handdator

Visa fullständig version : Grundläggande rörelseanatomi


OK95
2015-02-19, 14:44
Hej!

Jag satt och läste lite om hur man bör koppla ur axlar och få mer fokus på bröstet och kom över detta inlägget från en gammal tråd:


"Sheogorath
2011-04-17, 17:38
Prövat med att ha stången längre ner vid pressar t ex?

Tvärt om. Träff med stången längre ner på bröstet ger mer av en ren flexionsrörelse och därmed mer aktivering av axlar (och övre bröst). Tar man ner stången mot nyckelbenen eller halsen (och givetvis ska överarmarna rakt ut från kroppen) hamnar deltamuskeln i ett läge där den knappt jobba alls; det blir en ren bröst- och tricepsövning. Det kan kännas i axelområdet ändå eftersom bröstmusklerna löper under deltamuskeln här. Har man träningsvärk i axlarna efter ett bröstpass är det förmodligen rätt så ofta träningsvärk från bröstmusklerna, nära fästet på överarmen."

Detta är ju lite tvärt om mot vad folk brukar, så jag tänkte att det skulle kunna vara kul att lära sig om hur de olika lederna och musklerna fungerar på en grundläggande nivå. Har ni något tips på intressant litteratur i ämnet så skulle jag uppskatta det!

dluddeckens
2015-02-19, 15:00
Tvärtemot vem?

De flesta är ganska överens om att man är starkare om man tar in armbågarna (dvs träffar med stången längre ned). Anledningen till att man är starkare är att man kan använda både triceps och axlar med effektivt.

OK95
2015-02-19, 15:02
Tvärtemot vem?

De flesta är ganska överens om att man är starkare om man tar in armbågarna (dvs träffar med stången längre ned). Anledningen till att man är starkare är att man kan använda både triceps och axlar med effektivt.

Jag kanske inte var så tydlig! Många menar att det tar mer på axlarna ju längre upp mot huvudet man kommer. I inlägget jag citerade hävdas motsatsen.

pezrulezhaakon
2015-02-19, 15:15
Jag kanske inte var så tydlig! Många menar att det tar mer på axlarna ju längre upp mot huvudet man kommer. I inlägget jag citerade hävdas motsatsen.

Skillnaden i deltas arbete de båda lägena emellan är inte jättestor, men gemensamt är att både delta och bröst arbetar mindre ju längre upp man hamnar, samtidigt som riskerna för axellederna ökar.

Sheogorath
2015-02-19, 15:17
Folk som inte jobbar med det eller har ett djupare intresse för saken har en ganska naiv bild av vad "axlarna" är. Axlarna är för det första fantastiskt komplexa. Man har förutom själva deltamuskeln de olika delarna av rotatorcuffen, diverse ligament, synovialsäcken, biceps långa sena, olika bursor, ledytan mellan överarm och skulderblad, dess relation till AC-leden och scapula-torakala övergången för att bara nämna ett par saker som poppar upp i mitt huvud när jag tänker "axlar". Så när någon säger att "den och den övningen belastar axlarna mindre" så säger de faktiskt inte ett jota av värde och visar att de har en milt uttryckt primitiv förståelse för axelleden.

Så i en viss bemärkelse "tar" guillotin-press mycket på axlarna, eftersom det kommer spänna fasligt i axelområdet om man har dålig rörlighet i bröstmuskeln, men i en annan bemärkelse (hur mycket deltamuskeln aktiveras) så "tar" guillotin-press inte alls särskilt mycket på axlarna.

Man får veta om man snackar om äpplen, päron eller apelsiner.

Sheogorath
2015-02-19, 15:22
Skillnaden i deltas arbete de båda lägena emellan är inte jättestor, men gemensamt är att både delta och bröst arbetar mindre ju längre upp man hamnar, samtidigt som riskerna för axellederna ökar.

Ska du argumentera mot att pectoralis majors främsta funktion är som horisontalflexor? Du som går bananas så fort man menar att militärpress aktiverar övre bröst signifikant?

Talar vi i absoluta mått kan det mycket väl vara så att traditionell bänkpress är kung över guillotin-press även för pectoralis major p.g.a. avsevärt högre belastning i traditionell bänkpress, men nu är diskussionen om det inbördes förhållandet mellan pectoralis major och deltoideus.

pezrulezhaakon
2015-02-19, 15:24
Ska du argumentera mot att pectoralis majors främsta funktion är som horisontalflexor? Du som går bananas så fort man menar att militärpress aktiverar övre bröst signifikant?

Talar vi i absoluta mått kan det mycket väl vara så att traditionell bänkpress är kung över guillotin-press även för pectoralis major p.g.a. avsevärt högre belastning i traditionell bänkpress, men nu är diskussionen om det inbördes förhållandet mellan pectoralis major och deltoideus.

Och just det skrev jag i det tidigare inlägget.

filmjölk
2015-02-19, 15:25
Om man är starkare i giljotinvarianter (vilket faktiskt en del är), vad är det då för fel på en? Svaghet i framsida axel?

Sheogorath
2015-02-19, 15:30
Om man är starkare i giljotinvarianter (vilket faktiskt en del är), vad är det då för fel på en? Svaghet i framsida axel?

Snarare jävligt starka i pec major. :D Vissa gillar ju att ta ner stången högt men jag har ju ännu inte sett den som är starkare när de tar ner stången till halsen jämfört med t.ex. strax under bröstvårtan. Men de kanske finns?

Decepticon
2015-02-19, 16:12
Hej!

Jag satt och läste lite om hur man bör koppla ur axlar och få mer fokus på bröstet och kom över detta inlägget från en gammal tråd:


"Sheogorath
2011-04-17, 17:38
Prövat med att ha stången längre ner vid pressar t ex?

Tvärt om. Träff med stången längre ner på bröstet ger mer av en ren flexionsrörelse och därmed mer aktivering av axlar (och övre bröst). Tar man ner stången mot nyckelbenen eller halsen (och givetvis ska överarmarna rakt ut från kroppen) hamnar deltamuskeln i ett läge där den knappt jobba alls; det blir en ren bröst- och tricepsövning. Det kan kännas i axelområdet ändå eftersom bröstmusklerna löper under deltamuskeln här. Har man träningsvärk i axlarna efter ett bröstpass är det förmodligen rätt så ofta träningsvärk från bröstmusklerna, nära fästet på överarmen."

