handdator

Visa fullständig version : Sämre styrkeökningar med sojaprotein jämfört med inget extra protein alls


King Grub
2015-02-23, 13:17
Background & aims

Maintenance of muscle mass and strength into older age is critical to maintain health. The aim was to determine whether increased dairy or soy protein intake combined with resistance training enhanced strength gains in older adults.

Methods

179 healthy older adults (age 61.5 ± 7.4 yrs, BMI 27.6 ± 3.6 kg/m2) performed resistance training three times per week for 12 weeks and were randomized to one of three eucaloric dietary treatments which delivered >20 g of protein at each main meal or immediately after resistance training: high dairy protein (HP-D, >1.2 g of protein/kg body weight/d; ∼27 g/d dairy protein); high soy protein (HP–S, >1.2 g of protein/kg body weight/d; ∼27 g/d soy protein); usual protein intake (UP, <1.2 g of protein/kg body weight/d). Muscle strength, body composition, physical function and quality of life were assessed at baseline and 12 weeks. Treatments effects were analyzed using two-way ANOVA.

Results

83 participants completed the intervention per protocol (HP-D = 34, HP-S = 26, UP = 23). Protein intake was higher in HP-D and HP-S compared with UP (HP-D 1.41 ± 0.14 g/kg/d, HP-S 1.42 ± 0.61 g/kg/d, UP 1.10 ± 0.10 g/kg/d; P < 0.001 treatment effect). Strength increased less in HP-S compared with HP-D and UP (HP-D 92.1 ± 40.8%, HP-S 63.0 ± 23.8%,UP 92.3 ± 35.4%; P = 0.002 treatment effect). Lean mass, physical function and mental health scores increased and fat mass decreased (P ≤ 0.006), with no treatment effect (P > 0.06).

Conclusions

Increased soy protein intake attenuated gains in muscle strength during resistance training in older adults compared with increased intake of dairy protein or usual protein intake.

Muscle strength gains during resistance exercise training are attenuated with soy compared with dairy or usual protein intake in older adults: A randomized controlled trial. Clinical Nutrition, 7 February 2015.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561415000400

deerp
2015-02-23, 20:41
Varför?

BisonLGcrew
2015-02-23, 20:56
It's official. Soy is for pussies

Gober
2015-02-23, 21:22
Måste vara min True-Mass med bl.a Soja i som gjort mig så svag :D

King Grub
2015-02-23, 21:39
Varför?

"it is more likely that the attenuation of the strength increase in the HP-S group was due to some [direct] effect of the soy inhibiting the increase in strength" spekulerar man och nämner östrogena effekter som möjlig anledning.

timoat
2015-02-23, 22:22
It's official. Soy is for pussies

Pussoys.

MuskelMasen
2015-02-23, 23:03
Pussoys.


L0L


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ozziking
2015-02-23, 23:07
Är det sojaprotein i alla bönor eller är det bara i sojabönor?

MuskelMasen
2015-02-23, 23:11
Är det sojaprotein i alla bönor eller är det bara i sojabönor?


Inte i alla bönor enligt Fineli.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2015-02-23, 23:13
"Soja" i sojaprotein är en ledtråd.

skattefusk
2015-02-24, 01:08
Då är alltså denna proteinbomb en dålig idé?: http://www.risenta.se/produkter/ris-quinoa/bonpasta-spaghetti

Sverker
2015-02-24, 18:33
"it is more likely that the attenuation of the strength increase in the HP-S group was due to some [direct] effect of the soy inhibiting the increase in strength" spekulerar man och nämner östrogena effekter som möjlig anledning.


Det var något nytt, för mig. Ifall isoflavonerna kan fungera som östrogen och verkligen ha effekt på styrka och muskelbyggnad.

