handdator

Visa fullständig version : Har aldrig fattat varför stora muskler behöver högre volym än små


Diomedea exulans
2015-02-24, 08:23
Det är, såvitt jag har förstått, hyfsat allmänt ansett att stora muskler bör tränas med fler set än små. Resonemanget brukar låta något i stil med: "Biceps är mindre än quadriceps, alltså räcker det med mycket färre set för att stimulera biceps". Det är bara det att jag aldrig har fattat det här resonemanget... För muskeltillväxt handlar väl om att stimulera de enskilda muskelcellerna, och de enskilda cellerna bryr sig väl inte om hur många celler det är runtomkring?

Kalliban
2015-02-24, 08:43
Jag har aldrig hört att större muskler skulle behöva fler set, däremot mer vikt på stången.

Diomedea exulans
2015-02-24, 09:19
Ja, det låter mer logiskt tycker jag.

Krutpaket
2015-02-24, 09:27
Bra fråga. Personligen tycker jag stora muskler är roligare att träna så därför gör jag det mer.

Men en teori kan vara att stora muskler kanske tål mer stryk. Låren är ju mycket större än biceps. Så då kan man lyfta mer vikt och med stor sannolikhet göra fler reps med tunga vikter. FÖR MIG i alla fall är det så att om jag kör tunga skivstångscurl i 3-4 set och följt av tunga hantelcurl i 3-4 set så kan jag inte lyfta mer. Men för lår orkar jag köra både tunga böj, tunga benpressar, raka marklyft, bencurl och benspark. Men nyckelordet är tungt. Gör jag lättare curls kan jag göra fler set och reps så klart.

Diomedea exulans
2015-02-24, 09:32
Fast som jag ser det så är varje muskel inte en "enhet". Det är muskelcellerna som är enheten som tränas. Har iaf jag uppfattat det som.

Om du tar en klunga på 100 bilar och en klunga på 1000 bilar så klarar inte den större klungan att köra längre innan bensinen tar slut, om du förstår min liknelse.

Fredrik A
2015-02-24, 09:43
Känns som att de flesta tränar färre set biceps än rygg (om man kör rygg/biceps samma pass) men tror det beror mer på att biceps ofta får pisk i flertalet ryggövningar också. Samma gällande press/triceps.

Starke75an
2015-02-24, 10:21
Håller med Fredrik. Jag kör som regel 14 sett rygg men bara 2 sett biceps. Än så länge ökar jag i biceps med så pass lite träning. Chins och pullups tar bra på mina armar. Har ändå tränat flera år.

hugok
2015-02-24, 10:36
Det är skitsnack. Titta på Ehrlings armprogram och fråga dig om du skulle kunna utföra något liknande för benen. Jag tror egentligen att någon har sagt att man ska köra många basövningar ofta där stora muskelgrupper (och små) används så har någon tolkat det som att man ska köra stora muskelgrupper oftare.

Diomedea exulans
2015-02-24, 10:47
Rygg är ett specialfall, för ryggen är ju egentligen många muskelgrupper. Men jag tror t ex inte lats kräver fler set än biceps.

Starke75an
2015-02-24, 11:33
När bi biceps på vänster arm inte funka bra efter en olycka så kunde jag inte utföra en enda drag övning. Men ben och tryck gick fint. Så jag påstår att min biceps används vid drag rätt mycke. Och på så sätt får den träning. Trodde jag aldrig skulle kunna använda den armen när den smärta så mycke vid vanliga lyft.

MaxHBG
2015-02-24, 13:36
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/


Står även att 1 grupp tränade quadriceps 3 dagar per vecka och 1 grupp 6 dagar per vecka. den gruppen som tränade 6 dagar ökade både sin styrka och muskelmassa.

MaxHBG
2015-02-24, 13:55
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/


Står även att 1 grupp tränade quadriceps 3 dagar per vecka och 1 grupp 6 dagar per vecka. den gruppen som tränade 6 dagar ökade både sin styrka och muskelmassa.

märkte att det svaret hade inget med denna topic o göra :em:

Kalliban
2015-02-24, 13:59
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/


Står även att 1 grupp tränade quadriceps 3 dagar per vecka och 1 grupp 6 dagar per vecka. den gruppen som tränade 6 dagar ökade både sin styrka och muskelmassa.

Intressant artikel som visar varför träningsprogram som 40 day workout osv fungerar bra. Dock inte riktigt relevant i frågeställningen små vs stora muskelgrupper och träningsvolymen? Eller läste jag för slarvigt?

MaxHBG
2015-02-24, 14:28
Intressant artikel som visar varför träningsprogram som 40 day workout osv fungerar bra. Dock inte riktigt relevant i frågeställningen små vs stora muskelgrupper och träningsvolymen? Eller läste jag för slarvigt?

haha det var jag som läste fel på topic så skrev ju om nåt helt annat.