Detta är ju lite tvärt om mot vad folk brukar, så jag tänkte att det skulle kunna vara kul att lära sig om hur de olika lederna och musklerna fungerar på en grundläggande nivå. Har ni något tips på intressant litteratur i ämnet så skulle jag uppskatta det!

Vill du fucka upp axlarna, så kan du ju träna så, vet inte vilken idiot som hävdar att det är bättre att ta ner stången högre upp och flaxa ut med armarna.

Sheogorath
2015-02-19, 16:18
Om man är nyfiken på hur en idiot ser ut så kan man kika efter någon som målar med stora penseln om hur alla ska göra i en viss fråga. T.ex. hur alla ska hålla armbågarna eller hur alla ska ta ner stången. För att ta ett exempel ur luften.

OK95
2015-02-19, 16:35
Okej, rent konkret: jag har tidigare tävlat i SL och således gått ner rätt långt mot magen med stången. Jag får aldrig kontakt med bröstet, samt har nu väldigt framåtroterade axlar. För att träna primärt bröstmuskeln i pressövningar, bör jag då pricka långt upp eller ner med stången?

Framåtrotationen jobbar jag på med stretching och extra träning för baksida rygg.

Sheogorath
2015-02-19, 16:40
Som sagt, bara för att deltamuskeln aktiveras mindre när du tar ner stången högre upp betyder det inte att bröstet aktiveras mer. Det aktiveras mer relativt sätt, så om du vill bli starkare i bröstet jämfört med axlarna kan det vara en av många vägar dit. Vill man börja experimentera med guillotin-press kan det vara en god idé att börja bana in rörelsen med bara ett kvastskaft och successivt öva upp töjbarheten i bröstmuskeln. När detta inte längre känns knöligt kan man fortsätta med en olastad stång osv.

Det finns många andra sätt att bygga styrka just i bröstet utan att involvera deltamuskeln alltför mycket, som man också kan överväga: dips, pullovers, många flyesvarianter, hantelpress med armbågarna ut osv.

OK95
2015-02-19, 17:01
Som sagt, bara för att deltamuskeln aktiveras mindre när du tar ner stången högre upp betyder det inte att bröstet aktiveras mer. Det aktiveras mer relativt sätt, så om du vill bli starkare i bröstet jämfört med axlarna kan det vara en av många vägar dit. Vill man börja experimentera med guillotin-press kan det vara en god idé att börja bana in rörelsen med bara ett kvastskaft och successivt öva upp töjbarheten i bröstmuskeln. När detta inte längre känns knöligt kan man fortsätta med en olastad stång osv.

Det finns många andra sätt att bygga styrka just i bröstet utan att involvera deltamuskeln alltför mycket, som man också kan överväga: dips, pullovers, många flyesvarianter, hantelpress med armbågarna ut osv.

Tack för bra svar!

pezrulezhaakon
2015-02-19, 17:31
Okej, rent konkret: jag har tidigare tävlat i SL och således gått ner rätt långt mot magen med stången. Jag får aldrig kontakt med bröstet, samt har nu väldigt framåtroterade axlar. För att träna primärt bröstmuskeln i pressövningar, bör jag då pricka långt upp eller ner med stången?

Framåtrotationen jobbar jag på med stretching och extra träning för baksida rygg.

Du bör pricka omkring vid bröstvårtorna för att bröstmusklerna ska vara mest aktiva. Detta tillsammans med en brygga som passar din kroppsbyggnad mest.

biggusdickus
2015-02-19, 17:51
Vill du fucka upp axlarna, så kan du ju träna så, vet inte vilken idiot som hävdar att det är bättre att ta ner stången högre upp och flaxa ut med armarna.

Nu har jag hört det här rätt många gånger. Kan någon förklara varför det skulle sabba axlarna att lägga maximal belastning på pecsen istället för att hjälpa till med främre delta?

pezrulezhaakon
2015-02-19, 17:54
Nu har jag hört det här rätt många gånger. Kan någon förklara varför det skulle sabba axlarna att lägga maximal belastning på pecsen istället för att hjälpa till med främre delta?

Rent skitsnack är det. Dessutom är det snudd på omöjligt att vara inaktiv i delta vid pressar.

Morty
2015-02-19, 20:28
Hej!

Jag satt och läste lite om hur man bör koppla ur axlar och få mer fokus på bröstet och kom över detta inlägget från en gammal tråd:


"Sheogorath
2011-04-17, 17:38
Prövat med att ha stången längre ner vid pressar t ex?

Tvärt om. Träff med stången längre ner på bröstet ger mer av en ren flexionsrörelse och därmed mer aktivering av axlar (och övre bröst). Tar man ner stången mot nyckelbenen eller halsen (och givetvis ska överarmarna rakt ut från kroppen) hamnar deltamuskeln i ett läge där den knappt jobba alls; det blir en ren bröst- och tricepsövning. Det kan kännas i axelområdet ändå eftersom bröstmusklerna löper under deltamuskeln här. Har man träningsvärk i axlarna efter ett bröstpass är det förmodligen rätt så ofta träningsvärk från bröstmusklerna, nära fästet på överarmen."

Detta är ju lite tvärt om mot vad folk brukar, så jag tänkte att det skulle kunna vara kul att lära sig om hur de olika lederna och musklerna fungerar på en grundläggande nivå. Har ni något tips på intressant litteratur i ämnet så skulle jag uppskatta det!
Kan verkligen rekommendera dessa två böcker:
Color Atlas of Human Anatomy locomotor system, Vol. 1 av Werner Platzer
och
Rörelseapparatens Anatomi av Finn Bojisen-Möller

Båda är i löpande text, med bilder till. I den senare finns ett kapitel om funktionell anatomi och i den första är bilderna väldigt målande och bra, men med engelska namn på alla strukturer vilket är lite störigt. Spina Iliaca Anterior Superior, SIAS, blir Anterior Superior Iliac Spine, ASIS, osv.

