handdator

Visa fullständig version : Mona Sahlin anser att städa hotell är "illa".


Armed Dingo
2015-02-22, 15:05
http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-berattar-om-livet-efter-politiken/

[Mona berättar] – Första gången jag knackade på ett rum tänkte jag ”hoppas ingen är där” men såklart svarade någon ”hallå?” och jag sa: ”jo, det är rumstädningen”. Killen sa att jag kunde komma in och sedan höll vi på att skratta ihjäl oss. Jag såg på hans min att han tänkte ”herregud, har det gått så illa för henne?”

Den före detta socialdemokratiska partiledaren, den första kvinnliga sådan, verkar inte ha sunda värderingar om människors lika värde när hon faktiskt direkt säger att ett arbete som städare ger en "Herregud vad illa"-reaktion.

Det är ju fan en ny nådd botten?

MatteÖhult
2015-02-22, 15:09
Fast om du tar i beakt att hon har varit partiledare för socialdemokraterna så är det väl ingen person i hela världen som skulle se det som en uppgradering att bli städerska.

själva utalandet är väl lite klumpigt, men alla i hela världen förstår vad som menas.

s7b
2015-02-22, 15:09
Blasphemy! Skandal! Ring livgardet!

OnkelSvenne
2015-02-22, 15:17
Hans min sa "Har det gått så här illa för städindustrin?"

Tolkia
2015-02-22, 15:27
Det är ju fan en ny nådd botten?
Botten nås väl snarare när du bedömer det som ämne för (ännu) en indignerad tråd. AMAGAD STOPPA PRESSARNA!!111!

Snark.

The_RobRoy
2015-02-22, 15:28
Botten nås väl snarare när du bedömer det som ämne för (ännu) en indignerad tråd. AMAGAD STOPPA PRESSARNA!!111!

Snark.

Amen

Olegh
2015-02-22, 15:36
Jag förstår ärligt talat inte hur fan du kan resonera som du gör.

Beholder
2015-02-22, 15:37
Botten nås väl snarare när du bedömer det som ämne för (ännu) en indignerad tråd. AMAGAD STOPPA PRESSARNA!!111!

Snark.

Vit kränkt man finns gott om dom här.

Armed Dingo
2015-02-22, 15:46
Men oj? Det var inte menat som sarkasm mot deras egen retorik, jag tyckte faktiskt det var kasst uttryckt. Hade jag jobbat som städare så hade jag tagit illa upp.

Fast jo, det är inget nyhetsvärde. Jag vet inte varför jag tog upp det.

cero
2015-02-22, 15:54
Förstår inte artikeln. :D

Armed Dingo
2015-02-22, 15:55
Fast näe, med tanke på allt som diskuteras här så tycker jag inte det är konstigt att jag tar upp ännu ett dumt uttalande av en politiker, speciellt ett som pekar på att hon ser jobb i en hierarki där en städare ligger sämst. Det är ingen bild jag har av folk iallafall.

Att ni väljer att tro (eller så tolkar jag er fel) att jag är ute efter häxjakt på henne bara för att hon är en f.d. S-politiker är ert och möjligen mitt eget fel. Hade det varit sagt av en SD-politiker hade jag inte tagit upp det för jag hade inte blivit förvånad med all smörja de häver ur sig med jämna mellanrum.

JamesD
2015-02-22, 16:00
Klart det är illa jämfört med partiledare? Vad ska man säga om någon faller från toppen till relativt nära botten för att vara pk, då?

Att det gått mediokert?

cero
2015-02-22, 16:01
PK-panik?

delta_mats
2015-02-22, 16:02
Det är bra att du blir kränkt å deras vägar.

Olegh
2015-02-22, 16:04
Men är du på riktigt? Vad är det för töntig, spelad, indignation över att olika yrken har olika status och rent objektivt har lägre eller högre svårighetsgrad?

Att städa är ett skitgöra, slitsamt, enformigt och dåligt betalt. De som jobbar som städare, är uppriktiga mot sig själva och inte miserabla, kommer förankra sin person och identitet i andra positiva egenskaper som inte är kopplat direkt till deras yrke. Förhoppningsvis kan de finna en viss stolthet i positiva egenskaper som kommer väl till pass i yrket och att de utför sitt jobb så bra de bara kan, men yrket i sig är inte mycket att hänga i granen.


