handdator

Visa fullständig version : Återuppta temporärt förlorad styrka


KOLOTROLLET
2015-02-22, 02:00
Jag ökade på ganska bra i gymmet. Fick bland annat upp 130 i bänken, ganska lätt lyft. Hade även en 8a på 110. Jag drog på mig någon handledsskada så jag valde att byta schema från ett över/under (4 dagar i veckan) till ett mer renodlat volym program. Tanken var att göra en lätt vikt så tung som möjligt, mest för att det skulle vara skonsamt mot mina handleder.

Efter 6 veckors tramsande med lätta vikter så bestämde jag mig för att hoppa på en deff. Och jag hade en 5a på 110 efter dom där 6 veckorna. Nu har jag kämpat i två veckor på underskott, och lyckas få upp en 6a på 110 i alla fall. Frågan är ju om jag kan komma upp och göra en 8a igen samt dra upp 130, trots att jag ligger på kaloriunderskott. Nu spelar ju givetvis gener in och allt det där. Men finns ju en hel del folk som ökar i styrka under deff, medans andra tappar lite. Jag är väl ganska dödlig och brukar iaf lyckas behålla.

Nu kanske jag var dum, om mitt mål att ta 130 efter deffens slut, att börja deffa efter dom där 6 veckorna. Det absolut bästa hade väl varit att ligga på kcalöverskott tills jag återfått styrkan (kanske hade tagit 3 veckor max).

Men vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter? Är det möjligt att ta igen förlorad styrka fast man ligger på underskott?:)

KOLOTROLLET
2015-02-22, 02:13
Glömde nämna att efter dom där 6 veckorna så åkte jag även på en förkyldning. Så blev en liten pause ett par dagar (åt på överskott i alla fall). Hade hunnit deffa 2-3 dagar. Sen började jag deffa igen så fort jag blev frisk. Satte en 5a på 110 det första passet, nu två veckor senare drog jag en 6a på 110.