handdator

Visa fullständig version : Valk över min navel....


fridisak
2015-02-25, 11:15
Är det normalt att magmusklerna blir så svullna efter träning att en magvalk över naveln blir mer framträdande? Den hänger ner även när jag står upp. Det kan vara lös hud eller fett men det blir värre efter jag tränat magmusklerna. När jag spänner magmusklerna syns inte naveln alls...

snelhest
2015-02-25, 17:16
Låter absolut inte normalt överhuvudtaget.

King Grub
2015-02-25, 17:22
Låter konstigt. Kan du ta en bild så skulle det hjälpa att ge en uppfattning om vad du menar.

mattilainen
2015-02-25, 17:34
det är inte typ ett bråck?

fridisak
2015-02-26, 20:05
Jag kan visa bild..Men musklerna syns inte men dom är hårda hela vägen förutom vid naveln. Där känner jag inte ett skit.
Fett är det väl men är på gränsen till underviktig. 53 kilo 166 cm lång
Det jag tränar är yoga , flouting och handstående. Samt andra övningar som tränar magen men på statiskt sätt.

110215

110216

King Grub
2015-02-27, 19:58
Ja, det där är kroppsfett. Det är inte en träningsfråga att minska på det, utan en dietfråga. Din kroppsvikt plus den mängden kroppsfett pekar dock på att du har liten mängd muskelmassa på kroppen. Där finns det däremot träning som råder bot på saken. Den träningen heter styrketräning. Riktig styrketräning. Den träning du beskriver är mer "aktiviteter" än träning. Den är åtminstone inget som förändrar kroppens utseende eller sammansättning.

fridisak
2015-02-27, 20:56
Ja det ser ju inte ut som att jag är på gränsen till undervikt direkt. Men om det är lite muskler varför har magen blivit hård ?

Har alltid varit muskulös när jag haft en högre vikt, har tränat magen på olika sätt. Gym, thaiboxning, judo, hemmaträning, yoga osv. Men det spelar ingen roll vad jag tränar...

Och med yogan så är det väldig magstyrka som behövs för att dra sig upp till handstående osv. Men det är ju inte samma styrketräning som med tunga vikter.. Men min mage blir helt uppsvullen efteråt..

DudX
2015-02-27, 21:33
Bild hur det ser ut innan du belastat magen med någon form av träning?

fridisak
2015-02-28, 00:02
Det är inte bättre idag... Men kan visa hur det är nu... Hänget är lixom inte "mjukt" när jag försöker dra upp den med handen...Det är alltid ett veck där men inte sådär...

ursäkta att det är konstigt att lägga upp bilder.. Jag känner inte ett behov av att musklerna ska synas men det är jobbigt med valken...

110245

110246

ceejay
2015-02-28, 00:06
Ta tag i någon som kan hjälpa dig med kosten, det där är formodligen inte mer än just fett.

Samt styrketräning.

fridisak
2015-03-02, 01:08
Okej. Men då vet jag att det inte beror på annat än fett... Om jag ska bli av med magen utan att få lägre bmi så krävs det ju att jag ändrar mat och träning...Jag vill fortsätta träna med det jag tycker är kul så då får nog magen förbli så...
Tack för er hjälp. :)

Ponitus
2015-03-02, 02:59
Testa att lyfta lite skrot med. Du kanske tycker det är kul.
:)

Saga
2015-03-03, 07:51
Jag tycker att det ser ut som något typ av ödem. Med den vikten borde du inte ha så mycket fett på magen. Om det dessutom kommit hastigt inom några dagar så är det inte enbart fett. Jag skulle uppsöka läkare.

MikaelB
2015-03-03, 11:26
Jag tycker att det ser ut som något typ av ödem. Med den vikten borde du inte ha så mycket fett på magen. Om det dessutom kommit hastigt inom några dagar så är det inte enbart fett. Jag skulle uppsöka läkare.