Ovan reflektion är partipolitiskt obunden.

Armed Dingo
2015-02-22, 16:12
Varför pratar ni om att jag är kränkt? Vill ni att jag ska vara kränkt eller vad är det? Hätsk stämning ni kommer med. Är det också kränkt uttryckt?

Jag blev förvånad över att någon som hon (henne?) kände att hon sjunkit riktigt illa som städerska och dessutom uttrycker det i en tidning, när det är vardag för många människor som dessutom antagligen röstar på partiet hon företrädde. Jag såg det som en mycket korkad blunder och varje sådan gör mig irriterad på vilka personer som tar ansvar för landets framtid.

Uppenbarligen kom det inte fram eller så delar vi inte synsätt på situationen. Eller så är eran reaktion färgad bara för att det var jag som skrev det. Om det är det sista så är det OK med mig men jag hade velat veta om det är därför eller om ni alltid reagerar så.. annorlunda.

Bear grillz
2015-02-22, 16:24
Städexpert här, kan bekräfta att jag känner mig kränkt.

cero
2015-02-22, 16:26
Jag är kränkt och känner mig städare.

anvihl
2015-02-22, 16:31
HJÄLP, pk-maffian anfaller.

"Fy fan vad hemskt, trådstartaren, en vit man visar tendenser över att bli upprörd över någon trivialt, bäst vi trycker ned honom i strumplästen".

Folk som blir kränkta över att vita män blir kränkta måste vara det som kränker mig mest. Kom igen, finns det någon som trumfar och blir kränkt över att jag blir kränkt över att individer kränker någon kränkt? :Virro

cero
2015-02-22, 16:37
HJÄLP, pk-maffian anfaller.

"Fy fan vad hemskt, trådstartaren, en vit man visar tendenser över att bli upprörd över någon trivialt, bäst vi trycker ned honom i strumplästen".

Folk som blir kränkta över att vita män blir kränkta måste vara det som kränker mig mest. Kom igen, finns det någon som trumfar och blir kränkt över att jag blir kränkt över att individer kränker någon kränkt? :Virro

krengt

Armed Dingo
2015-02-22, 16:42
HJÄLP, pk-maffian anfaller.

"Fy fan vad hemskt, trådstartaren, en vit man visar tendenser över att bli upprörd över någon trivialt, bäst vi trycker ned honom i strumplästen".

Folk som blir kränkta över att vita män blir kränkta måste vara det som kränker mig mest. Kom igen, finns det någon som trumfar och blir kränkt över att jag blir kränkt över att individer kränker någon kränkt? :Virro
Hehe ja jag håller med dig men tycker det borde gå att samtala med dem istället. Får ge det någon timme till och se vad som händer.

XXXL
2015-02-22, 16:58
Hon har ju rätt, det är ett jävla skitjobb. Men nån måste ju göra det...

Armed Dingo
2015-02-22, 17:08
Hon har ju rätt, det är ett jävla skitjobb. Men nån måste ju göra det...
Jag tycker inte det handlar om jobbet är svårt, lätt, bra betalt eller om det ger förmåner på Sundsvallsbadet. Det handlar om att hon tycker man sjunker som människa om man har det som jobb. Jag tycker den kommentaren är riktigt kass för att uttrycka det milt, men övriga verkar inte hålla med. De tjatar hellre om att jag är kränkt.

Eller så är det jag som tolkar "har det gått så illa" fel. Det verkar finnas flera sätt att se på det.

XXXL
2015-02-22, 17:22
Det är väl klart att folk kan sjunka som människor om man har ett sånt jobb? Tänk dig att du ska skurat bajsiga toaletter i 10 år, du tror inte sånt sätter sig?

Scratch89
2015-02-22, 17:28
Jag förstår dig och håller med dig. Det är inte första gången vänsterpolitiker uttalar sig om att vissa arbeten är lägre stående än andra. Man vill ta bort RUT och kallar folk som jobbar inom branschen för "tjänstefolk", till exempel.

