handdator

Visa fullständig version : Negativ


Somoti
2015-02-23, 23:33
Kan att bara göra negativa rep resultera i större positiv styrka?

Även när du kort tids negativa rep som om man faller? Jag tänker på det i chin när man ens ej kan göra en rep.

Tack.
Somoti.

Diomedea exulans
2015-02-23, 23:36
Japp!

Angående kort tids negativa reps så måste du hålla emot lite iallafall, men om muskeln får arbeta hårt så bör den bli starkare i positiv styrka.

Somoti
2015-02-23, 23:44
Jag är så svag att när jag försöker göra negativa rep så blir det som fritt fall. Vad ska jag göra jag vill kunna göra chin.
Förresten hur gör man med dips om man ej kan göra ens ett rep där och det är fritt fall där också när man försöker göra negativa rep.

pezrulezhaakon
2015-02-24, 04:55
Jag är så svag att när jag försöker göra negativa rep så blir det som fritt fall. Vad ska jag göra jag vill kunna göra chin.
Förresten hur gör man med dips om man ej kan göra ens ett rep där och det är fritt fall där också när man försöker göra negativa rep.

Latsdrag i maskin är ett bra sätt att stärka dig att kunna göra chins.
Finns det gummiband så kan du göra kroppsvikten lättare, om gymmet inte har en assisterande chinsmaskin.
http://cdn3.steadystrength.com/wp-content/uploads/2013/09/Band-Assisted-Pull-up.png

Dips går att göra med en eller två bänkar, beroende på hur stark du är. Men är du svag får du vara extra nogrann med utförandet, då övnigen ställen mycket höga krav på stabilitet och rörlighet. Man bör vara tillräckligt stark så man inte hänger i axelpartiet. Dips mellan bänkar kräver mer rörlighet i axelpartiet än traditionell dips i dipsställning.
http://bodyblitz.net.au/images/exer4.jpg
Böjda ben gör att du kan göra det ännu lättare än med rakare ben.

Nästa steg är att lägga upp benen på en annan bänk. Extravikt är ytterligare en progression.

Dips med gummiband kan vara nästa progression, om inte assisterande dipsmaskin finns.
http://rubberbanditz.com/wp-content/themes/rubberband2013/pic/crossfit_v_6.jpg

Gnistan
2015-02-24, 12:24
Kan att bara göra negativa rep resultera i större positiv styrka?

Även när du kort tids negativa rep som om man faller? Jag tänker på det i chin när man ens ej kan göra en rep.

Tack.
Somoti.

Vi fick köra mycket negativa bänkar då jag tävlade. Gjorde nog en hel del för den så kallade viktkännslan på större vikter. Gör man max 100 i bänk kör man negativa på 110 t.ex

Somoti
2015-02-25, 10:46
Jag kan ej hålla emot när jag försöker göra negativa chins utan det blir fritt fall. Hur ska man göra då?

StarkaUlf
2015-02-25, 10:54
Jag kan ej hålla emot när jag försöker göra negativa chins utan det blir fritt fall. Hur ska man göra då?

Använd gummiband eller kör latsdrag.

Somoti
2015-02-25, 19:28
Använd gummiband eller kör latsdrag.

Om man ej kan få tag i gummi band eller latsdrag för jag tränar hemma, vad finns att göra eller måste jag börja ett gym.
Jag har pull up-dip ställning hemma.
Tack.

mendezzz
2015-02-25, 20:27
Be någon annan i hemmet hjälpa till och lyfta precis så mycket att du får pressa dig ordentligt för att klara göra vanliga reps eller hålla i mot lagom när du kör negativa

Somoti
2015-02-25, 20:31
Jag har ej någon i hemmet som kan hjälpa mig.

herzie
2015-02-25, 20:59
Placera exempelvis en stol på lämpligt vis så du kan hålla emot med tårna/ovansida fot mot själva sittdelen. Tänk dig ungefär som att du kör "stående benspark". Det borde bromsa en del i negativa chins. Man kan även lägga upp hälarna på lämpligt sätt och på så vis lasta av lite benvikt. Funkar kanske för dips också?

Somoti
2015-02-26, 09:36
Placera exempelvis en stol på lämpligt vis så du kan hålla emot med tårna/ovansida fot mot själva sittdelen. Tänk dig ungefär som att du kör "stående benspark". Det borde bromsa en del i negativa chins. Man kan även lägga upp hälarna på lämpligt sätt och på så vis lasta av lite benvikt. Funkar kanske för dips också?

Det låter väldigt obekvämt.

Maverick
2015-02-26, 09:41
Det låter väldigt obekvämt.

