handdator

Visa fullständig version : Kaseinprotein-pulver?


Timeea
2004-04-03, 16:45
Hej!
Ska snart fylla på pulverförråden hemma. Har kört med vassleprotein i all evighet och tänker givetvis fortsätta med det efter träning. Men ska även införskaffa ett kaseinpulver. Har ni några förslag på sådant? Föredrar choklad eller jordgubbssmak. Har kikat på några olika pulver men hittar mest sådana där ca 20 % består av vassle och resten kasein. Går det inte att få högre andel kasein från pulver eller är det jag som är kass på att söka? Tacksam för alla förslag!:D //TIMEEA

aliquis
2004-04-03, 17:18
Lär ju finnas rent kasein också, men spelar det så stor roll om 20% är vassle då? Kan tänkas att det har något med konsistens och löslighet att göra.

nordland
2004-04-03, 17:25
Mitt förslag, Pro-95 från Maximize. Men jag håller med aliquis, vad spelar det för roll om det är 20% vassle. Mig veterligen blir det bara bättre. Snabbt upptag, långsamt upptag........ Men det finns rena kasein-pulver........

mr.jeppe
2004-04-03, 20:20
Varför inte Protec?

z_bumbi
2004-04-04, 09:43
Originally posted by Timeea
Hej!
Ska snart fylla på pulverförråden hemma. Har kört med vassleprotein i all evighet och tänker givetvis fortsätta med det efter träning. Men ska även införskaffa ett kaseinpulver. Har ni några förslag på sådant? Föredrar choklad eller jordgubbssmak. Har kikat på några olika pulver men hittar mest sådana där ca 20 % består av vassle och resten kasein. Går det inte att få högre andel kasein från pulver eller är det jag som är kass på att söka? Tacksam för alla förslag!:D //TIMEEA

I småförpackningar och med smak så hittar du nog inget som har mindre än 20-25% vassle.
Protec är den jag känner till med den fördelningen men det finns nog några fler.

Vill du ha rent kassein får du köpa en säck i taget, då utan smak.

Men det är ju bara bra att ta både vassle och kassein vid samma tillfälle då man får ut proteinet snabbare i blodet än om man bara äter kassein men kasseinet ser till att man får protein under en längre tid.

Tar man 40 g protein från protec får man ju dessutom bara 8 g vassle så det lär inte ställa till något med insulin eller liknande.

Kebab-Arne
2004-04-04, 11:04
Men ta tex Pro-90 från Optimum, som innehåller 55% kasein och 45% vassle. Det kan väl knappast vara "optimalt" att ta det innan läggdags?

Timeea
2004-04-04, 11:06
tackar för svaren!;) Är det Protec plus som gäller då om jag väljer det märket? Kände inte till det där om att det är "svårt" att få tag på rent kasein- en säck med smaklöst pulver känns ju dessutom mindre lockande....det kvittar ju om det är lite vassle i..!:D

Sparrisen
2004-04-04, 11:27
Originally posted by Timeea
tackar för svaren!;) Är det Protec plus som gäller då om jag väljer det märket? Kände inte till det där om att det är "svårt" att få tag på rent kasein- en säck med smaklöst pulver känns ju dessutom mindre lockande....det kvittar ju om det är lite vassle i..!:D

"smaklöst" brukar innebära att det smakar skit/tapetklister...

tequilla
2004-04-04, 12:13
Ska inte Kaseinprotein vara billigare att framställa? Hur kommer de sig då att protec e så dyrt?

Tycker ifs att eiselt tar för mykke betalt för sida produkter.. Dom e som ett mine meee av Twinlab.
Satsar mycket på reklam o låter oss betala för det genom enorma priser..

z_bumbi
2004-04-04, 13:43
Originally posted by SwedeForce


"smaklöst" brukar innebära att det smakar skit/tapetklister...

Inte så farligt faktiskt och det går ju alltid att smaksätta själv.

aliquis
2004-04-04, 17:40
Originally posted by tequilla
Ska inte Kaseinprotein vara billigare att framställa? Hur kommer de sig då att protec e så dyrt?

Tycker ifs att eiselt tar för mykke betalt för sida produkter.. Dom e som ett mine meee av Twinlab.
Satsar mycket på reklam o låter oss betala för det genom enorma priser..
Enorma priser? Jag tror man får vad man betalar för, priserna är kanske 20-30% mer än en del andra men du får säkert en bättre produkt.
Och kasein/vassleblandningarna brukar vara dyrare än rent vassle, och det beror nog på VAD för kasein du använder dig av också.

