handdator

Visa fullständig version : Press/Drag ratio


Määng
2015-02-23, 20:30
Hur är det med detta egentligen, är det något man överhuvudtaget behöver ta hänsyn till när man gör ett program? Wendler tex rekommenderar 2:1 drag/press ratio. Han brukar rekommendera att köra ett set chins mellan varje press set men chins är väl en framåtroterare? Syftet är väl främst för axelhälsa genom att hindra styrkeobalanser.

monsa123
2015-02-23, 21:14
Ja, det är absolut bra att köra fler set drag än press. Alldeles för många människor kör för mycket främre axlar men slarvar med roddövningar och bakre axlar.

Diomedea exulans
2015-02-23, 22:37
Hur är chins en framåtroterare? Den tränar ju mest muskler på baksidan.

Sheogorath
2015-02-23, 22:42
Latissimus dorsi är en inåtrotator i axelleden precis som t.ex. pectoralis major men om man jobbar med god hållning i chins/latsdrag behöver man inte oroa sig för att de skulle försämra hållningen. Snarare tvärtom. Men för retraktionen av skulderbladen är ju roddar med sina varianter kung.

koncept
2015-02-23, 23:01
Jag gör inte lika många roddar som pressar. Snarare ligger siffran närmre dubbelt så många pressar som roddar. Jag kör dock en del baksida axlar. Lätt och högreps. Sedan markar jag flera gånger i veckan. Om just marklyften hjälper vet jag inte.

Jag upplever inget negativt av färre roddar än pressar. Jag bänkar iofs med mycket bakdragna axlar och hög brygga, så axlarna hamnar aldrig i den där framåtroterade positionen.

Sheogorath
2015-02-23, 23:09
Att ha minst lika många set ben som överkropp och att fler set drag än press tror jag är en bra grund för nybörjare men sen får man skräddarsy det efter sin egen utveckling och målsättning/behov.

Loke
2015-02-23, 23:15
Jag tror inte att det är vanligt att rutinerade lyftare (som i mer än ett per års erfarenhet) rätt och slätt tränar för lite drag. Det vanliga är att man gör det fel. Så har det iaf varit för mig.

Diomedea exulans
2015-02-23, 23:30
Jag gör inte lika många roddar som pressar. Snarare ligger siffran närmre dubbelt så många pressar som roddar. Jag kör dock en del baksida axlar. Lätt och högreps. Sedan markar jag flera gånger i veckan. Om just marklyften hjälper vet jag inte.

Jag upplever inget negativt av färre roddar än pressar. Jag bänkar iofs med mycket bakdragna axlar och hög brygga, så axlarna hamnar aldrig i den där framåtroterade positionen.

Jag har också tränat mer press än drag genom åren och är "för" stark i bänk gentemot dragövningar, men jag har varken dålig hållning eller framåtroterade axlar. Jag bänkar också med brygga och bakåtdragna axlar.

Sen har jag iofs ont i axlarna ibland vilket kan bero på mitt press/dragratio.

Gpajpen
2015-02-24, 07:46
Att ha minst lika många set ben som överkropp och att fler set drag än press tror jag är en bra grund för nybörjare men sen får man skräddarsy det efter sin egen utveckling och målsättning/behov.
Menar du ben totalt då (hela baletten fram/bak lår+vader)

Sheogorath
2015-02-24, 07:57
Menar du ben totalt då (hela baletten fram/bak lår+vader)

Jepp

Määng
2015-02-24, 08:07
Ska testa ett halvår och se om jag upplever någon förändring. Är det främst vertikal- och horisontaldrag samt baksida axelövningar som räknas till drag eller kan tex shrugs räknas in i dragmängden?

Jag tror inte att det är vanligt att rutinerade lyftare (som i mer än ett per års erfarenhet) rätt och slätt tränar för lite drag. Det vanliga är att man gör det fel. Så har det iaf varit för mig.

Vad räknar du som för lite? Sheiko tex ser ju ut (har inte räknat) att ha en 4:1 ratio press/drag.

Edit: Iofs kör man rätt så mycket mark så det blir nog en del drag ändå.

Loke
2015-02-24, 10:30
Ska testa ett halvår och se om jag upplever någon förändring. Är det främst vertikal- och horisontaldrag samt baksida axelövningar som räknas till drag eller kan tex shrugs räknas in i dragmängden?



Vad räknar du som för lite? Sheiko tex ser ju ut (har inte räknat) att ha en 4:1 ratio press/drag.

Edit: Iofs kör man rätt så mycket mark så det blir nog en del drag ändå.

Jag tror i praktiken att det är vanligt för styrkelyftare att det blir så. Själv kör jag betydligt mer drag än press, men det är nog mest för att vara på den säkra sidan. Jag tycker inte marklyft räknas som drag i sammanhanget. Till och med skivstångsrodd är jag lite skeptisk till. För mycket motorik för att man ska orka lägga fokuset rätt. Det är kanske inte fel, men man kan ju åtminstone köra lite facepulls till.

Määng
2015-02-24, 10:50
Jag tror i praktiken att det är vanligt för styrkelyftare att det blir så. Själv kör jag betydligt mer drag än press, men det är nog mest för att vara på den säkra sidan. Jag tycker inte marklyft räknas som drag i sammanhanget. Till och med skivstångsrodd är jag lite skeptisk till. För mycket motorik för att man ska orka lägga fokuset rätt. Det är kanske inte fel, men man kan ju åtminstone köra lite facepulls till.

Blir rätt tråkigt att programmera in dubbla mängden drag gentemot press ifall varken stångrodd eller marklyft räknas som bakåtroterare.

Men i en PPL kanske

Hantelpress x3
Smal bänk x3
Flyes x2

Chins x3
Latsdrag x3
Kabelrodd x3
Hantelrodd x3
Facepulls x4

8set press
16set drag
Två gånger i veckan.

z_bumbi
2015-02-24, 11:05
Blir rätt tråkigt att programmera in dubbla mängden drag gentemot press ifall varken stångrodd eller marklyft räknas som bakåtroterare.

När jag kikar på program så räknar jag stångrodd och marklyft och jag vet inte heller någon anledning att inte göra det även i fortsättningen. Det är inte direkt någon exakt vetenskap utan mer att man med erfarenhet och baserat på vem som ska träna får fundera på om det ser vettigt ut.