handdator

Visa fullständig version : Byggareliten förr och nu?


illiaca
2015-02-22, 12:41
Tycker ofta det blir diskussion om hur man tränade förr och idag med två läger.. Där det känns som att de flesta menar att det var bättre förr eller? Jag är inte alls så insatt i hur byggareliten gjorde/gör det varken förr eller idag men det vore kul att höra mer konkret..

Det här gäller väl framför allt bodybuilding? eller är det fler "klasser" som är berörda?

tränade man hårdare förr?, var det högre frekvens? mindre tut? tyngre vikter? bättre pannben? andra ideal?

Eller är det här bara en fråga om olika droger?

Under vilket tiotal skulle ni säga att kroppsbyggning gick från det bättre till det sämre eller tvärtom, och varför? :confused:

BisonLGcrew
2015-02-22, 12:50
Universums peak: 1998
Dödsdom: Colemans pension - mindre konkurrens, mer tid för kablagepump.

illiaca
2015-02-22, 13:11
Universums peak: 1998
Dödsdom: Colemans pension - mindre konkurrens, mer tid för kablagepump.

Så Coleman var den siste store? Konkurrensen borde väl finnas kvar idag också? eller är det väldigt många färre som verkligen kan hävda sig i toppen?

Är det spänningen som har försvunnit och gjort att sporten inte blir lika intressant att se på? Behövs det ett northug-hellner-skidåkning-syndrom för att det ska få ett uppsving? Tror du att det kommer dyka upp i framtiden?

Diomedea exulans
2015-02-22, 13:41
De tränade med myyycket högre volym förut. Typ tränade igenom hela kroppen tre gånger per vecka, fördelat på sex dagar i veckan, och tränade 2-5 timmar om dagen.

XXXL
2015-02-22, 13:45
Folk som tränade då tränade ju för att de verkligen gillade att träna nu idag så tränar många för att man blir lite B-kändis på kuppen, det är ungefär 50/50 kul att ha fans och signera t-shirts och att träna och slita på gymmet.

Förr var det nog 80/20 träna och vara med fans.

King Grub
2015-02-22, 15:23
Proffsbyggning i dag är bara gener och dopning. Och inte nödvändigtvis gener för att svara bra på träning, utan på droger.

Beholder
2015-02-22, 15:38
Proffsbyggning i dag är bara gener och dopning. Och inte nödvändigtvis gener för att svara bra på träning, utan på droger.

Är det lika i alla klasser eller är de mindre klasserna lite bättre?

XXXL
2015-02-22, 15:39
Proffsbyggning i dag är bara gener och dopning. Och inte nödvändigtvis gener för att svara bra på träning, utan på droger.

Och vem som vågar mest också, vågar ta mest och hålla på med de längst.

King Grub
2015-02-22, 15:44
Är det lika i alla klasser eller är de mindre klasserna lite bättre?

Vilka klasser? Det finns inte klasser som hos amatörerna. Lätta klassen i Olympia är lätt bara pga att deltagarna är korta, inte pga att dom går lite muskler.

Beholder
2015-02-22, 16:30
Vilka klasser? Det finns inte klasser som hos amatörerna. Lätta klassen i Olympia är lätt bara pga att deltagarna är korta, inte pga att dom går lite muskler.

Aha, trodde det fanns viktklasser. Lär sig något nytt varje dag. Så med andra ord är det ganska mycket skit överlag i olympia då

tefached
2015-02-22, 16:36
Håller med att de tränade lite mer för men tror ni dagens byggare kan bli större med mer träning? känns som de når sitt genetiska max väldigt fort med så mycket mer "medicin", så är det lönt för dem att träna mer?

XXXL
2015-02-22, 16:54
Håller med att de tränade lite mer för men tror ni dagens byggare kan bli större med mer träning? känns som de når sitt genetiska max väldigt fort med så mycket mer "medicin", så är det lönt för dem att träna mer?

Ja fast det skulle ju ta tid, det skulle inte direkt vara nån tävlingsform de första 10 åren.

filmjölk
2015-02-23, 00:06
Det jag tycker har förstört mest är synthol och div. fillers. Dopa dig bäst du vill, men jag skulle önska att det där förbjöds.