Sverker
2004-04-04, 17:47
Originally posted by tequilla
Ska inte Kaseinprotein vara billigare att framställa? Hur kommer de sig då att protec e så dyrt?

Tycker ifs att eiselt tar för mykke betalt för sida produkter.. Dom e som ett mine meee av Twinlab.
Satsar mycket på reklam o låter oss betala för det genom enorma priser..

Du betalar för kvalitet.

För pengarna får du ett pulver med 85 % protein som du vill åt.
Till detta följer 1.5 % fett som du säkert inte vill ha mer av och max 1 % laktos. Den låga laktoshalten gör att laktosintoleranta och folk som vill hålla kolhydratintaget så lågt som möjligt kan använda Protec.

De flesta billigare VPC dvs vassleproteiner håller betydligt högre laktos- och fetthalter.

tequilla
2004-04-04, 19:06
Konstigt att ni försvara Eiselts höga priser med "Du betalar för kvalitet" men när man pratar om Twinlab så blir de massa skit..

z_bumbi
2004-04-04, 19:12
Originally posted by tequilla
Konstigt att ni försvara Eiselts höga priser med "Du betalar för kvalitet" men när man pratar om Twinlab så blir de massa skit..

Har du kollat på innehållsdeklarationerna hos Twinlab? Jämför med vad liknande produkter kostar hos andra tillverkare.
Jämför även produkttexterna.

Jag är inget större fan av Eiselts produkter rent smakmässigt eller för den delen reklammässigt men jag litar på vad det är i burkarna.

tequilla
2004-04-04, 19:21
Originally posted by z_bumbi


Har du kollat på innehållsdeklarationerna hos Twinlab? Jämför med vad liknande produkter kostar hos andra tillverkare.
Jämför även produkttexterna.

Jag är inget större fan av Eiselts produkter rent smakmässigt eller för den delen reklammässigt men jag litar på vad det är i burkarna.

Om vi ska jämföra innehållsdeklarationerna så kan vi jämföra 2 svenska företag. Dahlblads (Ultra Milk Whey) och Eiselt..

Sen så har jag svårt att lita på eiselts produkter när killen som kallade sig här för eiselt och eiselt uk gjorde lite dumma saker här...

Jarod
2004-04-04, 19:33
Originally posted by tequilla
Sen så har jag svårt att lita på eiselts produkter när killen som kallade sig här för eiselt och eiselt uk gjorde lite dumma saker här...

Gjorde dumma saker här? Det måste jag missat... Vad vad det han gjorde förrnåt?

tequilla
2004-04-04, 19:56
de var för ett tag sen.. har för mig att han logga in me flera olika namn o relkamera eiselt.. typ att de e de bästa den personen har testat, skapa massa trådar om eiselt så de skulle uppmärksammas mera..

z_bumbi
2004-04-04, 20:23
Originally posted by tequilla


Om vi ska jämföra innehållsdeklarationerna så kan vi jämföra 2 svenska företag. Dahlblads (Ultra Milk Whey) och Eiselt..


Dahlblads.
Näringsvärde / servering (40 g)
Kalorier 135
Protein 33,4 g
Kolhydrater 2 g
Fett 1,2 g

Det här anser de tydligen vara fett och laktosfritt.
Har någon problem med laktos så blir det inte kul med sådan produktinformation.

Vilken produkt vill du jämföra med?

tequilla
2004-04-04, 20:33
Originally posted by z_bumbi


Dahlblads.
Näringsvärde / servering (40 g)
Kalorier 135
Protein 33,4 g
Kolhydrater 2 g
Fett 1,2 g

Det här anser de tydligen vara fett och laktosfritt.
Har någon problem med laktos så blir det inte kul med sådan produktinformation.

Vilken produkt vill du jämföra med?

ta protec tex.. de innehåller samma slaggs protein, innehåller lika mycket % protein..

vidare... eiselts säljer produkter som inte funkar.. tycker det är fel eftersom dom använder "svensk kvalite" för att marknadsföra sig själva.

vi vet att dom flesta tillverkare köper sina råvaror från samma ställen, de e bara att vissa tar mer betalt för de senare..

ursäkta de dåliga svenskan, är trött, sitter o tentapluggar :(

z_bumbi
2004-04-04, 20:58
Originally posted by tequilla


ta protec tex.. de innehåller samma slaggs protein, innehåller lika mycket % protein..

vidare... eiselts säljer produkter som inte funkar.. tycker det är fel eftersom dom använder "svensk kvalite" för att marknadsföra sig själva.

vi vet att dom flesta tillverkare köper sina råvaror från samma ställen, de e bara att vissa tar mer betalt för de senare..

ursäkta de dåliga svenskan, är trött, sitter o tentapluggar :(

Jag har kollat på en dålig hemsida, det var någon som presenterade ultra milk whey som ett rent vassle och att det var laktosfritt. Så var nu inte fallet.