FairtradeDave
2015-02-24, 18:53
Men vafan, innebär detta nu att jag måste lägga tid på att tillaga riktig mat och inte bara värma upp halvfabrikat? *grr**gah!*

3bz
2015-02-24, 21:12
Ja jösses... tittar man i tabell 2 så ser man att man bara hittar effekt på leg press 8rm och total 8rm.

Problemet är ju att man har en skillnad i baseline 8rm där sojagruppen har högre värde och sen gör en procentuellt mindre ökning i 8rm trots att de har samma absoluta värde vid vecka 12 som de andra grupperna.

Utöver detta så finns det ingen beskrivning på hur summeringen av variablerna gjordes, det är inte helt trivialt med tanke på att de är korrelerade.

Blev ju för övrigt inga skillnader alls i kroppssammansättning osv.

BisonLGcrew
2015-02-24, 21:18
Äter man soja så BER man numera alltså om att bli superspinkig och kan ej betraktas som seriös.

3bz
2015-02-24, 21:29
Det var något nytt, för mig. Ifall isoflavonerna kan fungera som östrogen och verkligen ha effekt på styrka och muskelbyggnad.

De refererar till denna (http://jn.nutrition.org/content/134/5/1225S.long)

För övrigt kan ju detta vara relevant:

Conflict of interest and funding sources

The authors have no conflicts of interest. The study was supported by a competitive peer-reviewed grant from the Dairy Health and Nutrition Consortium, Australia (Bega Cheese/Tatura Milk Industries, Fonterra Australia, Lion Dairy and Drinks, Murray Goulburn Co-operative, Parmalat Australia, Warrnambool Cheese and Butter, Geoffrey Gardiner Foundation, Dairy Australia, and Dairy Innovation Australia). The sponsor assisted with diet design but had no involvement in any other aspects of the study design, study execution, data analysis and interpretation or manuscript preparation

(Gällande artikeln i OP)

skattefusk
2015-02-24, 22:39
Då är alltså denna proteinbomb en dålig idé?: http://www.risenta.se/produkter/ris-quinoa/bonpasta-spaghetti

Eller kommer proteinet från någon annan källa? :Virro

King Grub
2015-02-24, 22:43
Ingredienserna står i länken.

JacobHeitmann
2015-02-25, 12:10
http://tyngre.se/artiklar/aer-vassleprotein-aer-baettre-aen-sojaprotein/?utm_content=buffer97fef&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

anemon
2015-02-25, 13:15
http://tyngre.se/artiklar/aer-vassleprotein-aer-baettre-aen-sojaprotein/?utm_content=buffer97fef&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Tänkte precis posta den artikeln men såg nu att du var snabbast ☺☺
Förövrigt riktigt intressant

anemon
2015-02-25, 13:20
1 av många bra texter som visar att mat räcker långt och är fullt tillräckligt. Trots stoppar många av vi tränade i oss mängder eller en hel del protein tillskott (1av dom) i ganska stor onödighet..... ☺

Armed Dingo
2015-02-25, 14:32
Hur applicerbart är detta på mat? Säg att jag vill göra enchiladas, som jag stavar fonetiskt, där jag har blandade bönor i med bland annat sojabönor, kommer det att sabba styrkepasset jag precis gjorde? Hur är det med sojamjölk som jag tycker är asgott?

Morty
2015-02-25, 15:06
Sticker ut näsan och säger "ingen fara".

Morty
2015-02-25, 15:07
Varför känner jag ingen förvåning när jag läser vilka som finansierat?
( The study was supported by a competitive peer-reviewed grant from the Dairy Health and Nutrition Consortium, Australia (Bega Cheese/Tatura Milk Industries, Fonterra Australia, Lion Dairy and Drinks, Murray Goulburn Co-operative, Parmalat Australia, Warrnambool Cheese and Butter, Geoffrey Gardiner Foundation, Dairy Australia, and Dairy Innovation Australia).)

