handdator

Visa fullständig version : Havregryn och andra kolhydrater på kvällen


Sweet Rage
2015-02-25, 19:42
Hur ligger det egentligen till?
Jag äter gärna mycket mat på kvällen då det är min "period av svaghet"
Men äter gärna mig mätt.
Försöker äta mer rent ön att ha en diet att gå efter men, jag äter gärna i denna ordningen
Frukost ägg keso eller annat proteinrikt. Ev en morot eller äpple om jag är riktigt hungrig

Lunch: soppor, kött kyckling fisk ris eller potatis

Protein med mandlar ev äpple

Träning

Efter träning en portion gröt med iblandad keso, pumpakärnor kokos lite russin och honung. Ev banan om de finns.
Alternativt lagad mat beroende på ork

Min fråga är helt enkelt är det väldigt kontraproduktivt att äta så mycket och mycket kolhydrater på kvällen? Vill inte gå upp i fett utan snarare bara ha en stark välmående snygg kropp ( inga krav alls :cool: )

cero
2015-02-25, 20:00
Min fråga är helt enkelt är det väldigt kontraproduktivt att äta så mycket och mycket kolhydrater på kvällen?

Nej.

Sweet Rage
2015-02-25, 20:16
Nej.

Så ingen högre fett inlagring grundat på ät vanor utan bara fortsätta äta gött?

Pretorian
2015-02-25, 20:49
Näää, det hoppas jag inte. Jag äter massor med kolhydrater på kvällen. Vill inte lägga på mig fett.

Stor Hård Ådrig
2015-02-25, 21:09
Så ingen högre fett inlagring grundat på ät vanor utan bara fortsätta äta gött?

Nej, näringstiming spelar minimal roll för kroppssammansättningen. Ät när du vill, det som spelar roll är vad du äter totalt under dagen.

Sweet Rage
2015-02-25, 21:56
Va skönt. Är först nyligen jag slutade vara "rädd" för kolhydrater :em:

King Grub
2015-02-25, 22:03
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Cykelcykel
2015-02-26, 05:40
Det fanns en tid då jag också var lite rädd för kolhydrater efter en tid
Nu äter jag 80 10 10 typ hehe

Sweet Rage
2015-02-26, 07:45
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.


Okej detta visste jag inte alls. Är ju uppvuxen med den gamla läran: "en portion gröt i magen så klarar du dig genom dagen" *whatever*
Dvs kolhydrater tidigt och mindre sen men jag gör tvärt om nu :smash:

Men de låter ju toppen för min del!
Funkar detta bra trots jag inte ligger på underskott som i en riktig diet utan mer tappar jag fett så är det en bonus tänk men jag vill inte öka i fett.

Beemel
2015-02-26, 08:15
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Spelar det för denna "regel" någon roll vilken dygnsrytm man har, och när under dagen man tränar?

Pretorian
2015-02-26, 09:50
Va skönt. Är först nyligen jag slutade vara "rädd" för kolhydrater :em:

Har själv varit där. Welcome to the real world.

J3T69
2015-02-26, 10:04
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Om intaget av kolhydrater är samma spelar det nån roll då att man äter den största delen
På kvällen för fettminskning?
Jag äter gärna kolhydrater innan träningen för att ha energi för att kunna prestera.
Men om jag skär ner lite till på kolhydrater under dagen och innan träningen och äter den största delen på kvällen efter träningen skulle jag då ha lättare att bränna fett?
Tar kroppen hand om glukoset bättre på kvällen än under dagen grub?
Varför då,är det individuellt eller är det så för alla?
//J3T69

Fatty
2015-02-26, 10:21
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Drygt... är det en stor skillnad?
Jag äter nästan alla mina kolhydrater före 13.00
Jag pluggar mellan 06.00 och 16.00 så då behöver jag kolhydrater för att räkna rätt. Sen behöver inte min hjärna vara på topp resten av dagen så då äter jag en protein och fett tung middag som håller mig mätt men ganska korkad till nästa frukost.

BobaFett
2015-02-26, 10:38
Man sover också bättre/mer effektivt om man undviker fett på kvällen.

Dessutom finns det folk som tror (jacob wilson) att om man äter fett och protein på morgonen så programmeras kroppen till att bränna mest fett under dagen. Har ingen koll på vad för forskning han baserar det på men jag vet att de håller på och forskar om det här just nu så mer om detta i framtiden.