Från en sida som verkar ha lite mer koll. (Dahlblads egen ligger nere eller har bytt adress sen jag kollade där sist.)

Ingredienser: Mikro Ultrafiltrerat vassleprotein koncentrat, kalcium kasein isolat (mjölkprotein), naturliga smakämnen, aspartam, vitaminer & mineraler: kalium, fosfor, niacin, vitamin A, vitamin D, vitamin E, pantotensyra, pyridoxin, vitamin B 6, vitamin B 12, folsyra, tiamin, biotin, vitamin K, natrium, riboflavin, zink, koppar, mangan, selen, jod, järn, krom, cholin, inositol, florid, klorid.

Näringsvärde per portion 40 g

Kcal 152
Protein 33,4g
Kolhydrater 2g
Fett 1,2 g

(Jag saknar en redovisning av vilka naturliga smakämnen man använder. En fotnot till alla som har livsmedelsallergi.)

Protec
INGREDIENSER: Protein (Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein, laktoglobulin, laktalbumin, serumalbumin, immunoglobulin och laktoferrin), L-glutamin, Xanthanfiber, Guarkärnmjöl, Aromämnen, Aspartam. Jordgubbsmak innehåller även Rödbetspulver. Chokladsmak innehåller även Kakao.
Kcal 377
Protein 84.0-88.0 gram (Beror på smak.)
Kolhydrater 1.0 gram
Fett 1.5 gram

Protec har alltså mindre kolhydrater samt nästan mindre fett per 100 g än dahlblads har på 40 g.

Skillnaden ligger i att Dahlblads använder ett vasslekoncentrat, om man inte har problem med laktos så är det ju inga problem men har man det så blir det inget skoj.

Jämför utpriset på koncentrat och isolat så får du i alla fall ett hum om varför det skiljer i pris.

Vilka produkter som är verkningslösa eller inte har jag svårt att säga då jag inte har läst in mig på så många, att mycket reklam är överdriven kan jag dock säga men det gäller ju för de flesta företag tyvärr.

Lycka till med tentan. :thumbup:

aliquis
2004-04-04, 21:16
Originally posted by tequilla
Konstigt att ni försvara Eiselts höga priser med "Du betalar för kvalitet" men när man pratar om Twinlab så blir de massa skit..
Twinlab har ju bra kvalite på mycket av det dom säljer, men priset är väl fortfarande högre än vad en del andra tar för samma kvalitet. Men sedan finns det ju andra som är dyra också.

z-bumbi
Mitt sojaprotein kostar iaf drygt 150kr/kg och har 92% protein, 0% kolhydrater och fett och ingen laktos! däru! ;D

tequilla
2004-04-04, 22:01
Originally posted by z_bumbi


Jag har kollat på en dålig hemsida, det var någon som presenterade ultra milk whey som ett rent vassle och att det var laktosfritt. Så var nu inte fallet.

Från en sida som verkar ha lite mer koll. (Dahlblads egen ligger nere eller har bytt adress sen jag kollade där sist.)

Ingredienser: Mikro Ultrafiltrerat vassleprotein koncentrat, kalcium kasein isolat (mjölkprotein), naturliga smakämnen, aspartam, vitaminer & mineraler: kalium, fosfor, niacin, vitamin A, vitamin D, vitamin E, pantotensyra, pyridoxin, vitamin B 6, vitamin B 12, folsyra, tiamin, biotin, vitamin K, natrium, riboflavin, zink, koppar, mangan, selen, jod, järn, krom, cholin, inositol, florid, klorid.

Näringsvärde per portion 40 g

Kcal 152
Protein 33,4g
Kolhydrater 2g
Fett 1,2 g

(Jag saknar en redovisning av vilka naturliga smakämnen man använder. En fotnot till alla som har livsmedelsallergi.)

Protec
INGREDIENSER: Protein (Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein, laktoglobulin, laktalbumin, serumalbumin, immunoglobulin och laktoferrin), L-glutamin, Xanthanfiber, Guarkärnmjöl, Aromämnen, Aspartam. Jordgubbsmak innehåller även Rödbetspulver. Chokladsmak innehåller även Kakao.
Kcal 377
Protein 84.0-88.0 gram (Beror på smak.)
Kolhydrater 1.0 gram
Fett 1.5 gram

Protec har alltså mindre kolhydrater samt nästan mindre fett per 100 g än dahlblads har på 40 g.