Bodybuilding handlar ju om strävan efter en fulländad fysik, och en del av tjusningen ligger ju i olika byggares svagheter. Nån har kassa axlar, nån annan små vader etc. Fuskmusklerna syntholandet gör är att denna tjusning nästan helt försvinner.

De behöver ju i stort sett "bara" packa på sig mängder av muskelmassa och vara hårda, alla detaljer i fysiken som släpar fuskas bort.

henrikl
2015-02-23, 08:36
Håller med att de tränade lite mer för men tror ni dagens byggare kan bli större med mer träning? känns som de når sitt genetiska max väldigt fort med så mycket mer "medicin", så är det lönt för dem att träna mer?

De passerar sitt genetiska max ganska fort med allt de trycker i sig...

tefached
2015-02-23, 11:03
De passerar sitt genetiska max ganska fort med allt de trycker i sig...

Klart det går över sitt vanliga genetiska max men finns ju ett max med tillskott också.

Shqypnia
2015-02-23, 11:20
http://www.bodybuilding.com/fun/images/2014/arnold-the-athlete-2014-2.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/2013/13-772-02/leadImage.jpg

Allt var bättre förr.

Arne Persson
2015-02-23, 12:34
http://www.bodybuilding.com/fun/images/2014/arnold-the-athlete-2014-2.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/2013/13-772-02/leadImage.jpg

Allt var bättre förr.

Speciellt Rick Wayne var en exellent byggare! :)

Beholder
2015-02-23, 12:49
http://www.bodybuilding.com/fun/images/2014/arnold-the-athlete-2014-2.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/2013/13-772-02/leadImage.jpg

Allt var bättre förr.

Tycker deras ben ser lite mindre välutvecklade ut än deras överkroppar

XXXL
2015-02-23, 13:08
Ja alltså när fan började byggning handla så mycket om ben och vader? Känns som att det var de som Ronnie C vann så mycket på.

Det skulle stannat här

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2010/how-dedication-and-commitment-can-help-achieve-goals_asm2.jpg

Latissimus Dorsi
2015-02-23, 13:19
Det jag tycker har förstört mest är synthol och div. fillers. Dopa dig bäst du vill, men jag skulle önska att det där förbjöds.

Bodybuilding handlar ju om strävan efter en fulländad fysik, och en del av tjusningen ligger ju i olika byggares svagheter. Nån har kassa axlar, nån annan små vader etc. Fuskmusklerna syntholandet gör är att denna tjusning nästan helt försvinner.

De behöver ju i stort sett "bara" packa på sig mängder av muskelmassa och vara hårda, alla detaljer i fysiken som släpar fuskas bort.

+100. De borde scannas så att man ser om de har synthol i kroppen.

illiaca
2015-02-23, 16:28
Det verkar ju överlag som att det alltså var fysiken som var bättre förr. Inte större men med mer "linjer" eller vad man ska säga!? Eller var dom större och tyngre förr också?

Men hur tränar de idag då? Hade en modern bodybuilder med "dåtidens droger" varit väldigt mycke mindre? Blir ju en del spekulerande nu inser jag men kul o höra.

Arne Persson
2015-02-23, 17:30
Det verkar ju överlag som att det alltså var fysiken som var bättre förr. Inte större men med mer "linjer" eller vad man ska säga!? Eller var dom större och tyngre förr också?

Men hur tränar de idag då? Hade en modern bodybuilder med "dåtidens droger" varit väldigt mycke mindre? Blir ju en del spekulerande nu inser jag men kul o höra.

Dom har nog blivit desperata våra kära hjältar från idag när dom uoptäckt att dom måste börja träna länge och seriöst innan dom märkte lite resultat. :)

BisonLGcrew
2015-02-23, 17:37
+100. De borde scannas så att man ser om de har synthol i kroppen.

Om någon inte har konturer i armar eller räfflor på axlarna behövs ingen scanner. Varenda halvdeffad spink på gymmen har ju det, skulle det då försvinna för att du får mer muskler och blir mer deffad?

Andyah
2015-02-23, 18:11
vad är det för fel på synthol? blir ju asnice ;)

https://www.youtube.com/watch?v=AOk7DWioMqU

filmjölk
2015-02-23, 20:38
Om någon inte har konturer i armar eller räfflor på axlarna behövs ingen scanner. Varenda halvdeffad spink på gymmen har ju det, skulle det då försvinna för att du får mer muskler och blir mer deffad?