Tolkia
2015-02-22, 17:46
Jag förstår inte var TS ser att Sahlin uttrycker att hon tycker sig ha sjunkit djupt, eller att det gått illa för henne, när hon tidvis städar på dotterns hotell. Det hon beskriver är att hon stött på en hotellgäst vars första reaktion hon uppfattat som att HAN tyckte att det gått illa för henne. Det står förstås läsaren fritt att tolka detta som att Sahlin anser att städare är något slags samhällets avskrap, men jag anser att det behövs ett ganska stort mått av egen tolkning för att komma dit.

Jag tycker inte att det egentligen säger särskilt mycket om vare sig Sahlin eller hotellgästen i fråga; jag misstänker att majoriteten här skulle stirra om hotellstädet kom in genom dörren och visade sig vara random kändis, och att majoriteten här skulle tycka att det var lite awkward att vara kändisen som extraknäckade som något annat. Det kan bli awkward nog att stöta på sin läkare bland föräldrarna på föräldramötet, sin försäkringskassehandläggare i fotbollsklubben osv. utan att det behöver säga något om ens åsikt om värdet av personens "andra" sysselsättning.

Att sedan det faktum att andra inte håller med en om något man postar på Kolo numera automatgenererar standardtolkningen "AMAGAD-NI-TYCKER-ATT-JAG/HAN-ÄR-EN-VIT-KRÄNKT-MAN!!1111!" tycker jag personligen är absurd. När blev det en mänsklig rättighet att alltid få medhåll och applåder?

Grazzafukkinrazzi
2015-02-22, 17:58
Jag förstår inte var TS ser att Sahlin uttrycker att hon tycker sig ha sjunkit djupt, eller att det gått illa för henne, när hon tidvis städar på dotterns hotell. Det hon beskriver är att hon stött på en hotellgäst vars första reaktion hon uppfattat som att HAN tyckte att det gått illa för henne. Det står förstås läsaren fritt att tolka detta som att Sahlin anser att städare är något slags samhällets avskrap, men jag anser att det behövs ett ganska stort mått av egen tolkning för att komma dit.

Jag tycker inte att det egentligen säger särskilt mycket om vare sig Sahlin eller hotellgästen i fråga; jag misstänker att majoriteten här skulle stirra om hotellstädet kom in genom dörren och visade sig vara random kändis, och att majoriteten här skulle tycka att det var lite awkward att vara kändisen som extraknäckade som något annat. Det kan bli awkward nog att stöta på sin läkare bland föräldrarna på föräldramötet, sin försäkringskassehandläggare i fotbollsklubben osv. utan att det behöver säga något om ens åsikt om värdet av personens "andra" sysselsättning.

Att sedan det faktum att andra inte håller med en om något man postar på Kolo numera automatgenererar standardtolkningen "AMAGAD-NI-TYCKER-ATT-JAG/HAN-ÄR-EN-VIT-KRÄNKT-MAN!!1111!" tycker jag personligen är absurd. När blev det en mänsklig rättighet att alltid få medhåll och applåder?

Första gången jag knackade på ett rum tänkte jag ”hoppas ingen är där”

Varför hoppas Mona detta? Personligen så skulle jag tro att det är av samma anledning som hon tolkar hur hotellgästen uppfattar henne.

Jag såg på hans min att han tänkte ”herregud, har det gått så illa för henne?”

Detta är en ju en tolkning som Mona gör, det är inget som hotellgästen personligen uttrycker rent verbalt. Därför vore det inte helt orimligt att anta att det är hennes egna värderingar om yrket som låter sig spegla hur hon tror att omgivningen uppfattar henne i hennes städarroll.

Olegh
2015-02-22, 18:01
Och?

Armed Dingo
2015-02-22, 18:02
Jag förstår inte var TS ser att Sahlin uttrycker att hon tycker sig ha sjunkit djupt, eller att det gått illa för henne, när hon tidvis städar på dotterns hotell. Det hon beskriver är att hon stött på en hotellgäst vars första reaktion hon uppfattat som att HAN tyckte att det gått illa för henne. Det står förstås läsaren fritt att tolka detta som att Sahlin anser att städare är något slags samhällets avskrap, men jag anser att det behövs ett ganska stort mått av egen tolkning för att komma dit.