Skillnaden ligger i att Dahlblads använder ett vasslekoncentrat, om man inte har problem med laktos så är det ju inga problem men har man det så blir det inget skoj.

Jämför utpriset på koncentrat och isolat så får du i alla fall ett hum om varför det skiljer i pris.

Vilka produkter som är verkningslösa eller inte har jag svårt att säga då jag inte har läst in mig på så många, att mycket reklam är överdriven kan jag dock säga men det gäller ju för de flesta företag tyvärr.

Lycka till med tentan. :thumbup:

Vad e skiljnaden mellan koncentrat och isolat?

Tycker du att 1-2 gram fett ska göra att priset skiljer så mycket. Tx på ************* så kostar Whey Class 1,5 Kg 279,00 och EISELT -Protec 1,5kg 399,00. Det är 120 kr skiljnad på 1,5 kg protein!

Sen så kan vi jämföra lite gainer:

TOP OF THE LINE Gainer pro 4kg- 349,00 24% protein
EISELT -Max Gainer- 499,00 25% protein

Vi kan fortsätta med Kreatin (dyrare än dom flesta) HMB mm...

Vad använder du själv för protein?

Tack, ska göra mitt bästa men de var roligare att dskutera kosttillskott än att plugga elektronikkonstruktion :rolleyes:

Pez
2004-04-04, 22:39
Originally posted by tequilla
de var för ett tag sen.. har för mig att han logga in me flera olika namn o relkamera eiselt.. typ att de e de bästa den personen har testat, skapa massa trådar om eiselt så de skulle uppmärksammas mera..

Nej.. dock kan sägas att Eiselt och EiseltUK är Henrik Eiselt.
Vi hade nog plockat upp på det om det hänt.. däremot har det hänt att kosttillskottsföretag/försäljare gjort på det vis du beskriver.

/pez

Langster
2004-04-04, 22:46
Tequilla...

Du frågar vad skillnaden mellan koncentrat och isolat är och i samma andetag försöker du övertyga oss om att du iöverhuvudtaget har fattat nåt?

Det ÄR skillnad på proteinpulver och proteinpulver. Det är skillnader i råvaror och hur mycket man har förädlat/behandlat dessa... Sen hur stor skillnad det gör för dina muskler är en annan sak. Men du får i de flesta fall det du betalat för, precis som med allt annat du köper.

Är du en av dem som köper den utgångna mjölken för halva priset, köttet med överstruken datumstämpel osv så fortsätt att köpa ditt billiga protein också. Men om du bryr dig nåt om vad du stoppar i dig så bör du nog kolla upp lite mer än bara prislappen.

tequilla
2004-04-04, 23:57
Originally posted by Langster
Tequilla...

Du frågar vad skillnaden mellan koncentrat och isolat är och i samma andetag försöker du övertyga oss om att du iöverhuvudtaget har fattat nåt?

Det ÄR skillnad på proteinpulver och proteinpulver. Det är skillnader i råvaror och hur mycket man har förädlat/behandlat dessa... Sen hur stor skillnad det gör för dina muskler är en annan sak. Men du får i de flesta fall det du betalat för, precis som med allt annat du köper.

Är du en av dem som köper den utgångna mjölken för halva priset, köttet med överstruken datumstämpel osv så fortsätt att köpa ditt billiga protein också. Men om du bryr dig nåt om vad du stoppar i dig så bör du nog kolla upp lite mer än bara prislappen.


De var lite hårda ord de dära..
Är varken typen som köper den utgånga mjölken eller köttet med överstrukna datumstämpeln men jag är tillräckligt smart att när jag ser 2 likadana produkter till olika priser utan att min användning försämras så tar jag den billigare.

Självklart vet jag att olika protein framställs på olika sätt men jag vet inte vad det gör för skiljnad för min kropp, eller om det för ngn skiljnad överhuvudtaget. Det vet inte du heller!

Finns massa trådar här på kollo som handlar om det är ngn skiljnad i proteinerna o vad man går efter o svaret blev att dom flesta gick efter priserna o ingen märkte ngn som hellst skiljnad!

Är du en sånn som ser 2 snickers för olika priser o tar den dyrare för att du "tror" att den e mer speciell så är du bara korkad...

tequilla
2004-04-04, 23:57
Originally posted by Pez


Nej.. dock kan sägas att Eiselt och EiseltUK är Henrik Eiselt.
Vi hade nog plockat upp på det om det hänt.. däremot har det hänt att kosttillskottsföretag/försäljare gjort på det vis du beskriver.