Emilioz
2015-05-27, 22:18
Intressant frågeställning, ingen som sitter på ett svar?

filmjölk
2015-05-27, 22:31
Intressant frågeställning, ingen som sitter på ett svar?

Det märker du om du skulle testa att köra tex. 3 set/muskelgrupp (3set vardera av den klassiska byggaruppdelningen rygg, bröst, axlar, lår, mage, vader, biceps och triceps) ett par pass i veckan, med en tids träning om du får bra resultat skulle ffa. din rygg och dina lår släpa och överarmarna skulle antagligen vara rätt dominanta i din fysik.

Att större muskler behöver mer volym än mindre är kanske ett resultat av trial and error baserat på den samlade erfarenheten hos hundratusentals styrketränande individer istället för något som är vetenskapligt belagt.

NickeSthlm
2015-06-01, 05:37
Fredrik har väl redan gett ett rätt bra svar?

Den stora anledningen till att du inte behöver lika många specifika övningar för t.ex. biceps och triceps är för att får jobba när du tränar rygg, bröst och axlar. Däremot så har du ju inte fördelen av det omvända, dvs att du piskar ryggen när du står och gör dina bicepscurls..

Allt som allt så har du nog ändå piskat dina mindre muskler hårt trots färre rena isoleringsövningar..

J.V
2015-06-01, 05:54
Fredrik har väl redan gett ett rätt bra svar?

Den stora anledningen till att du inte behöver lika många specifika övningar för t.ex. biceps och triceps är för att får jobba när du tränar rygg, bröst och axlar. Däremot så har du ju inte fördelen av det omvända, dvs att du piskar ryggen när du står och gör dina bicepscurls..

Allt som allt så har du nog ändå piskat dina mindre muskler hårt trots färre rena isoleringsövningar..This.

Klein
2015-06-01, 06:20
Tycker hela frågeställningen faller på definitionen av volym. Eftersom man är starkare i större muskelgrupper så tränar man med större vikter och därför högre volym. Sedan är det ju inte så mycket en fråga av vad som muskelgrupperna behöver som vad de kan hantera. De flesta här har säkert testat att mata på med bicepscurl och sedan inte kunnat räta ut armarna under de följande dagarna. Något liknande går knappast att åstadkomma med hantelrodd eller ekvivalent. Det är till och med studerat:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25807025

hurril
2015-06-01, 07:34
Det handlar nog mer om att ens resistens mot träningen (tänk sjukdom/ medicin) är proportionell mot hur långt du nått i utvecklingen relativt dina förutsättningar. Stimulansens styrka behöver öka och det finns det ett par sätt att göra där en volymökning är ett.

Kalle40
2015-06-04, 09:57
Det är så att nybörjare lägger ned för mkt energi på småkrafs.
Ex. på småkrafs: bicepscurls 5 övningar, underarmscurls, köra bara armar en dag etc.

byt ut ex.vis bicepscurls mot chins med supinerad fattning 3xmax
byt ut underarmscurls mot marklyft utan remmar lika många set
byt ut alla de överdrivet många övningarna för armar mot cadio under samma tid ex.vis.

Alltidxx
2015-06-04, 18:20
Jag tycker alla här missar TS frågeställning olika mycket.

TS undrar varför en muskefiber i armen ska behöva jobba mindre för att växa än en muskelfiber i någon av vastusarna (exempelvis). Quads är en större muskel(grupp) och därför använder man tyngre vikter, men när man på det viset då skapat lika förutsättningar så kan man undra varför det sägs att större muskler kräver högre volym=fler set och reps. Jag har hört samma sak många gånger genom åren och, precis som TS, tyckt att det låtit märkligt. Jag tror helt enkelt att det är felaktigt. Att det kanske uttryckts genom missförstånd av begrepp. Slarvighet helt enkelt, eller oförstånd.
Jag anser att rygg behöver högre volym än biceps men det är ju för att "rygg" faktiskt är många muskler som jobbar olika hårt i olika vinklar.

Andel röda eller vita muskelfibrer verkar ju inte heller spela så stor roll (vader i åtanke). Vita är snabbare, men inte starkare, och styrketräning är alltid anaerobiskt i vilket fall.

CalleP
2015-06-06, 16:26
Har alltid antagit att det är för att de små musklerna tränas ofta indirekt och kräver antagligen inte lika mycket direkt stimulering för uppbyggnad.

Starvation
2015-06-06, 16:42
Har alltid antagit att det är för att de små musklerna tränas ofta indirekt och kräver antagligen inte lika mycket direkt stimulering för uppbyggnad.

this. Musklerna är ju nästan likadana... Även om man inte känner i biceps när man kör rygg så kan man ge sig fan på att dom är med o drar.