handdator

Visa fullständig version : Hur kan jag stå stilla i vikt på mitt intag?


Stadde
2015-02-26, 09:53
Började deffa för 6v sedan. Har gått ner 3kg på denna tid (allt inom de tre första veckorna, så en del var vatten). Vilket egentligen är i den takt man borde gå ned i, men då jag har runt 24% bf på mina 186cm och 83kg så tänkte att jag har råd att gå ner 1kg/v utan att egentligen förlora muskler.

Sen 3v tillbaka har jag dock stått helt stilla på min vikt. Då med ett intag på 1800kcal per dag. Så jag bestämde mig för att sänka det till 1500kcal i snitt per dag hör och häpna. Men jag står fortfarande still.

Jag kör 3st helkroppspass varje vecka och 3-4st konditionspass på resterande dagar.

En typisk dag rent kostmässigt ser ut så här:
Frukost: Kaseinshake, vitamin- och omega3-tillskott + kaffe kaffe kaffe
Lunch: Vassleshake (tränar oftast på lunchen så den slukas direkt efter) + kaffe/te
Middag: 350g kyckling + 100g ris eller 200g lax/torsk + 100g ris
Kvällsmål: Kaseinshake

Känns så väldigt konstigt att jag skulle vara på balans när jag ligger på 1500kcal per dag. Speciellt när jag är kille som dessutom är aktiv. Däremot så har jag ett mycket stillasittande jobb.

Så vad tror ni kan vara felet?

Maverick
2015-02-26, 10:10
Ser du någon skillnad, har du något mått att gå efter istället som komplement till vågen?

Jag har stått stilla viktmässigt denna vecka än så länge men tappat 2 cm i midjemått tex och ser visuellt bättre ut. Inte alltid man ska stirra sig blind på vågen även om 3v utan viktnedgång på så lågt kaloriintag låter underligt.

Att få i dig lite mer fett kan hjälpa, dom dagarna du inte äter lax så får du ju inte i dig något fett i princip.

Stadde
2015-02-26, 10:41
Ser du någon skillnad, har du något mått att gå efter istället som komplement till vågen?

Jag har stått stilla viktmässigt denna vecka än så länge men tappat 2 cm i midjemått tex och ser visuellt bättre ut. Inte alltid man ska stirra sig blind på vågen även om 3v utan viktnedgång på så lågt kaloriintag låter underligt.

Att få i dig lite mer fett kan hjälpa, dom dagarna du inte äter lax så får du ju inte i dig något fett i princip.

Ser ingen skillnad, men jag har inte tagit mått, så det är ju ett bra tips! Ska börja med det idag.

Nej helt rätt, men jag väger mig ändå varje dag vid samma tidpunkt efter toalettbesök så det känns trots allt underligt. Det kan diffa 1-2kg vissa dagar, vilket kanske är normalt då jag dricker mer vatten vissa dagar etc, men medelvärdet är alltid detsamma.

Jo så kan det vara, men jag tar omega3-tillskott alla dagar i veckan. Det kanske inte är mycket nog gissar jag ;>

BobaFett
2015-02-26, 11:00
Jag kanske är väldigt tråkig men ska du verkligen deffa på 186cm 83 kilo?

Tänk på att du sabbar din potential att bygga muskler för livet när du deffar. När du deffat klart så kommer din kropp vilja att lägga på sig mest fett vid en viktuppgång.

Jag hade hellre kört på kaloribalans något år eller två.

Stadde
2015-02-26, 11:17
Jag kanske är väldigt tråkig men ska du verkligen deffa på 186cm 83 kilo?

Tänk på att du sabbar din potential att bygga muskler för livet när du deffar. När du deffat klart så kommer din kropp vilja att lägga på sig mest fett vid en viktuppgång.

Jag hade hellre kört på kaloribalans något år eller två.

Nejdå, det är alltid bra med feedback :)

Långsiktigt är det nog som du säger det klokaste valet, men mitt mål just nu är att få bort kaggen och se normalbyggd ut. Jag hade varit nöjd med det utseendet och vill hellre börja bygga när jag ser ut just så. Att gå runt rippad med 8% bf är inte mitt första mål. Har likaså legat snäppet över balans sedan juli och lagt på mig muskler, men det tryter med motivation när min mage fortfarande är rund.

Jag har säkert 8% bf på armar och ben, har tom större "bicepsådror" än mina rippade kompisar, resten ligger på buken. Så du kan tänka dig ungefär hur det ser ut då. Har kanske haft en gnutta otur med genetiken :o

Gpajpen
2015-02-26, 11:20
Jag kanske är väldigt tråkig men ska du verkligen deffa på 186cm 83 kilo?

Tänk på att du sabbar din potential att bygga muskler för livet när du deffar. När du deffat klart så kommer din kropp vilja att lägga på sig mest fett vid en viktuppgång.

Jag hade hellre kört på kaloribalans något år eller två.

Inte alla som bygger muskelmassa på balans. Ens med extrem tid och 100% optimala satsningar.

Om det är något som sabbar ens potential så är det ökning i fettvikt ifrån ett högt läge (relativt individen sett).