handdator

Visa fullständig version : Grubbel utan slut. Om färska grönsaker i femtielva matlådor.


caro
2015-02-19, 16:57
Det här är möjligen en udda liten iakttagelse. Men ändå.

Jag surfar runt ibland och letar inspiration till matlådor, och hamnar på någon träningsmänniskas blogg där det lagas tio-femton matlådor som demonsteras i bild. Jag antar att en del av matlådorna fryses, för inte ens om de är för två gånger om dagen skulle femton matlådor vara bra att ha i kylen.

Men, det stora problemet är de färska grönsakerna som ligger i matlådorna! Körsbärstomater, sallad, paprika.

Det jag alltid faller i grubbel över är: Ligger de där bara för bildens skull, eller fryses de med (blir inte så gott sen när det tinas och värms i mikron)? Inte ens om matlådorna är för 4-5 dagar och ska stå i kylskåpet blir det där bra. Med grönsakerna alltså.

Alltså, varför ligger det färska grönsaker i matlådorna på träningsbloggar? Det är den stora frågan jag grubblar på just nu.

Olegh
2015-02-19, 17:00
Enkelt, någon placerade färska grönsaker i lådan. Om man ska våga sig på en gissning så är det förmodligen samma person som knäppte bilden och fläkte ut den på internet. Bevekelsegrunden för grönsaksplacerandet? Maila och fråga vetja.

Nordenator
2015-02-19, 17:01
Ett steg bättre än att ha en matlåda fylld med grönsaker, i alla fall!

caro
2015-02-19, 17:05
Enkelt, någon placerade färska grönsaker i lådan. Om man ska våga sig på en gissning så är det förmodligen samma person som knäppte bilden och fläkte ut den på internet. Bevekelsegrunden för grönsaksplacerandet? Maila och fråga vetja.

:laugh::laugh::laugh:

Det var ett svar i kategorin "Vattnet i badkaret är brunt för att det rinner brunt vatten ur kranen"

Eftersom detta är ett fenomen som synes på flera olika ställen, tänkte jag mig att det finns en hemlig träningsmatlådekult som jag skulle få höra mer om ...*popcorn*

nisse1976
2015-02-19, 19:04
Alltså, varför ligger det färska grönsaker i matlådorna på träningsbloggar?

Hej Caro!

Det är för att bilden skall se trevligare ut och maten mer aptitlig

caro
2015-02-19, 19:14
Hej Caro!

Det är för att bilden skall se trevligare ut och maten mer aptitlig

Du menar de bara gör det för bilden, och sen plockar bort salladen och tomaterna?!? I'm chocked! *grr27*

Jag skulle hellre se den trista grå kycklingfilen och den smutsgula spaghettin, precis som den äts. Lite träningsrealism förtusan!

:devil:

421
2015-02-19, 19:16
Visa exempel!

caro
2015-02-19, 19:24
Visa exempel!

Det var den här som triggade inlägget, den senaste i raden:

http://annahultgren.myshowroom.se/files/2012/08/IMG_8818.JPG

421
2015-02-19, 19:27
Det var den här som triggade inlägget, den senaste i raden:

http://annahultgren.myshowroom.se/files/2012/08/IMG_8818.JPG

Det där ser inte ut att vara ämnat för mänsklig konsumtion.

caro
2015-02-19, 19:32
Det där ser inte ut att vara ämnat för mänsklig konsumtion.

:laugh::laugh:

Nåja. Mat kan ju se rätt trist ut på bild, till och med när det är gott. :) Jag bekymrar mig mest för hur grönskarna changserar ... fortfarande.

421
2015-02-19, 19:36
Sidosalladen i de små behållarna håller nog några dagar och utöver det är det nog för två dagar kanske.

Men varför äta det där när det finns semlor?

caro
2015-02-19, 19:37
Sidosalladen i de små behållarna håller nog några dagar och utöver det är det nog för två dagar kanske.

Men varför äta det där när det finns semlor?

Du har en poäng där ... jag har inte ätit en enda semla i år. Det ska jag åtgärda i helgen! :)

vicarious
2015-02-19, 20:20
Alltså, varför ligger det färska grönsaker i matlådorna på träningsbloggar? Det är den stora frågan jag grubblar på just nu.