Aclands DVD Atlas är också fenomenalt bra, inte så mycket för rörelselära eller funktionell anatomi men för grundläggande anatomi är det ett fenomenalt läromedel. Dock också på engelska.

Kralligare
2015-02-19, 20:47
Nu har jag hört det här rätt många gånger. Kan någon förklara varför det skulle sabba axlarna att lägga maximal belastning på pecsen istället för att hjälpa till med främre delta?

Du lägger inte maximal belastning på pecsen, däremot tar axlarna stryk när du flaxar ut med armarna och tar ner stången närmare halsen, det har många surt fått erfara. Du ska jobba med pecs och triceps i bröstpressar, inte främre delta.

Sheogorath
2015-02-19, 20:51
Du lägger inte maximal belastning på pecsen, däremot tar axlarna stryk när du flaxar ut med armarna och tar ner stången närmare halsen, det har många surt fått erfara. Du ska jobba med pecs och triceps i bröstpressar, inte främre delta.

Du är en av dem jag pratar om, som inte har en aning om vad du pratar om:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=7280368&postcount=5

Kralligare
2015-02-19, 21:40
Du är en av dem jag pratar om, som inte har en aning om vad du pratar om:

[url]]

Dito :smash:

Fredrik A
2015-02-19, 22:22
Du lägger inte maximal belastning på pecsen, däremot tar axlarna stryk när du flaxar ut med armarna och tar ner stången närmare halsen, det har många surt fått erfara. Du ska jobba med pecs och triceps i bröstpressar, inte främre delta.

Detta känns ju en smula motsägelsefullt. Flaxar du inte ut med armarna blir rörelsen mer en flexion i axelled och då mer främre deltoideus...

Morty
2015-02-19, 23:08
Dito :smash:

Var har du lärt dig om sånt här?

Arne Persson
2015-02-19, 23:11
Läge för öl och popcorn misstänker jag? *popcorn*:cheers:

filmjölk
2015-02-20, 00:35
Dito :smash:

Axlarna består av mer än deltoideus. Tar du stången lågt, så visst använder du framsida axel mer i rörelsen, men det finns fler sätt att sabba axlarna än att träna framsidan av deltoideus för mycket. Giljotinpressar kan på mig göra ont på ett annat sätt i axlarna, djupt i leden vad jag tror är bröstmusklernas fäste.

Sheogorath
2015-02-20, 06:52
Detta känns ju en smula motsägelsefullt. Flaxar du inte ut med armarna blir rörelsen mer en flexion i axelled och då mer främre deltoideus...

Inte för att det behövs illustreras egentligen, men om man vill är det superenkelt att krossa "Kralligares" felslut. Alla är överens om att flyes är en övning som isolerar bröstet bra. Det finns många varianter men den vanligaste är denna (nedan) i sittande eller liggande. Flax flax. Kralligare får gärna förklara anatomin varför deltoideus helt plötsligt kopplas in en jäkla massa när man istället böjer i armbågsleden och gör det till en pressrörelse.

vuVcWtkRiR8

Fredrik A
2015-02-20, 09:15
Inte för att det behövs illustreras egentligen, men om man vill är det superenkelt att krossa "Kralligares" felslut. Alla är överens om att flyes är en övning som isolerar bröstet bra. Det finns många varianter men den vanligaste är denna (nedan) i sittande eller liggande. Flax flax. Kralligare får gärna förklara anatomin varför deltoideus helt plötsligt kopplas in en jäkla massa när man istället böjer i armbågsleden och gör det till en pressrörelse.

Ja, det känns liksom... uppenbart på något sätt. Tror till och med det står i Arnolds bok att abducerade axlar är att föredra för att isolera pecsen mer i bänkpress. ;)

pezrulezhaakon
2015-02-20, 09:47
Ja, det känns liksom... uppenbart på något sätt. Tror till och med det står i Arnolds bok att abducerade axlar är att föredra för att isolera pecsen mer i bänkpress. ;)

Arnolds bok är inget under av anatomisk korrekthet...

Fredrik A
2015-02-20, 09:55
Arnolds bok är inget under av anatomisk korrekthet...

Jag gjorde ju en blinkgubbe...

pezrulezhaakon
2015-02-20, 10:01
Jag gjorde ju en blinkgubbe...

Precis.

Arne Persson
2015-02-20, 10:28
Arnolds bok är inget under av anatomisk korrekthet...

Men Arnold fick, trots det hyfsade resultat av att träna mer, och läsa lite mindre. Nu tänker jag även tidigt i sin karriär innan han ens testade...
Så... nu var jag väl snäll som besparade dig jobbet att nämna om det... ;)

pezrulezhaakon
2015-02-20, 10:36
Men Arnold fick, trots det hyfsade resultat av att träna mer, och läsa lite mindre. Nu tänker jag även tidigt i sin karriär innan han ens testade...
Så... nu var jag väl snäll som besparade dig jobbet att nämna om det... ;)

Det gör fortfarande inte hans bok mer korrekt...

Arne Persson
2015-02-20, 11:04
Det gör fortfarande inte hans bok mer korrekt...

De flesta böckerna äro icke korrekta... såvida icke dom äro skrifvna dig...

pezrulezhaakon
2015-02-20, 11:10
De flesta böckerna äro icke korrekta... såvida icke dom äro skrifvna dig...

Tragiskt att så verkar vara fallet...

Arne Persson
2015-02-20, 11:19
Tragiskt att så verkar vara fallet...

Ack ack... men så äro det...

Sheogorath
2015-02-22, 16:06
Dagen till ära tänkte jag att det var dags att träna lite delts och sabba axelleden!

jqVXNDQRBOA

pezrulezhaakon
2015-02-22, 16:53
Dagen till ära tänkte jag att det var dags att träna lite delts och sabba axelleden!

jqVXNDQRBOA

Gött, själv brukar jag slå på knäskålarna hårt med en slägga för att förbättra brosktjockleken mellan knäskålen och lårbenet.
Bra skit det!