/pez

Är inte han kosttillskottsföretag/försäljare ?

Pez
2004-04-05, 00:09
Originally posted by tequilla


Är inte han kosttillskottsföretag/försäljare ?

Jo. Men han har inte gjort det du hävdar.
Var det oklart eller?

Om man är osäker på sin sak, speciellt då det gäller ganska grova grejer som det du skrev - så bör man kolla upp hur det föreligger innan man vräker ur sig nåt om saken.

tequilla
2004-04-05, 00:15
Originally posted by Pez


Jo. Men han har inte gjort det du hävdar.
Var det oklart eller?

Om man är osäker på sin sak, speciellt då det gäller ganska grova grejer som det du skrev - så bör man kolla upp hur det föreligger innan man vräker ur sig nåt om saken.

"har för mig att han logga in me flera olika namn o relkamera eiselt"

Läser man så ser man att jag var inte helt säker.. men jag ska kolla upp om jag hittar den tråden jag läste förut.. de stog att de var en av anledningarna till att han inte e här så ofta längre mm..

ber om ursäkt annars..

hur ofta händer det att olika försäljare försöker sig på att göra de jag skrev? tycker man ser de ganska ofta.. ibland i smyg.. måste vara svårt att uptäcka?

mvn /dado

Jarod
2004-04-05, 00:34
Originally posted by tequilla


"har för mig att han logga in me flera olika namn o relkamera eiselt"

Läser man så ser man att jag var inte helt säker.. men jag ska kolla upp om jag hittar den tråden jag läste förut.. de stog att de var en av anledningarna till att han inte e här så ofta längre mm..

ber om ursäkt annars..

hur ofta händer det att olika försäljare försöker sig på att göra de jag skrev? tycker man ser de ganska ofta.. ibland i smyg.. måste vara svårt att uptäcka?

mvn /dado

Om nu henrik eiselt ville smyg-promota sina egna grejjer så skulle han väl göra det under något annat namn/nick än "eiselt" eller "eiselt uk"... Tycker jag iaf...

tequilla
2004-04-05, 00:50
Originally posted by Jarod


Om nu henrik eiselt ville smyg-promota sina egna grejjer så skulle han väl göra det under något annat namn/nick än "eiselt" eller "eiselt uk"... Tycker jag iaf...
Håller helt klart med men dom kan gå på IP adressen och få mera info om användaren.


Ex på smygreklam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11135

mera reklam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11779

Fanns väldigt många ex på hur man marknadsför sig i smyg. Den som söker han hittar..


Stör mig inte så mycket på de men de som e mera störande är att så många smutskastar andra företag för att lyfta upp sitt eget..

Berry
2004-04-05, 01:02
Originally posted by tequilla

Ex på smygreklam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11135


Smygreklam..? Alla gör ju reklam för sig själva stenhårt i den tråden :D

Pez
2004-04-05, 01:03
Originally posted by tequilla

Håller helt klart med men dom kan gå på IP adressen och få mera info om användaren.


Ex på smygreklam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11135

mera reklam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11779

Fanns väldigt många ex på hur man marknadsför sig i smyg. Den som söker han hittar..


Stör mig inte så mycket på de men de som e mera störande är att så många smutskastar andra företag för att lyfta upp sitt eget..

Du har missuppfattat ordet "smygreklam" tror jag.. :D

Att använda nicket "eiselt" är inte direkt smygreklam. :D

Skulle han gått över gränsen så skulle han blivit varnad, simple.

/pez

Jarod
2004-04-05, 01:03
Smygreklam?

Vad Henrik gör är att under sitt eget namn argumentera FÖR sina egna produkter (givetvis) samt att han försöker (precis som flera i denna tråden försöker förklara för dig) få folk att förstå att "billigast inte alltid är bäst".

aliquis
2004-04-05, 01:22
Hur kan det vara "smygreklam" när en person som heter eiselt inte tycker man skall byta?

Och skillnaden på ett koncentat och ett isolat är att isolatet genomgår en reningsprocess till för att få bort mer fett och kolhydrater.
Sedan om DU tycker det spelar någon roll eller inte är sak samma, faktum är dock att priset går upp om man renar det mer, inte särskilt konstigt?
Fördelen är väl dels att det kanske tas upp snabbare pga lägre fetthalt, och dels att man blir av med mer laktos och då 70% av världens människor är laktosintoleranta kan det kanske ses som en fördel.
Vasslekoncentrat innehåller dock mer utav andra ämnen än just proteinet från mjölken och en del utav dessa kan stimulera tillväxt så inget säger att isolatet är BÄTTRE. Men det har gjorts mer jobb och det blir därigenom dyrare.
Om du inte vill ha ett isolat, köp det inte, vill du ha ett, köp det. Hur avancerat är det?