Det är inte speciellt mycket vikt det handlar om så kommer inte kännas nämnvärt. Om det fortfarande låter obekvämt och du inte vill prova så får du nog stå på stolen och hålla emot med benen så mycket du behöver ;)

Somoti
2015-02-26, 15:38
Placera exempelvis en stol på lämpligt vis så du kan hålla emot med tårna/ovansida fot mot själva sittdelen. Tänk dig ungefär som att du kör "stående benspark". Det borde bromsa en del i negativa chins. Man kan även lägga upp hälarna på lämpligt sätt och på så vis lasta av lite benvikt. Funkar kanske för dips också?
Jag förstår ej hur jag ska göra?
Kan ni skicka clip på hur man gör.

Somoti
2015-02-26, 15:39
Det är inte speciellt mycket vikt det handlar om så kommer inte kännas nämnvärt. Om det fortfarande låter obekvämt och du inte vill prova så får du nog stå på stolen och hålla emot med benen så mycket du behöver ;)

Jag förstår ej vad menas jag ska göra.
Kan ni visa clip där de gör det.

StarkaUlf
2015-02-26, 15:44
AlNDaeZI3A0

Somoti
2015-02-26, 15:47
Herzie är det StarkaUlf visa här vad du pratar om?
Det liknar farligt.

Somoti
2015-02-26, 15:51
Jag har provat liknande men blir helt slut i benen. Det ger mig en massa DOMS och är jätte jobbigt att göra och kan vara svårt att göra så att man arbetar maximalt med ens pull-up etc muskler. Nästa pass vet jag ej om jag klarar det, jag är helt slut i benen.

Somoti
2015-02-26, 15:57
Jag har hört att negativ träning ej leder till positiv styrka och det är bland annat positiv styrka jag är ute efter.

Somoti
2015-02-26, 16:06
Placera exempelvis en stol på lämpligt vis så du kan hålla emot med tårna/ovansida fot mot själva sittdelen. Tänk dig ungefär som att du kör "stående benspark". Det borde bromsa en del i negativa chins. Man kan även lägga upp hälarna på lämpligt sätt och på så vis lasta av lite benvikt. Funkar kanske för dips också?

Det är inte speciellt mycket vikt det handlar om så kommer inte kännas nämnvärt. Om det fortfarande låter obekvämt och du inte vill prova så får du nog stå på stolen och hålla emot med benen så mycket du behöver ;)

Om det är lätt att utföra och ej är tungt pratar vi nog om olika grejer.

Maverick
2015-02-26, 16:12
Varför skulle det vara svårt att utföra? Du ska hänga i en stång och sänka dig nedåt och för att bromsa ditt fria fall behöver du något att stå på eller lägga upp fötterna på. Pall, bord, stol, ett rep du fäster i stången, gummiband. Bara din fantasi sätter gränser.

Och angående tungt så är det ju lite olika från person till person.

BengtBurk
2015-02-26, 16:14
Jag har hört att negativ träning ej leder till positiv styrka och det är bland annat positiv styrka jag är ute efter.

Excentrisk träning ger även koncentriska och dynamiska styrkeförbättringar men jag skulle inte basera min träning på enbart excentriskt övningsutförande.

Jansson_84
2015-02-26, 16:16
Excentrisk träning ger även koncentriska och dynamiska styrkeförbättringar men jag skulle inte basera min träning på enbart excentriskt övningsutförande.

Som jag har förstått det så är det negativ träning han ska göra "tills" han klarar av att göra hela pull-ups av egen maskin. Och du har självklart rätt i att den excentriska fasen gynnar styrkeutvecklingen mer än att bara köra koncentriskt.

BengtBurk
2015-02-26, 16:21
Som jag har förstått det så är det negativ träning han ska göra "tills" han klarar av att göra hela pull-ups av egen maskin. Och du har självklart rätt i att den excentriska fasen gynnar styrkeutvecklingen mer än att bara köra koncentriskt.

Har bara skummat igenom tråden men jag skulle inte uteslutande träna excentriskt även om jag inte kunde göra en enda chins. Jag skulle komplettera detta med andra övningar.

Jansson_84
2015-02-26, 16:24
Vet inte hur hans träningsupplägg ser ut gällande pull-ups. Men självklart kan det vara en god idé att t.ex. köra lite lats-drag för att bygga upp lite styrka för att sedan kunna klara av att köra chins.

Maverick
2015-02-26, 16:29
Vet inte hur hans träningsupplägg ser ut gällande pull-ups. Men självklart kan det vara en god idé att t.ex. köra lite lats-drag för att bygga upp lite styrka för att sedan kunna klara av att köra chins.

Tror han tränar hemma och inte hade tillgång till något att köra latsdrag på.


