015-02-26, 21:51
Då det faktiskt står förtjockningsmedel så kanske det är jag som borde skylla mig själv att jag äter det.

Ja frågan är ju om det syftar på produkten eller konsumenten. Båda verkar det som.