Kalle40
2015-02-22, 18:14
Ja sådär bänkar en nybörjare. Sätt ner fötterna på golvet till att börja med så du får balans och spääning i kroppen, spänn hela kroppen under lyftet och in med armbågarna en aning. Nu lyfter du med den bredaste fattning tillåtet i SL vilket ökar risken för slitage i axelleden. Det går bra denna teknik iom att du är nybörjare och fortf. hanterar flugvikter, men senare sabbar du md stor sannolikhet axeln. (när vikterna ökar uppemot 150kg och mer)
Som tumregel kan man säga ju mer abducerad axelleden är desto större är riken för skada vid tunga lyft och drag. Ju mer centrerad axelleden är " sitter på sin plats" intill kroppen ex.vis vid dips smalt grepp desto säkrare är det.

Metabolol II
2015-02-22, 18:32
Delar helt uppfattning med kalle. Det är få som under längre tid kan bänka på det sättet utan att få problem, speciellt inte om man börjar lasta på med vikter.

Angående fötternas placering så tycker jag att träna med fötterna på bänk/upphöjda är en bra krydda i bröstträningen.

Sheogorath
2015-02-22, 19:34
Ja sådär bänkar en nybörjare. Sätt ner fötterna på golvet till att börja med så du får balans och spääning i kroppen, spänn hela kroppen under lyftet och in med armbågarna en aning. Nu lyfter du med den bredaste fattning tillåtet i SL vilket ökar risken för slitage i axelleden. Det går bra denna teknik iom att du är nybörjare och fortf. hanterar flugvikter, men senare sabbar du md stor sannolikhet axeln. (när vikterna ökar uppemot 150kg och mer)n
Som tumregel kan man säga ju mer abducerad axelleden är desto större är riken för skada vid tunga lyft och drag. Ju mer centrerad axelleden är " sitter på sin plats" intill kroppen ex.vis vid dips smalt grepp desto säkrare är det.

Så kan man absolut göra om man ska träna bänkpress. Nu kan du vända uppmärksamheten till:

A) Vad som diskuteras i tråden.
B) Vilken övning som utförs (ledtråd: klippets titel).

Gnistan
2015-02-22, 20:04
Vill du fucka upp axlarna, så kan du ju träna så, vet inte vilken idiot som hävdar att det är bättre att ta ner stången högre upp och flaxa ut med armarna.

Jag är väl en av idioterna som kört så några gånger. Det var då jag tävlade i bänk som ung och tränaren för oss på handikappsidan fick oss att köra bänk med bred fattning, lätta vikter och nära ned till halls. Detta innan vi fick en specialstång där man kan köra bänkpress genom att gå djupare i rörelse, få bättre start genom att tjäna några centimetrar.
Tja! Inte blev jag sämmre av det i alla fall.

Kalle40
2015-02-22, 22:14
Så kan man absolut göra om man ska träna bänkpress. Nu kan du vända uppmärksamheten till:

A) Vad som diskuteras i tråden.
B) Vilken övning som utförs (ledtråd: klippets titel).

I hela denna tråd stärker du en vanlig missuppfattning om hur man skall träna pectoralis major på bästa sätt.
Pectorlais majors huvudsakliga funktion är att flektera och adducera i axelleden.
Dvs för att träna bröstmusklerna bäst skall man pressa snett nedåt precis som du ser när en rutinerad bb tränar flyes med kablar flexar han musklerna på samma sätt som han gör en most muscular pose "krabban".
Nybörjaren gör alltid fel och pressar inåtför armarna när de skall träna pecsen precis som du gör när du kör bänkpress.
nybörjare gör ALLTID detta fel, har denna missuppfattning att de tror att pecsen i största utsträckning adducerar armarna, när det i själva verket är en kombination av adduktion och att föra armen nedåt intill kroppen i lika stor utsträckning.
Så....Ja...kralligare har rätt denna giljotin-bänkpress tar mer på främre deltoideus, den tar mer på pectoralis minor, Den är inte särskilt effektiv för att träna pectoralis major. då den endast berör ca.50% av den stora bröstmuskelns primära funktioner.

Jag rek. inte denna övning med fri stång och benen flaxandes i vädret.
Bänkpress är ingen övning för nybörjare.
Det krävs en stark rygg bra hållning, brygga för att inte axlarna skall ta stryk vid bänkpress.
Kör dips till att börja med, det är överkroppens "knäböj" och mkt lättare att bemästra, dessutom träffar den pecsen bättre när man inte är så rutinerad el. stark i kroppen.

Morty
2015-02-22, 22:30
Var har du förskaffat dig denna kunskap Kalle40? Jag går termin två på fysioterapeutprogrammet och håller inte helt med om flera av dina uttalanden. Varför skulle giljotinpress ta på M. Pectoralis Minor? Sker ju knappast någon belastad protraktion, depression eller nedåtrotation av scapulae.

Kalle40
2015-02-22, 22:44
Nej,stryk det om pec. minor, men det hörde ändå inte till huvudfrågan utan var en parentes. Grattis att du kunde hitta ngt att klaga på, vilken bröst övn. som ev tar mer el. mindre på pec minor vet varken du el. jag

Sheogorath
2015-02-22, 22:51
Så kan man absolut göra om man ska träna bänkpress. Nu kan du vända uppmärksamheten till:

A) Vad som diskuteras i tråden.
B) Vilken övning som utförs (ledtråd: klippets titel).

I hela denna tråd stärker du en vanlig missuppfattning om hur man skall träna pectoralis major på bästa sätt.
Pectorlais majors huvudsakliga funktion är att flektera och adducera i axelleden.
Dvs för att träna bröstmusklerna bäst skall man pressa snett nedåt precis som du ser när en rutinerad bb tränar flyes med kablar flexar han musklerna på samma sätt som han gör en most muscular pose "krabban".
Nybörjaren gör alltid fel och pressar inåtför armarna när de skall träna pecsen precis som du gör när du kör bänkpress.
nybörjare gör ALLTID detta fel, har denna missuppfattning att de tror att pecsen i största utsträckning adducerar armarna, när det i själva verket är en kombination av adduktion och att föra armen nedåt intill kroppen i lika stor utsträckning.
Så....Ja...kralligare har rätt denna giljotin-bänkpress tar mer på främre deltoideus, den tar mer på pectoralis minor, Den är inte särskilt effektiv för att träna pectoralis major. då den endast berör ca.50% av den stora bröstmuskelns primära funktioner.