Btw, blir du lika förvånad om 1kg ost är dyrare än 1l mjölk? Eller en limpa dyrare än mjölet som gick åt för att baka den?
Att juice är dyrare än nektar? Att självplock är billigare än färdigplockade jordgubbar?

Timeea
2004-04-05, 08:07
Originally posted by z_bumbi




Jag är inget större fan av Eiselts produkter rent smakmässigt eller för den delen reklammässigt men jag litar på vad det är i burkarna.

Usch- det där lät ju "sådär" gällande Protec då.:( Nu har ju Twinlab nämnts några gånger i den här tråden och jag kikade även på deras hemsida. Men antingen är jag blind eller trött för jag hittar ej ngt Twinlab- kaseinpulver med typ 75% kasein och 25 % vassle?
Har kört Triple whey fuel i all evighet och vant mig vid Twinlabsmaken så kanske skulle man fortsätta på deras linje även om det är DYRT? Ngra tips om Twinlab kasein? //Timeea

tequilla
2004-04-05, 08:37
Originally posted by aliquis
Hur kan det vara "smygreklam" när en person som heter eiselt inte tycker man skall byta?

Och skillnaden på ett koncentat och ett isolat är att isolatet genomgår en reningsprocess till för att få bort mer fett och kolhydrater.
Sedan om DU tycker det spelar någon roll eller inte är sak samma, faktum är dock att priset går upp om man renar det mer, inte särskilt konstigt?
Fördelen är väl dels att det kanske tas upp snabbare pga lägre fetthalt, och dels att man blir av med mer laktos och då 70% av världens människor är laktosintoleranta kan det kanske ses som en fördel.
Vasslekoncentrat innehåller dock mer utav andra ämnen än just proteinet från mjölken och en del utav dessa kan stimulera tillväxt så inget säger att isolatet är BÄTTRE. Men det har gjorts mer jobb och det blir därigenom dyrare.
Om du inte vill ha ett isolat, köp det inte, vill du ha ett, köp det. Hur avancerat är det?

Btw, blir du lika förvånad om 1kg ost är dyrare än 1l mjölk? Eller en limpa dyrare än mjölet som gick åt för att baka den?
Att juice är dyrare än nektar? Att självplock är billigare än färdigplockade jordgubbar?

Om jag tar en snickers o springer runt me den lite så kan du få betala dubbla priset. Jag har ju gjort mera med den så den kostar mera :thefinger

Hur stor e skiljnaden mellan koncentat och ett isolat o hur mycket kommer det hjälpa mig..?

Så ni tycker inte att detta e smygreklam.

"Varför byta till det nästbästa?
/ Henrik"

"Därför att du inte får en lika bra produkt till lägre pris"

Självklart så är de bra om han förklarar varför den är bättre men man kan inte förneka att de han gör är att uppmärksamma oss på hans produkter.

Jarod
2004-04-05, 09:35
Originally posted by tequilla
Så ni tycker inte att detta e smygreklam.

"Varför byta till det nästbästa?
/ Henrik"

"Därför att du inte får en lika bra produkt till lägre pris"

Detta är mitt sista inlägg i denna tråden eftersom det verkligen INTE går att få dig att fatta...

Det är INTE smygreklam!

tequilla
2004-04-05, 09:37
Originally posted by Jarod


Detta är mitt sista inlägg i denna tråden eftersom det verkligen INTE går att få dig att fatta...

Det är INTE smygreklam!

Hur ser smygreklam ut för dig?

ps Ge inte upp så lätt :whipped:

z_bumbi
2004-04-05, 10:05
[QUOTE]Originally posted by tequilla


Vad e skiljnaden mellan koncentrat och isolat?

Sök på koncentrat och isolat så ser du vad skillnaden är..

Tycker du att 1-2 gram fett ska göra att priset skiljer så mycket. Tx på ************* så kostar Whey Class 1,5 Kg 279,00 och EISELT -Protec 1,5kg 399,00. Det är 120 kr skiljnad på 1,5 kg protein!