En del är jäkligt bra på att sätta det, och jag tror inte ens byggardomare eller riktigt inbitna byggarfans är kapabla att alltid avgöra om någon är syntholad eller ej.

BisonLGcrew
2015-02-23, 20:57
En del är jäkligt bra på att sätta det, och jag tror inte ens byggardomare eller riktigt inbitna byggarfans är kapabla att alltid avgöra om någon är syntholad eller ej.

Du menar att någon idag skulle vara osmörjd?

XXXL
2015-02-23, 20:58
Arne hur lätt är det att se om man har olja innanför rocken eller inte? Om Jorgen läser kan väl han svara också.

Gober
2015-02-23, 21:28
Dom har nog blivit desperata våra kära hjältar från idag när dom uoptäckt att dom måste börja träna länge och seriöst innan dom märkte lite resultat. :)

Det handlar om pengar nu, precis som i andra idrotter. Det krävs ju lite dunderhonung för att slå många homeruns vilket publiken vill se. Finniga tonåringar vill inte se Arnold, de vill se muterade monster. Arnolds polare tränade för att de älskade livsstilen och träningen, nu handlar det om att leva på byggningen eller åtminstone synas på internet och få lite proteinspons och då räcker det inte med hård träning och 70-talskur :d

Jansson_84
2015-02-23, 21:33
http://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/06/FrancoColumbu_237.jpg

Franco Columbo, en av de bästa pecsen har jag för mig?

cero
2015-02-23, 21:51
Proffsbyggning i dag är bara gener och dopning. Och inte nödvändigtvis gener för att svara bra på träning, utan på droger.

Går inte dessa oftast hand i hand?

XXXL
2015-02-23, 22:00
http://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2013/06/FrancoColumbu_237.jpg

Franco Columbo, en av de bästa pecsen har jag för mig?

Meh

https://i.ytimg.com/vi/xX_9W1ipM_A/maxresdefault.jpg

Jansson_84
2015-02-23, 22:12
Meh

https://i.ytimg.com/vi/xX_9W1ipM_A/maxresdefault.jpg

Levrone for the win. Är min favvo byggare nummer 1, varför vet jag inte riktigt. Tycker att han skulle ha vunnit mr olympia minst 1 gång.

cero
2015-02-23, 22:27
Dat neck.

Diomedea exulans
2015-02-23, 22:36
Det verkligt spektakulära med Francos pecs är väl delningen mellan övre och undre. Har det någonsin kommit någon med lika markant separation?

XXXL
2015-02-23, 23:25
Dat neck.

Tjockt värre

http://beastmotivation.com/wp-content/uploads/2013/10/Kevin_Levrone_photo31.jpg

filmjölk
2015-02-23, 23:45
Du menar att någon idag skulle vara osmörjd?

Det tror jag inte, men jag tycker inte att det syns på en hel del. Jag tycker att syntholandet förstört inte bara tjusningen med svagheterna utan även styrkorna: "Jäklar vilka bra armar!"= "Ok, det var visst synthol!"

Undrar när amatörnivåerna, Luciapokalen, DC etc. blir nedlusade av synthol, eller har det redan hänt? :(

Men jag har ju en viss dubbelmoral, som i bikini/bikinifitness där ser ju fusket bra ut. Silikon i rattarna och förmodligen en hel del synthol i skinkorna på en och annan.

Jansson_84
2015-02-24, 00:00
Det verkligt spektakulära med Francos pecs är väl delningen mellan övre och undre. Har det någonsin kommit någon med lika markanta separation?

Jag har då inte sett nån hittills som är i närheten av hans markanta segregerade övre och nedre bröst. Vissa har på sin "höjd" en tendens till att ha liknande bröstuppbyggnad, Markus Rühl har tendens till det på vissa bilder.
Det måste ha att göra med genetik på något sätt tror jag.

Boston
2015-02-24, 00:47
Det måste ha att göra med genetik på något sätt tror jag.