Jag rek. inte denna övning med fri stång och benen flaxandes i vädret.
Bänkpress är ingen övning för nybörjare.
Det krävs en stark rygg bra hållning, brygga för att inte axlarna skall ta stryk vid bänkpress.
Kör dips till att börja med, det är överkroppens "knäböj" och mkt lättare att bemästra, dessutom träffar den pecsen bättre när man inte är så rutinerad el. stark i kroppen.

Om vi helt enkelt frångår att du är ute och snurrar när det kommer till pectoralis minor och går vidare till dina andra påståenden så ser det mer ut som att du argumenterar mot bänkpress som bröstövning i allmänhet, än mot guillotin-press i synnerhet; hur du nu tycker att detta är relevant för tråden. Du beskriver vad du tycker är en effektiv rörelse för pectoralis major (en kombinerad adduktion/horisontaladduktionsrörelse) men ser samtidigt inte att guillotin-pressen är MER lik denna än en vad en traditionell bänkpress är, där en större del av rörelsen tas ut i flexion.

För min del får du gärna tycka att din cable-cross-krabba är den bästa bröstövningen. Det kan du skriva i en tråd som handlar om den saken, om du känner för det.

Sheogorath
2015-02-22, 22:54
Nej,stryk det om pec. minor, men det hörde ändå inte till huvudfrågan utan var en parentes. Grattis att du kunde hitta ngt att klaga på, vilken bröst övn. som ev tar mer el. mindre på pec minor vet varken du el. jag

Dips tar garanterat mer på pectoralis minor än någon plan eller uppåtlutande press i alla fall. Framförallt måste den motverka att axlarna åker upp mot öronen. Din cable-cross-krabba är garanterat en bra övning för pectoralis minor också, av samma anledning, framförallt om man följer med med armbågarna högt uppåt/bakåt.

Emilioz
2015-02-22, 23:02
Om giljotinpress är dåligt för axlarna då måste plan hantelpress med armarna rätt ut mot sidorna också vara dåligt, eller?

pezrulezhaakon
2015-02-22, 23:11
Om giljotinpress är dåligt för axlarna då måste plan hantelpress med armarna rätt ut mot sidorna också vara dåligt, eller?

Liknande risker finns där, men inte exakt samma.

Emilioz
2015-02-22, 23:14
Liknande risker finns där, men inte exakt samma.
Så hantelpress är bäst att utföra med armbågarna mer mot kroppen? I skadesynpunkt då

pezrulezhaakon
2015-02-22, 23:16
Nej,stryk det om pec. minor, men det hörde ändå inte till huvudfrågan utan var en parentes. Grattis att du kunde hitta ngt att klaga på, vilken bröst övn. som ev tar mer el. mindre på pec minor vet varken du el. jag

Att pec.majors optimala arbete ligger inom adduktion i horisontalplanet med en flack vinkel inåt/neråt är inte så svårt att se. Så där har du helt rätt.

Att folk ska envisas med att tro att bröstmuskeln skulle veta om det är en flyesrörelse eller pressrörelse är fantastiskt tragikomiskt :)

Sheogorath
2015-02-22, 23:23
1. Att pec.majors optimala arbete ligger inom adduktion i horisontalplanet med en flack vinkel inåt/neråt är inte så svårt att se. Så där har du helt rätt.

2. Att folk ska envisas med att tro att bröstmuskeln skulle veta om det är en flyesrörelse eller pressrörelse är fantastiskt tragikomiskt :)

1. Vilket är ett argument för guillotin-press jämfört med bänkpress som en pectoralis major-övning.

2. Jag ser inte att Kalle40 uttalat sig om detta, eller att han kritiserat någon som gjort det, så den återkopplingen var lite konstig.

pezrulezhaakon
2015-02-22, 23:25
Så hantelpress är bäst att utföra med armbågarna mer mot kroppen? I skadesynpunkt då

Beror mest på hur vältränad rotatorcuffen är. Ju mindre stabil, desto närmare kroppen bör man ha överarmarna.
Stången kan ju både hjälpa och stjälpa. Den stabiliserar en del, men låter inte lederna sköta sig individuellt.

pezrulezhaakon
2015-02-22, 23:40
1. Vilket är ett argument för guillotin-press jämfört med bänkpress som en pectoralis major-övning.

2. Jag ser inte att Kalle40 uttalat sig om detta, eller att han kritiserat någon som gjort det, så den återkopplingen var lite konstig.

1 Giljotinpress är mindre effektivt än press/flyes i mitt tidigare nämnt arbetsplan.

2 Kalle40 använde uttrycket "most muscular"-rörelsen vilket visar att även han avser ett rörelseplan som mer liknar det jag beskrev än rörelsen som giljotinpressen genererar.

Sheogorath
2015-02-22, 23:51
1 Giljotinpress är mindre effektivt än press/flyes i mitt tidigare nämnt arbetsplan.

2 Kalle40 använde uttrycket "most muscular"-rörelsen vilket visar att även han avser ett rörelseplan som mer liknar det jag beskrev än rörelsen som giljotinpressen genererar.

1. Det är redan klarlagt att vi talar om relativ aktivering (pec/delts), inte absolut. Du kan mycket väl har rätt, om vi talar om absolut aktivering.

2. Traditionell bänkpress efterliknar denna rörelse än mindre vilket jag nu skriver för tredje gången. Du tar till skillnad från i bänkpress ut axelleden i en rejäl abduktion i denna "most muscular"-flye.

Kalle40
2015-02-22, 23:54
1 Giljotinpress är mindre effektivt än press/flyes i mitt tidigare nämnt arbetsplan.

2 Kalle40 använde uttrycket "most muscular"-rörelsen vilket visar att även han avser ett rörelseplan som mer liknar det jag beskrev än rörelsen som giljotinpressen genererar.

Precis.
Giljotinpressar är inte ngn optimal bröstövning.
Dessutom är det inte ngn naturlig basövning på så sätt att man kan köra tungt utan allvarlig risk för skador.
Därför kan den inte rekommenderas till ngn.