Nej men ett antal gram laktos gör skillnaden.



aliquis: Men när du ändå måste kompletera det så så är det ju ingen mening. :D
Seriöst har jag funderat på att börja kompletera med soja för att få ett protein utan laktos.

z_bumbi
2004-04-05, 10:11
Originally posted by Timeea


Usch- det där lät ju "sådär" gällande Protec då.:( Nu har ju Twinlab nämnts några gånger i den här tråden och jag kikade även på deras hemsida. Men antingen är jag blind eller trött för jag hittar ej ngt Twinlab- kaseinpulver med typ 75% kasein och 25 % vassle?
Har kört Triple whey fuel i all evighet och vant mig vid Twinlabsmaken så kanske skulle man fortsätta på deras linje även om det är DYRT? Ngra tips om Twinlab kasein? //Timeea

Min smakupplevelse av Eiselt måste ju inte stämma överens med vad du tycker är gott.

Twinlab har haft olika saker i sina burkar och det fanns (kanske?)en variant med kassein. Idag tror jag inte de har någon.
Gillar man smaken på twinlabs vassle är det ju bara att äta på, man kan ju kanske testa några andra sorter bara för skojs skull och se om man hittar någon smak man gillar.

30cm
2004-04-05, 11:10
Vänta nu!:MrT:
Var köper ni de där stora säckarna med rent kasein. Det blir det eller Ultra milk whey...

...bifogar en smiley bara för att den aldrig används...:mallan:

Timeea
2004-04-06, 18:53
Letar vidare i proteindjungeln. "Hittade" lite "kul" (vad det verkar som i alla fall) grejer på optimum nutritions hemsida (hoppas jag inte gör SMYGREKLAM nu:booty: ). Pro-90: ungefär hälften kasein-hälften vassle, banansmak och cappucciosmak fanns det bl.a Det lät ju gott och så- ngn som testat? Kanske bättre köpa ngt billigt och tillsätta essenser själv?

Som jag uppfattat resonemanget gällande vassle i kaseinpulver så har det inte någon större betydelse om andelen vassle är mellan 20-50 %, upptaget blir relativt långsamt ändå? (jag är "ute" efter ett tillskott att ta ibland som mellanmål och inför natten) MVH Timeea i proteinpulverdjungeln

:D

Berry
2004-04-06, 18:57
Originally posted by Timeea
Pro-90: ungefär hälften kasein-hälften vassle, banansmak och cappucciosmak fanns det bl.a Det lät ju gott och så- ngn som testat?

Pro-90 är svingott - speciellt cappuccinosmaken. Jag brukade blanda cappuccino (finns bara i små förpackningar) och vanilj och få något som var väldigt nära gammaldags vaniljglass :love:

Kebab-Arne
2004-04-06, 19:24
Kanske nån kan svara på min fråga jag ställde 2 sidor bak i tråden: "Det är väl inte "optimalt" att ta Pro-90 innan läggdags?" Då det innehåller 55% kasein och 45% vassle. Ifs borde svaret på min fråga bli nej.

z_bumbi
2004-04-06, 19:27
Originally posted by Kebab-Arne
Kanske nån kan svara på min fråga jag ställde 2 sidor bak i tråden: "Det är väl inte "optimalt" att ta Pro-90 innan läggdags?" Då det innehåller 55% kasein och 45% vassle. Ifs borde svaret på min fråga bli nej.

Vad är optimalt?

Vad jämför du med?

Under vilka förhållanden?

Timeea
2004-04-06, 19:35
Originally posted by z_bumbi


Vad är optimalt?

Vad jämför du med?

Under vilka förhållanden?

Jag tänkte att fördelningen i exempelvis pro-90 (55/45) kunde vara "ok" för mig som:

Tränar mkt konditionsträning (ibland/ofta två pass/dag)

Stressar runt och glömmer matlådor lite då och nu

Är mån om att hålla blodsockret stabilt

Tränar ca 3 styrkepass/vecka

Ps. Nu snodde jag ju lite av Kebab-Arnes fråga..elakt av mig:devil: :D

Kebab-Arne
2004-04-06, 19:39
Originally posted by z_bumbi


Vad är optimalt?

Vad jämför du med?

Under vilka förhållanden?

Jag tänkte i det närmaste på om man ska satsa på ett annat proteinpulver innan läggdags istället för Pro-90.

Timeea: ;)

z_bumbi
2004-04-06, 19:47
Om man blandar vassle och kassein och väljer 20/80, 40/60 eller 50/50 mellan vassle och kassein lär inte ha någon större betydelse.

Man får en del vassle som går ut lite snabbare och kasseinet ligger kvar lite längre.
Man får en top med aminosyror som ger en signal till kroppen att växa och sen får man ett underhåll under en längre tid.
Toppen kommer inte att bli lika hög eller komma lika snabbt som om man skulle dricka enbart vassle och det är ju bra innan läggdags eller som ett vanligt mellanmål.

