handdator

Visa fullständig version : substitut för marklyft/knäböj?


kekka
2015-02-22, 19:05
för några år sedan så försökte jag på mig marklyft och knäböj men det gick helt fel vilket resulterade i inflammation i ichias. har nu gymmat i 1 månad ungefär och vågar mig inte på marklyft/knäböj så jag undrar om det finns något substitut för dom tillsvidare? detta är schemat som jag följer;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Latissimus Dorsi
2015-02-22, 19:07
Benpress, utfall, benspark, lårcurl och hyperextensions tar dig nog hela vägen :)

jego
2015-02-22, 19:09
Gillar själv bulgariska enbensböj och glute ham raises, reversed hypers. Haft lite problem med ryggen och då har dessa räddat mig.

BisonLGcrew
2015-02-22, 19:11
Jag har haft stora ryggproblem länge (diskbråck som satt käppar i hjulet i åratal) och jag kunde inte köra mark/böj utan att dra upp det under flera år. Sedan ett år tillbaka har jag dock kunnat köra på så hårt jag vill i alla övningar och det finns faktiskt inget riktigt fullgott substitut. Men måste man så måste man. Tips är att köra mycket nedre rygg och röv i de övningar du kör. Muskler runt omkring hjälper verkligen.

Metabolol II
2015-02-22, 19:12
Du behöver överhuvudtaget inte tänka i de termerna utan det handlar helt enkelt om att träna de relevanta musklerna. Sen framöver kan du eventuellt prova dig på de övningarna, se dock till att du har en erfaren instruktör som kan lära upp dig.