handdator

Visa fullständig version : Övertränad??


Action
2004-04-03, 17:57
Igår eftermiddag så var jag och tränade styrka. Har kört väldigt tufft schema denna veckan med promenader, hinderbaneträning och styrketräning! Har även gått ner en hel del i fettmängd.

Efter massagen igår eftermiddag så blev jag väldigt väldigt sänkt. Sovit dåligt i natt, kännt mig illamående och lite yr i skallen och svårt att få i mig maten. (tur att det inte är ätardag idag) Dessutom har kroppen sugit åt sig allt vatten jag druckit och jag har gått upp 4-5kg i vätska.

Är ovanstående tecken på överträning?

Kan tillägga att jag vilar helt idag och imorgon söndag!

AFanatic
2004-04-03, 18:18
Hur ofta får du massage?

Illamående samt yrhet kan man få efter massage...beroende på i vilket tillstånd kroppen är (och huvudet för den delen också).

Starke_arvid
2004-04-03, 18:23
Action,

jag personligen när jag ändrar något i min vardag så förstörs mitt "ekosystem". Att t ex som du nämner massage påverkar kroppens återhämtningesystem och ställer sig in på att slappna av etc ändrar om biorytmen. Jag brukar aldrig ligga i badkaret och bada, men när jag väl gör det med varmt vatten så blir kroppen mörr och "borta". Det tar några dygn innan jag kommer tillbaka i rytmen igen.
Intressant är också ,som Afantic tar upp, hur ofta du får massage, att introducera nya grejer i ett "gammalt" system(du är ju ingen nybörjare direkt) påverkar mycket.

M v h // S-A

Action
2004-04-03, 18:39
Originally posted by AFanatic
Hur ofta får du massage?

Illamående samt yrhet kan man få efter massage...beroende på i vilket tillstånd kroppen är (och huvudet för den delen också).

Jag har fått massage i stort sett varje vecka, men nu var det 2 1/2 vecka sen sist då min massös inte haft tid! Så det kan ju bero på den plus att jag låg på gränsen till övertränad.

z_bumbi
2004-04-03, 18:54
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7578&highlight=%F6vertr%E4ning

Action
2004-04-03, 20:07
Originally posted by z_bumbi
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7578&highlight=%F6vertr%E4ning

Tack... Den informationen gav mig mycket. Diagnosen jag drar är lätt övertränad. Har inte blivit eller känt mig sådan någon gång tidigare, men de flesta symptomen stämmer och veckan har varit tuff och hård.

fibre
2004-04-03, 21:10
Originally posted by Action
Igår eftermiddag så var jag och tränade styrka. Har kört väldigt tufft schema denna veckan med promenader, hinderbaneträning och styrketräning! Har även gått ner en hel del i fettmängd.

Efter massagen igår eftermiddag så blev jag väldigt väldigt sänkt. Sovit dåligt i natt, kännt mig illamående och lite yr i skallen och svårt att få i mig maten. (tur att det inte är ätardag idag) Dessutom har kroppen sugit åt sig allt vatten jag druckit och jag har gått upp 4-5kg i vätska.

Är ovanstående tecken på överträning?

Kan tillägga att jag vilar helt idag och imorgon söndag!
konstigt det där med vätskeökningen, fått i dig mycket kalium kanske?

z_bumbi
2004-04-04, 19:06
Originally posted by Action


Tack... Den informationen gav mig mycket. Diagnosen jag drar är lätt övertränad. Har inte blivit eller känt mig sådan någon gång tidigare, men de flesta symptomen stämmer och veckan har varit tuff och hård.

Har coachen semester? :)

J.Saarela
2004-04-04, 20:12
förkylning på gång kanske...

Allan
2004-04-04, 20:13
Nedsatt immunförsvar. Långt gången deff.

allan