Vet inte om jag nånsin har sett det där? Tycker i princip det alltid är frysta grönsaksblandningar, broccoli, morötter, kål osv som ligger i "meal prep" lådor. Är det färska grönsaker i lådan så antar jag att de tas ut innan matlådan värms, annars blir det nog inte så gott :D

shadowfire
2015-02-19, 21:36
meh, grönsaker är ju bara bös. Skiter i om tomaterna har legat där en vecka och jag micrar dem supermjuka, det känns bra för egot att veta att jag ätit en grönsak motvilligt iaf. Å broccoli klarar sig ju fint i kylen, kommer det någon bacilusk så blir den ju strålad i micron ändå ;)

shadowfire
2015-02-19, 21:37
Paprikan kan bli lite svärtad efter ett par dagar men smakar bra ändå och salladsblad äter jag inte om det inte är under pistolhot eller sociala tillställningar där jag förväntas enligt den "svenska normen" att ta sallad som tillbehör.

shadowfire
2015-02-19, 21:39
Fjorton matlådor är för övrigt en veckas planerad kost och inga konstigheter. Jag kan äta samma maträtt varje dag 2 ggr/dagen i flera veckor utan problem, så länge jag tycker det smakar gott. :)

bubbaklubba
2015-02-19, 21:41
Bara för fotot.

caro
2015-02-19, 22:04
meh, grönsaker är ju bara bös. Skiter i om tomaterna har legat där en vecka och jag micrar dem supermjuka, det känns bra för egot att veta att jag ätit en grönsak motvilligt iaf. Å broccoli klarar sig ju fint i kylen, kommer det någon bacilusk så blir den ju strålad i micron ändå ;)

*urk* ... tomaterna alltså. Men, ja, det är kanske så det är i alla fall :D. Ser snyggt ut på bild, och sen går det att klämma i sig i alla fall ...

caro
2015-02-19, 22:07
Fjorton matlådor är för övrigt en veckas planerad kost och inga konstigheter. Jag kan äta samma maträtt varje dag 2 ggr/dagen i flera veckor utan problem, så länge jag tycker det smakar gott. :)

Ja, jag kör ju samma frukost och lunch i stort sett varje dag, så visst funkar det. Himla praktiskt är det, man slipper lägga så mycket energi på det. Men färska tomater får inte vara med. :d

shadowfire
2015-02-19, 22:23
haha jag märker ingen som helst skillnad på en tomat som är 1 eller 10 dagar gammal o gudars vet hur länge de legat i mataffärn.. de är ju knappast dagsfärska och solplockade när de ligger där i ställningen :)

Så länge inget är mögligt så är det ju lugnt och lite skrynkligt är ju inget märkvärdigt, micrar man en matlåda med tomat så blir de ju som kokta russin, men det kvittar ju. Tomat som tomat.

Olegh
2015-02-19, 22:26
Maken till tomatdekadens!

Diomedea exulans
2015-02-19, 22:31
Sherlock Holmes låter hälsa: Jag tror att personen ser till att ha med sig färska grönsaker vid sidan om matlådorna, och bara fryser in det som inte är grönsaker. Sen där det är dags att äta så tinas matlådan varefter de färska grönsakerna lägg till.

Nordenator
2015-02-19, 22:34
Sherlock Holmes låter hälsa: Jag tror att personen ser till att ha med sig färska grönsaker vid sidan om matlådorna, och bara fryser in det som inte är grönsaker. Sen där det är dags att äta så tinas matlådan varefter de färska grönsakerna lägg till.

Sherlock Holmes verkar ha missat den biten med att Watson får likaväl skyffla ut allt grönt ur lådan igen innan uppvärmning om inte Watson vill ha äckligaste salladen i mannaminne. Watson hade kunnat ha salladen i en separat låda till att börja med, om du Watson vill äta sallad till sina lådor.

Diomedea exulans
2015-02-19, 22:36
Sherlock Holmes verkar ha missat den biten med att Watson får likaväl skyffla ut allt grönt ur lådan igen innan uppvärmning om inte Watson vill ha äckligaste salladen i mannaminne. Watson hade kunnat ha salladen i en separat låda till att börja med, om du Watson vill äta sallad till sina lådor.

Sherlock är nog dålig på att förklara sig. Jag menade att man aldrig fryser ner salladen. Den köps någon dag innan matlådan tinas och trycks sedan ner i matlådan efter tining.