Bossebäver
2015-02-25, 15:26
Varför känner jag ingen förvåning när jag läser vilka som finansierat?
( The study was supported by a competitive peer-reviewed grant from the Dairy Health and Nutrition Consortium, Australia (Bega Cheese/Tatura Milk Industries, Fonterra Australia, Lion Dairy and Drinks, Murray Goulburn Co-operative, Parmalat Australia, Warrnambool Cheese and Butter, Geoffrey Gardiner Foundation, Dairy Australia, and Dairy Innovation Australia).)

"The sponsor assisted with diet design but had no involvement in any other aspects of the study design, study execution, data analysis and interpretation or manuscript preparation"

Ta av dig foliehatten.

Lepras
2015-02-25, 17:55
Skulle det ha blivit skillnad om studien gjort på 20-25åringar iställer för 60-65 åringar?

King Grub
2015-02-25, 18:00
Äldre har aminosyreresistens som gör att det krävs mer EAA per intag för att det skall hända något med proteinsyntesen. Det har inte unga, men det förklarar inte att det blev bättre styrkeökningar med inget proteinintag än med sojaprotein. Ännu mindre EAA i luft än i sojaprotein.

3bz
2015-02-25, 19:08
"The sponsor assisted with diet design but had no involvement in any other aspects of the study design, study execution, data analysis and interpretation or manuscript preparation"

Ta av dig foliehatten.

Det är lätt att vara naiv om man inte har någon inblick i hur forskning bedrivs och finansieras, forskare är människor som alla andra och monetära incitament påverkar även dem, forskningsanslag är inte obegränsade och kampen om resurser är hård numera. Det finns en anledning till att antalet retraktioner har ökat mer än 6 gånger sedan 2000.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så är ju deras main result ganska opålitligt, så man behöver inte börja fantisera om att de förvanskat sin data, utan kan bara konstatera att de ignorerat relevanta aspekter av sin data. Inte direkt något ljug, bara lite halvt tveksamma metoder, så som man ganska ofta brukar se i dessa studier som finansieras något privat intresse: en oplanerad subgruppsanalys här, en "sensitivitetsanalys" där, okonventionell statistik där... etc.

Bossebäver
2015-02-25, 21:12
Det är lätt att vara naiv om man inte har någon inblick i hur forskning bedrivs och finansieras, forskare är människor som alla andra och monetära incitament påverkar även dem, forskningsanslag är inte obegränsade och kampen om resurser är hård numera. Det finns en anledning till att antalet retraktioner har ökat mer än 6 gånger sedan 2000.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så är ju deras main result ganska opålitligt, så man behöver inte börja fantisera om att de förvanskat sin data, utan kan bara konstatera att de ignorerat relevanta aspekter av sin data. Inte direkt något ljug, bara lite halvt tveksamma metoder, så som man ganska ofta brukar se i dessa studier som finansieras något privat intresse: en oplanerad subgruppsanalys här, en "sensitivitetsanalys" där, okonventionell statistik där... etc.

Jag är inte naiv, min syn på alla exemplar av rasen homo sapiens är väldigt cynisk, forskare ej undantaget. Jag anser däremot att man inte ska kritisera enbart med utgångspunkt av finansiärer, bättre att hitta felaktigheter i studiedesign eller slutsats.

BobaFett
2015-02-26, 10:48
Är jag den enda som märkt att de som inte åt extra protein fick bättre resultat än vasslegruppen också?

Har inte läst studien än däremot.

skunkvid
2016-05-25, 15:36
Varför känner jag ingen förvåning när jag läser vilka som finansierat?
( The study was supported by a competitive peer-reviewed grant from the Dairy Health and Nutrition Consortium, Australia (Bega Cheese/Tatura Milk Industries, Fonterra Australia, Lion Dairy and Drinks, Murray Goulburn Co-operative, Parmalat Australia, Warrnambool Cheese and Butter, Geoffrey Gardiner Foundation, Dairy Australia, and Dairy Innovation Australia).)

Kan man lita på den här studien?