handdator

Visa fullständig version : Vilken väg ska jag gå?


Madrock
2015-02-19, 12:10
Hejsan!

Jag vet inte om jag postar detta inlägg i rätt kategori och om inte så får någon ansvarig gärna flytta på det!

Jag är inte så duktig på att förklara mig i text så jag skriver allting rätt och och ner så får vi hoppas att du förstår och hänger med!

Jag är en man på 23 år och jag har varit väldigt aktiv enda sen barnsben. Jag började spela fotboll vid 5 års ålder, har provat olika kampsporter och började spela bowling vid 6 års ålder vilket jag fortfarande gör.
Jag älskade idrottslektionerna i skolan och jag höll på med freerunning ett tag också när jag gick i högstadiet.
Jag har också tränat på gym från och till i många år.

Med detta sagt så kommer vi till den andra sidan:
Jag har alltid varit en stor kille. Inte tjock utan lång och bredaxlad. När jag började gymnasiet så hade jag slutat spela fotboll och jag började äta väldigt onyttig mat. Detta har ju såklart lett till att jag blivit tjock och otränad.

Jag har sedan tränat och varit hälsosam fram och tillbaka tills nu. Nu är jag så j*vla trött på det. Jag känner mig gammal, jag är ovig och har dålig kondition. Kläder sitter dåligt och jag vill ändra på detta nu.
Jag fick en son 2013 och han har fått mig att vilja ändra på min livsstil. Jag vill kunna leka med han utan att hålla på dö av andnöd osv.

Här kommer mina mått och min vikt:
Vikt: 138kg
Längd: 190cm
Mage: 136cm
Lår: 73cm
Arm: 46cm

Jag känner inte för att lägga upp någon bild jag tycker inte att jag ser extremt tjock ut. Jag har vänner som är större än mig men väger mindre.

Vad är jag ute efter då?
Mitt mål är att först gå ner i vikt. Jag vill gå ner till 100kg. Det är nog mitt första mål.
Jag vill kunna använda min kropp och kunna ta min egna vikt. Jag vill hålla på med freerunning igen. Men samtidigt vill jag ha en "biffig" kropp. Lite som Greg Plitt (RIP).

Allt detta skriver jag här för jag är så jäkla förvirrad om hur jag ska gå tillväga. Ska jag träna styrketräning? Ingen Cardio? Bara Cardio? Blandat? Hur många veckor av vad? etc etc etc!

Därför vänder jag mig till er och ber om hjälp. Hur ska jag göra? Jag gillar att ha något att följa, dvs ett program eller liknande! Om någon vill hjälpa mig så blir jag väldigt glad!
Skriv gärna här eller ett pm till mig! Behöver ni veta mer så bara fråga mig!

z_bumbi
2015-02-19, 12:28
Viktnedgången sker genom att du äter mindre än vad du gör av med.

Kvalitén på viktnedgången bestämmer du genom hur du tränar. Jag tycker styrketräning och kondition är mest lämpligt för de flesta då man behåller mest muskelmassa (genom styrketräningen) och påverkar flest hälsoparametrar (båda träningsformerna) positivt genom att kombinera. I ditt specifika fall där du dessutom har som mål att kunna vara väldigt aktiv så är kombinationen antagligen en förutsättning.
För styrketräningen så välj ett nybörjarprogram och mata igenom det så lägger du en bra grund för fortsatt träning.
Konditionsträningen är lite mer begränsad då det antagligen inte är en bra idé att du springer utan kör sådana former som inte belastar lika mycket.
Konditionsträning
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37062&highlight=fartlek

ALDA BERGR
2015-02-19, 12:30
Viktminskning gör du främst vid spisen, ät mindre och framförallt nyttigare. Därmed inte sagt att cardio är fel, för det är det verkligen inte. Vill du se biffig ut lär du styrketräna ja..
Och angående hur många veckor, vad sägs om resten av livet?

Madrock
2015-02-19, 12:34
Viktminskning gör du främst vid spisen, ät mindre och framförallt nyttigare. Därmed inte sagt att cardio är fel, för det är det verkligen inte. Vill du se biffig ut lär du styrketräna ja..
Och angående hur många veckor, vad sägs om resten av livet?

Tack för båda svaren!

Jag har vägt mat förr så jag vet hur det går till osv.
Veckorna var inte menat hur många veckor jag ska träna utan jag har sett att många kör olika saker i olika många veckor, därför undrade jag.