Om man ser till det på lång sikt så om man äter en måltid vid 20:00 med t ex en rejält köttbit, potatis och grönsaker och sen dricker en drink vid 23:00 så har ju inte den tidigare måltiden inte tagit slut utan den ligger i systemet så exakt hur drinken kommer att bete sig är ganska svårt att säga.

Timeea
2004-04-06, 20:18
z_bumbi<:bow: då kan jag nog lungt inmundiga exempelvis Pro-90 någon gång ibland vid mellanmål eller på kvällen. Lever ju inte direkt på proteintillskott, utan det finns en del opulvrad mat i systemet åxå:D //Timeea

Wilson
2004-04-11, 18:20
Jag funderar på att inskaffa mig ett långsamt protein att ta innan läggdags.... kan vara lämpligt när man sover övr ehos kompis lr så...

funderar på protec eller ett sojaprotein som jag blandar med lite vassle.
Personligen skulle jag inte satsa på ett 50/50 vassle/kasein-pulver, då jag vill ha en högre andel kasein innan jag sover.

Dessutom är inte protec så jäkla dyrt... en drink på 30 gram kostar ungefär 7 kr. Det är lika billigt som proteinrik mat.
Dock får man ju iofs inte några kolhydrater och fetter i drinken men det är ju inte så dyrt att käka lite jordnötter till eller något annat.

Frantic
2004-04-12, 11:09
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men jag hade för mig att Grubben sa att Protec gav ett rätt stort insulinpåslag. Nu är vl inte det hela världen men minns jag rätt?

Är det isf samma sak med soja protein?

Hermes
2004-04-12, 13:45
Exempel på smygreklam:

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/utskrift/0,3258,306249,00.html



Om det Eiseilt gör i tråden du tog fram är smyreklam vad är då vanlig reklam? Är det som går mellan TV-programmen smygreklam också eller?

Wilson
2004-04-13, 14:16
smygreklam är reklam som visas i media utan att det är uppenbart att det är reklamannons/reklamfilm.
En bmw i en james bond är ett typiskt exempel på smygreklam.

Är dock inte säker på ifall det är samma regler för tidningar som det är för television.
Att göra reklam här på kolozzeum lär knappast vara att göra smygreklam!

tequilla
2004-04-13, 14:18
För mig är skiljnade mellan smygreklam och vanlig reklam att företaget/personen förnekar att han gör reklam. Håller ni med?

Wilson
2004-04-13, 14:28
Originally posted by tequilla
För mig är skiljnade mellan smygreklam och vanlig reklam att företaget/personen förnekar att han gör reklam. Håller ni med?

spamma inte denna tråden nu! håll till ämnet så inte the moderators blir sura;)

porja
2004-04-16, 00:13
Får hem min Eiselt Protec choklad imorn, svensk kvalitet, 75 % Kaseinet och 25 % Vassle kommer nog vara perfekt för min diet (långsam protein) och muskelbyggande. Dessutom ger den mättnadskänslor.

Det är första gången jag testar Eiselt-kosttillskott.;)

Wilson
2004-04-16, 00:34
Originally posted by porja
Får hem min Eiselt Protec choklad imorn, svensk kvalitet, 75 % Kaseinet och 25 % Vassle kommer nog vara perfekt för min diet (långsam protein) och muskelbyggande. Dessutom ger den mättnadskänslor.

Det är första gången jag testar Eiselt-kosttillskott.;)

å jag får snart 4 kg ultra milk whey för 600 (!):) *yeah* med det priset känns det som att 25% mer kasein inte är värt dem fler hundra extra man får betala för att få 4 kg protec.

30cm
2004-04-16, 07:22
Jag får hem 8!kg Progen nästa vecka

51% kasein.
/100g:Protein82g Kolhydrat5g Fett0,7g
Och det kostade väl 650:-/4kg

Ganska nöjd med det fyndet:cheers:

tequilla
2004-04-16, 07:51
Originally posted by Wilson


å jag får snart 4 kg ultra milk whey för 600 (!):) *yeah* med det priset känns det som att 25% mer kasein inte är värt dem fler hundra extra man får betala för att få 4 kg protec.

fick hem mitt igår, chokolad smak o de smakar underbart!
fick ge 650 för mitt, beställt från *************.

z_bumbi
2004-04-16, 09:51
Jag har ungefär 10 kg rent kassein står i köket.

Vad det nu tillför till tråden? :confused:

30cm
2004-04-16, 10:11
Originally posted by z_bumbi
Jag har ungefär 10 kg rent kassein står i köket.

Vad det nu tillför till tråden? :confused:

Var köper du rent kasein?