handdator

Visa fullständig version : Är för svag förhållande till storlek?


cranker
2015-02-25, 19:34
Hej.

När jag satte min fot på gymmet för första gången, fyra år sedan vägde jag 72kg. Jag har gjort en otrolig resa rent kroppsmässigt, nuvarande morgonvikt är 98kg och jag ser fortfarande bra ut. Jag är 187cm.


Jag har ätit som en oxe och har delvis gjort bra styrkeökningar, minns att jag tog 110kg i knäböj för ca 1,5årsedan.. men det var då, dagens läge ligger jag på 80kg.

Det jag undrar, har jag slösat bort flera år på gymmet med bra kost för att jag har tagit i för lite? Blir ibland lite deprimierad när jag tittar på styrkan i dom tre stora, har visserligen inte tränat direkt för att bli stark, utan det är mest kroppsbyggning jag satsat på.. men om jag skulle skaffat en starkare grund tidigare kanske jag skulle haft mer volym?

När folk som gymmet 1 år går om mig i styrka så börjat jag bli lite fundersam. :Virro

fyra års träning.
då - nu
Knäböj:
20kg då, 80kg nu
Marklyft
50kg då, 110kg nu
Bänkpress:
20kg då, 65kg nu
Hantelrodd:
15kg då, 35kg nu

That is.
Just nu kör jag en styrkeinriktat program och har redan blivit mycket starkare.. men har jag förlorat massa volym på att köra så lätta vikter? *screwy* har ju varit tungt när jag tränat... Har alltid kört tre-split och kör basövningarna alltid först. Normalt har jag kört 8-10 rep.

Action Fighter
2015-02-25, 19:48
Jättesvårt att säga utan att veta hur du ser ut på 98kg. Jag är lika lång som dig och väger 87kg och ser väl ok ut på detta. Att du ser bra ut på 98kg är ju väldigt relativt, svårt att säga om du är för svag för din muskelmassa eller inte. Du kanske kan beskriva mer ingående hur formen ser ut på 98kg? 98kg är väldigt mycket i bra form om du är 187kg lång. Svaret på din fråga borde väl bli att du bör ta mer ja, dock har du ju gjort bra ökningar i förhållande till vad du började på, de flesta som du ser som tränat ett år börjar ju troligtvis betydligt tyngre. Jag började exempelvis bänka på 60kg när jag var 15 år, var snabbt uppe på 80-90 och klarade en femma på 105kg när jag var 16-17. Din procentuella ökning är ju faktiskt inte särskilt dåligt. Det handlar om att ställa det i relation till vart du börjar helt enkelt. :)

Fordon
2015-02-25, 20:22
Hur har du mätt dina maxprestationer? Stannar du när du märker att du måste engagera dig i lyften? 20kg i bänkpress är något jag klarade som 10-åring. 15kg i hantelrodd, ja det är ungefär två fulla matkassar. Om du endast klarade 20kg i knäböj så måste det ha varit otroligt svårt att gå hem efter att du har handlat mat?

Om du inte lider av någon skada eller inte är frisk i övrigt så finner jag det väldigt märkligt till att dessa siffror skulle vara dina absoluta max. Men visst kan jag ha fel..

cranker
2015-02-25, 21:13
Hur har du mätt dina maxprestationer? Stannar du när du märker att du måste engagera dig i lyften? 20kg i bänkpress är något jag klarade som 10-åring. 15kg i hantelrodd, ja det är ungefär två fulla matkassar. Om du endast klarade 20kg i knäböj så måste det ha varit otroligt svårt att gå hem efter att du har handlat mat?

Om du inte lider av någon skada eller inte är frisk i övrigt så finner jag det väldigt märkligt till att dessa siffror skulle vara dina absoluta max. Men visst kan jag ha fel..

Max är det inte, jag har tränat på dom vikterna, alltså 8-10 repetitioner. oftast fyra per övning set. Men har fortfarande dålig styrka. Hoppas jag kan få ändringar på det, har sett över kosten och träningen så bra jag kan nu, märker nu att styrkan ökar sakta men säkert.

Anledningen till trådstarten var mest för att jag undrade om jag har byggt mycket mindre muskler med mina bebisvikter från start.

Jansson_84
2015-02-25, 21:21
Om du är ute efter ökad styrka så skulle jag rekommendera dig att följa ett program som är designat att på en viss tid kunna öka ditt max.
Russian squat routine är ett beprövat program. Finns många andra program bara att söka lite på forumet.

Du borde ju periodisera din träning. Kör en omgång styrkeprogram ca 6 veckor. Efter det kan du köra volymträning ett tag och så skiftar du så fram och tillbaka.

hugok
2015-02-25, 21:26
Jag trodde att jag var svag för min muskelmassa innan, sen deffade jag och insåg att jag bara va fet innan.

Sarco
2015-02-25, 22:07
Ja, du är svag för din vikt även om du haft bra relativ framgång. Lustigt nog tycker jag att din hantelrodd sticker ut. Kanske jag är svag i hantelrodd men 8-10 reps hantelrodd med 35 kg hantel är för mig mycket mer än 8-10 reps på 65 kg i bänkpress eller 80 kg i knäböj.