Jag tycker inte att det egentligen säger särskilt mycket om vare sig Sahlin eller hotellgästen i fråga; jag misstänker att majoriteten här skulle stirra om hotellstädet kom in genom dörren och visade sig vara random kändis, och att majoriteten här skulle tycka att det var lite awkward att vara kändisen som extraknäckade som något annat. Det kan bli awkward nog att stöta på sin läkare bland föräldrarna på föräldramötet, sin försäkringskassehandläggare i fotbollsklubben osv. utan att det behöver säga något om ens åsikt om värdet av personens "andra" sysselsättning.

Att sedan det faktum att andra inte håller med en om något man postar på Kolo numera automatgenererar standardtolkningen "AMAGAD-NI-TYCKER-ATT-JAG/HAN-ÄR-EN-VIT-KRÄNKT-MAN!!1111!" tycker jag personligen är absurd. När blev det en mänsklig rättighet att alltid få medhåll och applåder?

Vem säger amagad i caps? Jag fick höra av två personer att jag var vit och kränkt, och om dessa två inte var sarkastiska så tycker jag inte det är konstigt att jag gör tolkningen att ni anser att jag är en vit kränkt man.

Angående att Sahlin trodde att det var hans uppfattning - jo det stämmer, men för att tro att andra tänker något om en så måste det vara en del av ens egen verklighet. En kan inte tänka sig något som den inte kan tänka sig. Försökte inte vara cool och djup där utan kom inte på bättre sätt att förklara.

Jo, jag skulle nog titta storögt om Göran Persson kom in och städade min toalett när jag bodde på hotell, men min tanke hade inte varit Herregud, hur illa har det gått för dig?

Vet inte om du har en off dag men dina inlägg förvånar mig, du brukar alltid vara den som rättar mig och jag håller med. Inte idag.

cero
2015-02-22, 18:05
jag förstår inte var ts ser att sahlin uttrycker att hon tycker sig ha sjunkit djupt, eller att det gått illa för henne, när hon tidvis städar på dotterns hotell. Det hon beskriver är att hon stött på en hotellgäst vars första reaktion hon uppfattat som att han tyckte att det gått illa för henne. Det står förstås läsaren fritt att tolka detta som att sahlin anser att städare är något slags samhällets avskrap, men jag anser att det behövs ett ganska stort mått av egen tolkning för att komma dit.

Jag tycker inte att det egentligen säger särskilt mycket om vare sig sahlin eller hotellgästen i fråga; jag misstänker att majoriteten här skulle stirra om hotellstädet kom in genom dörren och visade sig vara random kändis, och att majoriteten här skulle tycka att det var lite awkward att vara kändisen som extraknäckade som något annat. Det kan bli awkward nog att stöta på sin läkare bland föräldrarna på föräldramötet, sin försäkringskassehandläggare i fotbollsklubben osv. Utan att det behöver säga något om ens åsikt om värdet av personens "andra" sysselsättning.

Att sedan det faktum att andra inte håller med en om något man postar på kolo numera automatgenererar standardtolkningen "amagad-ni-tycker-att-jag/han-är-en-vit-kränkt-man!!1111!" tycker jag personligen är absurd. När blev det en mänsklig rättighet att alltid få medhåll och applåder?

:d

hurril
2015-02-22, 18:06
och?

+1

Kaalle
2015-02-22, 18:12
Reagerade också på det när jag läste artikeln nyss. Osmidigt. Men det går säkert att släta över med lite tradigt skitprat om mångkultur etc i nästa intervju.

Yes
2015-02-22, 18:55
Även om det är Mona Sahlin är det inte konstigt att tänka "vadfan hände här!?", när hon kommer och ska städa hotellrum. Sen att vänstern föraktar lågstatusjobb är en annan sak.

Vad som bör vara provocerande på riktigt är hennes snack om att integrera IS-terrorister. Det är något synnerligen motbjudande och perverst.

Medusa
2015-02-22, 19:52
Att Mona Sahlin är en korrupt politiker som ej respekterar folket och fysiska arbeten är dock inget nytt, jag förstår vad TS menar och håller med. Är man en offentlig person så granskas uttalanden konstant, och har man dessutom inflytande som hon har innebär det att man även kommer att bli prisad samt kritiserad, inget märkligt med det.