BobaFett
2015-02-26, 10:39
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Skulle vara intressant att läsa mer om det här. :)

AeternusRex
2015-02-26, 10:49
Skulle vara intressant att läsa mer om det här. :)

Japp det vill jag med. Har kört en burk tonfisk eller ett packet rostbiff som kvällsmat under diet sen urminbestuder

King Grub
2015-02-26, 11:04
Postat referenser flera gånger tidigare.

AeternusRex
2015-02-26, 11:10
Postat referenser flera gånger tidigare.

Det har jag missat och hittar inget nu. Du kan inte tänka dig att vara en riktig pärla och peka vart?

Diomedea exulans
2015-02-26, 11:27
Drygt... är det en stor skillnad?
Jag äter nästan alla mina kolhydrater före 13.00
Jag pluggar mellan 06.00 och 16.00 så då behöver jag kolhydrater för att räkna rätt. Sen behöver inte min hjärna vara på topp resten av dagen så då äter jag en protein och fett tung middag som håller mig mätt men ganska korkad till nästa frukost.

Jag skulle proriterat plugget här. Även om kolhydratstimingen gör skillnad för fysiken är det nog inga stora skillnader.

exevision
2015-02-26, 11:48
Det har jag missat och hittar inget nu. Du kan inte tänka dig att vara en riktig pärla och peka vart?

Obesity (Silver Spring). 2011 Oct;19(10):2006-14. doi: 10.1038/oby.2011.48. Epub 2011 Apr 7.

Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner.

Sofer S1, Eliraz A, Kaplan S, Voet H, Fink G, Kima T, Madar Z.



Author information



Abstract

This study was designed to investigate the effect of a low-calorie diet with carbohydrates eaten mostly at dinner on anthropometric, hunger/satiety, biochemical, and inflammatory parameters. Hormonal secretions were also evaluated. Seventy-eight police officers (BMI >30) were randomly assigned to experimental (carbohydrates eaten mostly at dinner) or control weight loss diets for 6 months. On day 0, 7, 90, and 180 blood samples and hunger scores were collected every 4 h from 0800 to 2000 hours. Anthropometric measurements were collected throughout the study. Greater weight loss, abdominal circumference, and body fat mass reductions were observed in the experimental diet in comparison to controls. Hunger scores were lower and greater improvements in fasting glucose, average daily insulin concentrations, and homeostasis model assessment for insulin resistance (HOMA(IR)), T-cholesterol, low-density lipoprotein (LDL) cholesterol, high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, C-reactive protein (CRP), tumor necrosis factor-α (TNF-α), and interleukin-6 (IL-6) levels were observed in comparison to controls. The experimental diet modified daily leptin and adiponectin concentrations compared to those observed at baseline and to a control diet. A simple dietary manipulation of carbohydrate distribution appears to have additional benefits when compared to a conventional weight loss diet in individuals suffering from obesity. It might also be beneficial for individuals suffering from insulin resistance and the metabolic syndrome. Further research is required to confirm and clarify the mechanisms by which this relatively simple diet approach enhances satiety, leads to better anthropometric outcomes, and achieves improved metabolic response, compared to a more conventional dietary approach.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137

AeternusRex
2015-02-26, 12:13
Tackar! Spännade. Dags att testa gröten som kvällsmat i 6 veckor då!

gohei
2015-02-26, 12:45
Spelar det någon roll om det är snabba eller långsamma kolhydrater som intas?

exevision
2015-02-26, 14:46
Spelar det någon roll om det är snabba eller långsamma kolhydrater som intas?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176692

Bossebäver
2015-02-26, 18:50
Man sover också bättre/mer effektivt om man undviker fett på kvällen.

Dessutom finns det folk som tror (jacob wilson) att om man äter fett och protein på morgonen så programmeras kroppen till att bränna mest fett under dagen. Har ingen koll på vad för forskning han baserar det på men jag vet att de håller på och forskar om det här just nu så mer om detta i framtiden.

Detta har jag väldigt svårt att förstå. Fettväven kommer ju i vilket fall bara att släppa den mängd energi den behöver för att hålla dig vid liv, allt landar ju i energilagen oavsett vilka parametrar som manipuleras.

Om det nu vore korrekt och man kunde "programmera" kroppen till att bränna fett, så skulle ju resultatet bli döden så småningom när man bränt upp allt fett. Man dör ju isf rippad vilket ju vore fint men det känns småjobbigt.......

Slartibartfast
2018-01-21, 18:06
Lägger man mest kolhydrat på kvällen förlorar man mer kroppsfett och mindre muskelmassa vid diet.

Nån som känner för att kommentera dagsläget, såhär tre år senare?

Med tanke på t.ex:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7818840#post7818840

King Grub
2018-01-21, 18:12
Inga i studien min kommentar baserades på åt på natten.