Sheogorath
2015-02-23, 00:02
Det finns inte en enda övning på denna jord som kan mäta sig med traditionell bänkpress när det kommer till axelskador. Det kan delvis förklaras med höga ambitioner, hög förekomst och dålig teknik men knappast enbart. Just eftersom man kan hantera så stor vikt p.g.a. många hjälpmuskler kommer belastningen på de passiva strukturerna att bli fantastiskt hög. Och av någon anledning verkar den vara en jävel på att smälla bröstmuskler också.

Men eftersom jag inte är svart-vit tänker jag inte säga att "den inte kan rekommenderas till någon". Sådana kategoriska uttalanden lämnar jag till... andra. Det finns många som klarar bänkpress bra, medan andra kan avrådas från den, t.ex. personer med besvär i AC-lederna och personer som tidigare skadat sig just i bänkpress. Dessa personer kan med fördel experimentera med t.ex. guillotin-pressar, hantelpressar eller vad man nu vill. :)

Och det kan andra också göra. Just guillotin-pressar är ett bra sätt att hålla bröstmuskeln smidig och stark i sitt ytterläge. Kan också uppnås med djupa flyes om man föredrar det.

pezrulezhaakon
2015-02-23, 00:06
1. Det är redan klarlagt att vi talar om relativ aktivering (pec/delts), inte absolut. Du kan mycket väl har rätt, om vi talar om absolut aktivering.

2. Traditionell bänkpress efterliknar denna rörelse än mindre vilket jag nu skriver för tredje gången. Du tar till skillnad från i bänkpress ut axelleden i en rejäl abduktion i denna "most muscular"-flye.


1 Aktiveringen blir lägre i både pec och delta av giljotin.

2 Jag menar inte så brant nedåtgående rörelse som most muscular. Jag menar att det endast rör sig om någon/några få graders nedåtgående rörelse i horisontaladduktionen. Något man vanligen får med hyfsat normal brygga.
Giljotinvarianten stämmer sämre med pecs dragriktning/rörelseriktning.

pezrulezhaakon
2015-02-23, 00:16
Det finns inte en enda övning på denna jord som kan mäta sig med traditionell bänkpress när det kommer till axelskador. Det kan delvis förklaras med höga ambitioner, hög förekomst och dålig teknik men knappast enbart. Just eftersom man kan hantera så stor vikt p.g.a. många hjälpmuskler kommer belastningen på de passiva strukturerna att bli fantastiskt hög. Och av någon anledning verkar den vara en jävel på att smälla bröstmuskler också.

Men eftersom jag inte är svart-vit tänker jag inte säga att "den inte kan rekommenderas till någon". Sådana kategoriska uttalanden lämnar jag till... andra. Det finns många som klarar bänkpress bra, medan andra kan avrådas från den, t.ex. personer med besvär i AC-lederna och personer som tidigare skadat sig just i bänkpress. Dessa personer kan med fördel experimentera med t.ex. guillotin-pressar, hantelpressar eller vad man nu vill. :)

Och det kan andra också göra. Just guillotin-pressar är ett bra sätt att hålla bröstmuskeln smidig och stark i sitt ytterläge. Kan också uppnås med djupa flyes om man föredrar det.

Om folk bättre insåg att tillvänjning av rörelse/belastning och anpassning utefter rådande förutsättningar tar längre tid än de flesta tror. Så skulle klart färre problem uppstå med bänkpress.
Men bänkpress är tyvärr en sån övning som killar ända sedan styrkelektionerna i gympan i åk7 anser som manlig och helig. Inte ens en promille av dem som tänker på tillvänjning/anpassning då. Tragiskt nog inte senare heller, förrän problemen upstått.

Tyvärr är inte bänkpress den enda av dessa övningar i samlingen...

Anders The Peak
2015-02-23, 12:39
1. Aktiveringen blir lägre i både pec och delta av giljotin.

Länk till EMG studie (http://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-chest-and-triceps-exercises)

Sheogorath
2015-02-23, 14:08
1. Aktiveringen blir lägre i både pec och delta av giljotin.

Länk till EMG studie (http://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-chest-and-triceps-exercises)

Edit: lite oklart att du la detta som ett svar till Pez. Hade varit tydligen med ett citat ;) Men här kommer i alla fall ett utdrag ur din länk:

"The Winners:

Upper Pec
Mean: Mid Pulley Crossover, Band Push Up, JC Band Press
Peak:  Dumbbell Incline Press, Guillotine Press, JC Band Press

Mid Pec
Mean: Dumbbell Bench Press, Floor Press, Fly
Peak:  Guillotine Press, Dumbbell Bench Press, Fly

Lower Pec
Mean: Weighted Dip, Blast Strap Push Up, Guillotine Press
Peak:  Guillotine Press, Fly, Weighted Dip"

"Although I knew that the guillotine press worked much more pec than a bench press, I was surprised to find that a guillotine press with 225 pounds worked more pec than a bench press with 275 pounds!"

filmjölk
2015-02-23, 14:11
Nu gillar jag personligen inte giljotinbänk då den gör ont i mina axlar efter ett par pass, men hur kan den vara en dålig övning för bröstmusklerna? Rörelsen i bröstet blir ju som en pec-dec/flye. Djup stretch och en ok kontraktion (särskilt om man inte håller så brett).

Dessutom...bänka med brygga och fötterna i golvet? bläh! Så jäkla svårt är det inte att lyfta tungt trots att fötterna inte är i golvet. Har man inte badat med träningskläderna på i vaselin/babyolja/flytande margarin innan eller är full så är det inte särskilt svårt att balansera. Dessutom blir rörelsen längre (och därmed effektivare) om man inte bryggar som en ostbåge. Samt ja, jag lyfter över 150kg.

dluddeckens
2015-02-23, 14:17
Gött, själv brukar jag slå på knäskålarna hårt med en slägga för att förbättra brosktjockleken mellan knäskålen och lårbenet.
Bra skit det!

Hahaha :D

pezrulezhaakon
2015-02-23, 15:22
Nu gillar jag personligen inte giljotinbänk då den gör ont i mina axlar efter ett par pass, men hur kan den vara en dålig övning för bröstmusklerna? Rörelsen i bröstet blir ju som en pec-dec/flye. Djup stretch och en ok kontraktion (särskilt om man inte håller så brett).

