handdator

Visa fullständig version : Hantelrodd, sned Bänk eller rak?


björne92
2015-02-20, 08:56
Hej har börjat köra Hantelrodd och precis börjat få in tekniken där jag kör med ett knä på en rak Bänk så ryggen är parallellt med golvet, men så hörde jag någon som sa att det var bättre att stå lutat mot en sned Bänk för det inte blir lika stor påfrestningar i nedre rygg? Stämmer detta? Hur bör man köra?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Shqypnia
2015-02-20, 09:06
Jag kör det väldigt sällan men när jag väl gör det använder jag inte bänk överhuvudtaget utan lutar min andra arm på viktställningen. Tror inte rak eller sned bänk spelar större roll. Får du ut något utav det? Om ja, fortsätt kriga på!

Anders The Peak
2015-02-20, 09:14
Det beror mer på vart man träffa ryggmusklerna. Jag tror att de flesta tycker att lutad hantelrodd träffar latsen bättre. Det blir Ronnie Coleman T-bar row över övningen.

http://bodybuilding-wizard.com/wp-content/uploads/2014/12/t-bar-row-exercise.jpg

http://build-muscle-101.com/wp-content/uploads/2014/12/barbell-t-bar.jpg
http://www.musclechronicle.com/img/post/dumbbell-row.jpg

http://www.flexonline.com/sites/flexonline.com/files/styles/node_image/public/cutler-dumbell-row-water.jpg?itok=bhhahK-s

björne92
2015-02-20, 09:18
Vad träffar en mer rak position då?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Arne Persson
2015-02-20, 09:30
Man skall jobba aktivt dynamiskt med dom djupa ryggmusklerna i roddövningar och inte stå i några fixerade PT/BodyPumptekniker...

pezrulezhaakon
2015-02-20, 09:43
Vad träffar en mer rak position då?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Ju rakare position desto mindre lats och mer övre traps.

Att göra hantelrodden till en helkroppsövning som farbror A förespråkar är en valmöjlighet. Men det är inte alls säkert att man får det man är ute efter sett till tiden man lägger ner.

björne92
2015-02-20, 10:02
Man skall jobba aktivt dynamiskt med dom djupa ryggmusklerna i roddövningar och inte stå i några fixerade PT/BodyPumptekniker...

Och med det menar du att jag ska stå snett och röra ryggen "fram och tillbaks"? Någon bra video?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Arne Persson
2015-02-20, 10:11
Och med det menar du att jag ska stå snett och röra ryggen "fram och tillbaks"? Någon bra video?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Gå in på min Arne48 på youtube där hittar du lite smått och gott bla lite olika roddövningar mm. :)

björne92
2015-02-20, 10:14
Gå in på min Arne48 på youtube där hittar du lite smått och gott bla lite olika roddövningar mm. :)

Okej tack 😊

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Ozziking
2015-02-20, 10:53
MSQKI1UIH74

Vad hjälper vridningen till med? :)

pezrulezhaakon
2015-02-20, 11:06
MSQKI1UIH74

Vad hjälper vridningen till med? :)

Det blir ett dynamiskt arbete för ryggens rotationsfunktion.

Väljer man att inte rotera så arbetar man med statisk antirotation av ryggens rotationsmuskler.

Även lats har en rotationsfunktion vid ensidigt arbete.

Men för att lats ska arbeta effektivt måste överarmen hållas intill kroppen.

Arne Persson
2015-02-20, 11:07
MSQKI1UIH74

Vad hjälper vridningen till med? :)

Tränar, stärker och stabiliserar alla de djupa ryggmuskler som har förmåga att rotera ryggraden.

biggusdickus
2015-02-20, 11:59
Hej har börjat köra Hantelrodd och precis börjat få in tekniken där jag kör med ett knä på en rak Bänk så ryggen är parallellt med golvet, men så hörde jag någon som sa att det var bättre att stå lutat mot en sned Bänk för det inte blir lika stor påfrestningar i nedre rygg? Stämmer detta? Hur bör man köra?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

När man står med bålen horisontellt så brukar hanteln landa ner mot höften. Belastningen som upplevs i nedre rygg kommer av att latsen fäster där. Står man i 45* på kommer draget högre upp å belastar även högre upp på ryggen.

XXXL
2015-02-20, 12:25
c4DjsU10leQ

exevision
2015-02-20, 13:07
Ju rakare position desto mindre lats och mer övre traps.

När man står med bålen horisontellt så brukar hanteln landa ner mot höften. Belastningen som upplevs i nedre rygg kommer av att latsen fäster där. Står man i 45* på kommer draget högre upp å belastar även högre upp på ryggen.

Ni säger emot varandra.

pezrulezhaakon
2015-02-20, 13:12
Ni säger emot varandra.

Nej. Det gör vi inte. Trots Biggus diffusa förklaring.

biggusdickus
2015-02-20, 17:57
Ni säger emot varandra.

Pezrullen menar knappast att övre trapz jobbar mer när man står horisontellt utan att det är när man står mera upprätt.

biggusdickus
2015-02-20, 18:01
Nej. Det gör vi inte. Trots Biggus diffusa förklaring.

För att förtydliga.

Kolla fiberriktningen på latsmuskeln. Kolla sedan in de två motsatta exemplen Arnold å Yates. Jämför deras favoritövningar för rygg, å jämför deras ryggar.

exevision
2015-02-20, 19:48
Nej. Det gör vi inte. Trots Biggus diffusa förklaring.