Nordenator
2015-02-19, 22:56
Nordenator har nog bara problem med läsförståelsen. Det var uppenbart vid andra läsningen :D

BlötSnö
2015-02-20, 00:46
Jag gillar micrad tomat. Det påminner lite om tomaten i smörgåsarna som gått i smörgåsjärnet.
Fast utan smörgåsen.
Men man ska väl få drömma lite.
Spenat är gott också.
Micrad sallad har jag nog aldrig provat, men antar att det blir lite samma konsistens som en ballong som blåsts upp och lämnats och sedan långsamt tappat all luft och blivit sådär rynkig och sladdrig.

filmjölk
2015-02-20, 00:52
Man kan också, hör och häpna, ha kokta istället för färska grönsaker i sina matlådor

Red Apple
2015-02-20, 00:54
haha jag märker ingen som helst skillnad på en tomat som är 1 eller 10 dagar gammal o gudars vet hur länge de legat i mataffärn.. de är ju knappast dagsfärska och solplockade när de ligger där i ställningen :)

Så länge inget är mögligt så är det ju lugnt och lite skrynkligt är ju inget märkvärdigt, micrar man en matlåda med tomat så blir de ju som kokta russin, men det kvittar ju. Tomat som tomat.

De brukar ligga max två dygn i butik då man skiftar varorna under dagen, och de brukar vara 3-4 dagar sen skörden när de kommer till butiken.

Fartman
2015-02-20, 01:20
Man kan också, hör och häpna, ha kokta istället för färska grönsaker i sina matlådor

+1miljard. Jag har väldigt svårt att förstå varför många som "meal preppar" verkar vara mer eller mindre retarderade när det gäller matlagning. Tex hur mycket aptitligare skulle det inte vara att istället för att äta den klassiska torra kyckling+ris+broccoli så kan man med lite hjärna och liiiite, lite kunskap om matlaging istället slänga ihop en sjyst kycklinggryta med allsköns grönsaker som blir hundra gånger godare och minst lika "nyttig" (inga svårigheter att fixa rätt macros heller om man har en matvåg och kan räkna lite).

tlk
2015-02-20, 06:27
Jag skulle hellre se den trista grå kycklingfilen och den smutsgula spaghettin, precis som den äts. Lite träningsrealism förtusan!

:devil:

Låter som du borde följa mig på insta.

caro
2015-02-20, 07:02
Maken till tomatdekadens!

Eller hur!

Sherlock Holmes låter hälsa: Jag tror att personen ser till att ha med sig färska grönsaker vid sidan om matlådorna, och bara fryser in det som inte är grönsaker. Sen där det är dags att äta så tinas matlådan varefter de färska grönsakerna lägg till.

Den proceduren tycks mig rätt och rimlig, men så ser det ju inte ut på bilden! Alltså är bilden tillrättalagd som varje matlåda blir just i det ångande nyvärmda skicket. Det är liksom femton tidsögonblick vi ser, för varje matlåda illustreras ögonblicket innan man sätter tänderna i den, med de tillagda färska grönsakerna.

Jag är imponerad av jobbet att illustrera! :d

Drfg
2015-02-20, 11:58
Det är ju 2 på tallrikar för dagens mat, 2 lådor med grönsaker i för morgondagens, några där grönsakerna är separat för kommande dagar, och de som är i fryspåsarna har ju inga grönsaker alls. :)

caro
2015-02-20, 12:05
Det är ju 2 på tallrikar för dagens mat, 2 lådor med grönsaker i för morgondagens, några där grönsakerna är separat för kommande dagar, och de som är i fryspåsarna har ju inga grönsaker alls. :)

:d

Jag köper med visst motstånd att dagens och morgondagens tomater och sallad mikras ...

Men detta är inte det värsta jag sett, jag har en bild i min hjärna som förföljer mig av sju matlådor, med lax, och tomater och sallad i allihopa! :cryout:

Drfg
2015-02-20, 12:16
Men detta är inte det värsta jag sett, jag har en bild i min hjärna som förföljer mig av sju matlådor, med lax, och tomater och sallad i allihopa! :cryout:

Haha okej, en alternativ teori är att man vill äta på tallrik och då lägger över grönsakerna där först och sen mikrar resten :)

Edit: Men förmodligen är det mest för att bilderna ska se bra ut