Dessutom...bänka med brygga och fötterna i golvet? bläh! Så jäkla svårt är det inte att lyfta tungt trots att fötterna inte är i golvet. Har man inte badat med träningskläderna på i vaselin/babyolja/flytande margarin innan eller är full så är det inte särskilt svårt att balansera. Dessutom blir rörelsen längre (och därmed effektivare) om man inte bryggar som en ostbåge. Samt ja, jag lyfter över 150kg.

Du kan dock inte jämföra giljotinpress med pec-dec, såvida du inte sitter för lågt i pec-dec och kör med normalroterade överarmar.

Beholder
2015-02-23, 16:20
Det finns inte en enda övning på denna jord som kan mäta sig med traditionell bänkpress när det kommer till axelskador. Det kan delvis förklaras med höga ambitioner, hög förekomst och dålig teknik men knappast enbart. Just eftersom man kan hantera så stor vikt p.g.a. många hjälpmuskler kommer belastningen på de passiva strukturerna att bli fantastiskt hög. Och av någon anledning verkar den vara en jävel på att smälla bröstmuskler också.

Men eftersom jag inte är svart-vit tänker jag inte säga att "den inte kan rekommenderas till någon". Sådana kategoriska uttalanden lämnar jag till... andra. Det finns många som klarar bänkpress bra, medan andra kan avrådas från den, t.ex. personer med besvär i AC-lederna och personer som tidigare skadat sig just i bänkpress. Dessa personer kan med fördel experimentera med t.ex. guillotin-pressar, hantelpressar eller vad man nu vill. :)

Och det kan andra också göra. Just guillotin-pressar är ett bra sätt att hålla bröstmuskeln smidig och stark i sitt ytterläge. Kan också uppnås med djupa flyes om man föredrar det.

Dips?

Sheogorath
2015-02-23, 16:50
Dips?

Många får ont i axlarna av dips men det brukar vara snabbt övergående och inte ge mer besvär än att man får skippa dips. Riktiga skador är nästan uteslutande av bänkpress om man ser till litteraturen och vad jag ser i kliniken. En stor del av detta förklaras säkerligen av de faktorer jag nämnde, inte minst övningens popularitet, men knappast allt. Naturligtvis förekommer axelskador av både dips och flyes (kanske t.o.m. någon enstaka gång av guillotin-press!), men det är inte vanligt förekommande.

Anders The Peak
2015-02-23, 21:07
Det finns inte en enda övning på denna jord som kan mäta sig med traditionell bänkpress när det kommer till axelskador. Det kan delvis förklaras med höga ambitioner, hög förekomst och dålig teknik men knappast enbart. Just eftersom man kan hantera så stor vikt p.g.a. många hjälpmuskler kommer belastningen på de passiva strukturerna att bli fantastiskt hög. Och av någon anledning verkar den vara en jävel på att smälla bröstmuskler också.

Men eftersom jag inte är svart-vit tänker jag inte säga att "den inte kan rekommenderas till någon". Sådana kategoriska uttalanden lämnar jag till... andra. Det finns många som klarar bänkpress bra, medan andra kan avrådas från den, t.ex. personer med besvär i AC-lederna och personer som tidigare skadat sig just i bänkpress. Dessa personer kan med fördel experimentera med t.ex. guillotin-pressar, hantelpressar eller vad man nu vill. :)

Och det kan andra också göra. Just guillotin-pressar är ett bra sätt att hålla bröstmuskeln smidig och stark i sitt ytterläge. Kan också uppnås med djupa flyes om man föredrar det.

Håller med i högsta grad. Men mycket handlar om ett evinnerligt nötande bänkpress, dips, hantelpress etc. dvs alla möjliga övningar i låg, hög intensitet och stora volymer. Det är inte svårt att räkna ut att leden slits ut snabbt.

pezrulezhaakon
2015-02-23, 21:24
Håller med i högsta grad. Men mycket handlar om ett evinnerligt nötande bänkpress, dips, hantelpress etc. dvs alla möjliga övningar i låg, hög intensitet och stora volymer. Det är inte svårt att räkna ut att leden slits ut snabbt.

Sedan är det populärt att dissa en övning för att utövaren är klantig.

Arne Persson
2015-02-23, 23:37
Vi kan ju bl.a klona vår scapula med gorillans samt även dess brutala rotatorkuff så lär vi knappast få några mer problem av tex bänkpress, dips och press bakom nacken mm... :)
Notera gärna gorillans Fossa supraspinata där får plats en ganska hyfsad M. supraspinatus... ;)

pezrulezhaakon
2015-02-24, 04:28
Vi kan ju bl.a klona vår scapula med gorillans samt även dess brutala rotatorkuff så lär vi knappast få några mer problem av tex bänkpress, dips och press bakom nacken mm... :)
Notera gärna gorillans Fossa supraspinata där får plats en ganska hyfsad M. supraspinatus... ;)

Jag har ändå inte sett nån gorilla hänga i en trädgren och göra chins bakom nacken, eller press, dips... Konstigt att de inte gör sånt.

Arne Persson
2015-02-24, 06:52
Jag har ändå inte sett nån gorilla hänga i en trädgren och göra chins bakom nacken, eller press, dips... Konstigt att de inte gör sånt.

Du har nog bara inte detaljstuderat dom...

Gnistan
2015-02-24, 12:44
Jag har ändå inte sett nån gorilla hänga i en trädgren och göra chins bakom nacken, eller press, dips... Konstigt att de inte gör sånt.

Unga gorillor klättar.
Silverbacks har mer jobbet av att skydda flocken, äta, sova och fajtas med andra som vill sticka upp. Den största gorillan man hållit i fångenskap var en bergs-gorilla med en vikt av 304 kg som mest innan den dog. Den var 176,5 cm hög och hade en bröstvidd på 175 cm.
Låglandsgorillan blir i genomsnitt 175 cm lång och väger 180 kg, samt en bröstvidd på 150 cm.
1921 sköt man en gorilla i Kongo som var 188 cm lång, en bergs-gorilla.

Decepticon
2015-02-24, 13:48
Inte för att det behövs illustreras egentligen, men om man vill är det superenkelt att krossa "Kralligares" felslut. Alla är överens om att flyes är en övning som isolerar bröstet bra. Det finns många varianter men den vanligaste är denna (nedan) i sittande eller liggande. Flax flax. Kralligare får gärna förklara anatomin varför deltoideus helt plötsligt kopplas in en jäkla massa när man istället böjer i armbågsleden och gör det till en pressrörelse.