Du har ju lösningen, jobba på styrka en period och sen är det nog dags för en deff kan jag tänka mig. På den vikten borde du kunna tappa 10 kg åtminstone utan problem och utan att tappa i styrka.

cranker
2015-02-25, 22:41
Jag trodde att jag var svag för min muskelmassa innan, sen deffade jag och insåg att jag bara va fet innan.

Kanske där skon klämmer, men fan fyra år borde ha gjort att man har fått nån massa på kroppen.

Ja, du är svag för din vikt även om du haft bra relativ framgång. Lustigt nog tycker jag att din hantelrodd sticker ut. Kanske jag är svag i hantelrodd men 8-10 reps hantelrodd med 35 kg hantel är för mig mycket mer än 8-10 reps på 65 kg i bänkpress eller 80 kg i knäböj.

Du har ju lösningen, jobba på styrka en period och sen är det nog dags för en deff kan jag tänka mig. På den vikten borde du kunna tappa 10 kg åtminstone utan problem och utan att tappa i styrka.

Japp ska försöka bygga mer styrka, deff går det att behålla styrkan? Jag har tidigare gått ner 8kg även 5kg för ett annat tillfälle ca 2 årsedan, minns att jag tappade en del styrka i alla övningarna, men får nog planera deffen bättre nästa gång.

Diomedea exulans
2015-02-25, 23:51
Det går att behålla styrkan under deff, om du inte deffar för snabbt!

Speciellt om du börjar träna för styrka efter att tidigare bara har tränat för volym.

Slaxes
2015-02-26, 09:49
Det känns som något är lite fel ja, över fyra års tid. Kör du 8-10 reps på alla de nämnda övningarna? Testa att köra tyngre och färre reps?

Jag har också tränat i ungefär 4 år men min "då och nu" lista ser ganska annorlunda ut.

hugok
2015-02-26, 10:17
Kanske där skon klämmer, men fan fyra år borde ha gjort att man har fått nån massa på kroppen.

Du har gått från 72 kg till 98 kg så självklart är det en hel del muskler där. Men det är lätt att man ser lite mjukt någonstans på kroppen, klämmer på det och tänker "äch, det är väl 5 kg sen är jag stenhård".

AeternusRex
2015-02-26, 10:20
Hur har du mätt dina maxprestationer? Stannar du när du märker att du måste engagera dig i lyften? 20kg i bänkpress är något jag klarade som 10-åring. 15kg i hantelrodd, ja det är ungefär två fulla matkassar. Om du endast klarade 20kg i knäböj så måste det ha varit otroligt svårt att gå hem efter att du har handlat mat?

Om du inte lider av någon skada eller inte är frisk i övrigt så finner jag det väldigt märkligt till att dessa siffror skulle vara dina absoluta max. Men visst kan jag ha fel..

Låter som mig det där. Lyckades precis köra med stången i bänk när jag började kommer ihåg att 5kg hantlarna var tungt i biceps och hantelroddade med 12,5 kgs hantlarna. En chin tog flera år innan jag kunde göra och mark var inget vi sysslade med då. 182-184 lång nånstans och 58kg tunn var vad jag var då.

OPs kurva ser ut som min ungefär. Jag har dock överrörliga leder, instabilitet i axlarna och en synnerligen gnällig rygg pga detta. Drog ett finger ur led tex förra veckan. Mark är ingen bra övning att komma upp i att köra vanlig bänk på 80 har tagit 10 år. Inte för att styrkan i sig saknats utan för att mer vikt trycker mina axlar ur led. Så det är en lång och långsam process med mycket småövningar och trampas för min del. Har haft nästan 3 år nu utan skador som hållt mig borta mer än ett par dagar. Oklart om op har samma bekymmer eller en släng av något likartat som sätter käppar i utvecklingen.

Diomedea exulans
2015-02-26, 11:08
Många som tränar för storlek, inte styrka, svär vid att "göra en lätt vikt tung". Något som kräver övning för de flesta. Kan det vara så att trådstartaren omedvetet redan från början lyckats "göra en lätt vikt tung" i de flesta övningar, och bara behöver programmera om sitt nervsystem lite för att kunna ta i för kung och fosterland och lyfta maximala vikter?

Gnistan
2015-02-26, 11:45
Om du är ute efter ökad styrka så skulle jag rekommendera dig att följa ett program som är designat att på en viss tid kunna öka ditt max.
Russian squat routine är ett beprövat program. Finns många andra program bara att söka lite på forumet.

Du borde ju periodisera din träning. Kör en omgång styrkeprogram ca 6 veckor. Efter det kan du köra volymträning ett tag och så skiftar du så fram och tillbaka.

Bra där
Periodisering är mycket bra och något jag kan skriva under på med.
Om trådskaparen kör på samma vikter hela tiden med samma reps/setomfång så kan det bli svårt agtt utvecklas till slut. Efter en 4-5-6 veckor bör man därför prova att maxa (1RM) för att kolla och tänka ut en ny period.
Då kan man ha en bra chans att göra bra vikter i bänken t.ex
MVH
Gnistan

Röda Björnen
2015-02-26, 12:09
Jag blir mest fundersam över vad en 26kg+ vikt på 4år ser ut som, att du tycker du ser bra ut säger väldigt lite.