High1ander
2015-02-22, 20:31
Jag skulle inte låta Mona städa mitt hotellrum, hon skulle sno chokladen från kudden.

Olle MM
2015-02-22, 21:30
Men är du på riktigt? Vad är det för töntig, spelad, indignation över att olika yrken har olika status och rent objektivt har lägre eller högre svårighetsgrad?

Att städa är ett skitgöra, slitsamt, enformigt och dåligt betalt. De som jobbar som städare, är uppriktiga mot sig själva och inte miserabla, kommer förankra sin person och identitet i andra positiva egenskaper som inte är kopplat direkt till deras yrke. Förhoppningsvis kan de finna en viss stolthet i positiva egenskaper som kommer väl till pass i yrket och att de utför sitt jobb så bra de bara kan, men yrket i sig är inte mycket att hänga i granen.


Ovan reflektion är partipolitiskt obunden.

Allt är relativt när jag har haft bra städare på jobbet som fixat mitt kontor har jag i perioder känt att den personen är den mest uppskattade på hela jobbet då den gör något för mig bättre än vad jag kan göra det själv...

Det finns en stor respekt och tacksamhet..

Jag har visserligen fått höra flera gånger att vi är annorlunda och att de trivs bäst hos oss, och att andra beter sig ganska illa ibland.

Hade en helt unik städare.
Hon blev sjuk tänker ofta på henne och verkligen saknar henne..
Hon var helt unik, kunde göra system för saker och ordna upp allt möjligt..

Mitt liv blev klart sämre utan henne.
När man sätter arbetet före allt annat behöver man hjälp!
Rent allmänt så var hon även 10ggr bättre än mig på ordning och system.

cero
2015-02-22, 21:49
Politiker är till för att stifta lagar, inte vara några jävla moralkompasser.

Exdiaq
2015-02-22, 22:23
Vit kränkt man finns gott om dom här.

HJÄLP, pk-maffian anfaller.

"Fy fan vad hemskt, trådstartaren, en vit man visar tendenser över att bli upprörd över någon trivialt, bäst vi trycker ned honom i strumplästen".

Folk som blir kränkta över att vita män blir kränkta måste vara det som kränker mig mest. Kom igen, finns det någon som trumfar och blir kränkt över att jag blir kränkt över att individer kränker någon kränkt? :Virro

Lägg ner översittarattityden. Det är så unket att komma med "kränkt, vit man" i tid och otid så fort en individ som råkar vara vit och man upplever något som ett problem. Vad spelar det för roll om personen är vit och man? Påverkar det på något sätt sakfrågan?

Med det sagt förstår jag inte hur detta kan vara värt en egen tråd.

Sniggel
2015-02-22, 22:51
Och?

Tycker den här kommentaren är en av de bästa svaren i tråden faktiskt.
Rätt förväntad reaktion av Mona att vara nervös inför att bli sedd som städerska när man egentligen är en toppolitiker.

Kanske politiskt klumpigt av henne att uttrycka sig som hon gjorde men jag har full förståelse för hennes upplevelser.

Sen huruvida hon "ser ner på" städjobb och "tycker synd om städare" eller inte framgår inte riktigt. Men visst tycker jag det är vanligare att vänsterlutande individer har sådan inställning snarare än respekt för yrken med med lägre social status.
Ungefär som att man inte får lov att vara nöjd/trivas, vara stolt över sitt jobb och sitt liv om man har ett "bottenyrke". Ursäkta stämplingen men jag är inte känd politiker och kan uttrycka mig mer fritt :p
Jag ser inte ner på städare, har själv varit det en period i mitt liv och känner folk nära mig som jobbar med det. Men jag uttrycker bara den uppenbara hierarki som finns inom yrken och städare ligger i bottenskiktet.

Men det är rätt så offtopic och jag ser inga såna tendenser i den här nyheten. Känns som häxjakt på Mona Sahlin för att man inte gillar henne och hennes politik (kan erkänna att jag inte är speciellt förtjust i henne överlag). Det finns (mycket) värre saker politiker gjort. Juholts blunder var värre och inte ens den var något speciellt allvarligt IMHO.

Loke
2015-02-22, 22:56
Men visst tycker jag det är vanligare att vänsterlutande individer har sådan inställning snarare än respekt för yrken med med lägre social status.