+1, ring iaf sjukvårdsupplysningen, hade det varit fett hade det varit mjukt.

Sniggel
2015-03-03, 11:46
Om saker upplevs hårdare eller hängigare kan bero på flera faktorer. I ditt fall lär det knappast vara musklerna som påverkar.
Andra faktorer som kan påverkas av träning är gasighet (träning kan få fart på tarmarna och både göra en tillfälligt uppsvälld eller tvärtom "rensa ut" :D) och vätskebalans.
En sak kan musklerna kanske påverka iofs. Hållningen. Är du trött i några muskler kan hållningen påverkas negativt. Men musklerna kanske också kan bli mer medveten om din hållning och därför naturligt förbättra den. Så det kan gå i båda riktningarna.
Mer gasig i magen, mer buktning, mindre valkar (valkarna "spänns ut").
Mindre gasig, det motsatta (mer valkar).
Binder mer vätska (tror jag är ovanligt av träning), valkarna kan bli större men också utstpända.
Binder mindre vätska (svettats ut), valkarna blir tunnare men du har lika stor yta hud fortfarande -> mer häng.
Att stå mer upprätt borde innebära mindre valkar (spänns ut).
Att huka sig mer (trötta muskler t ex), det motsatta.

Fast sen har vi inte snackar vad du äter/inte äter när du tränar. Det är också saker som kan påverka.

FairtradeDave
2015-03-03, 11:50
Jag hade nog också gått till läkare. Tycker inte heller det där ser rätt ut, speciellt inte när man ser din hand i bilden och får ett bättre perspektiv.

Ett besök på vårdcentralen kostar väl inte mer än 80-220kr beroende på kommun?

Sniggel
2015-03-03, 11:52
+1, ring iaf sjukvårdsupplysningen, hade det varit fett hade det varit mjukt.

Det är helt vanligt fett. Konsistensen på fett kan skilja sig. Skulle det vara ödem så lär det inte påverka BMI. Vatten väger också nämligen. Mer än fett om man ska vara petig. Vilket borde innebär att om det vore ödem så tar den typen av vävnad upp mindre plats än fett om något.
Så ödem är definitivt ingen rimlig förklaring på hypotesen (för mycket mage för det låga BMI:et).
Det handlar helt enkelt om helt vanligt fett och givet att BMI:et är normalt så skulle det isåfall vara avsaknad av muskler som gör det.
Fridisak verkar trivas med sin träningsform och verkar medveten om vad allt beror på så ser inga problem. Ingen anledning att ringa sjukvårdsupplysningen.

Domherren
2015-03-03, 13:40
Ser det endast ut sådär efter träning?

Om så: Har du en bild på hur din mage ser ut vanligtvis?

nissepelle
2015-03-03, 13:47
Du sitter ner på bilderna? Ta en bild när du står upp så att man kan bilda sig en uppfattning. När man sitter ner trycker man ihop magen och det kommer alltid att finnas veck då, annars skulle du inte kunna sträcka på dig utan att huden över magen går sönder av sträckningen.

fridisak
2015-03-04, 01:24
Tack för era svar! Jag tycker det är besvärligt speciellt på sommaren då det blir väldigt varmt och irriterat när det veckar sig sådär. Kan bli galen ibland då den även hänger ner ståendes och inte bara sittandes.....Ja det kan ju ha med vätske balansen och sådär kanske!

Jag slarvar lite med maten då jag lätt glömmer att äta...Jag får nog jobba lite på det..:)

dag är magen mindre svullen... Nu sitter jag ner och slappnar av... Veck är det ändå men inte lika mycket över naveln.

110268

110269

Rahf
2015-03-04, 04:00
Står du på någon av bilderna? Om inte, gör det.

Uppsök läkare i fall du nojar. Detta är ett träningsforum, inte en sal med medicinskt kunniga människor.

fridisak
2015-04-18, 08:30
Det är troligtvis lös hud från viktnedgång...Det är väl därför träning inte hjälper.=/