Om han inte slänger lite sand i väska, slänger ett rep runt chinstången och fäster ena änden i väskan och andra änden i en stång och sätter sig på golvet eller på någonting och drar ;)

Somoti
2015-02-26, 16:30
Varför skulle det vara svårt att utföra? Du ska hänga i en stång och sänka dig nedåt och för att bromsa ditt fria fall behöver du något att stå på eller lägga upp fötterna på. Pall, bord, stol, ett rep du fäster i stången, gummiband. Bara din fantasi sätter gränser.

Och angående tungt så är det ju lite olika från person till person.

Jag gjorde 12 stycken negativa reps, vilka var som fritt fall. Jag hade ingen kontroll av rörelsen alls och så gjorde jag 12 stycken stol assisterade reps, där jag assisterade positiv, statisk och negativa set.
Det var jättejobbigt för jag vill låta latissimus, teres major etc arbeta. Jag vill bara hjälpa precis så mycket att jag klara pull-up.
Jag körde även samma med chin up.
Och planerar att göra samma med bröst dip och tricep dip om jag orkar idag.

Det jobbiga är för benen att bara lyfta med dem precis så man kan klara rep.

Jag vet ej om jag orkar det mer.
Jag har ej tillgång till fat man chins, latsdrag eller maskin assisterad chin/dip maskin.

Maverick
2015-02-26, 16:32
Jag gjorde 12 stycken negativa reps, vilka var som fritt fall. Jag hade ingen kontroll av rörelsen alls och så gjorde jag 12 stycken stol assisterade reps, där jag assisterade positiv, statisk och negativa set.
Det var jättejobbigt för jag vill låta latissimus, teres major etc arbeta. Jag vill bara hjälpa precis så mycket att jag klara pull-up.
Jag körde även samma med chin up.
Och planerar att göra samma med bröst dip och tricep dip om jag orkar idag.

Det jobbiga är för benen att bara lyfta med dem precis så man kan klara rep.

Jag vet ej om jag orkar det mer.
Jag har ej tillgång till fat man chins, latsdrag eller maskin assisterad chin/dip maskin.

Men då är du ju igång, då är det ju bara att nöta på, det kommer inte ske över en natt.

Somoti
2015-02-26, 16:38
Men då är du ju igång, då är det ju bara att nöta på, det kommer inte ske över en natt.

Jag undrar vad du tycker om mitt upplägg?
Det är jätte hårt.

Hur lång tid tror du det tar mig att bli stark nog att göra en pull up sen flera på detta sätt?
Jag tänker sluta med bara negativa till den versionen där man använder stol assisterande positiv, statisk och negativa rep i var rep.

Ni nämner ej att assistera med stol i postiv, statisk och negativa delarna, men menar ni det?

Jansson_84
2015-02-26, 16:50
Det är som Maverick säger, bara att nöta på.
Hur ser resten av vardagen ut för dig? Äter och sover bra? Syftar på återhämtningen.
Sen så vet jag inte hur du ligger till viktmässigt, men om du väger mycket så blir det självklart extra jobbigt att dra upp sin egen vikt i pull ups.

Somoti
2015-02-26, 16:51
(fortsättning) Ni nämner ej att man ska bara hjälpa så lite med benen man kan för att klara en rep. Men det ska man väl?

Jansson_84
2015-02-26, 16:54
Du ska ju självklart assistera med benen så lite som möjligt för att klara av att göra en pull up. Annars blir det ju ben du kör ;P

Somoti
2015-02-26, 16:55
Det är som Maverick säger, bara att nöta på.
Hur ser resten av vardagen ut för dig? Äter och sover bra? Syftar på återhämtningen.
Sen så vet jag inte hur du ligger till viktmässigt, men om du väger mycket så blir det självklart extra jobbigt att dra upp sin egen vikt i pull ups.

Tror ni mitt upplägg ger resultat?

Jag äter och sover bra. Jag är ej deffad. Jag har lite hull runt magen.
Det är jätte jobbigt för benen att köra assisterade pullups.
Kommer det gå att göra assisterade dips? Hur?