Du är visst Kolozzeums största ordbajsare, som vräker ur dig otaliga pseudo-teorier, där du vill göra gällande att du besitter alla adekvata "anatomiska" kunskaper och vi andra har fel. När det gäller Guillotinepressar, så behöver man endast besitta begränsade kunskaper i ämnet för att inse att det är en mindre bra bröstövning med stor skaderisk.

BengtBurk
2015-02-24, 13:52
Du är visst Kolozzeums största ordbajsare, som vräker ur dig otaliga pseudo-teorier, där du vill göra gällande att du besitter alla adekvata "anatomiska" kunskaper och vi andra har fel. När det gäller Guillotinepressar, så behöver man endast besitta begränsade kunskaper i ämnet för att inse att det är en mindre bra bröstövning med stor skaderisk.
Du har helt missat grundfrågeställningen?

Sheogorath
2015-02-24, 14:30
Du är visst Kolozzeums största ordbajsare, som vräker ur dig otaliga pseudo-teorier, där du vill göra gällande att du besitter alla adekvata "anatomiska" kunskaper och vi andra har fel. När det gäller Guillotinepressar, så behöver man endast besitta begränsade kunskaper i ämnet för att inse att det är en mindre bra bröstövning med stor skaderisk.

Det finns inte så mycket att bemöta i din post så om du verkligen önskar någon slags diskussion får du allt beskriva vad det är du vill diskutera.

baton69
2015-02-24, 15:08
Sheo, vad är det rent anatomiskt som skulle tala för att Hantelpressar har en lägre skaderisk än bänkpress? Jag tänker att det borde vara svårare att hålla bak axlarna osv på grund av den övningens instabilitet jämfört med bänkpress, vilket skulle kunna öka skaderisken?

Sheogorath
2015-02-24, 15:18
Sheo, vad är det rent anatomiskt som skulle tala för att Hantelpressar har en lägre skaderisk än bänkpress? Jag tänker att det borde vara svårare att hålla bak axlarna osv på grund av den övningens instabilitet jämfört med bänkpress, vilket skulle kunna öka skaderisken?

Just p.g.a. att det är svårare att komma i läge och är relativt obalanserat med hantlar så tvingas man till en lägre totalbelastning. Jag tror att det är den viktigaste förklaringen. Skulle alla bänkpressat i samma reps-omfång och med samma totalvikt som när de kör hantelpress skulle jag tro att hantelpressen skulle vara den med högre skaderisk av de två. Men så ser verkligheten näppeligen ut som du vet. :)

baton69
2015-02-24, 15:24
Just p.g.a. att det är svårare att komma i läge och är relativt obalanserat med hantlar så tvingas man till en lägre totalbelastning. Jag tror att det är den viktigaste förklaringen. Skulle alla bänkpressat i samma reps-omfång och med samma totalvikt som när de kör hantelpress skulle jag tro att hantelpressen skulle vara den med högre skaderisk av de två. Men så ser verkligheten näppeligen ut som du vet. :)

Japp, var väl ungefär så mina tankar gick också :)

z_bumbi
2015-02-24, 16:20
Just p.g.a. att det är svårare att komma i läge och är relativt obalanserat med hantlar så tvingas man till en lägre totalbelastning. Jag tror att det är den viktigaste förklaringen. Skulle alla bänkpressat i samma reps-omfång och med samma totalvikt som när de kör hantelpress skulle jag tro att hantelpressen skulle vara den med högre skaderisk av de två. Men så ser verkligheten näppeligen ut som du vet. :)

Det är i så fall nog inte bara fråga om en högre skaderisk utan också en ökad risk för allvarligare skador även om alla bänkarna skulle köra utan passning eller säkerhetstag.

anvihl
2015-02-24, 16:28
Gött, själv brukar jag slå på knäskålarna hårt med en slägga för att förbättra brosktjockleken mellan knäskålen och lårbenet.
Bra skit det!

Ska fan polisanmäla dig! Funkade inte alls...

pezrulezhaakon
2015-02-24, 17:14
Ska fan polisanmäla dig! Funkade inte alls...

För liten slägga då :)

Fredriiik
2015-02-24, 18:08
Du är visst Kolozzeums största ordbajsare, som vräker ur dig otaliga pseudo-teorier, där du vill göra gällande att du besitter alla adekvata "anatomiska" kunskaper och vi andra har fel. När det gäller Guillotinepressar, så behöver man endast besitta begränsade kunskaper i ämnet för att inse att det är en mindre bra bröstövning med stor skaderisk.
:smash:
Lär dig av hans kunskap istället.

Sheo tillför expertis till tråden vilket sånna som du är så jävla långt ifrån det går att komma.

bighulken
2015-02-24, 18:43
Ska fan polisanmäla dig! Funkade inte alls...

HA HA HA HA HA HA HA.........faan vad jag garvade när jag läste detta......................he he he he he........hi hi hi hi hi.........lol.

+1





PS: Det funkade int för mig heller, säger doktorn på Karsudden.

anvihl
2015-02-24, 18:47
För liten slägga då :)

HA HA HA HA HA HA HA.........faan vad jag garvade när jag läste detta......................he he he he he........hi hi hi hi hi.........lol.

+1





PS: Det funkade int för mig heller, säger doktorn på Karsudden.

;)

pezrulezhaakon
2015-02-24, 21:40
1. Aktiveringen blir lägre i både pec och delta av giljotin.

Länk till EMG studie (http://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-chest-and-triceps-exercises)

T-nation....

Matsa
2015-02-24, 23:05
T-nation....

Visst finns det mycket (kanske rentav mestadels) strunt på t-nation men blotta faktum att något kommer från den siten räcker ändå inte för att avfärda det. Det finns trots allt en del mycket kompetenta och tillförlitliga personer som har publicerats på t-nation som t.ex Dan John och Mike Tuchscherer. Hur trovärdig just Bret Contreras är har jag dock dålig koll på så jag lyssnar gärna på välgrundad kritik mot honom.