handdator

Visa fullständig version : MSM / Lecitin?


Ozziking
2015-02-24, 19:47
Tja! Min mamma brukar ta tillskott som heter MSM och lecitin och hon sa att det var bra om jag också tog det. Men vad har det för fördelar? Morsan säger att det är bra för nyuppbyggnad av kroppens celler och lite så, och det låter ju bra men skulle gärna vilja ha lite mer innegående och man får ofta bra svar här. Någon med erfarenhet?

Sverker
2015-02-24, 19:57
Jag antar att det är sojalecitin. Innehåller fosfolipider. Dessa fosfolipider är viktiga för att bygga cellmembran i kroppen.

Visst kan du ta sojalecitin men vanlig äggula innehåller fosfolipider också. Dessa bär bla på fettsyrorna EPA, DHA och AA medan sojalecitinet bara ger linolsyra och linolensyra.

Äter du några ägg i veckan behövs inte lecitinet.

Ozziking
2015-02-24, 20:01
Jag antar att det är sojalecitin. Innehåller fosfolipider. Dessa fosfolipider är viktiga för att bygga cellmembran i kroppen.

Visst kan du ta sojalecitin men vanlig äggula innehåller fosfolipider också. Dessa bär bla på fettsyrorna EPA, DHA och AA medan sojalecitinet bara ger linolsyra och linolensyra.

Äter du några ägg i veckan behövs inte lecitinet.

Okej! tack! Msm då?

Aliaas
2015-02-24, 20:04
Jag antar att det är sojalecitin. Innehåller fosfolipider. Dessa fosfolipider är viktiga för att bygga cellmembran i kroppen.

Visst kan du ta sojalecitin men vanlig äggula innehåller fosfolipider också. Dessa bär bla på fettsyrorna EPA, DHA och AA medan sojalecitinet bara ger linolsyra och linolensyra.

Äter du några ägg i veckan behövs inte lecitinet.

om man nu inte skulle äta ägg regelbundet, vart kan dessa lipider återfinnas i andra livsmedel? och hur nödvändiga är dem?

Sverker
2015-02-24, 20:41
om man nu inte skulle äta ägg regelbundet, vart kan dessa lipider återfinnas i andra livsmedel? och hur nödvändiga är dem?

Du hittar lecitin, E 322, i margarin, choklad, proteinpulver, O´boy etc.
Finns sedan naturligt med i många feta livsmedel som nötter, fisk, mjölk mf.l.


Det är inte essentiellt för vi kan tillverka fosfolipiderna själva. Men det är bra att de kommer med i maten också.

Så fet
2015-02-26, 18:01
Okej! tack! Msm då?

Jag åt msm ett tag i hopp om att mina ömma leder skulle bli bättre. Märkte ingen positiv förändring.

Googlade lite snabbt, fick fram:
"MSM är en förkortning för Metyl-Sulfonyl-Metan som är ett ämne som finns i nästan alla våra celler. När vi åldras blir våra celler mindre elastiska och drar på sig en hel del med giftigt avfall som försämrar cellens funktioner.

MSM tränger djupt in i cellen samtidigt som den gör cellväggen mer genomtränglig vilket underlättar att avfall spolas bort. Att dina celler blir mer genomträngliga har en lång rad med positiva effekter för din hälsa.

Näringsämnen kan upptas mer effektivt
Svullnader och inflammationer minskar
pH-värdet blir mer neutralt
Blodtillförseln förbättras
Histaminframkallande ämnen som orsakar allergier kan mer effektivt spolas bort"

Ozziking
2015-02-26, 19:41
Har börjat ta MSM nu och ska testa ett par veckor och utvärdera :)