Det lustiga är att jag tror jag lyckades missförstå dig. Du menar att ju mer upprätt man är i ryggen ju mer övre traps? Jag tolkade det som att rakare = rakare bänk, att man med ryggen är horisontellt med golvet.

pezrulezhaakon
2015-02-20, 21:34
Det lustiga är att jag tror jag lyckades missförstå dig. Du menar att ju mer upprätt man är i ryggen ju mer övre traps? Jag tolkade det som att rakare = rakare bänk, att man med ryggen är horisontellt med golvet.

Jepp. Ju mer upprätt desto mer övre traps.
Mest latsaktivering får man med korrekt utförande när överkroppen är horisontell, med överarmen nära intill kroppen.

Anders The Peak
2015-02-20, 21:53
Jepp. Ju mer upprätt desto mer övre traps.
Mest latsaktivering får man med korrekt utförande när överkroppen är horisontell, med överarmen nära intill kroppen.

Men så behöver den inte vara utan det kan vara så att du använder trapzen mer eller mindre beroende på hur din rörelse utförs.

pezrulezhaakon
2015-02-20, 22:29
Men så behöver den inte vara utan det kan vara så att du använder trapzen mer eller mindre beroende på hur din rörelse utförs.

Tja, det är helt upp till utförandet. Men det ÄR i den positionen mest latsarbete kan utföras.

TrixxaRn
2015-02-20, 23:44
Såg ett bra klipp med Victor Martinez där han höjde upp bänken ett par snäpp för att "tvinga" ryggen till en god svank. Jag provade och det känndes bättre för min del. Har kollat på många klipp av alla möjliga men har verkligen fastnat för Victor, lugn, pedagogisk och riktigt bra.

MaxHBG
2015-02-21, 01:00
Tränar, stärker och stabiliserar alla de djupa ryggmuskler som har förmåga att rotera ryggraden.

Vem är Ûber biffen på videon arne? :) Johan?

Arne Persson
2015-02-21, 07:05
Vem är Ûber biffen på videon arne? :) Johan?

Som visar rodden? Jimmy Nilsson, en av gymets tävlande byggare. Han har vunnit DC och Lucia. Har precis börjat träna igen efter ett längre uppehåll pga jobb och motocross. Är endast obetydligt mindre idag och lär snabbt komma tillbaka igen när han skärper till träningen igen. Just ryggen är hans bästa muskelgrupp.

exevision
2015-02-21, 08:45
Tja, det är helt upp till utförandet. Men det ÄR i den positionen mest latsarbete kan utföras.

Vilken position aktiverar nedra traps och romberna mest?

Anders The Peak
2015-02-21, 08:56
Vilken position aktiverar nedra traps och romberna mest?

Arnes modell...

Määng
2015-02-21, 09:20
För bäst latsaktivering är det då en fördel eller nackdel att använda sig av rörelse i höften? Har märkt att jag använder ganska mycket rörelse i höften för att kunna vrida ordentligt. Tror det är därför jag brukar få ont i korsryggen av övningen. Alternativet är ju att ha fixerad höft och låta ryggen själv ta hand om rotationen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

biggusdickus
2015-02-21, 11:30
För bäst latsaktivering är det då en fördel eller nackdel att använda sig av rörelse i höften? Har märkt att jag använder ganska mycket rörelse i höften för att kunna vrida ordentligt. Tror det är därför jag brukar få ont i korsryggen av övningen. Alternativet är ju att ha fixerad höft och låta ryggen själv ta hand om rotationen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Jag förstår inte hur du använder höften?
Men om du känner av ländryggen kan det nog vara en idé att vinkla upp bänken lite ' Martinez style' som nämnts ovan för att få bättre svank.

Määng
2015-02-21, 11:42
Jag förstår inte hur du använder höften?
Men om du känner av ländryggen kan det nog vara en idé att vinkla upp bänken lite ' Martinez style' som nämnts ovan för att få bättre svank.

Det kanske inte är höften jag använder. Rotation i nedre rygg vs utan rotation i nedre rygg (och endast övre) kanske man kan kalla det då.

pezrulezhaakon
2015-02-21, 11:45
Vilken position aktiverar nedra traps och romberna mest?

Förutsatt korrekt utförande.
Horisontalläget för romberna. (eller helst i latsdrag) Nedre traps blir inte såvärst hårt engagerade i hantelrodd såvida du inte börjar tippa åt andra hållet med huvudet neråt.
Nedre traps tränas enklast i latsdrag/chins och liknande.

pezrulezhaakon
2015-02-21, 11:51
För bäst latsaktivering är det då en fördel eller nackdel att använda sig av rörelse i höften? Har märkt att jag använder ganska mycket rörelse i höften för att kunna vrida ordentligt. Tror det är därför jag brukar få ont i korsryggen av övningen. Alternativet är ju att ha fixerad höft och låta ryggen själv ta hand om rotationen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Mest effektivt är att använda så lite aktiv rörelse i höften som möjligt.

Määng
2015-02-21, 12:06
Mest effektivt är att använda så lite aktiv rörelse i höften som möjligt.

Det var även vad mitt inre väsen talade om för mig så jag körde med minimal höftrörelse idag vilket kändes bra.

pezrulezhaakon
2015-02-21, 12:12
Det var även vad mitt inre väsen talade om för mig så jag körde med minimal höftrörelse idag vilket kändes bra.

Bra, för annars är det andra muskler som gör belastningen lättare för målmusklerna. Rör du höften så förändras även belastninskurvan, vilket inte alls behöver vara fördelaktigt.