Men ärligt, menar du att det är en attityd som saknas blad högerfolk då? Det är fullkomligt normalt att inte ha respekt för yrken med låg social status. Det är liksom lite det låg social status betyder.

Olegh
2015-02-22, 23:10
Om vi ska spinna vidare på temat "hur vänsterfolk är" så kan det ligga nåt i att det finns brist på respekt för vissa yrken. Yrken förtjänar inte respekt, personer förtjänar respekt. Det finns en större medvetenhet hos vänsterfolk om att alla yrken inte är en dans på rosor och marknadens (o heliga marknad) lönesättning inte fungerar jättebra ur något slags naivt rättviseperspektiv.

Att försöka få det till något attraktivt att vara städare, med rådande (övergripande) arbetsvillkor, är inget annat än bourgerlig skönmålning för att försöka invagga pöbeln i någon slags föreställning om att allt är som det ska.

filmjölk
2015-02-22, 23:54
Då Mona Sahlin är själva definitionen av PK så tyckte jag det här var rätt roligt.

jenni
2015-02-23, 18:09
Nyhetstorka, skulle man kunna tro, dock händer det ju tillräckligt mycket hemskt i världen nu att skriva om.


Sen kan det vara så att just yrket städare har använts som ex på något sämre yrke, minns tex att folk sa i skolan "måste få bra betyg! För jag vill ju inte bli städare" följt av ett haha...

dluddeckens
2015-02-23, 20:00
Jag förstår inte var TS ser att Sahlin uttrycker att hon tycker sig ha sjunkit djupt, eller att det gått illa för henne, när hon tidvis städar på dotterns hotell. Det hon beskriver är att hon stött på en hotellgäst vars första reaktion hon uppfattat som att HAN tyckte att det gått illa för henne. Det står förstås läsaren fritt att tolka detta som att Sahlin anser att städare är något slags samhällets avskrap, men jag anser att det behövs ett ganska stort mått av egen tolkning för att komma dit.

Jag tycker inte att det egentligen säger särskilt mycket om vare sig Sahlin eller hotellgästen i fråga; jag misstänker att majoriteten här skulle stirra om hotellstädet kom in genom dörren och visade sig vara random kändis, och att majoriteten här skulle tycka att det var lite awkward att vara kändisen som extraknäckade som något annat. Det kan bli awkward nog att stöta på sin läkare bland föräldrarna på föräldramötet, sin försäkringskassehandläggare i fotbollsklubben osv. utan att det behöver säga något om ens åsikt om värdet av personens "andra" sysselsättning.

Att sedan det faktum att andra inte håller med en om något man postar på Kolo numera automatgenererar standardtolkningen "AMAGAD-NI-TYCKER-ATT-JAG/HAN-ÄR-EN-VIT-KRÄNKT-MAN!!1111!" tycker jag personligen är absurd. När blev det en mänsklig rättighet att alltid få medhåll och applåder?


Hahaha :D

mattepatte
2015-02-24, 06:40
Armed Dingo jag håller med dig och förstår inte hälften av alla reaktioner i denna tråden.

Bara för att de inte tycker som dig så behöver de inte förlöjliga hela frågeställningen, man har olika sätt att se på saker och ting.
Det finns allvarligare saker att diskutera men då kan vi lika gärna lägga ner alla trådar på kolozzeum.

I alla fall, hennes uttryck här visar ju uppenbarligen att hennes grundläggande värderingar är helt fel.
Om hon inte kan vara en stolt och stark person med bra självförtroende oavsett syssla så har hon ju fått något om bakfoten, det finns ingen anledning att tänka som hon gör för att man har ett jobb som städare.

Det viktiga anser jag vara att om hon har dessa värderingar innerst inne, så blir ju allt annat hon säger bara kvacksalveri och lögner. Hoppas ni förstår vad jag menar här i det sista stycket? Troligtvis inte..

Olegh
2015-02-24, 07:21
Vad Ni gör fel är att Ni ser en nidbild som enbart existerar i era huvuden. Ni kan inte utröna ett jota om Monas värderingar vad anbelangar människor som arbetar som städare.

Som jag redan har skrivit med andra ord; Kasst yrke (i någon mening) =! kass person