handdator

Visa fullständig version : Tramadols påverkan på träning


sumialic
2015-02-24, 13:13
Visste inte alls var jag skulle lägga tråden, men jag testar här.

Jag har fått tramadol utskrivet av läkare och undrar helt enkelt hur det påverkar t.ex. proteinsyntesen och annat? Med andra ord om det påverkar muskelbyggningen negativt om jag intar det dagen efter ett pass.

Jag har googlat och flera har ställt frågan, men det tycks aldrig vara någon som kan ge ett säkert svar.

King Grub
2015-02-24, 15:20
Aldrig undersökt.

sumialic
2015-02-24, 15:28
Inte andra opiater/opioider heller?

King Grub
2015-02-24, 15:30
Inga forskare kanske har tänkt tanken på hur proteinsyntesen normala uppreglering efter hårt styrketräning påverkas om man utför aktiviteten under påverkan av opiater.

AeternusRex
2015-02-24, 15:33
Inte andra opiater/opioider heller?

Opiates är hormonutsöndringshämmande det spökar både med det ena och det andra vad gäller tillväxt. Dock vetitusan hur denna info skall bekräftas. Men som sagt se upp med bieffekter så Ian du träna på.

sumialic
2015-02-24, 16:12
Inga forskare kanske har tänkt tanken på hur proteinsyntesen normala uppreglering efter hårt styrketräning påverkas om man utför aktiviteten under påverkan av opiater.

Träningen behöver nödvändigtvis inte ske under påverkan. Hur som helst så finner jag det konstigt att ingen har tänkt den tanken med tanke på hur vanligt läkemedel det ändå är.

King Grub
2015-02-24, 16:15
Det var bara ett par år sedan nån för första gången undersökte vanliga Voltaren i sammanhanget. Proteinsyntes och styrketräning har ingen ekonomisk prioritet.

z_bumbi
2015-02-24, 16:25
Träningen behöver nödvändigtvis inte ske under påverkan. Hur som helst så finner jag det konstigt att ingen har tänkt den tanken med tanke på hur vanligt läkemedel det ändå är.

Hur många är det som tycker den faktorn är viktigt om de har så ont att de måste käka Tramadol?

tlk
2015-02-24, 16:25
Träningen behöver nödvändigtvis inte ske under påverkan. Hur som helst så finner jag det konstigt att ingen har tänkt den tanken med tanke på hur vanligt läkemedel det ändå är.

Förslagsvis så finansierar du studien så den blir utförd.

Utöver det... om du har sådan smärta att du fått tramadol utskrivet så är det klart du ska ta din tramadol. Om det sen påverkar din proteinsyntes eller inte... alltså vem bryr sig? Det är oavsett vilket garanterat bättre att styrketräna än att inte styrketräna.

slempi
2015-02-24, 19:33
Du blir väl uttorkad. Det kanske kan ha sina effekter. Att ta det dagen innan borde även leda till styrkeminskningar. Allt detta såklart dosberoende.

AeternusRex
2015-02-25, 07:51
Tramadol bråkar med insulin och blodsocker osv med och dom effekter det kan ha på träning. Tramadol tas ju inte enbart mot smärtor heller. Fråga mig inte varför men det skrivs ut rätt friskt eller har gjort i andra ändamål.

linkannorth
2015-02-25, 08:51
Om det skulle gjorts en studie så skulle jag gissa på att resultatet skulle bli att träningen blir sämre.

Några av test personerna kommer att känna av tradolans biverkningar. Dvs trötthet/yrsel=Mindre effektiv på träningspasset
illamående och eller kräkningar= Sämre kosthållning? +mindre effektiv på gymmet?

Centrala och perifera nervsystemet:

Mycket vanliga (>1/10): yrsel

Vanliga (>1/100, <1/10 ): huvudvärk, dåsighet

Magtarmkanalen:

Mycket vanliga (>1/10): illamående

Vanliga (>1/100, <1/10): kräkningar, förstoppning, muntorrhet

Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället:

Vanliga (>1/100, <1/10 ): trötthet

sumialic
2015-02-25, 14:20
Hur många är det som tycker den faktorn är viktigt om de har så ont att de måste käka Tramadol?

Jag, bland annat.

Opiater är vanligt förekommande recreational drugs, så varför förutsätta att alla som tar tramadol och andra tyngre opiater skulle vara skadade?

christofer79
2015-02-25, 22:27
Tramadol är en morfinliknande analgetikum. Morfin och andra Opiater sänker p-testosteron. Ex. En mild opiat som Cociliana sänker testosteronet med ca 30%.

TOMMY_K
2015-02-27, 10:13
Kan tillägga att substansen är så mycket mer än ett smärtstillande preparat. Det är en populär missbruksdrog idag pga dess andra effekter som liknar morfin/heroinrus. Såsom välmående, eufori, kraftigt ångestdämpande. Du kommer troligtvis må bättre än nånsin i början och vara hur social som helst. Du kommer även kunna vara påverkad och göra allt som du brukar göra, jobba osv utan att andra kommer förstå att du är hög. Dock byggs toleransen snabbt och det är då mkt kan gå snett när man vill åt de effekterna igen.

Har själv varit där och tänkte i samma banor som du, hur min träning skulle påverkas. Ett par veckor senare spelade de ingen roll för hade tappat intresset för träning helt. Tappade 11kg första 5 veckorna. Utvecklade beroende fysiskt och psykiskt. Upplevt krampanfall också. Varit i helvetet o tillbaka med allt annat som det medförde.

Allt detta är under normala medicineringsdoser och alla är olika. Men var försiktig är mitt tips.