Viktökning måste inte alltid innebära en positiv ökning om du förstår vad jag menar.
Om du tar 80 kg i knäböj på 98kg kroppsvikt så undrar jag verkligen hur du ser ut innan jag uttalar mig om det ena eller andra.

XXXL
2015-02-26, 12:37
Många som tränar för storlek, inte styrka, svär vid att "göra en lätt vikt tung". Något som kräver övning för de flesta. Kan det vara så att trådstartaren omedvetet redan från början lyckats "göra en lätt vikt tung" i de flesta övningar, och bara behöver programmera om sitt nervsystem lite för att kunna ta i för kung och fosterland och lyfta maximala vikter?

Japp, det går att få en lätt vikt att bli väldigt tung på samma sätt som det går att få en tung vikt väldigt lätt. Gäller att lära sig att koppla på alla muskler som behövs bara.

Ju längre man tränar desto mer sliten blir man ju i kropp och leder med, jag kunde göra 50 kg i liggande hantelpress för ett par år sedan men nu smärtar det redan vid 40 kg även om jag är betydligt starkare rent allmänt i alla övningar. Det finns oerhört många faktorer som spelar in till varför man tappar i styrka.

gustav957
2015-02-27, 12:24
Har alltid haft lätt för att bygga muskelmassa, och det snabbt. Men styrkan går inte i närheten så snabbt även om jag nästan alltid tränat högset och kört tungt

Agitator
2015-02-27, 12:42
Sänk repsen, fokusera mer på tunga lyft. Rinse repeat.

Man måste inte följa program, försök bara ha progression och hela tiden flytta platån.

Sedan ska du inte jämföra dig med andra. Steroider är väldigt vanligt på gymgolven numera.

Vet om ungdomar på mitt gym som började redan som 15 åringar med steroider. Och väldigt många på nuvarande gym brukar tyvär steroider. Det är nästan mer vanligt med steroider på mitt nuvarande gym än man ser rent folk. Visserligen är nuvarande gym väldigt mycket byggarfolk, och det smittar av sig på ungdomarna. Det märks tydligt och det är en tråkig utveckling.

gustav957
2015-02-27, 15:55
Sänk repsen, fokusera mer på tunga lyft. Rinse repeat.

Man måste inte följa program, försök bara ha progression och hela tiden flytta platån.

Sedan ska du inte jämföra dig med andra. Steroider är väldigt vanligt på gymgolven numera.

Vet om ungdomar på mitt gym som började redan som 15 åringar med steroider. Och väldigt många på nuvarande gym brukar tyvär steroider. Det är nästan mer vanligt med steroider på mitt nuvarande gym än man ser rent folk. Visserligen är nuvarande gym väldigt mycket byggarfolk, och det smittar av sig på ungdomarna. Det märks tydligt och det är en tråkig utveckling.

Väldigt tragiskt att dem redan i så ung ålder förstör sitt liv. Vad händer med alla dopingkontroller på diverse gym? Känns som att det+dopingkontrollanter hade kunnat bidra till av avskräcka folk från att trycka.

Action Fighter
2015-02-27, 15:57
Väldigt tragiskt att dem redan i så ung ålder förstör sitt liv. Vad händer med alla dopingkontroller på diverse gym? Känns som att det+dopingkontrollanter hade kunnat bidra till av avskräcka folk från att trycka.

Yes, och inte får dem mer brudar för det.

gustav957
2015-02-27, 15:58
Samt även kontinuerligt börja ta mer dopingtest, framförallt innan tävling. Hade älskat att se obligatoriska dopingkontroller ett flertal veckor innan en tävling. Hade man vägrat eller inte inställt sig hade man inte fått vara med och tävla. Just nu tävlar inga på lika villkor vilket är absurt om du frågar mig!

Action Fighter
2015-02-27, 16:03
Samt även kontinuerligt börja ta mer dopingtest, framförallt innan tävling. Hade älskat att se obligatoriska dopingkontroller ett flertal veckor innan en tävling. Hade man vägrat eller inte inställt sig hade man inte fått vara med och tävla. Just nu tävlar inga på lika villkor vilket är absurt om du frågar mig!

Håller med. Vore kul att faktiskt kunna ställa upp själv någon gång som ren. :)

gustav957
2015-02-27, 16:23
Håller med. Vore kul att faktiskt kunna ställa upp själv någon gång som ren. :)

Annars har vi ju praktexemplet Ronny Runesson som man får ha som förebild!

cranker
2015-02-28, 23:29
Nu i maj så blir det fyra år. 75kg-98kg vet inte om det var så bra jämförelsebild. det måste vara runt 20% kroppsfett nu?

hugok
2015-03-01, 12:21
Väger du 98 kg på den högra bilden?

baton69
2015-03-01, 13:20
Du måste ha rejäla ben om du väger 98kg på den högra bilden och är 187cm lång... Håller du in magen?

cranker
2015-03-01, 22:24
håller nog in magen en del där, mycket fett sitter runt midjan.