handdator

Visa fullständig version : Lakritspulver - Kung Markatta vs andra märken och premiummärken?


blexene
2015-02-25, 21:22
Jag har tänkt köpa lakritspulver att ha i gröten/muslin, behöver lite omväxling från kanel, kardemumma, pepparkakskryddor och kakao.

Har någon smakat Kung Markattas lakritspulver? Hur är smaken jämfört med något premiummärke, t.ex. Lakritsrotens (http://www.lakritsroten.se/mat-bak) lakrits? Eller det kanske finns något bättre märke i ordinarie butiker? Jag har inte hunnit kolla än.

Cykelcykel
2015-02-26, 05:55
Ät inte för mycket bara. För ett
År sedan typ tömde jag en burk på tre
Dagar. Blev typ förgiftad kroppen svullnade upp till extrema proportioner hade svårt andas och fick åka till akuten. Fick äta vätskedrivande i en vecka tills jag blev normal igen.
Tro det är nåt med kaliumbalansen som blir fucked av för mkt lakrits

Cykelcykel
2015-02-26, 05:56
Det var just kungmarkattas lakritspulver

Sheogorath
2015-02-26, 07:02
Min flickvän (tack och lov nu mera fru; hon överlevde alltså spektaklet) blev också lakritsförgiftad för ett par år sedan av äkta lakritsextrakt och vi hamnade slutligen på akuten eftersom ingen förstod vad som hände. Hon gick upp 10 kg vätska på en vecka, blodtrycket steg osv. Det var till slut en AT-läkare som knäckte den här Dr. House-nöten men då hade vi redan googlat oss fram till detta. Horryfing shit. :(

Sheogorath
2015-02-26, 07:07
Word of advice: man kan äta nästan hur mycket lakritsgodis som helst i en sittning utan problem, men äkta lakrits ska man vara försiktig med och lakritsgodis även i små mängder ska man inte äta varje dag. Det finns ett antal case-reports om detta. En man åkte in och ut från sjukhuset: han blev frisk varje gång han blev inlagd men sedan snabbt sjuk igen. Problemet fann man slutligen: en liten påse lakritsgodis på väg hem från jobbet, som daglig rutin.

blexene
2015-03-01, 17:30
Tack för varningen med det visste jag om redan. Med hur är smaken då? Jag undrar för jag läste i någon tråd om jordnötssmör att många tyckte att Kung Markattas inte var något vidare. Tänkte att märket kanske mest lever vidare pga EKO-märkningen.