Jansson_84
2015-02-26, 17:10
Ja om du kör assisterande pull-ups antingen med gummiband eller stol så kommer du säkert klara av att göra pull ups på egen hand efter ett tag. Det gäller bara att du nöter på och inte blir nedslagen och ger upp. Ät nyttig mat och se till så att du får skapligt med sömn. Att köra lite kondition kan ju vara en bra idé också, typ cykla eller promenera/powerwalk när du har vilodag. Går du ner i vikt blir det lättare att dra upp dig också, men det där får du avgöra själv om du tycker att det är nödvändigt att minska vikten. Men det är sällan fel att motionera förutom styrketräningen, lagom mängd såklart, för annars kan det bli svårt att bygga volym om man springer maraton varje dag :P

Somoti
2015-02-26, 17:18
Ja om du kör assisterande pull-ups antingen med gummiband eller stol så kommer du säkert klara av att göra pull ups på egen hand efter ett tag. Det gäller bara att du nöter på och inte blir nedslagen och ger upp. Ät nyttig mat och se till så att du får skapligt med sömn. Att köra lite kondition kan ju vara en bra idé också, typ cykla eller promenera/powerwalk när du har vilodag. Går du ner i vikt blir det lättare att dra upp dig också, men det där får du avgöra själv om du tycker att det är nödvändigt att minska vikten. Men det är sällan fel att motionera förutom styrketräningen, lagom mängd såklart, för annars kan det bli svårt att bygga volym om man springer maraton varje dag :P

Med stol menar du så som jag redan gör?

Hur lång tid tror du det tar tills jag kan göra en full rep pull-up?

Somoti
2015-02-26, 17:21
Har någon något förslag på hur man använder stol för att bli bättre på dips (både bröst dips och tricep dips)

Somoti
2015-02-26, 17:25
Excentrisk träning ger även koncentriska och dynamiska styrkeförbättringar men jag skulle inte basera min träning på enbart excentriskt övningsutförande.

Hur mycket av excentrisk träning styrka överförs till koncentrisk och dynamisk styrka?

Somoti
2015-02-26, 18:06
Hur ser man till att använda benen minimallt med stol när man gör assisterad pull up.

Starke75an
2015-02-26, 19:48
https://m.youtube.com/watch?v=mRznU6pzez0

Denna film ger mycke bra tips

Kedaran
2015-02-26, 20:05
Hur ser man till att använda benen minimallt med stol när man gör assisterad pull up.

Håll i dig i ställningen, med raka armar men all vikt på benen som vilar på stolen. Skifta övervikten delvis till armarna och dra dig upp, tryck bara ifrån så mycket du behöver med benen och dra så mycket du kan för att komma upp.
Ska du göra negativa gör samma sak med i omvänd ordning.
Använd benen för att ta emot dig så lite som möjligt med se till att inte det blir något fritt fall. Tänk dig att du har all vikt på benen, för över till armarna och sänk dig långsamt ner samtidigt som du har benen kvar på stolen men inte använder dem mer än nödvändigt.

...Känns det som en logisk förklaring?

Lipservice
2015-02-26, 20:33
För 18 månader sedan när jag var helt nybörjare, orka jag inte en enda pull-up. Jag kör det varje pass nu i olika format. Idag orkar jag 8 "strikta" pull-up med 8kg kroppsvikt sedan start. Så det kommer släppa för dig, vågar lova det. *flex*

Somoti
2015-02-26, 20:46
Håll i dig i ställningen, med raka armar men all vikt på benen som vilar på stolen. Skifta övervikten delvis till armarna och dra dig upp, tryck bara ifrån så mycket du behöver med benen och dra så mycket du kan för att komma upp.
Ska du göra negativa gör samma sak med i omvänd ordning.
Använd benen för att ta emot dig så lite som möjligt med se till att inte det blir något fritt fall. Tänk dig att du har all vikt på benen, för över till armarna och sänk dig långsamt ner samtidigt som du har benen kvar på stolen men inte använder dem mer än nödvändigt.

...Känns det som en logisk förklaring?

Tack för förklaringen. Den förvirra mig.
Tyvärr föstod jag ej.

Somoti
2015-02-26, 20:48
För 18 månader sedan när jag var helt nybörjare, orka jag inte en enda pull-up. Jag kör det varje pass nu i olika format. Idag orkar jag 8 "strikta" pull-up med 8kg kroppsvikt sedan start. Så det kommer släppa för dig, vågar lova det. *flex*

Tack för ditt inspirationella och motiverande medellande.

BengtBurk
2015-02-26, 20:58
Hur mycket av excentrisk träning styrka överförs till koncentrisk och dynamisk styrka?

Det går inte att svara på rent generellt. Det beror förmodligen mycket på hur komplex övningen är samt övningens kraft-vinkel-kurva.

Somoti
2015-02-26, 21:09
Det går inte att svara på rent generellt. Det beror förmodligen mycket på hur komplex övningen är samt övningens kraft-vinkel-kurva.

Ungefär mellan hur mycket?

Tolkia
2015-02-27, 07:11
Du måste nog faktiskt acceptera att det inte GÅR att säga hur mycket av dina styrkeökningar i excentriskt utförande som överförs till koncentriskt utförande (av liknande övningar eller andra). Det går inte heller att säga hur lång tid det kommer att ta för just dig att lära dig göra chins. Ingen kan se in i framtiden.