Han har utfört lutande bänkpress med smalare fattning och sänkt stången i höjd med nyckelbenet!
Det är en del av hemligheten, inte sant herr Persson? *flex*

Arne Persson
2015-02-24, 00:57
Han har utfört lutande bänkpress med smalare fattning och sänkt stången i höjd med nyckelbenet!
Det är en del av hemligheten, inte sant herr Persson? *flex*

Självklart! Helt enligt mina anvisningar! :d

AeternusRex
2015-02-24, 10:09
När Ahnold var mest bäst var eran som bäst. Jag personligen ser inget eftersträvansvärt med dagens belgian blues som välter runt på scenen och om vad dom demonstrera på youtube i sina träningsfilmer så har dom ju inte ens i ett gym att göra. (inte alla självklart)

Ben som coleman och kai greene... Uhm nae usch. Nån jävla timglas form har inte med manlig fysik att göra i min mening.

illiaca
2015-02-24, 12:28
Vad säger ni om svensk byggning då, är den bättre/sämre idag? Och vad tror ni om framtiden?

Var och varannan tränar ju styrka idag så om nån liten halvprocent går vidare hela vägen till att stå på scen i framtiden borde dey ju finnas en bra konkurrns och många aktiva?

Eller kommer bodybuilding sakta försvinna och de "mindre klasserna" bli större?

Captainwide
2015-02-24, 12:39
Vad säger ni om svensk byggning då, är den bättre/sämre idag? Och vad tror ni om framtiden?

Var och varannan tränar ju styrka idag så om nån liten halvprocent går vidare hela vägen till att stå på scen i framtiden borde dey ju finnas en bra konkurrns och många aktiva?

Eller kommer bodybuilding sakta försvinna och de "mindre klasserna" bli större?

Svensk byggning har i överlag långsamt vankat efter USA. I och med att Sverige är mycket strängare gällande AAS och liknande preparat så används det troligen mer..eh.. "aktsamt". Men precis som i USA är Sveriges byggare överlag större nu än de vart innan. Med vissa undantag givetvis.

Trenden pekar ju på att fitness och diverse physique-grenar ökar samtidigt som "vanlig" bb ligger på ungefär samma nivå. Typ. (Detta baserar jag på instagram och celsius osv :D )

filmjölk
2015-02-24, 14:14
Att benen är så mycket större idag tror inte jag bara beror på doping, utan även att man tränar de oftare. "Förr" körde man ben på torsdagar. Man började med 3 set böj, sedan körde man 3 set benpress, sedan 3 set benspark, efter det 3 set lårcurl, sedan 3 set vadpress. Kanske hälften av tiden och antalen set mot vad man körde i veckan för biceps:)

cero
2015-02-24, 14:38
När Ahnold var mest bäst var eran som bäst. Jag personligen ser inget eftersträvansvärt med dagens belgian blues som välter runt på scenen och om vad dom demonstrera på youtube i sina träningsfilmer så har dom ju inte ens i ett gym att göra. (inte alla självklart)

Ben som coleman och kai greene... Uhm nae usch. Nån jävla timglas form har inte med manlig fysik att göra i min mening.

Överkropparna har väl också blivit större, då måste ju ben hänga med. Att det inte är estetiskt är ju en annan sak.

AeternusRex
2015-02-24, 14:47
Överkropparna har väl också blivit större, då måste ju ben hänga med. Att det inte är estetiskt är ju en annan sak.

Javisst. Dock tycker jag att det överlag såg bättre ut då. Hade dock varit galet roligt med nån snubbe som Phil heath (är det så han heter?) med helt otränade ben

Lepras
2015-02-24, 15:03
Javisst. Dock tycker jag att det överlag såg bättre ut då. Hade dock varit galet roligt med nån snubbe som Phil heath (är det så han heter?) med helt otränade ben

https://www.youtube.com/watch?v=oKwJ84JY4Sc

AeternusRex
2015-02-24, 15:05
https://www.youtube.com/watch?v=oKwJ84JY4Sc

+1 förbannat kul. Finns ju gott om bilder på en del ägg vad gäller detta.

Lepras
2015-02-24, 15:17
+1 förbannat kul. Finns ju gott om bilder på en del ägg vad gäller detta.

Njaaa,,mest hobbygymmare. Inga riktiga bodybuilders.