handdator

Visa fullständig version : Råd kring träning och kost


sparresparre
2015-02-25, 12:17
Hej!

Tacksam för hjälp med detta (hoppas jag postat på "rätt ställe").

Om mig:

30-årig man. 189 cm.
84 kg idag (då ovanstående bild togs).
Till vardags kontorsjobb.

Hur jag tränar i dagsläget:

Styrketräning 4-5 gånger i veckan. Har ett program som jag följer med både basövningarna och mer isolerade övningar. Sprider ut träningsdagarna på samtliga kroppens muskler.
Upplever att jag har en bra ”go” under träningen och att jag är fokuserad och dedikerad.
Använder sedan ett par månader tillbaka appen ”FullFitness” och lägger in allting jag lyfter.
Byter varje vecka från att ligga på 3-5 / 6-10 / 11-15 reps för att få variation. Försöker se till att jag går ”framåt”, lyfter mer dvs.
Lägger även in högintensiva metcons några gånger i veckan. D.v.s. typ 15 minuter ”armhävningar, situps och hopprep”. Ofta som uppvärmning.
Löper då och då i lugnare tempo, oftast typ 1 mil.

Hur jag äter:

Tror jag är förhållandevis ordentlig med kosten, även om jag såklart stundtals förfaller i skitmat (och alkohol).
Siktar generellt att ligga på 2 g protein / per kilo kroppsvikt per dag. Äter mycket grönt och bra fetter.
Har haft en ”icke-kolhydratsperiod” förut, men äter nu alla typer kolhydrater men undviker pasta. Försöker i övrigt att i så stor utsträckning som möjligt äta ”rent”.

Vad jag vill uppnå:

- Bli mer ”vaskulär” och ”rippad”. Få bort fett/valkar runt midjan.
- Öka i muskler men inte i fett. Vill inte bli tyngre än mina 84 kg, hellre gärna något kilo lättare.

Som alla andra med andra ord :)

Mina frågor:

1. För att uppnå ovanstående hur anser ni att jag bör:
- träna?
- äta?
Vad funkade för er?

2. Vad är era övriga tankar, funderingar och tips kring ovanstående?

Stor tack!

Pretorian
2015-02-25, 12:25
Så här gör jag.
Styrketräning med fokus på kontakt och högreps men lägger även in några tyngre träningspass.
Träning varje dag.
Kost bestående av mycket kolhydrater och protein men mindre fett.

sparresparre
2015-03-28, 16:57
Bumpar denna tråd, och tipsar om min nystartade träningsjournal:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220156